SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Haakse overbrenging naar transmissie (M66) afdichtingen

8.6K views 25 replies 6 participants last post by  LittleRedRidingHood  
#1 ·
Hallo iedereen,

Ik heb een aanzienlijke lekkage die lijkt te komen van de naad tussen de hoekoverbrenging en de transmissie. In vergelijking met verse vloeistof suggereert de "snuffeltest" dat het dichter bij de mildere geur van versnellingsbakolie in de hoekoverbrenging komt, hoewel er niet genoeg van is om zeker te zijn.

Het verwijderen van de hoekoverbrenging lijkt vrij eenvoudig te zijn, maar het verwijderen van de kraagbus lijkt onmogelijk te zijn zonder deze te vernietigen. Het lijkt erop dat de hoekoverbrenging er direct afkomt, maar de kraagbus blijft op zijn plaats vastzitten aan de uitgaande as van de transmissie. Sommige mensen suggereren dat deze af fabriek is vastgelijmd, maar vermelden dat het latere ontwerp geen lijmen vereist, omdat het strakker past. Misschien hebben P1's allemaal dat bijgewerkte ontwerp en zijn ze gemakkelijker te verwijderen? Mensen in het R-forum laten foto's zien van het boren van gaten en het snijden van inkepingen erin om wat houvast te krijgen voor een 3-klauwtrekker. Ik wil geen $200 uitgeven aan een nieuwe kraagbus die prima werkt.

Het lijkt erop dat er enkele afdichtingen zijn die kunnen worden vervangen zonder de kraagbus van de transmissie te verwijderen - één aan de transmissiezijde en de rest aan de hoekoverbrengingszijde als de bovenstaande paragraaf correct is...
  • #2 in het hoekoverbrengingsdiagram
  • #24 in het hoekoverbrengingsdiagram
  • #22 in het transmissiediagram.
Ik wil #21 en #23 uit het transmissiediagram vervangen, maar weet niet zeker of dat haalbaar is. Ik denk dat de lekkage begon toen een garage de hoekoverbrenging verwijderde en opnieuw installeerde. Zou kunnen komen door een haastig opnieuw geĂŻnstalleerde as aan de passagierszijde, of misschien een slechte afdichting met de kraagbus. Zou #21 beschadigd kunnen zijn door de installatie van de as, of zijn zowel #21 als #23 veilig voor letsel?

Zou iemand die eerder met de hoekoverbrenging heeft gewerkt, alstublieft wat input kunnen geven?

131443

131444

131445
 
#4 ·
Is de hoekoverbrenging eruit geweest omdat deze afdichtingen de neiging hebben om te gaan lekken bij het weer in elkaar zetten?
Ja, dat is zo. Welke afdichting(en) veroorzaken het probleem in uw ervaring?
Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze die twee afdichtingen beschadigd zouden kunnen hebben, tenzij ze de kraag hebben proberen te verwijderen. Dit is ongeveer 3 maanden geleden met mijn v50 gebeurd. Geen problemen, en toen bam, al het vocht kwam er aan de onderkant uit, net als op uw foto. Ik dacht dat mijn kraag ook in orde zou zijn, maar toen ik er eenmaal in zat, begonnen de spiebanen te strippen. Ik moest een glijhamer en een bankschroef gebruiken om de oude kraag van de transmissie te krijgen (het is een waanzinnig strakke pasvorm).
Als u "die twee afdichtingen" zegt, bedoelt u dan nr. 21 en nr. 23 van de transmissietekening? Ik ben geneigd het met u eens te zijn. Ze zouden niets onnodigs hebben gedaan - ze hebben het gewoon verwijderd om toegang te krijgen om te proberen een moer op een afgebroken uitlaatbout te lassen (lang verhaal). Het lijkt erop dat er ook vloeistof naar buiten wordt geduwd, dichter bij de bovenkant van de AG - ik vermoed dat er vloeistof op de kraaghuls komt en naar buiten wordt geslingerd.
Dit is onze enige auto, dus ik wil alles hebben wat nodig is om de klus in één keer te klaren. Ik ben er zeker van dat bij 210.000 km de huls functioneel maar versleten kan zijn, en als deze verwijderd moet worden om bij enkele belangrijke afdichtingen te komen, ben ik er niet helemaal tegen om deze voortijdig te vervangen.
 
#3 ·
Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze die twee afdichtingen beschadigd zouden kunnen hebben, tenzij ze probeerden de kraag te verwijderen. Dit is mij ongeveer 3 maanden geleden overkomen met mijn v50. Geen problemen, en toen pats, al het vocht kwam er aan de onderkant uit, net als op jouw foto. Ik dacht ook dat mijn kraag in orde zou zijn, maar toen ik er eenmaal in zat, begonnen de spiebanen te slijten. Ik moest een glijhamer en een bankschroef gebruiken om de oude kraag van de transmissie te halen (het is een waanzinnig strakke pasvorm).
 
#7 · (Edited)
Volvo kit 31437983 wordt geleverd met een nieuwe kraag, hoekoverbrengingsbouten en afdichtingen. Hier kunt u de grote afdichting rond de kraag (rood) en de kleine afdichting aan de binnenkant van de transmissie-uitgaande as (blauw) zien.
 
#11 · (Edited)
Hier is een foto die ik schaamteloos heb gestolen van een Google-zoekopdracht naar nieuwe afdichtingen (inclusief de groene afdichting) die in hun juiste posities aan de transmissiezijde zijn geperst. Ik zie helaas geen manier waarop de binnenste afdichting gelijk kan worden geperst met de uitgaande as met de hoekoverbrengingskraag in situ.
 
#14 ·
Bedankt voor de tips, jongens. Ik heb het gevoel dat het keerring #24 op de hoekoverbrenging is die beschadigd/geknepen is, dus ik begin met de hoekoverbrengingszijde en verwijder/vervang de kraagbus en de keerringen aan de transmissiezijde als het zover komt.

Grappig genoeg zie ik #24 niet vermeld in enige onderdelenlijst - ik zal VIDA controleren om te zien of ik het onderdeelnummer kan vinden.
 
#15 ·
VIDA heeft enkele delen in de afbeelding grijs gemaakt, waaronder #24 - ik weet niet zeker of #24 in de AG-afbeelding hetzelfde is als #22 in de transmissiediagram. Hoe dan ook, het lijkt erop dat ik alleen #2 aan de AG-kant kan vervangen.
 
#16 ·
Ik weet niet, als ik jou was, zou ik gewoon de hele enchilada doen (hoekkrans en afdichtingen aan de transmissiekant), terwijl je de as en de hoekoverbrenging toch al uit de weg hebt. MTF is zo moeilijk te onderscheiden van gewone olie, en je zult jezelf voor je kop slaan als je alleen de afdichtingen van de hoekoverbrenging vervangt en er nog steeds vloeistof uit druppelt. Ga gewoon naar binnen met een fakkel, slijpmachine en een stevige 3-klauwtrekker. De klus is onaangenaam, maar duurt niet erg lang als je voorbereid bent.
 
#17 ·
Hoe hard is het metaal van de kraagmouw? Zou ik er doorheen kunnen boren met titanium gecoate boren? Ik heb geen haakse slijper om openingen voor de trekker te maken.
 
#18 ·
Zeker niet ZO moeilijk, wat waarschijnlijk een factor is in het feit dat ze in feite een slijtageartikel zijn :ROFLMAO: Ik weet zeker dat je 3 gaten voor een poelietrekker zou kunnen boren.
 
#19 ·
Ik ben van plan mijn oude hoekoverbrenging te vervangen door een nieuwe (lage kilometerstand, gereviseerd, enz.), hem open te breken en er een aftapplug in te zetten voor de installatie, zodat ik er zeker van kan zijn dat hij oersterk is en niet kapot gaat.
 
#20 · (Edited)
Ik haat het om dit te zeggen, voor het geval je het niet wist @taloras er is een verbeterde kraag die je kunt kopen. Het is prijzig, maar het is gemaakt van beter staal en is preciezer dan de oem-eenheid. Helaas kost het alleen al $800.

Ik ben van plan mijn oude hoekversnellingsbak te vervangen door een nieuwe (lage kilometerstand, gereviseerd, etc.), hem open te breken en er een aftapplug in te zetten voor de installatie, zodat ik er zeker van kan zijn dat hij oersterk is en niet kapot gaat.
Ik ben op de hoogte van de verbeterde kraag :p met de OE-kraag die ongeveer $120 kost, ik weet niet zeker of ik zes kragen ga breken in mijn hele bezit van de auto om het de moeite waard te maken... vooral nu ik één vervanging heb gedaan (de EERSTE vervanging bij 180k mijl) en de kraag niet langer op zijn plaats is gelijmd, waardoor toekomstige vervangingen ongeveer een uur werk zijn om de as, de lagerdrager, de cardanasbouten en de hoekversnellingsbakbouten eruit te trekken.
 
#23 ·
Vervangingskragen moeten met vet worden ingesmeerd - dit staat in de catalogus bij de kraag - 1161748

Persoonlijk heb ik nog nooit een kraag met epoxy gezien, wat niet wil zeggen dat ze er niet afkomen zonder een poelietrekker of luchthamer.

Image


Geen praktische manier om die afdichtingen te vervangen met de kraag op zijn plaats.

Als je de kraag verwijdert, moet je ervoor zorgen dat de splines op het differentieel nog 'vierkant' zijn - als ze puntig zijn, is je differentieel ook kapot.

Image


Ik zou ook bij de Volvo-koppeling blijven - ik heb de aftermarket $$$ één op mijn oude Volvo gebruikt, maar dat was 500AWHP / M66 - als hij eenmaal is bewerkt, komt hij NOOIT meer los.

Ik zet altijd Posi's in mijn M66's - dus ik doe al deze troep gewoon terwijl hij eruit is en ben er klaar mee.

Image
 
#24 ·
Persoonlijk heb ik nog nooit een kraag met epoxy gezien, wat niet wil zeggen dat ze er niet afkomen zonder een poelietrekker of luchthamer
Ik ben er vrij zeker van dat ze in de fabriek met epoxy zijn vastgezet.

132095


De troep in de groeven is geen vet of roest: het is hard, glanzend en broos.

132096
 
#25 ·
Vals alarm! Ik bleef verder en verder omhoog kijken en had eindelijk de kans om de accubak eruit te halen. Het lijkt erop dat het een olielekkage is die ofwel van het nokkenasdeksel ofwel van de uitlaatnokkenasplug komt. Er zitten genoeg draden en beugels in de weg, waardoor ik het niet precies kan aanwijzen totdat ik meer tijd heb. Ik ben in ieder geval gerustgesteld in de wetenschap dat mijn hoekoverbrenging of transmissie niet droog zal lopen. De hoeveelheid lekkage is minimaal in verhouding tot de oliecapaciteit. Bij mijn laatste olieverversingsinterval van 10.000 km was het olieverbruik niet eens zichtbaar op de peilstok.

Bedankt voor alle tips, mensen! Dat kan in de toekomst van pas komen, hoewel ik het zeker niet hoop!
 
#26 ·
Ik denk (hoop) dat dit de oorzaak is van de olielekkage. Er zat een braam op het nokkenasdeksel die in de nokkenasplug gesneden moet hebben. Ik heb mijn best gedaan om het heel voorzichtig weg te vijlen, maar helaas lijkt de vervanging hetzelfde te hebben gedaan (het lijkt erop dat de plug/afdichting iets is opgelicht van wat ik kan zien). Het lijkt stand te houden na een agressieve rit rond het blok, maar de tijd zal het leren. Merk op dat de foto van de plug in-situ is vóór vervanging, maar het ziet er nu enigszins vergelijkbaar uit, maar niet zo erg.