SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner
1 - 20 of 44 Posts

JoJoDaClown

· Registered
871 Posts
Discussion starter · #1 ·
Dus ik heb Lucky's video's keer op keer bekeken... Ik kan nog steeds niet precies de fijne kneepjes van het op de juiste manier instellen van de wastegate (met een drukpomp en meter) achterhalen. Het meeste wat ik online vind, is gericht op wastegates waarbij je de stang van de wastegate-hendel kunt loskoppelen. Volgens de methode van een conventionele opstelling ga ik ervan uit dat ik mijn druk kan instellen op 4,4 psi (voor fabrieksniveau van een B5254T4) of 6,4 psi (voor hogere boostniveaus) en de stang kan aanpassen totdat deze zich in een neutrale krachtpositie bevindt, d.w.z. niet trekt of duwt tussen de wastegate-hendel en het membraan. Dit zou hetzelfde zijn als het afstellen van de stang op een conventionele arm, zodat het oog van de as overeenkomt met de pin van de wastegate-arm.

Iemand ervaring mee? Meer tips?

Sluit de pomp aan op de leiding bij de TCV en zet er druk op. Je zou moeten zien dat de wastegate-stang beweegt. Je moet de borgmoer losdraaien. Breng 7,5-7,75 psi op de pomp aan en stel het duimwiel zo af dat het de mechanische stop bereikt. Borgmoer aandraaien. Ga dan terug, breng 7,75 psi aan en controleer of deze pas net onder 8 psi opengaat. Geen beweging totdat de gewenste psi is bereikt. Mogelijk moet je kleine aanpassingen doen, omdat het aandraaien van de borgmoer deze iets kan verschuiven. Zorg ervoor dat deze is afgesteld op minder dan 8 psi, anders ervaar je verminderde prestaties. Trek zekeringen 6 en 23 eruit voordat je begint en plaats ze terug als je klaar bent. De ECU moet na een paar ritten worden ingesteld. Voordat je begint, steek je je vinger terug en zoek je de psi waarbij deze begint te bewegen, dat geeft aan waarop je bent ingesteld. Leuk om te weten waar je begint.

Hoe weet u wanneer dit gedaan moet worden, en hoe vaak komt het voor dat de wastegate verkeerd is afgesteld?

Discussion starter · #4 ·
Het is een mechanisch systeem in een omgeving met hoge temperaturen. Er zal in de loop van de tijd en door temperatuurwisselingen enige verandering optreden. Dit systeem is zeer gevoelig voor verandering, dus het is altijd goed om het te controleren. Je kunt ook wat gratis pk's krijgen door het iets hoger in te stellen dan de fabrieksspecificatie. Niet te hoog, want dat zou ervoor zorgen dat de brandstof automatisch ontbrandt (pingelen).

Bedankt voor de hulp Dave. Ik zal het vanochtend proberen. Eén ding dat in uw verklaring moet worden verduidelijkt. Het aandraaien van het duimwiel tot een mechanische vergrendeling... in welke richting? De stang verlengen of de stang verkorten?

Hoe weet je wanneer dit gedaan moet worden, en hoe vaak komt het voor dat de wastegate verkeerd is ingesteld?
Heb je een boostmeter geĂŻnstalleerd? Zo ja, dan is een eenvoudige manier om te controleren of je wastegate momenteel binnen een redelijk bereik is ingesteld, bijvoorbeeld 4,5 tot 7,5 psi, om simpelweg de elektrische connector op de TCV los te koppelen en met de auto te gaan rijden terwijl je het boostniveau bij vol gas in de gaten houdt. Met de elektrische connector losgekoppeld fungeert de TCV simpelweg als een doorvoer op de boost/vac-leiding tussen het inlaatspruitstuk en de wastegate-actuator.

Met andere woorden, de druk/vacuĂĽm in het inlaatspruitstuk regelt direct de wastegate-actuator. Als de druk in het inlaatspruitstuk de druk bereikt waarop je wastegate momenteel is ingesteld, gaat de wastegate open en wordt de maximale boost beperkt tot ongeveer de wastegate-drukinstelling.

Noteer wat het maximale aanhoudende boostniveau is tijdens je rit met de TCV losgekoppeld en dat zou ongeveer gelijk moeten zijn aan je huidige wastegate-instelling.

Vergeet niet om de elektrische connector voor de TCV weer aan te sluiten als je klaar bent.

Ik hoop dat dit helpt,

Jeff

p.s. de credits gaan naar stealthys60R voor het bedenken van deze snelle manier om je basis wastegate-instelling te testen (althans, hij is het eerste forumlid dat ik me herinner dat deze test heeft voorgesteld)

Discussion starter · #6 ·
Trek zekeringen 6 en 23 eruit voordat je begint, plaats ze terug als je klaar bent. De ECU moet na een paar ritten ingesteld zijn.
Zekeringen 6 en 23? Dit moet ook worden verduidelijkt. Uit welke zekeringkast?

6 & 23 klinken correct voor mijn '05 VR...

Discussion starter · #10 ·
Ik heb net de handleidingen van de eigenaar gecontroleerd en je hebt gelijk: zekeringen 6 en 23 in de motorruimte zijn correct voor 04 en 05 Rs en zekeringen 12 en 19 in de motorruimte zijn correct voor 06 en 07 Rs.
Perfect, bedankt. Ik raakte in de war toen ik nergens een zekering 23 kon vinden.

Waar is deze video?!? Ik zoek en zoek, maar kan hem niet vinden. Ik haat onze zoekopdracht echt in vergelijking met de normale vBulletin-forumszoekopdracht

Doh! Bericht is niet verzonden.

Ik kan me niet herinneren of je de stang verkort of verlengt???

Hoe dan ook, je bevestigt de pomp, maakt de borgmoer los en oefent dan langzame druk uit (met je vinger op de stang waar deze in de wastegate gaat). Wanneer deze naar voren beweegt, heb je de fabrieksinstelling bereikt. Waarschijnlijk 3,5-5 psi. Stel dan je pomp in op 7,5 psi en draai het duimwiel een paar slagen tot het stopt. Je trekt de stang uit de wastegate. Breng dan meer druk aan en hij zou weer moeten bewegen. Laat de druk los en controleer of de stang pas bij 7,5-7,75 psi in beweging komt. Als het goed is, draai dan de borgmoer vast en controleer dan opnieuw of de stang precies bij 7,5-7,75 psi beweegt. Als hij vergrendeld is en ingesteld, ben je klaar. Anders losmaken en opnieuw afstellen.

Ik zal proberen de oude thread te vinden en het dubbel te controleren. Dit alles uit mijn geheugen en ik kan me het niet precies herinneren.

En geef Shortcircuit de schuld van de video! Ik heb zijn wastegate afgesteld en hij heeft het niet gefilmd!

Ik heb een tijdje met de mijne gespeeld om het precies goed te krijgen, kleine bewegingen gooien het eraf en zelfs het vastzetten kan het enigszins veranderen.

Discussion starter · #13 ·
Waar is deze video?!? Ik zoek en zoek, maar kan hem niet vinden. Ik haat onze zoekfunctie echt in vergelijking met de normale vBulletin forums zoekfunctie
Ga hierheen. Ik link de YouTube-pagina van IPD, want er is genoeg te bekijken. Bekijk met name Turbo 101 en Turbo 102

Oké, ik denk dat het de staaf verkort.

Ik heb er afgelopen weekend op de Ikea-bijeenkomst in Boston verschillende aangepast met behulp van de IPD-afstelsleutel. Als ik het me goed herinner, draai je de bovenkant van het duimwiel naar de voorkant van de auto om de druk te verminderen die nodig is om de bedieningsarm te bewegen. 2 van de Rs die ik deed, waren respectievelijk 8 en 9 PSI en zouden op 4,4 moeten worden ingesteld (volgens de IPD-grafieken) en we draaiden naar voren om naar 4,4 te zakken. Beide mensen meldden een hogere acceleratie bij lagere snelheden. Ik weet niet wat er bij hogere snelheden is gebeurd, maar ze kunnen reageren op hoe het ging op de weg naar huis naar CT. Oh ja...PB Blaster maakte het zoooooo veel gemakkelijker. Je kunt ook controleren waar je qua druk staat zonder de hitteschild te verwijderen. Ik hoop dat dit helpt.

4.4 is niet wat ik ooit voor de R heb gehoord. Misschien voor de 2.4t?

Aan het einde van de IPD-video staan grafieken die elk motortype en een kruisverwijzing voor de juiste instelling voor de aandrukkracht(en) van de bedieningsarm laten zien. De instelling voor motor B5254T4 (6e en 7e positie van het VIN is "5" en "2") is 4,4 PSI.

Dat kan de fabrieksinstelling zijn.

Aan het einde van de IPD-video worden grafieken geplaatst die elk motortype en een kruisverwijzing voor de juiste instelling voor de druk(ken) van de bedieningsarm laten zien. De instelling voor motor B5254T4 (6e en 7e positie van het VIN is "5" en "2") is 4,4 PSI.
Correctie: De verwijzing naar het "motortype" is een .pdf op de website van IPD. De kruisverwijzing voor de druk staat aan het einde van de video.

1 - 20 of 44 Posts