SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Olie specificaties

1K views 8 replies 2 participants last post by  Paul1963  
#1 ·
Ik rijd in een 07 XC 90 met nu 200.000 mijl op de 4.4 L Yamaha V-8. Mijn handleiding zegt dat ik een aantal verschillende gewichten olie in deze auto kan gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden. Degene die de meeste temperatuurbereiken bestrijkt en wordt aanbevolen voor zwaarder gebruik, hoewel ik de auto niet hard gebruik, is 0W-40 ACEA A/3 B/4 specificaties. Ze raden ook aan Castrol te gebruiken, dus dat is wat ik heb gebruikt, de Europese formule 0W 40 Castrol olie met die specificaties. Nu kan ik de 0W 40 Castrol volledig synthetische olie met die specificaties niet vinden in mijn plaatselijke winkel, ze hebben het al een tijdje niet meer en ik denk omdat ze er misschien niet veel van hebben verkocht. Dus ik kocht de 5W 40 Europese formule Castrol olie met dezelfde specificaties. Het zette me echter aan het denken over oliekwaliteiten en daarom wilde ik vragen of er iemand op dit forum is die verstand heeft van olieviscositeitsgewichten die me zou kunnen vertellen wat mogelijk een betere kwaliteit en gewicht olie is om in deze motor van mij te gebruiken. Ik weet dat velen hier een mening kunnen hebben op basis van het "geluk" dat ze hebben gehad met het gebruik van een bepaald gewicht olie, omdat ze het "leuk" vinden hoe het "stand heeft gehouden". Ik heb in het verleden veel antwoorden gekregen op vragen die ik hier heb geplaatst en toen ik hen vroeg waarom ze zeiden wat ze zeiden, kan niemand nauwkeurig beschrijven waarom ze iets leuk vinden, ze zeggen gewoon dat ze het leuk vinden. Ik wil geĂŻnformeerd worden door iemand die olieviscositeiten op een meer wetenschappelijke manier kent dan de gemiddelde autobezitter.

#2 ·
#4 ·
#3 ·
Ik rijd in een 07 XC 90 met nu 200.000 mijl op de 4.4 L Yamaha V-8.
Mijn handleiding zegt dat ik een aantal verschillende gewichten olie in deze auto kan gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden. Degene die de meeste temperatuurbereiken bestrijkt en wordt aanbevolen voor zwaarder gebruik, hoewel ik de auto niet hard rijd, is 0W-40 ACEA A/3 B/4 specificaties.
Ze raden ook aan Castrol te gebruiken, dus dat is wat ik heb gebruikt, de Europese formule 0W 40 Castrol olie met die specificaties.
Nu kan ik de 0W 40 Castrol volledig synthetische olie met die specificaties niet vinden in mijn plaatselijke winkel
Ze hebben het al een tijdje niet meer, en ik denk omdat ze er misschien niet veel van hebben verkocht.
Dus ik kocht de 5W 40 Europese formule Castrol olie met dezelfde specificaties.
Het zette me echter wel aan het denken over oliekwaliteiten en daarom wilde ik vragen of er iemand op dit forum is die verstand heeft van olieviscositeitskwaliteiten en me zou kunnen vertellen wat mogelijk een betere kwaliteit en gewicht olie is om in mijn motor te gebruiken.
Ik weet dat velen hier een mening kunnen hebben op basis van het "geluk" dat ze hebben gehad met het gebruik van een bepaalde gewicht olie, omdat ze "leuk" vinden hoe het "stand heeft gehouden"
Ik heb in het verleden veel antwoorden gekregen op vragen die ik hier heb geplaatst en toen ik hen vroeg waarom ze zeiden wat ze zeiden, kan niemand nauwkeurig beschrijven waarom ze iets leuk vinden, ze zeggen gewoon dat ze het leuk vinden
Ik wil geĂŻnformeerd worden door iemand die olieviscositeiten op een meer wetenschappelijke manier kent dan de gemiddelde autobezitter.
Bij mijn laatste olieverversing gebruikte ik anderhalve blikjes van de liqui Molly pro motorflush
Ik gebruik anderhalve blikjes in plaats van slechts één omdat het de eerste keer was dat ik de motor met dit soort dingen ging schoonmaken en ik heb ook een oliecapaciteit van 7 liter, dus het werd passend geacht om wat meer van deze flush te gebruiken

Normaal gesproken zou ik tussen olieverversingen een halve liter olie verbruiken in 5000 mijl met Castrol European formula 0W 40 olie. Ik zit nu op 3000 mijl en de olie is niet van de bovenkant van de peilstok afgekomen, niet eens 1 mm
Dus daar heb je het. Er is spul dat is wat het moet doen
Heb het vuil uit mijn ringen gehaald en nu zijn ze volledig afgedicht en ik gebruik helemaal geen olie, zelfs geen druppel en deze motor heeft nu net 200.000 mijl bereikt

#5 ·
Bij mijn laatste olieverversing heb ik anderhalve blik van de Liqui Moly pro motorflush gebruikt.
Ik gebruik anderhalve blik in plaats van slechts één omdat het de eerste keer was dat ik de motor met dit soort dingen ging reinigen en ik heb ook een oliecapaciteit van 7 quarts, dus het werd passend geacht om wat meer van deze flush te gebruiken.

Normaal gesproken zou ik tussen olieverversingen een halve quart olie verbruiken in 5000 mijl met Castrol European formula 0W 40 olie. Ik zit nu op 3000 mijl en de olie is niet van de bovenkant van de peilstok afgekomen, niet eens 1 mm.
Dus, alsjeblieft. Dat is wat het zou moeten doen.
Heb de rommel uit mijn ringen gehaald en nu zijn ze volledig afgedicht en ik gebruik helemaal geen olie, zelfs geen druppel en deze motor heeft nu net 200.000 mijl bereikt.
HĂ©, dat is goed om te horen. Ook goed gedaan om het koolstofprobleem in de zuiger/olieringen vroegtijdig aan te pakken.

Ja, de info die ik heb gedeeld is dezelfde die iedereen van het internet kan halen. Het is er voor referentie en organisatie, maar de meest actuele info moet nog steeds worden onderzocht, aangezien olieformules en specificaties in de loop der tijd veranderen. De spreadsheet geeft een algemeen begrip van wat de trends en doelen zijn voor de verschillende gewichten en merken. De gebruikte olie-analyses die leden delen, zijn ook waardevol, om een reëel resultaat te krijgen voor de viscositeiten wanneer ze over duizenden mijlen versleten zijn.

#6 ·
Ik hoorde heel luid en duidelijk dat u had gezegd dat de Castrol European formula 0-40 meer koolstof in de motoren leek achter te laten dan de Pennzoil 0-40, dus ik ga de Pennzoil proberen bij mijn volgende olieverversing. Ik ga ook de BG MOA gebruiken bij deze volgende olieverversing met de Pennzoil.

#8 ·
Ik heb heel duidelijk gehoord dat je had gezegd dat de Castrol European formula 0-40 meer koolstof in de motoren leek achter te laten dan de Pennzoil 0-40, dus ik ga de Pennzoil proberen bij mijn volgende olieverversing. Ik ga ook de BG MOA gebruiken bij deze volgende olieverversing met de Pennzoil
Voordat je een olieadditief aan je regime toevoegt, zou ik eerst de basis van de olie bepalen. Probeer de Pennzoil een of twee olieverversingen en kijk of je de BG MOA "nodig" hebt. Dat additief kan conventionele olie beter ten goede komen, maar de volledig synthetische oliën zijn vrij goed voor het olieverversingsinterval van 5.000 mijl.

Ik zou voorzichtig zijn met een olieadditief zonder je basis te kennen. Mensen zouden ZDDP-additief toevoegen zonder te weten wat het deed. Ik geloof dat het Grassroots Motorsport of een andere gerenommeerde publicatie was, die ontdekte dat het toevoegen van ZDDP de olie verdunde, waar het mogelijk meer slijtage kon veroorzaken in plaats van het te voorkomen.

BG MOA is dun en kan mogelijk je olie verdunnen. Er staat dat het de verdikking van olie zal voorkomen en de mpg zal helpen, wat een probleem zou zijn met conventionele olie, maar niet zozeer met een 0W-40 volledig synthetische olie.

#7 ·
De auto rijdt trouwens fantastisch en toen ik de PCV-systeem 4.4 L V8 de laatste keer deed, ontdekte ik dat de monteur die jaren geleden in de motor zat, de klemmen nooit op de grotere PCV-slang had gezet en de kleinere slang had een scheur die verder ging dan de klem en verder dan de nippel en het verklaarde mijn af en toe voorkomende 174-code. Het zou fijn geweest zijn om een onderdelenwasser te hebben om het inlaatspruitstuk grondig te reinigen, maar die luxe had ik niet en hoewel de auto altijd heel soepel reed, lijkt het iets beter te zijn en ik heb zelfs een paar kilometer per gallon meer gekregen.