SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Lederonderhoud voor *alle* Atacama-ledereigenaren.

7.6K views 48 replies 10 participants last post by  Lyri  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal! Ik ben eigenaar van een S60R met Atacama en ben nu bezig met een missie om de optimale manier te vinden om Atacama-leer te verzorgen. Deze gids is ontworpen om u te helpen vinden wat goed is voor uw Atacama. Van 24 duizend tot 200 duizend mijl (en natuurlijk meer)
Terwijl ik blijf experimenteren met de onderstaande methoden, zult u mijn mening erover zien.

Dit zijn mijn huidige bevindingen voor iemand die zich misschien niet bewust is van de verschillen tussen gecoat (meestal met polyurethaan, van wat ik heb gehoord) en een semi-aniline leer (wat Atacama is!)

Ik zal in de toekomst enkele bronnen linken voor een diepe duik in de verschillende soorten leer. Maar dit is wat u moet weten!! Vooral voor gebarsten/droge Atacama.

In tegenstelling tot de meeste auto- en andere Volvo-leer, heeft Atacama geen duurzame, beschermende coating aan de buitenkant om het te beschermen tegen water, voedsel en ander vuil. Atacama is extreem gevoelig voor watervlekken en vlekken. En daarom zijn traditionele reinigings- en conditioneringssystemen meestal een grote 'no-no' op dit leer, wat vaak te laat wordt ontdekt.

Rant Time:
Als u net als ik bent, wilt u uw auto zo goed mogelijk verzorgen. Dus ik zal u vertellen wat ik heb gedaan dat niet werkt en hoe u het uiterlijk van uw leer voorgoed ernstig kunt veranderen als het beschadigd is. (DOE DIT NIET)

Op aanbeveling van mijn vrienden afgelopen zomer, bezweek ik voor groepsdruk en beet ik door de zure appel. Ik probeerde een onconventioneel leerconditioneringssysteem genaamd 'Leatherique', dat een kleverige, op collageen gebaseerde leerverjonger gebruikt, en een waterige substantie genaamd Prestine Clean om het op te lossen.

Als u dit leest en Nordkap blauw leer heeft, zou ik ten zeerste aanraden dat systeem te gebruiken, omdat Nordkap ouder wordt en witte scheuren ontwikkelt, en dit de scheuren donkerder maakt om Nordkap er nieuw uit te laten zien en aan te voelen.

Weet u nog dat Atacama onbeschermd is en gevoelig is voor watervlekken en vlekken? Dit is ZEER belangrijk. Vooral omdat dit leer ouder wordt met eigenaren die geen idee hebben wat ze doen (waaronder ikzelf)
Naarmate dit leer in de loop der tijd droger wordt, zal slijtage bij het in- en uitstappen (verkeerd in- en uitstappen) het beschadigingsproces versnellen. Het verschil is dat dit honkbalhandschoenleer blootgesteld is, droog leer. Geen vangnet meer.

(Dit is een thread uit 2013 met input van andere leden destijds)
Ze bespreken het proces van hoe, wanneer je schade aan de stoel ziet, het gewoon te laat is, je de 'scheiding van lijnen in de toplaag' ziet, zoals iemand zei.
'Leatherique haalt alle troep eruit bro!!' Oh, daar ben ik zeker van. Maar de bijwerkingen zijn niet mooi.

Ik besloot AL mijn stoelen te bedekken met de Leatherique-verjonger. Degene die zich het slechtst gedroeg, was de bestuurdersstoel.

Ik had geen geluk zoals @UbikTheCarGuy met vorige eigenaren die het leer consequent onderhielden.
In mijn geval leidde dit gebrek aan conditionering tot ernstige scheuren in mijn leer, een directe opening naar het leer zelf. Observeer.
Image

Dit was de staat van mijn leer in 2018, en zoals een oude vriend zei: 'het is te laat en niet in goede staat.' Ik ben me er nu van bewust.
Je kunt alle witte stress 'breuken' en scheuren zien door slijtage bij het in- en uitstappen (verkeerd in- en uitstappen) en inconsistente conditionering.

Toen mijn familie deze auto ontving, was hij verbazingwekkend droog. Eigenlijk bijna stijf om in te zitten. Het blijkt dat semi-aniline en aniline (zoals de Ford King Ranch) leer 'gevoed' en gevoed moet worden voor optimaal gebruik gedurende zijn levensduur. Mijn auto kreeg niets van dat alles. En daarom leefde hij zijn van de woestijn afgeleide naam na.

Ik zal u de foto's van mijn leer laten zien tijdens en na de Leatherique-behandeling.
Weet u nog die kleine witte stressfracturen? Pshhhhh, hoe erg kan het zijn?
Image

Dat... is behoorlijk erg.
Mijn vrienden stelden me gerust 'tHat'S gewoon wat er gebeurt als je Atacama conditioneert bro het komt terug' en ik wachtte, en wachtte, nog steeds een jaar, ik wacht.
Image

Mijn interieur veranderde van een vuil leer in een schoon tweekleurig donker- en lichtoranje..
Mijn vrienden merkten op: 'Dat ziet er zoveel beter uit! Nietwaar?' Ja, vergeleken met de tragedie (per definitie) hierboven, ziet het er beter uit.

Het enige probleem is dat, net als Nordkap, zowel Gobi als Atacama's scheuren negatief donkerder worden bij het aanbrengen van Leatherique, en nee, ze zullen nooit terugkeren naar 'normaal' met Atacama. Zoals u later in mijn experimenten zult zien, zijn er uitzonderingen op deze regel, maar niet altijd.
De vochtigheid zal echter verdampen voor de mogelijkheid dat het leer weer normaal wordt. (Veel dank aan @Exocet voor dit inzicht)

Hier is een ander 'exemplaar', geloof het of niet, @UbikTheCarGuy zoals eerder vermeld. In zijn auto met Atacama die ik in goede staat zou beschouwen, is er ook een verdonkering die visueel onaantrekkelijk voor me is (sorry, Xander, het is voor de mensen)
Image

Hij vindt die verkleuring niet erg, en het is waarschijnlijk erg zacht. Zoals u kunt zien, is zijn passagiersstoel in uitstekende staat, net als mijn achterstoelen, en reageerde goed op de Leatherique.

Interessant genoeg, over het onderwerp tan en wit leer, zoals vermeld door @acetylbroline in een paar berichten hieronder, werden zelfs met normaal 'gecoat' leer de scheuren in de lichtere witte delen van het coole 917C sportleer van hun auto's eigenlijk erger (voor zover ik begrijp). Uw resultaten kunnen variëren.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik zou het in een kleine testplek doen.

Velen zullen beweren dat ik gewoon een medelijdenpartij heb omdat ik geen testplek heb gedaan, en ja! Dit was mijn schuld. Herhaal mijn fouten niet als u iets om het uiterlijk geeft.

Oplossingen | Preventief onderhoud
Als uw Atacama nog in redelijk goede staat verkeert, conditioneer het dan indien mogelijk. Het zal op de lange termijn enorm helpen.
Kijk hieronder naar enkele opties.
Ik zou persoonlijk niet voor Leatherique kiezen, zelfs niet op 'goed leer'. De kleurverandering treedt nog steeds op.

Dus! Ik ging vragen, welke andere methoden zijn er om dit prachtige leer mogelijk nieuw leven in te blazen? Het is misschien te laat voor de mijne, maar niet voor de uwe.

De gemakkelijke uitweg is verf, f#%k dat. Dat wordt een andere thread over hoe je het hele interieur van een V70R permanent kunt verpesten. Ironisch genoeg ga ik misschien zelf deze weg op (met een vuller en verf) om de verkleuring die ik eerder heb veroorzaakt te herstellen.
Wat is de beste route? Zorg voor uw leer - en ga nooit om te beginnen deze weg op... Preventief onderhoud is wat ik moest leren.

Ik ging naar Bring a Trailer en vond waar ik eindelijk naar op zoek was, als ik dit EERST had geprobeerd. Ik keek naar foto's van mijn absolute favoriete Atacama die ik tot nu toe heb gezien. Deze auto werd in 2021 verkocht voor 37,5 duizend vanwege zo'n interieur (geweldige geschiedenis en natuurlijk een kilometerstand van 24k)
Image

Image

Ik vroeg: 'Wat in de wereld heeft hij gedaan om de Atacama er zo uit te laten zien?'
Natuurlijk, gebrek aan gebruik in iets zal leiden tot minimale slijtage
Dus, ik dook in de veilingberichten.

De verkoper, 'jlaa' plaatste dit.
'Zodat u op de hoogte bent en ten behoeve van de volgende eigenaar van deze geweldige turbo-baksteen, wil ik u graag wijzen op het proces dat ik heb gebruikt met Griot's Leather Rejuvenator met Atacama Leather.

Atacama, voor degenen onder ons die het weten, is een soort ridonkulus-grade-xxxtra-rundleer dat door Volvo is geplaatst en dat ONbeschermd is. Bijna alle verkochte autoleersoorten zijn beschermde leersoorten (en je kunt dit testen door een paar druppels water op het leer te morsen - een beschermd leer zal die waterdruppels op het oppervlak hebben zitten.)

Atacama is ONbeschermd, maar het is ook absurd zacht om aan te raken en de geur die uit deze huiden van leer komt, doet Connolly-leer, dat door de Britten in alle auto's Anglo wordt gebruikt, naar azijn ruiken. Atacama is ZO geurig. Stel je voor dat je een hele huid van koe in je neus stopt, en je komt dicht in de buurt van de voortreffelijke ervaring die Atacama biedt... het baadt je reukzenuwen in koe.

Dus aangezien Atacama ONbeschermd is, heb ik altijd, twee keer per jaar, bijna een halve fles verjonger in alle leren oppervlakken gewerkt met mijn blote handen en draai het dan rond om het product met een zachte borstel in de poriën van het leer te werken... en laat het een tot twee weken zitten.

Laat het zitten. Het leer zal het allemaal absorberen. Het zal het allemaal opdrinken. Dat beloof ik. Ondertussen zal uw echtgenoot of partner u complimenteren met hoe goed u uw handen heeft gehydrateerd. :)

Aan het einde van twee weken kunt u alles snel oppoetsen met een microvezeldoek, en dan bent u voorlopig klaar. Ik weet niet of dit werkt met beschermd leer... Ik kan zeker zeggen dat deze techniek niet werkt voor leer uit het midden van de jaren 90 van Mercedes en ook niet voor leer uit het midden van de jaren 90 van Porsche... maar het werkte zeker voor Volvo Atacama ONbeschermd leer.'

Ik moet dit proces nog proberen, maar het is fascinerend. Iemand die dit snel afdoet, kan zeggen: 'bRO tHat'S lEatheriQue bRO !!'

Nee, dat geloof ik niet.

Het verschil tussen de twee is het gebruik van een op water gebaseerde reiniger/conditioner, wat de hel 'Prestine Clean' ook beweert te zijn. Hoe dan ook, de belangrijke stap om hierboven te herkennen is het gebrek aan water in het proces. Er is geen bevochtigde microvezel, laat het leer het gewoon absorberen en poets het af tot een droge afwerking. Het is waar ik misschien de hele tijd naar op zoek ben geweest!! De officiële instructies van Griot ondersteunen dit ook.

Mijn vriend @skywolf bezit een Volvo V90 met Napa-leer en hij deelde een paar interessante tips met me die ik niet wist :)

'Het ding met Atacama, en dat leer ik van mijn V90, aangezien het een vergelijkbaar type is, is echt om waterschade te voorkomen. Wanneer water op normaal autoleer zit, zoals in een P2XC, doet het niets omdat het oppervlak eigenlijk gecoat is. Daarom is het zo duurzaam, Napa en Atacama hebben geen dergelijke coatings. Water zorgt ervoor dat ze krimpen en vlekken, dus de sleutel is om schoon te maken zonder te veel water te gebruiken en snel vocht te deppen.' Heel erg bedankt, Brian!

Interessant genoeg gebruikt hij Leatherique om zijn nappaleer in zijn V90 te onderhouden. Het is in uitstekende staat en hij heeft een zeer zorgvuldige procedure. Bij het gebruik van 'Prestine Clean' is hij zeer methodisch in kleine secties. (Denk aan het verdelen van het onderste kussen in zeven secties)
Door de tijd die het water aan elke sectie besteedt te minimaliseren, brengt hij de Prestine Clean aan om de verjonger op te lossen en veegt het snel af. Hij gaat pas naar de volgende sectie als deze droog is, omdat het zal krimpen en rimpelen als er veel restvocht is.
In zijn XC70's kan hij de Prestine Clean veel langer laten zitten, het zal geen schade aanrichten, omdat het leer gecoat is.

Hoewel ik zal zeggen dat ik dit vorig jaar tijdens mijn oorspronkelijke Leatherique-toepassing heb geprobeerd te doen, maar de langste tijd dat ik het erop liet staan misschien twee minuten, niemand besprak wat Brian me onlangs vertelde. (hierboven vermeld)

Aan de andere kant:
Dit deed me meteen denken (specifiek voor mijn beschadigde Atacama) DUH, geen wonder dat de Leatherique mijn stoelen effectief heeft verpest. Ten eerste kan de verjonger op waterbasis zijn, en zonder twijfel is dat Prestine Clean. Het collageen kan het leer voeden en een olieachtige 'kleverigheid' geven, maar dat is WAAROM. Op dit punt kan ik niet bevestigen of Leatherique-verjonger op waterbasis is en het oppervlak heeft bevlekt, of dat de olie de vezels permanent heeft verdonkerd, hoewel de bestuurdersstoel hierdoor 'verpest' is.

Het is tijd dat ik deze zorg aanpak. Heeft de Leatherique mijn stoelen gevoed en veel zachter gemaakt, en aangenamer om in te zitten? Absoluut. Als u alleen op zoek bent naar maximale zachtheid en soepelheid, ga dan verder met Leatherique. Maar wees op de hoogte van de kleurverandering :) Ik zou persoonlijk niet deze weg zijn gegaan als ik het eerder had geweten.

En nog een optie waar ik van heb gehoord, maar waar ik me niet veel om heb bekommerd, ik zal het onderzoeken om te zien of het ook werkt. Leerconditioner van Lexol. Omdat ze een super corporate mega-entiteit zijn geworden in de leerverzorgingsindustrie, lijken ze 2-in-1's in overvloed te hebben, maar ik heb nog geen echte leerconditioner van hen gevonden voor deze toepassing.
Als u Lexol op Atacama met goede resultaten heeft gebruikt, wilt u dan uw ervaring voor anderen delen?

En tot slot, het laatste pad dat ik nog moet volgen voor Atacama.
Laten we autoleer beschouwen als een spectrum. De meeste gecoate leersoorten, zoals hierboven vermeld, zullen we als gemakkelijk te onderhouden beschouwen.
In het midden, Atacama-leer, dat uniek is als semi-aniline leer.
En het ergste, anilineleer, dat is wat Ford 'King Ranch'-leer is. Ik deed onderzoek naar wat eigenaren gebruikten en vond iets van Pinnacle Wax in hun zwarte labelcollectie. Het heet 'Hide-Soft Leather Cleaner' en de bijpassende hide-soft conditioner ook. Geformuleerd met nerts-olie en lanoline, voedt het het zeer gevoelige leer van een king ranch zachtjes en op de juiste manier met 'de oliën die het nodig heeft'.

De instructies van Leatherique zelf geven de tip 'producten op basis van aardolie zullen leiden tot de vroegtijdige rotting van leervezels.' En op deze flessen, 'deze reiniger en conditioner doen afstand van minder dure ingrediënten op basis van aardolie en gebruiken nerts-olie en lanoline, en zelfs onze reiniger biedt de eerste conditioneringstap', zoals zojuist vermeld.

Het probleem? Dit product is onlangs stopgezet, wat ingaat tegen wat de websites zeggen als 'niet op voorraad'. Ik heb ze gemaild voor dit antwoord. Update op 10 september 2024. Het product is weer overal op voorraad. De e-mail van Pinnacle Support vertelde me dat het was stopgezet, dit was onjuist. Misschien een nieuwe formulering?

Ik moest het kopen. Ik vond een mooie website genaamd carzilla.ca in Canada. Ik heb persoonlijk twee flessen van elk opgehaald, en beschouwde het als een redding. Beter om het te hebben dan niet.
Image

Dus, waar laat dit ons?
Ik zal zeggen dat je mijn alternatieven momenteel met een korreltje zout moet nemen, ik zal de hierboven genoemde alternatieven gebruiken en experimenteren met zowel onbeschadigde als beschadigde Atacama.

Leatherique werkt geweldig als uw leer in goede staat verkeert, het zal de voeding aan de leervezels geven. Mijn achterstoelen zijn hierdoor in goede staat, maar nog steeds lichtelijk verkleurd.

Misschien is de resterende duisternis dieper ingebed in de scheuren van de bestuurdersstoel overgebleven verjonger, omdat ik het zonder een lederen borstel heb schoongemaakt. Deze theorie kan worden ondersteund met de resultaten van de passagiersstoel (mogelijk.)

Hier was die sectie ervoor, en tijdens Leatherique.

Image

Image

Dit ben ik nog steeds verbaasd over, maar op zoek naar antwoorden.
Mijn belangrijkste theorie is dat deze scheuren enorm waren, zoals je kunt zien, waardoor het gemakkelijker werd voor de Prestine Clean om de verjonger te verwijderen/op te lossen en voor het water om sneller te verdampen, of deze sectie was ongelooflijk droog, eindigde het volledig te absorberen en eindigde met een licht donkerder maar eigenlijk best mooi uiterlijk. Kijk eens.
Image

Je kunt ^ de schade hieronder nog steeds versterkt en zwaar verdonkerd zien.

Een interessante optie die ik vond, is eigenlijk van FCP Euro, de officiële Volvo Leather Care Kit. Ik zal dit waarschijnlijk niet op mijn auto proberen. Ik zal het op mijn P3 Volvo XC60 (met gecoat leer) proberen
Het is blijkbaar de enige producten die door Volvo worden aanbevolen voor hun lederen 'bekleding', zoals de advertentie zegt, en niemand praat erover (van wat ik heb gezien)
Voor de lol zal ik het heel op afstand overwegen om het te proberen in een ZEER kleine testplek op de niet-beschadigde achterstoelen om hopelijk een ander alternatief te geven. Als het ze beschadigt, steek het dan in de man.

Een Reddit-gebruiker gaf ook het inzicht 'Het werkt geweldig als uw leer niet beschadigd is.' Dus waarschijnlijk van de tafel voor mijn oplossingen die hierboven zijn voorgesteld.

Laten we tot de kern van de zaak komen, voor alle Atacama-eigenaren eens en voor altijd. Alle en alle input wordt gewaardeerd, zelfs een gezonde discussie, dit is voor WIJ, de Atacama-mensen LOL.

Bedankt voor het lezen.

#2 ·
Ik heb Leatherique gebruikt op bruin leer in andere auto's. Ja, scheuren worden donker en de stoel ziet er in eerste instantie slechter uit. Uiteindelijk droogt het genoeg uit om de scheuren weer te verbergen.

#5 ·
Ik heb Leatherique gebruikt op bruin leer in andere auto's. Ja, scheuren worden donker en de stoel ziet er in eerste instantie slechter uit. Uiteindelijk droogt het genoeg uit om de scheuren weer te verbergen.
Goed om te weten! Ik zal dit wijzigen in mijn bericht hierboven (gedaan!)
Ik heb dit nog niet uit de eerste hand geprobeerd op onze Gobi- of bruine auto's en dat is logischer.
Heel erg bedankt, man.

#4 · (Edited)
Wow, dat klinkt stressvol.
Daarom weiger ik ronduit om iets met een lederen interieur te bezitten.
Nou DAT is ook een goed advies. Iedereen heeft zijn prioriteiten! Lol, het is zeker een kieskeurig leer en ik zag het als een mooie uitdaging

#6 ·
Geen R-leer, dus misschien niet vergelijkbaar, maar zo zag de mijne eruit te midden van een Leatherique-behandeling. Ze werden zeker soepeler. De scheuren in de lichtgekleurde "arena"-gebieden, die moeilijk te zien waren geweest, werden tijdens het proces duidelijker, zoals te zien is op de foto, nog meer na voltooiing van het proces, en zijn zelfs een paar maanden later nog steeds erg prominent gebleven. Op een gegeven moment kan ik ze gewoon opnieuw laten verven, omdat de kleur niet zo speciaal is als Atacama en ik haat het hoe ze er allemaal gebarsten uitzien.

daar komt natuurlijk nog bij dat de stiksels al vele manen geleden zijn verdwenen.

#7 ·
Geen R-leer, dus misschien niet vergelijkbaar, maar zo zag de mijne eruit te midden van een Leatherique-behandeling. Ze werden zeker soepeler. De scheuren in de lichtgekleurde "arena"-gebieden, die moeilijk te zien waren, werden tijdens het proces duidelijker, zoals te zien is op de foto, nog meer na voltooiing van het proces, en zijn zelfs een paar maanden later nog steeds erg prominent aanwezig. Op een gegeven moment kan ik ze gewoon opnieuw laten verven omdat de kleur niet zo speciaal is als Atacama en ik haat het hoe ze er allemaal gebarsten uitzien.

Dat is natuurlijk nog afgezien van die stiksels, die vele manen geleden zijn vergaan.

View attachment 254116
Hey! Bedankt voor je input @acetylbroline! Wat een cool uitziend leer, ik begrijp helemaal wat je zegt. Het lijkt erop dat verschillende auto's verschillend reageren. Ik waardeer het dat je dat deelt!

#9 ·
OK. Bedankt. Ik mis Mt Atacama interieur nu nog meer.

Ik heb uiteindelijk de stoelen opnieuw geverfd. Zorgde voor een geweldige lift in de visuele uitstraling en maakte me blij toen ik de deur opende en keek naar een interieur dat er gloednieuw uitzag.
Het is een mooi interieur, maar dat is interessant!
Ik heb dit hierboven niet vermeld, maar de belangrijkste reden waarom ik een hekel heb aan kleurstof hangt waarschijnlijk af van het type kleurstof.
Ik bezat een V70R uit 2004 met een Atacama-interieur dat was geschuurd en bedekt met Leatherique-kleurstof die rekbaar en plasticachtig was.
Mijn huidige S60R uit 2007 met ongeverfd Atacama is fenomenaal, het is zacht, warm en zacht. Mijn V70R had zulke kwaliteiten niet.
En de slijtage was absoluut verschrikkelijk.
Image

Ik zal dat interieur nooit missen

#11 · (Edited)
Volgend. Ik kan hier misschien een bijdrage leveren. Ik ben zelf een beetje aan het experimenteren met dit interieur.
Hey, bedankt @DTra1n! Ik waardeer het dat je hier bent, het zal interessant zijn om te experimenteren.
Ik zag dat je je leer hebt schoongemaakt in vergelijking met toen je het vond, en het zag er beter uit. Wat heb je uiteindelijk gebruikt?

#12 · (Edited)
@ZZZZZZZ Ik weet zeker dat je je mijn oude wagen herinnert.
Image

Dat was twee jaar nadat @neonshaun het interieur "opnieuw had geschilderd" en het zag er zo slecht uit en voelde zo slecht aan. Het was in wezen interieurfraude en een vreselijke, vreselijke ervaring. Aan iedereen die Leatherique-verf overweegt, doe het niet.
Het verandert zacht, soepel leer in plastic.
Het zag er zo goed uit toen het vers was - na het in het echt te hebben ervaren, is het een grap.
Ter referentie -
(https://www.swedespeed.com/threads/.../threads/sold-04-v70r-silver-atacama-auto-with-84k-miles-ca-sf-bay-area.600165/)
Arme Shaun verspilde zoveel van zijn tijd om het leer (imho) korte tijd later te verpesten. Nu heeft die V70R tien eigenaren. Het is een schil van een V70R in mijn ogen, en het stoorde de persoon aan wie ik het verkocht niet, maar ik haatte het. Het was echt de belichaming van "alleen omdat je het kunt, wil nog niet zeggen dat je het moet doen".
Image

Uit mijn fotoalbums van het verleden, dit was het interieur voor het schuren/overschilderen.
Image

Dat was niet goed genoeg voor Shaun, en wat ik hierboven heb gezegd, is slechts mijn mening. Het is verrassend dat hij die weg is ingeslagen, gezien het feit dat het echt niet zo slecht is ^
Net als ik, misschien met wat Griot's rejuvenator, zou hij van start zijn gegaan.

#13 ·
In mijn ervaring met atacama heb je drie opties, zoals ik het zie. Je kunt kwaliteitsvuller en kleurstof gebruiken om het te repareren. Schuren is het slechtste wat je kunt doen, want het verwijdert de textuur en ziet er uiteindelijk uit als het gezicht van Joan River.

Ten tweede kun je het professioneel laten doen. Er zijn een paar mensen die goede resultaten hebben gehad met Fibernew(?).

Ten derde, koop nieuw leer en laat het opnieuw bekleden. Ik kocht een heleboel "ginger" huiden van Muirhead leer in Schotland (volvo oem). De textuur is niet identiek, maar de kleurformule wel.

#14 ·
In mijn ervaring met atacama heb je drie opties zoals ik het zie. Je kunt kwaliteitsvuller en kleurstof gebruiken om het te repareren. Schuren is het slechtste wat je kunt doen, want het verwijdert de textuur en ziet er uiteindelijk uit als het gezicht van Joan Rivers.

Ten tweede kun je het professioneel laten doen. Er zijn een paar mensen die goede resultaten hebben gehad met Fibernew(?).

Ten derde, koop nieuw leer en laat het opnieuw bekleden. Ik kocht een stel "ginger" huiden van Muirhead leer in Schotland (volvo oem). De textuur is niet identiek, maar de kleurformule wel.

Niets in een fles gaat je brengen waar je wilt zijn.
Erg goed om te weten. Bedankt, Marty! Ik had Gregson's V70R op Shifting Lanes gezien, gedaan door Fibrenew en het zag er best goed uit.
Het is goed om te weten dat er verschillende processen zijn voor kleurstof. Ik kan uiteindelijk zelf een van deze routes nemen, of kijken of iemand Atacama-huiden verstopt heeft waar ze afscheid van willen nemen. Ik kan me niet voorstellen dat dat goedkoop zou zijn Lol

#16 ·
Ik had een paar behoorlijke resultaten met Leather Honey-reiniger, gevolgd door hun conditioner. Het maakte het leer niet donkerder, zoals sommigen hadden beweerd.

's Nachts aangebracht. Dit zijn foto's van de volgende ochtend na het aanbrengen.

#17 · (Edited)
Bedankt,@DTra1n! Je bent de beste. Dat ziet er echt goed uit! Ik zie persoonlijk een klein beetje verdonkering op de bestuurdersstoel, was dat er al eerder?

#18 · (Edited)
Hallo mensen! Ik wilde nog een optie toevoegen voor iedereen met gecoat leer, om het nog eens te herhalen, ik denk niet dat deze optie veilig is op Atacama, maar het zou geweldig kunnen werken voor Gobi/Nordkap/ander Volvo-leer. Dit is de Geist 3+ kit, voor auto's ouder dan 3 jaar. Ze hebben ook de 3 minus kit, die voor gloednieuwe auto's is (jonger dan 3 jaar).
Ik heb geen gloednieuwe Volvo, dus ik kan je niet vertellen wat Volvo aanbeveelt. Ik zou het mijn dealer moeten vragen, lol.
De eigenaar van Geist is eigenlijk Ram (voorheen bij Colorlock), hij ging 'zijn eigen ding doen' om welke reden dan ook. Ik heb echter goede dingen over de producten gehoord.
Zoals ik heb geleerd van het boek "Atomic Habits" van James Clear, als je de "wrijving" achter het uitvoeren van een taak kunt verminderen, zul je het eerder doen, en dat is een GEWELDIG 3-delig systeem (heb ik gehoord).
Het is in het doel van "consistent onderhoud".

En om mijn persoonlijke proces vooruit te updaten, zal ik de hierboven genoemde Griot's Leather Rejuvenator documenteren (een tot twee weken laten intrekken).
Ik ben in een zeldzame positie om dit te kunnen doen, omdat mijn S60R het "speelgoed" in onze familie is, het hoeft niet te bewegen.
Ik zal ook mijn Hide Soft-producten van Pinnacle proberen.
Verwacht binnenkort updates :)

#19 ·
Updates iedereen, updates!
Oké... dit is niet zo'n groot probleem.
1) Ik zat ernaast... Hide Soft Leather Cleaner is terug?
Ik schreef oorspronkelijk dat dit product niet meer werd geproduceerd. Ik controleerde mijn e-mail en blijkbaar stond ik op een "herinner me wanneer dit product weer op voorraad is"-lijst op Autogeek (een geweldige website die me door een oude vriend werd getoond).
Dus, als dit product goed werkt, kan het een geweldige optie zijn, VOORAL als je een lichte reiniger nodig hebt. (We zullen zien uit mijn onafhankelijke tests)
Hoewel het erop lijkt dat de conditioner nog steeds niet op voorraad is... niet goed, misschien was dat waar de e-mail van Pinnacle Support naar verwees. ^
Pinnacle Black Label Hide-Soft Leather Cleaner

2) Ik ga persoonlijk de Griot's Leather Rejuvenator proberen op mijn auto, en als dit werkt, zie ik geen reden om het te veranderen.
Als het werkt, zal ik "dit product inslaan" zodat ik niet terechtkom in een "niet meer leverbaar/veranderde formulering"-positie die in de toekomst niet zal werken.
Ook, als je toevallig onderdelen koopt van FCP Euro, verkopen ze het! De website van Griot verkoopt het, maar met een minimale verzendkosten van 12 dollar, tenzij je er veel van koopt. Dat is niet cool. FCP biedt gratis verzending aan, en je kunt het bundelen met je andere onderdelen!

#20 ·
HĂ© jongens! Geen lappen tekst en info meer. Het is begonnen.
Ik heb eindelijk Griot's leerverjonger op een testplek aangebracht. Het werd niet zo donker als met Leatherique. Nu is het wachten.
Image

Hoewel de ingrediënten zeggen "gemaakt van petroleumdestillaten" en dat baart me zorgen.
Ik wil niet per ongeluk de leervezels laten rotten...
Hoewel er op de fles staat dat het veel beter conditioneert dan producten op basis van lanoline? Ik heb nog geen idee...

#21 · (Edited)
HĂ© jongens! Dacht dat ik even een kleine update zou geven.
De kleur van de testplek is iets donkerder geworden, maar zoals ik met Leatherique heb geleerd, zal deze na verloop van tijd lichter worden.
Image

Maar... als ik naar die foto's hierboven kijk, begin ik te overwegen om Leatherique weer op de achterbank te gebruiken. Gewoon blijven conditioneren.
De kleur is in bijna alle gebieden echt weer normaal geworden. De voorstoelen zijn waar ik voorzichtig moet zijn. Maar voor de achterbanken kan Leatherique prima zijn.
Ik wacht nog een week om de resultaten van de Griot's Leather Rejuvenator te observeren.

#22 ·
Hey mensen! Dacht dat ik even een kleine update zou geven.
De kleur van de testplek is iets donkerder geworden, maar zoals ik met Leatherique heb geleerd, zal deze na verloop van tijd lichter worden.
View attachment 262476
Maar... als ik naar die foto's hierboven kijk, begin ik te overwegen om Leatherique opnieuw te gebruiken op de achterbank. Blijf ze gewoon conditioneren.
De kleur is in bijna alle gebieden echt weer normaal geworden. De voorstoelen zijn waar ik voorzichtig moet zijn. Maar voor de achterbank kan Leatherique prima zijn.
Ik wacht nog een week om de resultaten van de Griot's Leather Rejuvenator te observeren.
Bedankt voor de uitgebreide gids, vriend. Net klaar met het zoeken naar een Atacama-interieur voor mijn V70R en ik wil het zeker weer in volle glorie herstellen.

#24 · (Edited)
@rockstarjake79 Wilde graag meedoen aan dit onderwerp. Griot's Rejuvenator is niet beschikbaar voor ons Europeanen, dus die optie valt weg, hoewel ik de Leather Supplement van Autosmart ga uitproberen, waar we het eerder over hebben gehad en die de TitaniumS60R op Instagram gebruikt voor zijn Atacama, hoewel die van hem in geweldige staat is en er niet wormachtig uitziet, dus hetzelfde geldt mogelijk niet voor onze interieurs.
Ook stelde mijn vriend in Duitsland de Colourlock lederverzorgingskit voor zowel Nordkap als Atacama voor, aangezien hij uitgebreide ervaring heeft met het bezitten van R's met zowel versleten Nordkap- als Atacama-interieurs die hij heeft gerestaureerd. Ik moet nog verifiëren wat voor resultaten je zou verwachten, maar ik ben bereid om het S60R-interieur tot een offerlam te maken als het erop aankomt. Ik zal zeker foto's of video's maken en je mijn onderzoek sturen. :)

Edit: Er is ook een handige site voor die gekke Duitsers (ze hebben een ding voor alles) genaamd Pure aniline leather - Rein-Anilin | LCK Lederpflege van het Duitse Lederinstituut of hoe het ook heet. Dit zijn de producten die ze specifiek voor aniline leer aanbevelen en ze hebben het zelfs uitgewerkt tot een punt voor de specifieke automerken. Het merk dat ze aanbevelen voor aniline leer en Volvo is Keralux.

Dit is trouwens de Atacama van mijn vriend in de VR, waarop hij naar verluidt Colourlock heeft gebruikt.
Image

Image

Image

Attachments

#26 · (Edited)
"Dit is trouwens de Atacama van mijn vriend in de VR, waarop hij naar verluidt Colourlock heeft gebruikt."

Er zijn een heleboel Colourlock-producten, welke heeft je vriend gebruikt op de Atacama? Ik wil graag "hebben wat hij besteld heeft".

Bedankt,
Guy
De Volvo Nordkap restauratiekit voor Nordkap interieurs en dan is er een Atacama kit voor de Oranje interieurs.

Ik zal persoonlijk Leatherique uit de VS bestellen voor zowel de facelift als de prefacelift Nordkap interieurs. Breng Leatherique aan op beide interieurs, en voor beide Atacama interieurs zal ik de Colourlock restauratiekit die ik heb gelinkt proberen, evenals de Keralux producten waar ik het over had. Keralux maakt hoogwaardige verzorgingsproducten specifiek voor verschillende soorten leer en wint prijzen en aanbevelingen in Europa.

Kortom, ik heb mijn gescheurde Nordkap bestuurdersstoel waarvoor ik vervangende hoezen heb en het S60R Atacama interieur gaat in de verkoop, dus ik kan er net zo goed een beetje mee experimenteren om te zien wat het beste werkt voor mijn V70R interieur.

De Keralux set:

#28 ·
Ook voor degenen die zich zorgen maken… Ik sprak met een detail-/interieurexpert en ze vertelden me dat het leer geen volledig anilineleer is, dus ik wilde de puntjes op de i zetten. Dit is wat Bridge of Weir zelf te zeggen had.

View attachment 283088
@Lyri, mijn vriend! Heel erg bedankt dat je informatie blijft verzamelen voor dit draadje. Dat waardeer ik enorm.
Het is eerlijk gezegd fascinerend om te zien dat Bridge of Weir zelf zou hebben gezegd: "ja, een druppel milde afwasmiddel zou de truc moeten doen" als een daadwerkelijke oplossing.

Ik ben het type persoon dat elk detail tot in de puntjes zou analyseren en zou zeggen: "In de Verenigde Staten hebben we DAWN, en DAWN heeft waarschijnlijk toevoegingen die watervlekken voorkomen, dus ik neem aan dat dit niet goed zou zijn voor het leer"
Ik wou dat ze iets te zeggen hadden over de conditionering. Maar het lijkt erop dat je hebt gezegd dat het eigenlijk vrij eenvoudig is om te onderhouden als je leer in zeer goede of uitstekende staat is. Het is de verwaarlozing/het gebrek aan ENIGE conditionering die ervoor zorgt dat het leer "te ver heen" raakt en die witte, droge spanningsscheuren vertoont.
Een voormalige vriend waarschuwde me tijdens de aankoop van mijn eigen auto destijds dat mijn leer niet in de beste staat was. Hij had absoluut gelijk.

Bedankt voor je hulp hierbij!

#40 ·
Dus, even voor de duidelijkheid, wordt Griot's Rejuvenator nu niet aanbevolen omdat het petroleumdestillaten bevat?
Nou, dat is de juiste vraag om te stellen.
Natuurlijk, een deel van de meest verbazingwekkende Atacama die ik heb gezien, kwam van die auto op Bring A Trailer, en de eigenaar raadde het aan. Waar ik niet zeker van ben, is of de formulering in de loop der tijd is veranderd om petroleumdestillaten op te nemen, en of deze het leer beschadigen. Ik kan altijd een e-mail sturen naar hun support en het vragen, maar ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Vergeef me, ik ben een student en werk met de beperkte vrije tijd die ik heb.

#42 · (Edited)
Oké! Dit is een andere mogelijke optie die ik misschien wil proberen.
Het is eigenlijk van Geist. Het is voor "semi-aniline en aniline leer" en ik zou het niet erg vinden om het te proberen.
Ah, ik hou van deze testfase. Laten we dingen proberen en kijken wat er gebeurt! :ROFLMAO:
Ik heb een tijdje geleden contact opgenomen met Geist en ze adviseerden me om hun product "aniline vlekkenverwijderaar" te gebruiken om zoveel mogelijk verkleuring te verwijderen, maar dat heb ik nooit gedaan en ben dat ook niet van plan. Ik houd me aan de natuurlijke oplossingen.
Ik ben zo enthousiast om eindelijk meer hierover te leren.

#43 ·
Volgens de mensen die ik sprak in de interieurdetailwinkel die aan veel McLarens, Mercs en dure auto's werken die met volledige aniline interieurs komen - lijkt de Atacama semi-aniline te zijn en heeft een dunne verflaag, maar niet de waterdichte coating. Het is wat het leer zo aangenaam en opvallend maakt, de geur verspreidt, je kunt deze producten gebruiken als je interieur in goede staat is, maar interieurs met scheuren en schade zullen de chemicaliën absorberen.

Kortom, je wilt je houden aan neutrale pH, natuurlijke verzorgingsproducten. Geen petroleum, geen producten op waterbasis.
Ook, serieus, dit is het antwoord.
maar interieurs met scheuren en schade zullen de chemicaliën absorberen.
Als die scheuren eenmaal gevormd zijn, moet je op dat moment heel voorzichtig zijn. Colorlock is misschien wel onze volgende beste optie.

#44 ·
Ook, serieus, dit is het antwoord.

Als die scheuren eenmaal gevormd zijn, moet je op dat moment heel voorzichtig zijn. Colorlock is misschien wel onze beste optie.
Image

Tenzij je stoelen er zo uitzien, dan zou ik niet kiezen voor reinigingsoplossingen die zuur of op petroleum basis zijn.

De mijne zien er zo uit, dus…

Image

Image

Image

#45 · (Edited)
Dus, mijn atacama interieur is eigenlijk in goede staat, schoon en verzorgd, wat "patina", geen diepe scheuren. Er zijn verschillende producten in het Colourlock-assortiment en ik zou waarschijnlijk de milde reiniger gebruiken, dan de protector en tenslotte de shield. Alle input zou worden gewaardeerd. Hier is de site waar ik waarschijnlijk zou kopen. Colourlock | Leather & Alcantara Cleaning Tools | Obsessed Garage

Guy

#46 ·
Image
Ik veronderstel dat je zou kunnen zeggen dat ik me hierop heb voorbereid en voorbereid, maar laten we de geruchten de komende week of twee de wereld uit helpen.

Ik sprak met een lokale specialist in lederen interieurs die op het punt staat met pensioen te gaan en het geweldig vindt om zijn wijsheid door te geven aan wie maar aandachtig genoeg is om te luisteren.

Ik vermoed dat ik hier een video voor moet filmen, want er zijn veel aspecten te behandelen. Wat Leatherique betreft, zal ik een van mijn Nordkap-donorzitjes ermee behandelen en de andere met de Keralux-producten. De Atacama zal zeker met Keralux worden behandeld, hoewel de specialist een duim omhoog gaf en zei dat de Volvo-verzorgingsproducten er in ieder geval professioneel uitzien en voldoen aan de Duitse normen (op waterbasis, natuurlijke producten).