SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Draagarmlagers controleren

10K views 32 replies 8 participants last post by  Leto Atreides II  
#1 · (Edited)
Ik heb een slechte wegligging opgemerkt tijdens het nemen van bochten en het remmen, en ik denk dat het de draagarmrubbers zouden kunnen zijn. Omdat ik besluiteloos ben en niet genoeg rubbers heb bekeken terwijl ik weet dat ze goed zijn, deel ik een paar foto's om mijn ogen te controleren.

Dit ziet eruit alsof het scheurt (rubbers aan de voorkant aan de bestuurderskant)
Image

En dit ziet eruit alsof het zo goed als helemaal gescheurd is (rubbers aan de voorkant aan de passagierskant)
Image

Toch?

Als ik de meerdere draagarm-threads hier doorlees, lijkt het erop dat de beste keuzes OEM-rubbers of poly Powerflex-rubbers zijn. Ik denk dat ik de voorste/achterste draagarmrubbers ga vervangen door de Powerflex-rubbers. Misschien vraag ik de garage in de buurt om ze voor me in en uit te persen...

#2 ·
De bussen zien er behoorlijk gebarsten uit. Rijdend op een rechte weg, de remmen indrukken. Als de auto naar links of rechts trekt, zijn de bussen versleten. Ik zou kijken op fcpeuro.com voor nieuwe draagarmen. Je hebt speciaal gereedschap nodig om de bussen eruit te persen en weer terug te plaatsen. Als je alleen de bussen vervangt, maak dan foto's van hoe zowel de voorste als de achterste bussen in elke draagarm zijn geïnstalleerd. Het is heel gemakkelijk om ze verkeerd of niet gecentreerd te persen als je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Als de voorste en/of achterste bussen te ver of niet ver genoeg worden geperst, kan dit de uitlijning verstoren. Het ziet ernaar uit dat je de draagarmen van gietijzer hebt. Eerdere XC90's hadden aluminium draagarmen.

#3 ·
Natuurlijk zou ik voor polyurethaan gaan en letterlijk iedereen die ze in hun XC90 heeft geïnstalleerd, heeft er positieve recensies over. De kleine moeite om polyurethaan te installeren, is de tienduizenden kilometers en honderden (zo niet duizenden) uren rijden meer dan waard.

#4 ·
#7 ·
Ik heb de voor- en achterbussen een paar keer in en uit geperst. Het probleem met het uitduwen van de bushulzen is meestal het vinden van het gereedschap met de juiste diameter, en dan kan het nog steeds uit de uitlijning "wiebelen". Het zou me verbazen als de "C"-klem genoeg druk zou kunnen uitoefenen om de hulzen te verplaatsen. Het was moeilijk met een pers. Het juiste gereedschap zou een trede rond de omtrek hebben om het uitgelijnd te houden, en zou een paar duizendsten van een inch kleiner zijn om het door de journal te laten gaan.
Sommige mensen hebben de bussen verwijderd door een zaagblad door de bus te rijgen, de zaag weer in elkaar te zetten en stukjes er geleidelijk uit te snijden. Zodra het rubber eruit is, kan de zaag de huls op twee parallelle plaatsen op ongeveer 1/2" tot 3/4" (1,27 cm tot 1,91 cm) afstand inkerven, zodat een koude beitel de strip eruit kan slaan. De rest van de huls eruit halen is veel gemakkelijker. Sommige mensen hebben maar één snede gemaakt, en sommige hebben sneden gemaakt met een tussenruimte van 180 graden. Het is een kwestie van zorg en geduld, maar het is belangrijk om de binnenste journal van de stuurstang niet te verpesten.
Ik heb zowel voor- als achter Powerflex en ben er dol op. Het installeren ervan vereist echt een pers, hoewel ik ergens las dat installatie ook met een bankschroef kan worden bereikt. Ik ontdekte dat het persen van de poly-bussen leek op scènes uit de oude "Flubber"-film, waarbij de bussen ontsnapten en overal in de werkplaats rondvlogen. Uiteindelijk ontdekte ik dat de beste manier was om ervoor te zorgen dat de aanloopfase op de draagarm werd schoongemaakt en vervolgens de arm op de bus te duwen, met behulp van een platte plaat op het open journal-uiteinde en daarop te drukken.
Voor de kosten van de Harbor Freight-pers zou ik denken dat het minder zou kosten dan het laten R&R'en van de bussen door een werkplaats, en dan zou je een leuk nieuw gereedschap hebben! Verbazingwekkend hoe handig die dingen zijn.

• Like
Reactions: ChitownV
#5 ·
Moeten bij het uitvoeren van LCA-werkzaamheden de verschillende bouten worden vervangen? Zijn het bouten voor eenmalig gebruik?

#6 · (Edited)
Ik gok van niet. Die bussen zitten echt strak, ik heb een set achterste eruit gesneden en een goede kwaliteit bussenset geprobeerd om ze er weer in te zetten, maar tevergeefs, kon ze niet eens starten. Uiteindelijk heeft Honest Jack's aan de overkant van Rainer het voor me gedaan, ik kan me niet herinneren wat ik betaald heb, maar het was niet goedkoop.

Het is niet voor mij persoonlijk, maar je zou de voorkant eruit kunnen snijden en voor poly kunnen gaan, zoals eerder vermeld. Ik gok dat de achterste bus waarschijnlijk in goede staat is, dus je zou weg kunnen komen met alleen de voorkant te vervangen.

Ik geef zelf de voorkeur aan de OE LCA, heb vorig jaar een set IPD op de Ocean Race gezet en kan al voelen dat ze een beetje los beginnen te zitten. Ik zal ze vervangen door een opnieuw gebuste set die ik op de plank heb liggen de volgende keer dat ik aan de voorkant werk. De prijs van het Volvo-onderdeel is enorm en bevat een statiegeld, dus je moet ze terugsturen. Een set bussen kost je ongeveer $100, dan moet je de arbeid voor vervanging er nog bij optellen.

Moet echt elke keer nieuwe hardware gebruiken als dit onderdeel wordt vervangen, de bouten zijn torque to yield. PN 987456 voor de 2 voorste bouten, 999403/985660 voor de bout/moer achterin. Misschien ook overwegen om kogelgewrichten te doen terwijl je toch bezig bent, PN 31201485. Uitlijning na het werk zeker.

Ik heb een kogelgewrichtscheider als je hem wilt gebruiken (makkelijker dan proberen ze eruit te slaan) en een open dopsleutelset en Torx voor de eindverbindingen. Kan je ook mijn Dewalt slagschroevendraaier en de gebruikelijke maatdopsleutels lenen als je ze wilt komen halen. Je weet me te vinden als dat zo is.

bewerkt 051922, geef de voorkeur aan, niet perfer, kon niet.

#8 ·
We hebben het gehad over het persen van bussen in de specifieke berichten (#79 - #86) in de draad hieronder. Je kunt verdergaan na bericht #79 om de antwoorden te zien, omdat degenen van ons die dit zelf hebben gedaan, commentaar geven op de verschillende persen en uitdagingen. Ik heb bussen geperst op 3 sets XC90 LCAs. Ik heb bussen geperst op tientallen en tientallen andere voertuigen.

@Capndirk heeft gelijk, zoals de diametergrootte en de benodigde druk. De grootte en de ruimte die nodig is voor grote bussen, wat betekent dat de "C"-opening van het C-klemgedeelte niet breed genoeg is, de sterkte van de pers (omdat ze kunnen breken) enz. zijn andere problemen die ik heb ervaren. De voorgestelde 12-tons H-frame pers is ook precies goed en alles wat kleiner is, kan de klus misschien niet klaren.

#9 ·
Nog een link naar het polyurethane bus-draad. Het lijkt erop dat de polyurethane bussen jaren later nog steeds sterk zijn met dezelfde prestaties als op de eerste dag. Er is een video in deze draad die laat zien hoe bussen zijn vervangen met een H-frame pers.

#11 ·
FCP heeft een paar weken geleden hun video over de draagarm herzien en het is veel gemakkelijker om te zien wat ze doen dan in de vorige video van 6 jaar geleden.

Die van 1A Auto is ook best goed.

#12 ·
Vraag: Zitten er vet in de bussen? Het klinkt alsof Powerflex een paar kleine zakjes vet bij de bussen levert, maar ik wilde even dubbel checken wat mensen hebben gekregen.

#13 ·
Vraag: bevatten de bussen vet? Klinkt alsof Powerflex een paar kleine zakjes vet bij de bussen levert, maar wilde even dubbel checken wat mensen hebben gekregen.
Ja.

• Like
Reactions: Leto Atreides II
#14 ·
Het doet het wel, maar slechts een klein pakketje. Omdat ik al meer dan 25 jaar poly-bussen op voertuigen gebruik, kan het lithiumvet eruit worden gespoeld. Ik heb het vet van iPd gebruikt, waarvan wordt aangenomen dat het marinevet is. Het is dikker en kleveriger, dus het spoelt er niet uit. Ik gebruik het vet van iPd tussen de centrale as en de bus.

#15 · (Edited)
Ik dacht dat het vet van Powerflex het kleverigere PTFE/siliconen-smeermiddel was, geen lithiumvet. Ze noemen het ook een "kopergebaseerd vet" op hun FAQ. Bewerken: Ik denk dat het vroeger een kopergebaseerd vet was, maar nu is het PTFE/siliconen.

• Like
#16 ·
Dat zat bij mij. Een doorschijnend, dik, kleverig siliconenvet. Ik heb 3 sets bussen in mijn draagarmen geduwd, en ze hadden het allemaal. De eerste set achterbussen was de paarse straatversie, en een daarvan scheurde. Het was alleen zichtbaar als de auto omhoog was gekrikt, en vertoonde geen tekenen van migratie uit de journal, maar ik nam toch contact met hen op, ik stuurde foto's en mijn originele factuur toen ik voor het eerst contact met hen opnam, en ze reageerden onmiddellijk met een verontschuldiging en een trackingnummer voor een vervangende set. Ze stuurden de "Race" achterbussen voor beide zijden en geen BS over misschien slechte installatie, stuur ze naar ons, bla, bla, bla. Gewoon "Het spijt ons; hier zijn er een paar nieuwe." Ik hou van die mensen. Chitown is ons allemaal ver voor en heeft het misschien gekregen voordat siliconenvet überhaupt werd uitgevonden 😊 Ik weet dat hij heeft gezegd dat hij zijn bussen opnieuw heeft ingevet, en dat was altijd een mysterie voor mij, maar nu is het logisch. Het siliconenvet blijft gewoon bij mij zitten. Nooit een geluid of enige indicatie dat er nieuw vet nodig is.

• Like
#17 ·
Lol, misschien hebben ze het wel geüpdatet. Het was een wit vet en ik nam aan dat het lithium was. Blij om te horen dat ze de update hebben gedaan. Het was een kleine hoeveelheid, dus ik heb het iPd-vet gehaald voor het geval ik het zou verpesten, dan zou ik extra hebben omdat ze het kleine witte vetpakket in al hun kits gooien, maar de voorste bus is groot op de XC90. Ik wilde ook het extra iPd-vet vanwege mijn ervaring in het verleden met lithiumvet dat in de winterzoutperiode uitspoelde. Ja, dit iPd-vet wast niet weg en blijft stil, zelfs na het rijden in de winter met veel strooizout.

Mijn iPd-stabilisatorstangen werden geleverd met hun iPd-vet, dus ik wist dat het zou werken voor draaipunten. Het lijkt erop dat mensen het goed zullen doen met beide vetten. Haal gewoon de polys en je kunt niet verkeerd gaan. 😀

#18 ·
Ik merkte net dat in de Powerflex-instructies staat dat je iets als afwasmiddel moet gebruiken om de bus te smeren bij het installeren in de beugel, en dan het meegeleverde vet voor de metalen insert bij het installeren van de insert in de bus. Ik dacht dat iedereen vet gebruikte voor zowel de insert/bus als de bus/beugel. Niet? Als we vet hebben, zou dat dan niet beter zijn dan afwasmiddel?

#19 ·
Wat dacht je daarvan? Ik had die instructies echt beter moeten lezen, zo blijkt nu 🙁
Het lijkt erop dat de dingen daar blijven hangen, oké, maar de zeep is logisch. Het buitenste deel van de struik kan als het ware op zijn plaats worden gelijmd, wanneer de zeep opdroogt, waardoor de assen al het draaiwerk kunnen doen.
Goed gezien!

#20 ·
Ja, dat is de universele manier om een ​​bus te installeren, met zeepwater. Ik heb een siliconenspray gebruikt om de poly-bussen te installeren en het blijft op zijn plaats omdat de draaiende as de bus naar buiten duwt, aangezien het middelste gat een kleinere diameter heeft.

#21 ·
Je leven wordt gemakkelijker als je de hele draagarm koopt, de meeste mensen hier doen dat. Het erin persen vereist een hydraulische pers, als je er een hebt, doe het dan. Anders is een nieuwe draagarm gemakkelijker. De prijs is niet zo slecht. Bekijk FCPEuro voor prijzen, LT-garantie. Ik heb een paar jaar geleden Meyle geïnstalleerd en het is prima geweest. Bekijk de DIY die ik op het matthews XC90-forum heb geplaatst.

#23 ·
Je leven wordt gemakkelijker als je de hele draagarm koopt, de meeste mensen hier doen dat.
Het erin persen vereist een hydraulische pers, als je er een hebt, doe het dan.
Anders is een nieuwe CA gemakkelijker.
De prijs is niet zo slecht. Bekijk FCPEuro voor prijzen, LT-garantie.

Ik heb Meyle een paar jaar geleden geïnstalleerd en het is prima geweest. Bekijk de DIY die ik op het matthews XC90-forum heb geplaatst.
Te laat daarvoor, al te ver op het poly-pad. :LOL: De bussen zijn in het weekend aangekomen. Nu moet ik tijd maken om de draagarmen eraf te halen en uit te zoeken of ik het zelf kan aanpakken of dat ik een lokale garage ze voor me laat persen.

#25 ·
Ik heb niets om het mee te vergelijken, maar ik heb de afgelopen jaren Meyle HD-draagarmen geïnstalleerd zonder problemen. Natuurlijk, ze zijn waarschijnlijk niet de beste die er zijn, maar ik durf te wedden dat ze prima zouden zijn voor de meerderheid van de bestuurders.

Maar hoe dan ook, OP is hier voorbij, dus veel succes met de PU-installatie.

#26 · (Edited)
Oké, bussen geïnstalleerd. Ik heb echter geen garage gevonden die wilde helpen. Ik heb er een paar minuten verderop gevraagd, maar ik denk niet dat ze ooit eerder poly-bussen als deze hebben gezien... De lippen van de bussen doen het er echt uitzien alsof ze op geen enkele manier in het gat passen. :LOL: Hij was bang dat ze zouden scheuren bij het proberen ze erin te persen, dus hij wilde het niet doen. Geloofde me niet dat ze net genoeg samengedrukt konden worden om erin te passen. Ik heb een U-joint persset geleend van O'Reilly's:

https://www.oreillyauto.com/detail/...ols/9e8ada6cd6e2/rental-tools-evertough-ball-joint-u-joint-press-set/ren1/67045

Een combinatie van die pers, plus een zaag, een boor, een bankschroef en een hamer van 4 pond kreeg de oude bussen eruit. De pers, bankschroef en hamer kregen de nieuwe bussen erin. Het zou 100x gemakkelijker zijn geweest met de juiste gereedschappen, maar het is gedaan. Dat kostte echter te veel tijd, nu moet ik tijd vinden om alles weer in elkaar te zetten.

• Like
#27 ·
Ja, de lippen van de poly-bus drukken daar naar binnen zonder de centrale draaias/arm. Ik zou dit niet doen, maar.....ik heb een video gezien waarin iemand de bus grotendeels erin kreeg door hem tegen het frame van een voertuig te krikken. Zolang je hem erin krijgt, werkt het. Die polys zijn behoorlijk duurzaam en flexibeler dan mensen denken.

#29 ·
Lol. Nog een opmerking. De video die ik zag was niet voor de XC90. De installatie van de poly-bushing was voor een Amerikaanse truck en het was zo'n achtertuinmonteur als maar kon.

Ik kijk ernaar uit om uw feedback te horen over de nieuwe bussen zodra u er een paar kilometer mee hebt gereden.

#30 ·
Alles weer bij elkaar. Ik merkte dat de verticale bus behoorlijk vervormt nadat al het gewicht weer op de arm rust. Ziet dit er normaal uit voor andere mensen met de Powerflex-bussen?

#31 ·
Het zou op zijn plaats moeten zitten wanneer de ophanging wordt belast. Ik zie dat de grote ringen op hun plaats zitten en het zou onmiddellijk zijn "thuis"-positie moeten vinden. Ik heb ook die zwarte racebussen achter, en ze blijven precies waar ze horen tijdens gebruik. Zorg ervoor dat je een goede uitlijning krijgt. Ik heb een uitgebreid uitlijningsplan en laat het elke 5.000 mijl controleren wanneer de rotatie wordt gedaan. Van de thread van onze vriend ChitownV nam ik de instructie om erop aan te dringen de teen op "0" te zetten, en ze klagen en steunen altijd over het alleen doen volgens de specificaties, dus ik wijs erop dat "0" binnen de specificaties valt. Dus komt het uitlijningsrapport terug en toont "0" links, "0" rechts en "0" gecombineerd, evenals "0" stuwkracht hoek. Banden slijten perfect en de stabiliteit is uitstekend. Geen zwerven of afdrijven of andere BS-zorgen over "0".