SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

ABS/Anti-slip probleem

9K views 5 replies 3 participants last post by  ChitownV  
#1 ·
Hallo allemaal, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan helpen.

Een paar dagen geleden begon mijn ABS zich vreemd te gedragen tijdens normaal rijden (langzaam tot stilstand komen), ik kan de ABS zelfs voelen werken op droge wegen. Dan, na een tijdje rijden, verschijnen de waarschuwingen Anti-Skid service en ABS service (en bijbehorende lampjes) en is alles weer in orde. Daardoor neem ik aan dat de auto de ABS heeft uitgeschakeld zodat ik het niet onregelmatig voel werken. Elke keer als ik rijd, krijg ik ofwel de vreemde ABS, ofwel de melding/servicebericht.

DiCE/VIDA foutcodes zijn:
BCM-C003907 Rechtsachterste toontandwiel mechanische storing
ECM-P200600 Inlaatspruitstuk klepbesturing vast (Bank 1)

Ik neem aan dat de ECM-foutcode hier niet mee te maken heeft. Iemand ideeën over wat voor soort reparatie ik kan verwachten? Ik kan niet veel vinden over deze foutcode in het bijzonder, maar mensen lijken een mix van problemen te hebben met de BCM die verkeerd gaat, of de SAS, maar schijnbaar zelden de ABS-sensor. Ik probeer vooral uit te zoeken of dit iets is wat ik zelf kan doen (stom als het zou zijn in besneeuwde Canadese omstandigheden) of dat het naar mijn monteur moet.

#2 ·
De BCM geeft een inconsistente ABS-puls aan van de ABS-sensor of de ABS-ring. Eerst zou je moeten controleren of er modder, zout, vuil, enz. in het ABS-ringgebied zit. Ten tweede zou je de ABS-sensor moeten losschroeven om te zien of er metaalspanen op zitten, ook wel remblokkruimels genoemd, maar bij deze stap, aangezien een oude ABS-sensor soms moeilijk te verwijderen is, vervangen mensen meestal gewoon de sensor. Ten derde zou er een probleem zijn met de ring of het lager.

Zelfs als je met VIDA de sensoringang zou controleren, weet je al dat het een inconsistente puls is. Maar voor de zekerheid, controleer ook de consistente bandenspanning.

#3 ·
De BCM geeft een inconsistente ABS-puls aan van de ABS-sensor of de ABS-ring. Ten eerste zou je moeten controleren of er modder, zout, vuil, enz. in het ABS-ringgebied zit. Ten tweede zou je de ABS-sensor moeten losschroeven om te zien of er metaalspanen op zitten, ook wel remblokkruimels genoemd, maar bij deze stap vervangen mensen meestal gewoon de sensor, omdat het soms een hele klus kan zijn om een oude ABS-sensor te verwijderen. Ten derde zou er een probleem kunnen zijn met de ring of het lager.

Zelfs als je met VIDA de sensorinvoer zou controleren, weet je al dat het een inconsistente puls is. Maar voor de zekerheid, controleer ook de consistente bandenspanning.
Ah ok. Ik denk dat mijn volgende stap zou zijn om het wiel eraf te halen en het sensorgebied te controleren. Ik hoop dat het niet de sensor zelf is! Ik vond een bericht waar de OP zei dat ik de hele middelste rij stoelen (~4 uur werk) zou moeten verwijderen om de sensor aan te sluiten.

Ook ChitownV, ik wilde je ook bedanken voor je andere bijdragen. Vorige maand, toen mijn vering kapot ging, was je andere thread over de voorwielophanging erg nuttig voor mij om te beslissen welke onderdelen ik moest vervangen en met welke merken.

#5 ·
Nou, ik heb vanmorgen het wiel eraf gehaald om te kijken. Ik weet niet zeker of het ermee te maken heeft, maar het stuk dat de sensorkabel aan de eerste beugel vasthield, hing gewoon los, en de clips die hem aan de remleiding vasthielden, waren kapot. Ik heb de sensor eruit gehaald (8 mm dop) en schoongemaakt met een zachte borstel + residuvrije fietscomponentenreiniger, en daarna de reiniger gespoten op zoveel mogelijk van de ABS-ring (of wat ik ervoor aanzag). Alles weer gemonteerd, de leidingen vastgezet met tie-wraps, en het lijkt het probleem te hebben opgelost!

Dus duimen, maar tot nu toe geen problemen met een korte proefrit en het rijden naar mijn werk vandaag. Bedankt voor de hulp.

#6 ·
Klinkt geweldig! Goed gedaan om je handen vuil te maken.