SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

2013 XC90 3.2 Gaat los, misfires en slechte schakelingen

2.7K views 20 replies 5 participants last post by  John C  
#1 ·
Deze XC90 liep 10.000 mijl geleden vrij goed. Kwam terug bij mij met misfires op alle cilinders, nokkenastimingfouten, slecht vermogen en verschrikkelijk schakelen. Flakkert bij het overschakelen naar de 3e of 4e versnelling. De dealer suggereert dat de transmissie defect is, maar ik geloof het niet. Codes zijn:

P171900 Motorkoppel Signaal Algemene Fout
P001200 Inlaatnokkenas Positie Timing Te Laat
P261086 ECU Interne Motor Uit Timer Prestaties
C110687 Communicatie Tussen Besturingsmodules

Dit lijkt mij van elektrische aard gezien de diversiteit aan symptomen. Olie is redelijk vers en de batterij geeft 12,7 V aan bij koude start. De dynamo-uitgang is 14,6 V, wat een beetje hoog lijkt? Maar ik weet dat het een grote dynamo is. Kon het motorkoppelsignaal in kaart brengen en het zag er redelijk uit, dus misschien is die fout van voorbijgaande aard.

De volgende stap zal waarschijnlijk het controleren van de aarding en het zoeken naar bedradingsproblemen zijn. Zal ook de VVT-solenoĂŻden reinigen, want ik weet dat ze in het verleden problemen veroorzaakt hebben. ECU is vervangen bij 100.000 km, dus het zou een bedradingsprobleem kunnen zijn.

Bedankt voor alle adviezen.

#2 ·
Deze XC90 liep 10.000 mijl geleden redelijk goed. Kwam bij me terug met misfires op alle cilinders, nokkenastimingfouten, slecht vermogen en vreselijk schakelen. Oplaaien bij het overschakelen naar de 3e of 4e versnelling. De dealer suggereert dat de transmissie kapot is, maar ik geloof het niet. Codes zijn:

P171900 Motorkoppel Signaal Algemene Fout
P001200 Inlaatnokkenas Positie Timing Te Laat
P261086 ECU Interne Motor Uit Timer Prestaties
C110687 Communicatie Tussen Besturingsmodules

Dit lijkt mij elektrisch van aard gezien de diversiteit aan symptomen. Olie is redelijk vers en de batterij geeft 12,7V aan bij koude start. De dynamo-uitgang is 14,6V, wat me wat hoog lijkt? Maar ik weet dat het een grote dynamo is. Kon het motorkoppelsignaal in kaart brengen en het zag er redelijk uit, dus misschien is die fout van voorbijgaande aard.

De volgende stap zal waarschijnlijk het controleren van de aarding en het zoeken naar bedradingsproblemen zijn. Ik zal ook de VVT-solenoĂŻden schoonmaken, want ik weet dat ze in het verleden problemen veroorzaakt hebben. De ECU is vervangen bij 100.000 km, dus het zou een bedradingsprobleem kunnen zijn.

Bedankt voor alle adviezen.

#3 ·
Kunt u wat meer details geven?

#4 ·
Is dit je XC90 of die van iemand anders?

Ik vraag dit omdat het kennen van de onderhoudsgeschiedenis belangrijk is. Weten wat er momenteel aan onderhoud wordt gedaan, is net zo belangrijk.

Kunt u wat meer details geven?
Ik heb haar geërfd bij 125k en verkocht bij 145k. Heb behoorlijk wat werk verzet en hoopte dat het een solide auto was:

Het ging naar een student, dus de kans is groot dat hij hem mishandelt. Ik denk niet dat hij de versnellingsbak zo snel kapot had kunnen maken. En er zit een recente olieverversingssticker op.

#5 ·
Ah, dat helpt met de foto.

Ik rijd hard met mijn XC90 3.2 zonder problemen. Als er een gat van 16.000 kilometer is met onbekend rijgedrag en onderhoud, herstart dan de basis. Sommige hiervan kunnen normale slijtage en ouderdom zijn.

Als de student naar een snelsmeren-plaats is gegaan, hadden ze hem misschien overtuigd om de transmissievloeistof te vervangen. Het kan de verkeerde transmissievloeistof, te weinig vloeistof of beide hebben. Inspecteer ook de stekker van de transmissiecontrolemodule voor het geval iemand stuurbekrachtigingsvloeistof heeft gemorst. Als u olielekkage heeft van de ontkoppelaar of vacuĂĽmpomp, kan olie zijn weg vinden naar de TCM.
  • Controleer tegelijkertijd, als een snelsmeren-plaats heeft overtuigd om het luchtfilter te vervangen, de ECM/ECU-module, de stekker en de bedrading dubbel.
  • Controleer de bougies dubbel als de student besloot een afstelling te proberen en de verkeerde bougies gebruikte. Zorg ervoor dat de bobines correct zijn geĂŻnstalleerd.
  • Klinkt alsof je een plan hebt voor de VVT-solenoĂŻden.
  • Iets gemeenschappelijks kan de CEM zijn, mogelijk. Als de XC90 buiten, bij bomen, geparkeerd stond, kan dit de afvoeren onder de voorruit hebben verstopt, wat leidt tot water naar de CEM.
Hopelijk is het iets heel simpels, zoals de hendel van de ECU-stekker per ongeluk is afgebroken of niet is vergrendeld. Zo ja, dan zou ik toch de transmissievloeistof vervangen.

Succes met het uitvoeren van een basisinspectie en het inventariseren van de geĂŻnstalleerde onderdelen.

#7 ·
Ah, dat helpt met de foto.

Ik rijd mijn XC90 3.2 hard zonder problemen. Als er een gat van 10.000 mijl is met onbekend rijgedrag en onderhoud, start dan de basis opnieuw. Sommige hiervan kunnen normale slijtage en ouderdom zijn.

Als de student naar een snelsmeren-plaats is gegaan, hadden ze hem mogelijk overtuigd om de transmissievloeistof te vervangen. Het kan de verkeerde transmissievloeistof, te weinig vloeistof of beide hebben. Inspecteer ook de stekker van de transmissiecontrolemodule voor het geval er stuurbekrachtigingsvloeistof is gemorst. Als u olielekkage heeft van de ontkoppelaar of vacuĂĽmpomp, kan olie zijn weg vinden naar de TCM.
  • Tegelijkertijd, als een snelsmeren-plaats overtuigd heeft om het luchtfilter te vervangen, controleer dan dubbel het ECM/ECU-module, de stekker en de bedrading.
  • Controleer de bougies dubbel als de student een afstelling heeft geprobeerd en de verkeerde bougies heeft gebruikt. Zorg ervoor dat de spoelen correct zijn geĂŻnstalleerd.
  • Klinkt alsof je een plan hebt voor de VVT-solenoĂŻden.
  • Iets gemeenschappelijks zou de CEM kunnen zijn, mogelijk misschien. Als de XC90 buiten, bij bomen, geparkeerd stond, zou dit de afvoeren onder de voorruit kunnen hebben verstopt, wat leidt tot water naar de CEM.
Hopelijk is het iets heel simpels, zoals de hendel van de ECU-stekker per ongeluk is afgebroken of niet is vergrendeld. Als dat zo is, zou ik toch de transmissievloeistof vervangen.

Succes met het uitvoeren van een basisinspectie en het inventariseren van de geĂŻnstalleerde onderdelen.
Ik vroeg me ook af over de transmissievloeistof, het kind zei dat hem een spoeling/vulling werd aangeboden bij de olieverversing, maar hij weigerde dit vanwege budgetbeperkingen. In dit geval heeft hij misschien een kogel ontweken. Ik zie uit de vloeistofspecificatiedraad dat de jaren 2013 inderdaad 2 TSB's hadden over slecht schakelen

Het symptoom van slecht schakelen treedt op op bergopwaartse stukken, wat kan wijzen op vloeistofindringing in de TCM. Ik haat die sockets, maar zal ze openen als ik moet. Als ik me goed herinner, is er geen sloopoptie voor ECM/TCM, omdat ze codering vereisen. Balen.

#6 ·
C110687 Communicatie tussen besturingsmodules
Er is een kans dat de andere DTC's worden veroorzaakt door wat verantwoordelijk is voor deze. Je zit op de goede weg door te beginnen met aarde en bedrading en de muizen onder de motorkap te verdrijven, IMO. Het kan de moeite waard zijn om de bedradingsschema's te bekijken en je te concentreren op de kleurcodes van de Canbus-bedrading.

• Like
Reactions: stokesey
#8 ·
Er is misschien een kans dat de andere DTC's worden veroorzaakt door wat hiervoor verantwoordelijk is. Je zit op de goede weg door te beginnen met aarde en bedrading en de muizen onder de motorkap te verdrijven, IMO. Het kan de moeite waard zijn om de bedradingsschema's te bekijken en je te concentreren op de kleurcodes van de Canbus-bedrading.
Verbazingwekkend hoe één slechte draad of contact een heel systeem in chaos kan storten. Ik heb 2 dagen besteed aan het diagnosticeren van een Benz met een gescheurd ruitensproeiertank. Vast in de noodloop omdat de :mad:knipperlichtvloeistof een aarde voor de ABS-module corrodeerde. Dit veroorzaakte verkeerde wielsnelheidsmetingen en liet het tractiesysteem overuren draaien. De tractiemodule blies zijn hersens eruit en de TCM weigerde te schakelen. 12 computers in de auto en 10 spaghetti-diners aan bedrading.

Ik dwaal af. Zal deze thread updaten met elke oplossing. Bedankt iedereen!

#10 ·
De TCM is extern gemonteerd, dus binnendringen zou afkomstig zijn van een motorafdichting of het morsen van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Je kunt een goede blik werpen na het verwijderen van de luchtfilterbox.

Ik zou nog steeds een drain/vullen en/of het transmissievloeistofpeil controleren. Je kunt iets meer overvullen, iets wat ik voorstel en wat een veelvoorkomende praktijk is voor alle transmissies. Veel beter dan het laag laten draaien. Mensen die met hun dagelijkse auto naar de dragstrip gaan, vullen soms een extra liter zonder de schakelkwaliteit te beĂŻnvloeden.

Maar ja, het is gewoon de tijd om door te gaan. Veel foto's maken zodat je later kunt inzoomen en verschillende onderdelen opnieuw kunt bekijken.

Als dit je kind is, is het aardig van je om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn. Misschien kun je wat meer preventief onderhoud laten uitvoeren. Misschien een olieverversingskit inpakken zodat een lokale plek de juiste olie, filter en ring gebruikt. Ik zou zelfs 2-3 oliefilters toevoegen en een ring op elk plakken, want soms hergebruiken de snelsmeringsplaatsen de oude filter als ze hem niet op voorraad hebben.

#12 ·
In een van deze situaties met meerdere storingen is het eerste wat ik controleer de dynamo en de accu. Een slechte dynamo en een slechte accu die het systeem spammen met lage spanning en ruis, kunnen eindeloos veel problemen veroorzaken. Zeker de moeite waard om te bekijken, IMHO.
Accu op 12,7 V na 6 uur stilstand, dynamo geeft 14,6 V af. Accuspanning lijkt geweldig, maar dynamo voelt een beetje hoog aan.

#15 ·
Heb je VIDA-Dice, of een andere manier om DTC's te wissen? Het kan verhelderend zijn om ze te wissen en de volgorde te bekijken waarin ze opnieuw verschijnen. Ik gok op het cascade-effect, een leidende fout met andere die de leider volgen. Het is slechts een gok, en misschien zouden mensen als VolvoGod of Tech met recente, verzadigde ervaring op dealerniveau licht kunnen werpen op de waarschijnlijkheid.

• Like
Reactions: stokesey
#16 ·
Update over deze situatie:

Ik heb de codes gewist en krijg momenteel geen codes. De schakelingen zijn redelijk nadat ik de massapunten en de TCU- en ECU-aansluitingen heb schoongemaakt. Maar ze gaat niet. De auto heeft verschrikkelijk weinig vermogen bij 3000 tpm als hij heuvels opgaat.

Ik denk dat de hoofdoorzaak extreme verstopping van een katalysator is:oops:. De katalysator aan de passagierszijde is vervangen, maar de katalysator aan de bestuurderszijde niet, hetzij vanwege de kosten, hetzij vanwege de krappe toegang waardoor de klus te moeilijk werd. Ik weet dat het vreemd klinkt dat dit zich zou manifesteren als een transmissieprobleem, maar ik vermoed dat de aanpassingen allemaal van slag zijn geraakt omdat de jongen het gaspedaal intrapt in een vergeefse poging om meer vermogen te krijgen.

#17 ·
Ik betwijfel of een rijstijl een grote impact zou kunnen hebben op de aanpassing. Ik zou echt benieuwd zijn om een VIDA-uitlezing voor uw auto te zien. Er zou zeker een CEL moeten zijn voor een verstopte katalysator vanwege de invloed op de lambda-zuurstofsensoren.
Als ik zou moeten gokken en de onderdelenkanon erop zou afvuren, zou ik beginnen met het brandstoffilter en dan naar de beruchte brandstofdruksensor gaan. Die dingen gaan zo vaak kapot dat het een concurrerend goedkoop onderdeel is. Ze kunnen marginaal zijn zonder de CEL te activeren, IMO.
Het klinkt alsof uw werk aan massa's en verbindingen zijn vruchten afwerpt.

#18 ·
Ik betwijfel of een rijstijl een grote impact zou kunnen hebben op de aanpassing. Ik zou echt benieuwd zijn naar een VIDA-uitlezing voor uw auto. Er zou zeker een CEL moeten zijn voor een verstopte converter vanwege het effect op de lambda-oxysensoren.
Als ik zou moeten gokken en de onderdelenkanon erop zou afvuren, zou ik beginnen met het brandstoffilter en dan naar de beruchte brandstofdruksensor gaan. Die dingen gaan zo vaak kapot dat ze een concurrerend, goedkoop onderdeel zijn. Ze kunnen marginaal zijn zonder de CEL te activeren, IMO.
Het lijkt erop dat uw werk aan de massa's en aansluitingen zijn vruchten afwerpt.
Bekijk uw brandstofaflezingen. Als de auto dapper probeert luchtlekken, slechte brandstofdruk, enzovoort te corrigeren, zal het daar verschijnen.

#21 ·
Er zijn berichten geweest dat de aftermarket converters niet correct passen. Misschien zal iemand die er succesvol een heeft geĂŻnstalleerd, reageren. Persoonlijk zie ik niet in hoe een bedrijf een product kan blijven verkopen dat niet gebruikt kan worden, dus er moeten er wel een paar succesvol geĂŻnstalleerd zijn.