SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC90 T8 2023 recharge Ultimate Pearl White stap voor stap review

8K views 45 replies 15 participants last post by  Pioneer4x4  
#1 ·
Na 3 eerdere XC90 D5's besloot ik voor een hybride T8 te gaan. De meeste van mijn ritten zijn korte afstanden in de buurt, dus een pure elektrische motor leek aantrekkelijk. Plus wat afwisseling, natuurlijk.

Ik overwoog zelfs andere auto's, ik ging kijken naar Range Rover, Mercedes en Audi SUV's, maar uiteindelijk had geen van hen zo'n grote bagageruimte etc.

Ik zal het blijven delen.

Nu de eerste indrukken:

1) het is zeker stiller dan D5 - ik hou van het gevoel als ik de auto start en er geen geluid is :)

2) De rit is vrij soepel. Ik moet hem nog volledig opladen om langer puur elektrisch te kunnen rijden.

3) Hoewel hij luchtvering heeft, zijn zelfs kleine gaten in de weg nog steeds behoorlijk hard voelbaar, jammer dat Volvo geen stap dichter bij Audi of Rang Rover heeft gezet...

4) Google Maps zijn interessant, laten we kijken of ze over het algemeen beter zijn dan de vorige Volvo-navigatie.

5) die resterende bereiken (benzine en batterij) lijken nogal vloeiende sprookjes te zijn ... 20 km resterend op batterij en in 500 m 15 km, 1200 km resterend op benzine maar in 3 km 800 km etc :)

wordt vervolgd...

#2 ·
Je hebt een goede keuze gemaakt. Ik heb uiteindelijk mijn volledig uitgeruste 2017 XC90 T8 verkocht en we hebben een Tesla Model X gekregen. Ik was van plan de XC90 Extended Range te nemen, maar op dat moment boden ze het Google-systeem niet aan. Het was nog steeds Sensus. Niet dat ik problemen had met Sensus, maar ik wilde het meest actuele hebben. Wat betreft het rij-aspect, je kunt enkele aanpassingen doen aan de dynamiek die de rijkwaliteit zullen verbeteren. De Range Rover ziet er mooi uit, maar toen ik hem configureerde met wat ik wilde, was het ongeveer $140.000. En hoewel hij in de stad redelijk goed elektrisch rijdt, doet de auto het niet goed in de hybride-modus. Terwijl de XC90 je ongeveer 27 mpg zou moeten opleveren. De Volvo is een geweldige auto. We wilden gewoon volledig elektrisch gaan en waren het wachten op de nieuwe XC90 Electric beu.

owns 2025 Volvo EX90 Ultra
#7 ·
Begrepen… De reden dat ik de bandenspanning noemde, is dat de onze uit de dealerservice kwam met banden die tot het maximum op de zijwand waren opgepompt (kan me niet herinneren… ofwel 44 of 51 psi) in plaats van de juiste 38 psi. Met iTPMS meet het alleen of de banden dezelfde druk hebben, niet de juiste druk.

mooie auto… wou dat de onze wit was, maar kon alleen zilver vinden met de opties die we wilden

#8 ·
Begrepen... De reden dat ik de bandenspanning noemde, is dat de onze uit de dealerservice kwam met banden die tot de max op de zijwand waren opgepompt (kan me niet herinneren... ofwel 44 of 51 psi) in plaats van de juiste 38 psi. Met iTPMS meet het alleen of de banden dezelfde druk hebben, niet de juiste druk
Oké, ik zal proberen te controleren en aan te passen :)

#11 ·
Ja, het is een batterijkoelventilator, maar hij is behoorlijk massief (luider dan de normale motor zelf).
En tijdens het opladen komt er een behoorlijk luid fluitgeluid van binnen? Plus af en toe wat mechanische geluiden.

Vandaag heb ik 200 km op de snelweg gereden. Nou, ik denk dat ik weer voor wat geluidsisolatie ga, het geluid en de ruis van de ophanging en wielen is nog steeds behoorlijk luid. Ik begrijp echt niet waarom Volvo, die deze als luxe SUV's presenteert, niet in staat of bereid is om een ​​fatsoenlijke geluidsisolatie te doen zoals Audi, Range Rover etc. waar het geluid in de cabine bijna nihil is.

Hoewel de geluidskwaliteit redelijk goed is tijdens het langzaam rijden.

De Google-navigatie heeft een nogal onaangename vrouwenstem, maar er lijkt geen optie te zijn om deze te veranderen?

#13 ·
...Nou, ik denk dat ik weer voor wat geluidsisolatie ga, het geluid en lawaai van de ophanging en wielen is nog steeds behoorlijk luid. Ik begrijp echt niet waarom Volvo, die deze als luxe SUV's presenteert, niet in staat of bereid is om een fatsoenlijke geluidsisolatie te doen zoals Audi, Range Rover etc. waar het geluid in de cabine bijna nihil is.

Hoewel ik langzaam rijd, is het geluid echter behoorlijk fatsoenlijk.
...
...De Google-navigatie heeft een nogal onaangename vrouwenstem, maar er lijkt geen optie te zijn om deze te veranderen?
[/QUOTE]
Weet het niet zeker over Google (maar ik gok "ja"), maar het moet serieus beter zijn dan die vreselijke robotachtige Sensus Map-stem.

#14 · (Edited)
Ik heb zojuist iets onaangenaams ontdekt met betrekking tot de laadruimte.

In het begin kon ik niet geloven dat ik de T8 niet met 5 zitplaatsen kon bestellen en dat het alleen mogelijk was met 7 zitplaatsen, wat voor mij absurd klonk - niet iedereen heeft een kleuterschool bij zich, enz. Ik heb absoluut geen behoefte aan de derde zitrij en zal deze nooit gebruiken, maar mij werd verteld dat het niet mogelijk is om minder zitplaatsen voor de T8 te hebben (in tegenstelling tot de D5). Maar mij werd verzekerd dat de laadruimte precies hetzelfde zou blijven na het opklappen van de derde zitrij. Ik dacht dat het geen zin had, maar oké, wat moet je doen, ik zal 7 zitplaatsen hebben.

Helaas is dat niet waar (na het opklappen van alle stoelen). Er zijn wat handsteunen, plaatsen voor water, airbags etc. voor de derde rij die de laadruimte aan de zijkanten beperken en belemmeren. Ik heb de XC90 voornamelijk gekozen vanwege de laadruimte, maar nu zie ik dat ik deze een beetje beperkt heb in vergelijking met de vorige D5 en ik ben er een beetje overstuur over. Het gaat mijn begrip te boven waarom men in dit geval het aantal benodigde zitplaatsen niet kan selecteren.

#15 ·
Dus de eerste 500 km afgelegd...

Hier een paar verdere indrukken en vragen

1) Als je langzaam in de stad rijdt etc. is de "pure" rijmodus geweldig en prettig.

2) Tijdens het opladen is er behoorlijk wat fluitgeluid en af en toe slaat er een sterke ventilator aan - is dat normaal? Plus het witte licht van de laadkabel knippert continu - is er een manier om het licht uit te schakelen?

3) Bij het starten van de auto komt er altijd een soort "orkaan" uit de motor (zelfs in de pure modus) plus een "sirene" geluid. Niet echt een "puur" geluid.

4) De getoonde batterijrange in km is een soort sprookje (net als de aangegeven batterijduur in Macbooks etc.)). Hij begint bij 64 km, ik rijd langzaam en na 2 km is het ineens 58, ik stop 2 minuten, start opnieuw en nu is het 48 etc... dus niet erg realistisch.

#17 ·
Dus de eerste 500 km gedaan...

Hier een paar indrukken en vragen

1) Als je langzaam in de stad etc. rijdt, is de "pure" rijmodus geweldig en prettig

2) Tijdens het opladen is er behoorlijk wat fluitgeluid en af en toe slaat er een sterke ventilator aan - is dat normaal? Plus het witte lampje van de oplaadkabel knippert continu - is er een manier om het licht uit te schakelen?

3) Bij het starten van de auto komt er altijd een soort "orkaan" uit de motor (zelfs in de pure modus) plus een "sirene"-geluid. Niet echt een heel "puur" geluid.

4) De getoonde batterijrange in km is een soort sprookje (vergelijkbaar met de aangegeven batterijduur in Macbook etc.). Hij begint bij 64 km, ik rijd langzaam en na 2 km is het ineens 58, ik stop 2 minuten, start opnieuw en nu is het 48 etc... dus niet erg realistisch
Is het mogelijk om "Pure" als standaardmodus bij het opstarten in te stellen? Ik herinner me dat ik een 2022 XC60 Recharge review met de AAOS heb gezien en daar is een schakelaar om dat mogelijk te maken.
Wat betreft het laadgeluid - het is vrij normaal, vooral op warme zomerdagen. De Telsa (model Y & model S) die ouders hebben, hebben dat geluid ook tijdens het opladen. Ik weet alleen niet zeker hoe significant het voor u is - laadt u hem binnen in de garage of in de open lucht?
Deel ook meer over uw ervaring met de AAOS op het gebied van connectiviteit (voornamelijk voor GPS) & of er andere problemen zijn. Ik heb een paar demo-video's gezien waarin de 4G-verbinding er vlekkerig uitziet, waarschijnlijk gerelateerd aan de locatie & provider.

Ik heb net een MT23 XC90 ultimate bright besteld, met donkergrijze buitenkant & blond interieur. Best enthousiast over de levering (januari 2023 schatting).

#16 ·
Ik huurde een 2022 recharge vóór het grotere accupakket en de grotere elektromotor en ik merkte dat hij nogal schokkerig was bij het accelereren in de hybride-modus. In de pure-modus was dat niet zo, maar hij was ook erg traag met de oude motor. Hoe is het in de hybride-modus? Hoe zijn de prestaties nu in de pure-modus? Zorgt een heuvel op de snelweg ervoor dat je snelheid verliest in de pure-modus?

#19 ·
Ik huurde een 2022 recharge vóór het grotere accupakket en de grotere elektromotor en ik vond dat hij een beetje schokkerig was bij het accelereren in de hybride modus. In de pure modus was dat niet zo, maar hij was ook erg traag met de oude motor. Hoe is het in de hybride modus? Hoe zijn de prestaties nu in de pure modus? Zorgt een heuvel op de snelweg ervoor dat je snelheid verliest in pure?

Ik vind de pure modus prima en krachtig genoeg voor normaal gebruik. Versnellen in de hybride modus brengt soms wat motorgeluid met zich mee, maar lijkt oké. Ik heb nog niet geprobeerd om in de pure modus de heuvel op te gaan :)

#23 · (Edited)
OMG - het is er echt nergens! (Individueel bestuurdersprofiel met opties - ik heb alle submenu's doorlopen). Is het mogelijk dat Volvo het in het model van 2023 heeft verwijderd?? Kan het niet geloven

#25 ·
OMG - het is er echt nergens! (Individueel bestuurdersprofiel met opties - ik heb alle submenu's doorlopen). Is het mogelijk dat Volvo het in het model van 2023 heeft verwijderd?? Kan het niet geloven
In welk land bevindt u zich?
Europa heeft deze functie mogelijk niet vanwege de regelgeving.

#32 ·
Hmm, het is nogal triest dat het met de huidige supergekke elektriciteitsprijzen niet veel goedkoper is om op elektriciteit te rijden dan op benzine. Vorig jaar was het veel goedkoper. Het enige voordeel is dus dat het in de pure modus stiller is.

#33 ·
Hmm, het is nogal triest dat het met de huidige supergekke elektriciteitsprijzen niet veel goedkoper is om op elektriciteit te rijden dan op benzine. Vorig jaar was het veel goedkoper. Het enige voordeel is dus dat het in pure modus stiller is.
Voor mij zijn de kosten per mijl van elektriciteit ongeveer 1/3 van die van benzine. Bovendien bespaart het systeem alleen al benzine, win-win.

#37 ·
De vraag is nu - welke modus is de meest economische en bespaart "brandstof" geld? Puur of hybride? In hybride - de pure modus is actief bij langzamer rijden, benzine komt ter ondersteuning en de batterij wordt een beetje opgeladen. In de pure modus is er alleen elektriciteit, maar geen batterij-opladen?

#38 ·
Nu is de vraag - welke modus is de meest economische en "brandstof" geld besparend? Puur of hybride? In hybride - pure modus is aan wanneer je langzamer gaat, benzine komt ter ondersteuning en de batterij wordt een beetje opgeladen. In pure modus is er alleen elektriciteit maar geen batterij opladen?
Dit is allemaal van mij over mijn 2019, ik weet dat 2020 een beetje veranderde, en nog meer in 2022?
Pure IS Hybride, alleen agressiever, maar het vermindert ook het stroomverbruik van de HVAC. Afhankelijk van het jaar is het gemakkelijker om op EV te blijven zonder per ongeluk te veel op het gaspedaal te trappen en de ICE aan te zetten, maar verder denk ik niet dat er iets aan de aandrijflijn daadwerkelijk anders werkt. Op mijn 2019 geeft Pure me meer "resolutie" op het pedaal, waardoor het voor mij gemakkelijker wordt om te zien hoeveel verbruik ik beveel.

#41 ·
3) Hoewel het luchtvering heeft, zijn zelfs kleine gaten in de weg nog steeds behoorlijk hard voelbaar, jammer dat Volvo geen stap dichter bij Audi of Rang Rover heeft gezet ...
Bedankt voor je bericht! Omdat ik zelf een T5 heb, kijk ik in dezelfde richting als jij. Het enige dat ik niet leuk vind aan mijn Volvo is de geluidsisolatie, heb je verbeteringen ervaren? De mijne is uit 2018.

#42 ·
Tnx voor je post! Omdat ik zelf een T5 heb, kijk ik dezelfde kant op als jij. Het enige dat ik niet leuk vind aan mijn volvo is de geluidsisolatie, ervaar je verbeteringen? De mijne is uit 2018.
Nou, helaas niet veel verbetering. De ophanging, wielen en harde aanrakingen van de weg zijn nog steeds goed te horen (in tegenstelling tot wanneer je in een Audi, Range Rover of Mercedes zit)

#43 · (Edited)
Het is echt een beetje raar dat je zelfs in late 2022-modellen (zoals ook in de handleiding te zien is) gemakkelijk volledige individuele profielen kunt aanmaken, inclusief de standaard rijmodus, enz. en dat dit in het 2023-model niet mogelijk is (alleen een zeer beperkte individuele modus). Tot 2022 kon je ook gemakkelijk kiezen uit verschillende ontwerpen van het frontpaneel, maar in het 2023-model is er niets. Vroeger werd de tijd op het frontpaneel weergegeven (naast de temperatuur - dat was comfortabel om te zien), nu staat er geen tijd en standaard is deze naar het rechter display verschoven en er is geen mogelijkheid om iets te veranderen of aan te passen. Ik weet niet zeker of ik dit een "upgrade" zou noemen?

#44 ·
Ik heb een vraag over de hybride modus (dat is de standaard en kan niet worden gewijzigd). Is het in werkelijkheid niet zo dat bij normaal rijden de hybride modus eigenlijk ook 100% puur (elektrisch) is en alleen wanneer er een intensievere impuls komt, de benzinemotor even betrokken is?

#45 ·
Ik heb een vraag over de hybride modus (dat is de standaard en kan niet worden gewijzigd). Is het in werkelijkheid niet zo dat bij normaal rijden de hybride modus eigenlijk 100% puur (elektrisch) is en alleen wanneer er een intensievere impuls komt de benzinemotor even wordt ingeschakeld?
Dat is mijn ervaring geweest. Tenzij je het gaspedaal hard intrapt of extra vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld bij een steile klim tijdens het accelereren.

Of wanneer de batterij leeg is. Dan schakelt hij automatisch over naar de hybride rijmodus en begint hij op benzine te rijden.