SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Welke katalysator kopen? (Geen OEM meer...)

4.2K views 19 replies 9 participants last post by  gerard  
#1 · (Edited)
De V70 2.5T 2004 van mijn schoonmoeder heeft een kat/downpipe-assemblage nodig. Hij heeft hem nu al ongeveer 5+ jaar nodig.

Mijn lokale garage zei dat originele Volvo-katalysatoren van dit bouwjaar niet meer gekocht kunnen worden. Heeft iemand ervaring met bruikbare aftermarket-alternatieven? Ik heb een hekel aan goedkope aftermarket-uitlaatonderdelen omdat ze nooit passen, maar het lijkt erop dat er nu geen keuze is.

Hoewel de IPD-performance-versie mijn beste optie lijkt te zijn voor iets dat daadwerkelijk goed zal passen. De extra prestaties zullen niet worden benut, maar het controlelampje van de motor moet uitgaan. :)

Bedankt!

#2 ·
Volvo heeft mogelijk nog steeds de katalysator. U heeft uw bouwjaar, motortype en VIN nodig om de exacte te weten.
Gebruik Online Volvo Parts Superstore | OEM Parts Online om het onderdeelnummer(s) te zoeken.
Een andere optie is om Midas-uitlaattype winkels te gebruiken om een vervangende katalysator in te lassen.
We hebben klanten met succes naar uitlaatwinkels gestuurd voor katalysatorvervanging.
Vooral als de auto in de sneeuw, in gebieden met strooizout heeft gestaan en alles erg roestig is.
Een andere optie is om een 02-afstandhouder te zoeken en te installeren in de achterste 02-sensor.
De code wordt ingesteld omdat de katalysator traag/lui wordt. Hij werkt nog steeds of er zouden ernstigere codes worden ingesteld.
02-sensordraden zijn 18 mm x 1,5. Dezelfde draad als de aftapplug van de motor.

#3 ·
Bedankt - Ik heb de link die u verstrekte dubbel gecontroleerd en de originele kat is inderdaad stopgezet voor haar auto. :-(

Ik zou graag een O2-spacer willen proberen om te zien of het lampje weggaat (auto rijdt prima, veel vermogen), maar de achterste O2 is onmogelijk te bereiken op deze auto. Hij wijst omhoog naar de vloer en bevindt zich bovenop de kat. Ik moest de klus uitbesteden aan een lokale garage om de oude achterste O2 te vervangen.

#16 ·
Bedankt - Ik heb de link die je hebt verstrekt nogmaals gecontroleerd en de originele kat is inderdaad stopgezet voor haar auto. :-(

Ik zou graag een O2-spacer willen proberen om te zien of het lampje weggaat (de auto rijdt prima, veel vermogen), maar de achterste O2 is onmogelijk te bereiken op deze auto. Hij wijst omhoog naar de vloer en bevindt zich bovenop de kat. Ik moest de klus uitbesteden aan een lokale garage om de oude achterste O2 te vervangen.
niet onmogelijk, ze hebben de sensor naar één kant bevoordeeld, zodat je er een korte sensorsok op kunt zetten en een 3/8 breaker bar, de sensorbevestiging tot kersenrood verhitten en hij komt er veel gemakkelijker uit.

#5 ·
Gooi in ieder geval je kat niet weg, hij is metaalachtig, topklasse. Betaal in plaats daarvan een lasser om de kat over te zetten naar een nieuwe downpipe.
Katten kunnen echter uitbranden en na een tijdje hun vermogen om hun werk te doen verliezen. Ik heb mijn originele kat van mijn 2000 XC verwijderd bij ongeveer 270.000 mijl (19 jaar), was niet verstopt of iets dergelijks. Ik bracht hem naar een sloopbedrijf om te verkopen, kreeg er een paar honderd dollar voor. Ze zeiden dat hij meer waard zou zijn geweest omdat het een kat van zeer hoge kwaliteit is (zoals je zei), maar ze onderzochten hem van binnen en zagen dat ongeveer de helft van het katalysatormateriaal was weggebrand, alleen door gebruik door de jaren heen.

Ik ben het er echter mee eens om alle andere opties uit te proberen voordat ik een kat vervang, voornamelijk vanwege de kosten. O2-sensoren kunnen zoiets zeker veroorzaken.

#7 ·
OEM-katalysatoren branden niet snel door. Als u een code krijgt voor de downstream O2-sensor, moet de eerste stap zijn om de injectoren te laten reinigen of te vervangen door een vers gereinigde set. Als u een code heeft voor de voorste zuurstofsensor, vervang deze dan door OE.
Vervang ze gewoon allebei als ze nog origineel zijn. De voorste sensor levert zowel een betere MPG als meer pit.

https://images.oreillyauto.com/parts/img/documents/bos/catalog_oxygen_sensors.pdf 17137 (voor) - 100.000 mijl, 16488 (achter) - ook 100.000 mijl.

#9 ·
Beide O2-sensoren zijn de afgelopen jaren vervangen door OEM.

230k mijl. Nieuwe brandstofpomp, brandstofdruksensor. Ik heb de motorruimte bekeken en vacuümleidingen gecontroleerd en ben er behoorlijk diep in gegaan toen ik afgelopen zomer de distributieriem/WP deed. Geen uitlaatlekkages. Hij heeft al vele, vele jaren de ECM-4801-code voor de efficiëntie van de katalysator. Ik heb mijn best gedaan om er in de loop der jaren onderzoek naar te doen, en het enige dat nog overblijft zijn de injectoren, maar op dit moment is haar budget ofwel voor een nieuwe kat, ofwel voor injectoren - niet voor beide.

Tenzij we de code kunnen resetten en volgende maand opnieuw de NY-inspectie kunnen doorstaan... wat (op de een of andere manier) al lange tijd werkt.

#10 ·
De V70 2.5T 2004 van mijn schoonmoeder heeft een kat/downpipe-assemblage nodig. Dat is al ongeveer 5+ jaar nodig.

Mijn lokale garage zei dat originele Volvo-katalysatoren van dit bouwjaar niet meer gekocht kunnen worden. Heeft iemand ervaring met bruikbare aftermarket-alternatieven? Ik heb een hekel aan goedkope aftermarket-uitlaatonderdelen omdat ze nooit passen, maar het lijkt erop dat er nu geen keuze is.

Hoewel de IPD performance-versie mijn beste optie lijkt te zijn voor iets dat daadwerkelijk goed zal passen. De extra prestaties zullen niet worden benut, maar het controlelampje van de motor moet uitgaan. :)

Bedankt!
Kun je geen uitlaatwinkel vinden om de oude uitlaat eruit te snijden en een generieke in te lassen? Zou 1/2 tot 2/3 van de kosten van de performance pijp moeten zijn, hoewel het terugkrijgen van de prestaties die de auto in de loop der jaren heeft verloren, voor mij een no-brainer zou zijn!

#12 ·
Kan geen uitlaatwinkel vinden om de oude eruit te snijden en een generieke in te lassen? Zou 1/2 tot 2/3 van de kosten van de performance pijp moeten zijn, hoewel het terugkrijgen van de kracht die de auto in de loop der jaren heeft verloren, voor mij een no-brainer zou zijn!
Nog niet gecontroleerd, hoewel ik veronderstel dat dat goedkoper zou zijn dan de IPD performance DP als we die kant op gaan!

Dochters 2004 P2 had jarenlang een katalysatorcode. Vervangen de injectoren en het probleem was opgelost.
Ziet eruit alsof een set nieuwe Bosch injectoren ongeveer $200 kost. Ik denk dat ik ze gewoon voor haar kan kopen en het kan proberen. De logica hierachter gaat mijn pet te boven, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik injectoren als een potentiële oplossing zie.

#13 ·
Nog niet gecontroleerd, hoewel ik aanneem dat het goedkoper zou zijn dan de IPD performance DP als we die kant opgaan!

Ziet eruit als een set nieuwe Bosch-injectoren voor ongeveer $200. Ik denk dat ik ze gewoon voor haar kan kopen en het kan uitproberen. De logica hierachter gaat mijn pet te boven, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik injectoren als een mogelijke oplossing zie.
Moeten er geen injectorcodes worden gegooid? Misschien te geavanceerd voor P2. Het lijkt erop dat bijvoorbeeld een te rijk mengsel de kat zou kunnen aantasten. Heb je injector cleaning geprobeerd?

#14 ·
Ik geloofde het ook niet totdat ik het hier las en besloot het te proberen (in mijn geval gereviseerd, liep toen 85). Je zou ook een brandstofinjectorreiniger met PEA erin (Redline, Chevron) kunnen gebruiken, maar het kan veel tijd kosten om schoon te maken. Of koop injectorrevisiesets en een van die goedkope brandstofinjectorreinigers, trek de injectoren eruit, gebruik een schroef om de mandjes te verwijderen, sluit hem aan op het ebay-ding en leid je favoriete aerosol-carburateurreiniger in terwijl je een batterij aansluit om de injector te openen, en vervang dan de o-ringen. Die goedkope ebay-reinigingskits lekken na één set injectoren, en er is een beetje brandgevaar, dus het is gewoon makkelijker om remans te kopen.

#15 ·
Pak een set gebruikte injectoren en stuur ze op om te worden gereinigd/gereviseerd. Ik heb een set blauwe injectoren opgestuurd met iets meer dan 100.000 km erop. Geen flowproblemen. Ze zijn nu als nieuw. Kostte ongeveer $80 een paar jaar geleden.

owns 2007 Volvo V70 2.5T
#18 ·
Als de auto AWD heeft, is dit wat ik in mijn XC70 heb en het is fantastische kwaliteit en een geweldige prijs. Het is vermeldenswaard dat de kat niet de meest efficiënte is, dus hij laat om de 5.000 mijl of zo een controlelampje branden, maar ik wis het gewoon.

Ik zou ook kijken naar uitlaatbedrijven die een vervangende kat kunnen lassen als de uitlaat niet erg roestig is

#20 ·
Als de auto AWD heeft, is dit wat ik in mijn XC70 heb en het is fantastische kwaliteit en een geweldige prijs. Het is vermeldenswaard dat de kat niet de meest efficiënte is, dus hij laat om de 5.000 mijl of zo een check engine light oplichten, maar ik wis hem gewoon.

Ik zou ook kijken naar uitlaatbedrijven die een vervangende kat kunnen lassen als de uitlaat niet erg roestig is
Ziet er gelikt uit, de onderdelenwinkel wil $900+ voor die downpipe.
Ik heb een houten mal gemaakt en in plaats daarvan een nieuwe flexibele pijp gelast.
Geen codes meer dus het is allemaal goed voor nu.