SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Volvo Koelvloeistof is nu groen??

11K views 9 replies 5 participants last post by  Tech  
#1 ·
Vanmorgen kreeg ik een "laag koelvloeistof" waarschuwing op mijn V60 uit 2017. Toen ik hem wilde bijvullen met wat Pentosin antivries van mijn vorige Volvo, merkte ik dat de oudere koelvloeistof blauw is, terwijl het spul in de auto groen is. Het kwam zo uit de fabriek. Geen enkele auto-onderdelenwinkel verkoopt groene Volvo koelvloeistof en de dichtstbijzijnde dealer is 30 mijl verderop.

Uit wat internetonderzoek blijkt dat Volvo een paar kleine wijzigingen heeft aangebracht in de formulering en dat de nieuwe groene koelvloeistof achterwaarts compatibel is met het oudere blauwe spul.

Kan iemand dit bevestigen? Ik wil graag bijvullen met het blauwe spul.

Welke kleur zal het dan worden? Teal? Aqua? Turquoise?

#5 ·
Ah, blij dat dit gevraagd werd. Ik stond op het punt om dit zelf te vragen. Mijn lokale winkels hebben Pentosin en Peak Euro blue. Kleur maakte me ongerust, maar ik ga vandaag het blauwe spul gebruiken om mijn koelvloeistof bij te vullen, die laag staat (net onder de MIN-lijn).

owns 2018 Volvo V60 T5
#9 ·
Volvo heeft dit ingewikkelder gemaakt dan nodig was. Van wat we hier hebben geleerd, wat wordt bevestigd door informatie die ik op andere sites heb gevonden, zijn Volvo blauw en Volvo groen vergelijkbaar en compatibel. Ik geloof dat dit bekend staat als "HOAT" koelvloeistoffen (hybride organische zuurtechnologie). Had het nieuwe spul ook maar blauw gemaakt.

HOAT koelvloeistoffen zijn NIET compatibel met de ouderwetse "conventionele" koelvloeistoffen, die helaas vaak groen zijn.

Kortom: let op de aanbevelingen van de fabrikant en het etiket op de fles. Kleur is niet per se een goede indicator voor compatibiliteit of niet-compatibiliteit.
Weet je wanneer deze verandering heeft plaatsgevonden?

Ik vraag dit omdat Pentosin Pentofrost NF nog steeds vermeldt als de juiste koelvloeistof voor Volvo's, niet hun nieuwere HOAT Pentofrost E.