ok, de tijd is niet aan mijn kant, maar ik hoop dat deze thread duidelijk zal zijn... Als er iets ontbreekt of niet duidelijk is, laat het me dan weten.
Voor de klus is er geen gemakkelijke manier, je zult echt aan beide kanten moeten werken (chauffeur + passagier); ter referentie, mijn V50 is een LHD automaat...
Dus hier zijn de grote foto's; alles wat je moet demonteren:
Voordat je iets anders doet, raad ik ten zeerste aan om de accukabels los te koppelen!
Beginnend aan de linkerkant (mijn kant van de bestuurder) en om een schonere toegang te krijgen, demonteer ik het gaspedaal + rempedaal (ik heb het koppelingspedaal niet...)
Maar eerst moet je het paneel onder het stuurwiel verwijderen; het heeft slechts één T25-schroef in de linkerbovenhoek en 2 aan de onderkant dicht bij de pedalen. Je zult ook dit kleine paneel aan beide kanten moeten verwijderen:
Na het verwijderen van dit kleine zijpaneel en dat onder het stuurwiel, kun je het gaspedaalpaneel (3 bouten + connector) en het rempedaal (5 bouten + connector) verwijderen. Voor het rempedaal wordt de klus iets moeilijker, aangezien 4 bouten gemakkelijk te bereiken zijn, maar de 5e (bovenste) zal een moeilijkere klus zijn
Nadat ik de pedalen had verwijderd, maakte ik van de gelegenheid gebruik om het pollenfilter te vervangen. Je hoeft alleen maar de afdekking van de doos te verwijderen en te vervangen door een nieuw filter (natuurlijk na het kopen

)
Ok, laten we nu aan de passagierskant werken.
Je zult het dashboardkastje en alles wat erachter en eronder zit, moeten verwijderen...
Om dat te doen, moet je het kleine middenpaneel achter de radio/airco verwijderen:
Laten we beginnen met het dashboardkastje. Open het en je hebt 3 schroeven (T25) aan de bovenkant zoals deze:
http://img194.imageshack.us/img194/3549/t3cj.jpg
Onder de GPS DVD-lezer (als je die hebt) heb je een rubberen mat; haal hem eraf
en je ziet nog 2 schroeven (T25) zoals deze:
Je kunt nu het dashboardkastje eruit halen

en je ziet de volgende foto waar je de 4xT25 kunt losschroeven:
Ok, het is nu gemakkelijk om de dvd-speler eruit te halen, wees voorzichtig met de connectoren/kabels aan de achterkant, er zitten wat glasvezelkabels!
Boven de dvd-speler en onder de airbag zie je een ECU (weet niet meer waarvoor... ), schroef de 2 hieronder aangegeven bouten los en haal hem eruit (wees voorzichtig met de kabel/connectoren aan de achterkant):
Nu is het tijd om onder de plaatsing van het dashboardkastje te gaan, je ziet dit zekeringpaneel/deze doos:
haal hem eruit door deze instructies te volgen:
http://aarnes.me/c30/el.pdf (beter dan mijn foto's

)
Zodra je alle connectoren erop hebt losgekoppeld, kun je hem eruit halen (onthoud: accukabels losgekoppeld!!).
Ok, nu is de weg vrijgemaakt om de binnen-/buitenluchtaanzuigbox te verwijderen:
en nogmaals beter dan mijn foto's hier zijn instructies:
http://aarnes.me/c30/vifte.pdf
Als je denkt dat iets tot nu toe moeilijk was, heb je de volgende stap niet gezien: haal deze luchtinlaat eruit!
Zoals je hier kunt zien, heeft hij 3 bevestigingsbouten (T20)...
http://img30.imageshack.us/img30/2749/u9qu.jpg
Gemakkelijk denk je? Nou, het kostte me 2 uur om hem eruit te halen: het probleem is hoe je bij die 3 bouten (T20) komt! Je kunt ze niet zien (tenzij je een kleine flexibele camera hebt...). Om mezelf te helpen, heb ik een paar close-upfoto's gemaakt zoals deze:

Hoe dan ook, het is een klus die met vingers moet worden gedaan als met je ogen...
Wanhoop er niet over, want het is nog niet het moeilijkste deel... denk dat je het later weer op dezelfde plek moet terugbrengen!
Zodra de luchtinlaatbox eruit is, is de weg vrijgemaakt om de ventilatormotor te krijgen! Eindelijk!
Ga nu terug naar de bestuurderskant, ga "comfortabel" op de vloer liggen (hoofd omhoog!

) en breng je rechterarm naar de ventilator... je hebt nu veel ruimte omdat je het rempedaal niet op zijn plaats hebt...
Volg deze instructies:
http://img17.imageshack.us/img17/2015/jkpb.jpg
Geen behoefte aan twee personen, ik heb het alleen gedaan, en geen behoefte aan speciaal gereedschap: haal gewoon de connector eruit; zoek met je hand de kleine clip die is gemarkeerd als (1) en draai met dezelfde hand de hele ventilator tegen de klok in, en hij komt vrij... haal hem nu van de passagierskant eruit.
Je hebt nu ongeveer 1/3 van de klus gedaan!

Ik had op dit punt 2 opties, een nieuwe ventilator kopen (ongeveer 530 € voor een nieuwe originele

) een gebruikte kopen (gevonden tussen 50 € en 120 € met de kans dat hij in de nabije toekomst kapot zou kunnen gaan...) of de mijne repareren

Ik hou van de laatste, en het is gelukt!
Het probleem met deze ventilator is niet de motor, maar een printplaat die eraan vastzit.
Je kunt hem gemakkelijk openen door de achterklep te verwijderen en hij ziet er zo uit:
In het midden zie je 3x2 pinnen machinaal gelast; je hebt een kniptang nodig om ze te scheiden (je kunt ze later weer solderen) en schroef een bout in de hoek los. Je kunt nu de printplaat eruit halen. Als je geluk hebt (zoals ik), heb je een paar verbrande FET-transistors die aan de koelplaat zijn bevestigd (groot aluminium onderdeel dat aan de printplaat is bevestigd).
http://img585.imageshack.us/img585/7419/v77x.jpg
Al die moeite om dit te vinden! In mijn geval was het probleem er allemaal... Ik verving de 6 FET-transistors door nieuwe en maakte van de gelegenheid gebruik om ze te vervangen door sterkere: originele zijn 2SK3057 en ik verving ze door STP60NF06L... het probleem met STPxxx is dat ze geen geïsoleerde doos hebben, dus vervanging impliceert het gebruik van een transistor isolatieset voor elk... Het kostte me minder dan 20 € voor alle onderdelen (STP's + sets). Bekijk het verschil op de volgende foto:
http://img850.imageshack.us/img850/3508/uu6g.jpg
Om de 6 FET's te vervangen, moet je de koelplaat eruit halen. Op de volgende foto zie je 2 bouten (in ROOD) met soldeer erop: je moet eerst het soldeer verwijderen en dan beide losschroeven. Na de bouten komen de 6 FET's, elk heeft 3 "poten" om te desolderen. Als dat eenmaal is gebeurd, haal je alles uit elkaar en schroef je de 6 bevestigingsschroeven van de 6 FET's los. Vervang ze door nieuwe (met isolatieset in geval van gebruik van STPxxx) en soldeer ze weer terug op de printplaat met de 2 koelplaatbevestigingsschroeven (doe er weer soldeer op...).
Installeer de printplaat weer terug op de ventilator en soldeer de 3x2 pads aan elkaar.
Dek de ventilator weer af en de klus is geklaard!
Je hebt nu een gerepareerde ventilator met een sterkere printplaat!
Je bent nu halverwege de klus, laten we beginnen met hem weer in elkaar te zetten.
Ventilator op zijn plaats (draai met de klok mee tot de clip op zijn plaats zit).
Nu het moeilijkste deel... breng de luchtinlaatbox op zijn plaats

Herinner je je de 3 (T20)-bouten waar ik 2 uur over heb gedaan om ze los te schroeven? Nou, dat is niet alles... op de doos zie je dat je aan de zijkant die naar de voorkant van de auto is gericht een "grijze isolatiespons" hebt. Deze isolatie moet op zijn plaats zitten om een goede isolatie te garanderen, maar zoals je zult ontdekken, is dat niet gemakkelijk om te doen vanwege de krappe ruimte waarin je moet werken. De enige manier die ik vond, was dus om iets anders te demonteren! Maar dit keer aan de buitenkant van de auto...
OK, laten we opnieuw gaan; open de motorkap en verwijder beide ruitenwisserarmen. De volgende stap is het verwijderen van alle bevestigingspennen van de plastic afdekking onder die armen (behalve 2 in het midden die je slechts een kwartslag hoeft te draaien, je hoeft ze niet te verwijderen).
Daarna moet je deze plastic afdekking verwijderen om toegang te krijgen tot de luchtopening voor de luchtinlaatbox, zoals deze:

Je kunt nu de isolatiespons van buitenaf aanpassen.
Nu het "gemakkelijke" deel: zet die 3 (T20)-schroeven weer op de luchtinlaatbox!!!
Ik heb over twee technieken nagedacht om de klus te klaren:
- gebruik een sterk gemagnetiseerde T20-TIP, maar had er geen die sterk genoeg was om ervoor te zorgen dat de schroef er niet af zou vallen...
- zet de 3 schroeven op hun plaats en zorg er aan de achterkant van de doos (de kant die dicht bij de VENTILATOR komt) voor dat de schroeven er niet af vallen met een sponskleefband: knip gewoon een klein vierkantje (6x6 mm +/-) met een gat in het midden en steek het gewoon in de schroef zodat hij er niet afvalt bij het plaatsen van de doos op zijn plaats.
Ik heb de 2e techniek gebruikt en was succesvol (na meer dan 1 uur werk alleen al daarvoor...) hier werkten mijn vingers weer als mijn ogen.
De rest is een fluitje van een cent (vergeleken met dat laatste deel)

Zet gewoon alles weer in elkaar zonder een schroef te vergeten

(zoals ik... een reserve T25-schroef aan het einde... upppsss)
Ik hoop dat je het werk leuk vindt!
Opmerking 1: sommige foto's LINK bijgewerkt (heb ze nog niet allemaal gevonden...)