SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

V50 klimaatventilator vervangen?

54K views 28 replies 13 participants last post by  Volvo Moose  
#1 ·
Hallo forum!

Ik moet mijn ventilator vervangen. Het probleem is hoe ik erbij kan komen! Het lijkt een PITA te zijn...
Is het iemand gelukt om het gemakkelijk te vervangen? Elke link zou geweldig zijn!
Bedankt allemaal.
 
#2 ·
Ik denk dat als je de zekeringkast en het dashboardkastje verwijdert, je toegang hebt.
Deze zijn in het Zweeds, maar een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Zekeringkast pdf: http://aarnes.me/c30/el.pdf
Dashboardkastje pdf: http://aarnes.me/c30/handsfack.pdf
AC-ventilator pdf: http://aarnes.me/c30/vifte.pdf
Deze pdf's zijn voor de C30, maar zouden vrijwel hetzelfde moeten zijn op de V50..
Heb dit zelf nog nooit gedaan, maar hopelijk zijn de pdf's van hulp.
 
#3 · (Edited)
Niet belangrijk voor de fan, maar de zekeringkast pdf zegt iets interessants.
Er staat dat als meerdere elektrische regeleenheden vervangen moeten worden, er slechts één eenheid tegelijk vervangen moet worden. Het allerbelangrijkste is dat er dan een software download gedaan moet worden tussen elke componentwisseling.
Er staat ook dat u de batterij moet (moet) loskoppelen voordat u de zekeringkast verwijdert. Gaat vanzelf..
 
#4 ·
Hallo forum!

Ik moet mijn ventilator van de klimaatregeling vervangen. Het probleem is hoe ik erbij kan komen! Het lijkt een PITA te zijn...
Is het iemand gelukt om het gemakkelijk te vervangen? Elke link zou geweldig zijn!
Bedankt aan allen.
Welkom bij Swedespeed, tozito.

Als u wilt, kunnen we de Zweedse pdf's vertalen naar de taal van uw keuze.

George Dill
 
#8 ·
Het is me eindelijk gelukt! :)
Ik moet zeggen dat het geen gemakkelijke klus is... en zeker niet voor iedereen!
Ik zal binnenkort stap voor stap foto's plaatsen om de klus te klaren. Ook voor de ventilator zal ik proberen hem te repareren, niet te vervangen. In feite heeft de ventilator na analyse een elektronische printplaat voor snelheidsregeling. De mijne heeft de uitgangstransistors verbrand (echt verbrand!). Ik heb ze net besteld (sterkere) en hopelijk werkt het. Als het lukt, zal ik hier alles plaatsen om iedereen te helpen die het nodig heeft.
 
#9 · (Edited)
ok, de tijd is niet aan mijn kant, maar ik hoop dat deze thread duidelijk zal zijn... Als er iets ontbreekt of niet duidelijk is, laat het me dan weten.
Voor de klus is er geen gemakkelijke manier, je zult echt aan beide kanten moeten werken (chauffeur + passagier); ter referentie, mijn V50 is een LHD automaat...
Dus hier zijn de grote foto's; alles wat je moet demonteren:


Voordat je iets anders doet, raad ik ten zeerste aan om de accukabels los te koppelen!

Beginnend aan de linkerkant (mijn kant van de bestuurder) en om een schonere toegang te krijgen, demonteer ik het gaspedaal + rempedaal (ik heb het koppelingspedaal niet...)
Maar eerst moet je het paneel onder het stuurwiel verwijderen; het heeft slechts één T25-schroef in de linkerbovenhoek en 2 aan de onderkant dicht bij de pedalen. Je zult ook dit kleine paneel aan beide kanten moeten verwijderen:


Na het verwijderen van dit kleine zijpaneel en dat onder het stuurwiel, kun je het gaspedaalpaneel (3 bouten + connector) en het rempedaal (5 bouten + connector) verwijderen. Voor het rempedaal wordt de klus iets moeilijker, aangezien 4 bouten gemakkelijk te bereiken zijn, maar de 5e (bovenste) zal een moeilijkere klus zijn


Nadat ik de pedalen had verwijderd, maakte ik van de gelegenheid gebruik om het pollenfilter te vervangen. Je hoeft alleen maar de afdekking van de doos te verwijderen en te vervangen door een nieuw filter (natuurlijk na het kopen :))


Ok, laten we nu aan de passagierskant werken.
Je zult het dashboardkastje en alles wat erachter en eronder zit, moeten verwijderen...
Om dat te doen, moet je het kleine middenpaneel achter de radio/airco verwijderen:

Laten we beginnen met het dashboardkastje. Open het en je hebt 3 schroeven (T25) aan de bovenkant zoals deze:
http://img194.imageshack.us/img194/3549/t3cj.jpg

Onder de GPS DVD-lezer (als je die hebt) heb je een rubberen mat; haal hem eraf


en je ziet nog 2 schroeven (T25) zoals deze:


Je kunt nu het dashboardkastje eruit halen :) en je ziet de volgende foto waar je de 4xT25 kunt losschroeven:


Ok, het is nu gemakkelijk om de dvd-speler eruit te halen, wees voorzichtig met de connectoren/kabels aan de achterkant, er zitten wat glasvezelkabels!


Boven de dvd-speler en onder de airbag zie je een ECU (weet niet meer waarvoor... ), schroef de 2 hieronder aangegeven bouten los en haal hem eruit (wees voorzichtig met de kabel/connectoren aan de achterkant):


Nu is het tijd om onder de plaatsing van het dashboardkastje te gaan, je ziet dit zekeringpaneel/deze doos:


haal hem eruit door deze instructies te volgen: http://aarnes.me/c30/el.pdf (beter dan mijn foto's :))
Zodra je alle connectoren erop hebt losgekoppeld, kun je hem eruit halen (onthoud: accukabels losgekoppeld!!).

Ok, nu is de weg vrijgemaakt om de binnen-/buitenluchtaanzuigbox te verwijderen:


en nogmaals beter dan mijn foto's hier zijn instructies: http://aarnes.me/c30/vifte.pdf
Als je denkt dat iets tot nu toe moeilijk was, heb je de volgende stap niet gezien: haal deze luchtinlaat eruit!
Zoals je hier kunt zien, heeft hij 3 bevestigingsbouten (T20)...
http://img30.imageshack.us/img30/2749/u9qu.jpg
Gemakkelijk denk je? Nou, het kostte me 2 uur om hem eruit te halen: het probleem is hoe je bij die 3 bouten (T20) komt! Je kunt ze niet zien (tenzij je een kleine flexibele camera hebt...). Om mezelf te helpen, heb ik een paar close-upfoto's gemaakt zoals deze:

Hoe dan ook, het is een klus die met vingers moet worden gedaan als met je ogen...
Wanhoop er niet over, want het is nog niet het moeilijkste deel... denk dat je het later weer op dezelfde plek moet terugbrengen! :)

Zodra de luchtinlaatbox eruit is, is de weg vrijgemaakt om de ventilatormotor te krijgen! Eindelijk!
Ga nu terug naar de bestuurderskant, ga "comfortabel" op de vloer liggen (hoofd omhoog! :)) en breng je rechterarm naar de ventilator... je hebt nu veel ruimte omdat je het rempedaal niet op zijn plaats hebt...
Volg deze instructies: http://img17.imageshack.us/img17/2015/jkpb.jpg
Geen behoefte aan twee personen, ik heb het alleen gedaan, en geen behoefte aan speciaal gereedschap: haal gewoon de connector eruit; zoek met je hand de kleine clip die is gemarkeerd als (1) en draai met dezelfde hand de hele ventilator tegen de klok in, en hij komt vrij... haal hem nu van de passagierskant eruit.

Je hebt nu ongeveer 1/3 van de klus gedaan! :)
Ik had op dit punt 2 opties, een nieuwe ventilator kopen (ongeveer 530 € voor een nieuwe originele :eek:) een gebruikte kopen (gevonden tussen 50 € en 120 € met de kans dat hij in de nabije toekomst kapot zou kunnen gaan...) of de mijne repareren :)
Ik hou van de laatste, en het is gelukt!
Het probleem met deze ventilator is niet de motor, maar een printplaat die eraan vastzit.
Je kunt hem gemakkelijk openen door de achterklep te verwijderen en hij ziet er zo uit:


In het midden zie je 3x2 pinnen machinaal gelast; je hebt een kniptang nodig om ze te scheiden (je kunt ze later weer solderen) en schroef een bout in de hoek los. Je kunt nu de printplaat eruit halen. Als je geluk hebt (zoals ik), heb je een paar verbrande FET-transistors die aan de koelplaat zijn bevestigd (groot aluminium onderdeel dat aan de printplaat is bevestigd).
http://img585.imageshack.us/img585/7419/v77x.jpg
Al die moeite om dit te vinden! In mijn geval was het probleem er allemaal... Ik verving de 6 FET-transistors door nieuwe en maakte van de gelegenheid gebruik om ze te vervangen door sterkere: originele zijn 2SK3057 en ik verving ze door STP60NF06L... het probleem met STPxxx is dat ze geen geïsoleerde doos hebben, dus vervanging impliceert het gebruik van een transistor isolatieset voor elk... Het kostte me minder dan 20 € voor alle onderdelen (STP's + sets). Bekijk het verschil op de volgende foto:
http://img850.imageshack.us/img850/3508/uu6g.jpg

Om de 6 FET's te vervangen, moet je de koelplaat eruit halen. Op de volgende foto zie je 2 bouten (in ROOD) met soldeer erop: je moet eerst het soldeer verwijderen en dan beide losschroeven. Na de bouten komen de 6 FET's, elk heeft 3 "poten" om te desolderen. Als dat eenmaal is gebeurd, haal je alles uit elkaar en schroef je de 6 bevestigingsschroeven van de 6 FET's los. Vervang ze door nieuwe (met isolatieset in geval van gebruik van STPxxx) en soldeer ze weer terug op de printplaat met de 2 koelplaatbevestigingsschroeven (doe er weer soldeer op...).
Installeer de printplaat weer terug op de ventilator en soldeer de 3x2 pads aan elkaar.
Dek de ventilator weer af en de klus is geklaard! :)

Je hebt nu een gerepareerde ventilator met een sterkere printplaat!

Je bent nu halverwege de klus, laten we beginnen met hem weer in elkaar te zetten.
Ventilator op zijn plaats (draai met de klok mee tot de clip op zijn plaats zit).

Nu het moeilijkste deel... breng de luchtinlaatbox op zijn plaats :(
Herinner je je de 3 (T20)-bouten waar ik 2 uur over heb gedaan om ze los te schroeven? Nou, dat is niet alles... op de doos zie je dat je aan de zijkant die naar de voorkant van de auto is gericht een "grijze isolatiespons" hebt. Deze isolatie moet op zijn plaats zitten om een goede isolatie te garanderen, maar zoals je zult ontdekken, is dat niet gemakkelijk om te doen vanwege de krappe ruimte waarin je moet werken. De enige manier die ik vond, was dus om iets anders te demonteren! Maar dit keer aan de buitenkant van de auto...
OK, laten we opnieuw gaan; open de motorkap en verwijder beide ruitenwisserarmen. De volgende stap is het verwijderen van alle bevestigingspennen van de plastic afdekking onder die armen (behalve 2 in het midden die je slechts een kwartslag hoeft te draaien, je hoeft ze niet te verwijderen).
Daarna moet je deze plastic afdekking verwijderen om toegang te krijgen tot de luchtopening voor de luchtinlaatbox, zoals deze:

Je kunt nu de isolatiespons van buitenaf aanpassen. :)

Nu het "gemakkelijke" deel: zet die 3 (T20)-schroeven weer op de luchtinlaatbox!!!
Ik heb over twee technieken nagedacht om de klus te klaren:
- gebruik een sterk gemagnetiseerde T20-TIP, maar had er geen die sterk genoeg was om ervoor te zorgen dat de schroef er niet af zou vallen...
- zet de 3 schroeven op hun plaats en zorg er aan de achterkant van de doos (de kant die dicht bij de VENTILATOR komt) voor dat de schroeven er niet af vallen met een sponskleefband: knip gewoon een klein vierkantje (6x6 mm +/-) met een gat in het midden en steek het gewoon in de schroef zodat hij er niet afvalt bij het plaatsen van de doos op zijn plaats.

Ik heb de 2e techniek gebruikt en was succesvol (na meer dan 1 uur werk alleen al daarvoor...) hier werkten mijn vingers weer als mijn ogen.

De rest is een fluitje van een cent (vergeleken met dat laatste deel) :)
Zet gewoon alles weer in elkaar zonder een schroef te vergeten :p (zoals ik... een reserve T25-schroef aan het einde... upppsss)

Ik hoop dat je het werk leuk vindt!

Opmerking 1: sommige foto's LINK bijgewerkt (heb ze nog niet allemaal gevonden...)
 
#10 ·
Tozito, je bent spectaculair !!!!!
Heel erg compliment voor het werk !!!!,
Ik heb je bericht net gelezen en ik neem een ​​dag vrij van mijn werk om te proberen mijn ventilator te repareren !!!!
Allereerst moet ik begrijpen hoe ik de ventilator moet demonteren zonder de schroef te missen !!

Nogmaals veel complimenten !!!!
 
#11 · (Edited)
Bedankt voor de uitstekende uitwerking over het repareren van de ventilatormotor op de P1-voertuigen! Ik kon de ventilator op mijn C30 deze week met succes repareren met een procedure die op de uwe lijkt. Hier zijn een paar dingen die ik anders heb gedaan, die mogelijk wat tijd besparen.

Ter referentie, hier zijn de VIDA-documenten in het Engels:

Verwijdering dashboardkastje
CEM-verwijdering
Ventilatormotor verwijdering

1. Verwijdering van de pedalen is niet nodig. Verwijder de metalen afscherming onder de stuurkolom en je hebt voldoende ruimte en zicht om omhoog te reiken en de motor te ontgrendelen.
2. Gebruik een van die kleine cameraslangen om te zien waar de schroeven van de luchtinlaat zitten. Een goedkope USB-versie die op een pc wordt aangesloten, maakt dit een klus van 10 minuten. Hier is een voorbeeld van hoe ik het heb gebruikt om een van de schroeven te verwijderen: video
3. Je hoeft de luchtinlaatkap niet volledig te verwijderen, deze hoeft alleen maar laag genoeg te worden verwijderd om de ventilator eroverheen te laten gaan.
4. De Volvo-tool die op de ventilator wordt geklikt, wordt gebruikt om de bladen te vergrendelen, zodat ze kunnen worden gebruikt om de ventilatorbehuizing te draaien en deze in de verwarmingsbox te vergrendelen. Je kunt een vervanging maken door een metalen staaf door het gat in de basis van de ventilator te steken, zodat deze tegen de metalen heatsink duwt. Ik gebruikte een spijker die met tape aan de ventilator was bevestigd:
Image


Om de ventilator te repareren, heb ik alle transistors vervangen, het heeft geen zin om al dit werk te doen en ze niet allemaal te vervangen. Ter referentie, hier zijn de onderdelen die ik bij Digi-Key heb besteld:

497-5895-5-ND STP60NF06L MOSFET N-CH 60V 60A TO-220
53-77-9ACG-ND THERMASIL3 THERM PAD TO-220 ADH
HS418-ND ISOLERENDE SCHOUDER WASHER 7721-7PPSG

Image


Eenmaal vervangen, zou het er zo uit moeten zien:

Image


Vergeet niet om de kleine ronde ferrietkraal van de oude transistors naar de nieuwe te verplaatsen.

Volvo geeft 1,7 uur op om deze klus op een C30 te klaren, dus het is waarschijnlijk de moeite waard om hen het te laten doen als je een vervangende ventilator plaatst (het is echt veel werk, het duurt veel langer dan 1,7 uur!). Als je van plan bent de ventilator te repareren, dan moet je dit werk zelf doen.
 
#14 ·
Volvo V50 Rechtsgestuurd vervanging van de luchtblazerventilator

Een grote dank voor deze thread en vooral aan Tozito voor zo'n uitstekende beschrijving van hoe je een ventilatormotor op een V50 kunt vervangen!!!

Ik had onlangs het genoegen om dit te moeten doen. Mijn auto is een rechtsgestuurde en er waren een paar kleine verschillen, evenals een paar algemene trucs die ik heb gebruikt en die hielpen om de wissel wat gemakkelijker te maken, dus ik dacht dat ik ze zou plaatsen voor het geval het anderen helpt.

Ik ben ook de reparatieoptie gevolgd door de doorgebrande transistors te vervangen. Ik heb de ventilator getest voordat ik hem weer in elkaar zette, maar na het in elkaar zetten en na ongeveer 20 minuten werking viel de ventilator uit, maar niet de transistors, dus het lijkt op de driver-besturing in de ventilator. Ik heb toen een tweedehands exemplaar van een sloperij gehaald en een tweede wissel gedaan, en het werkt prima. Als zodanig zou ik na deze ervaring een tweedehands werkende unit aanbevelen, in plaats van een reparatie te proberen, als je de exorbitante nieuwe vervangingskosten van de Volvo-dealer niet kunt betalen.

De ventilatorvoeding testen.

Voordat je begint met het vervangen van een ventilator, zou ik aanraden om de stroom naar de ventilator te testen om een idee te krijgen of het de ventilator is die defect is. Ik kon omhoog reiken en de voedingsconnector naar de ventilatormotor loskoppelen en naar beneden trekken. Op mijn RHD-versie zat dit aan de bestuurderskant (toegankelijk na het verwijderen van de afdekking boven de pedalen onder het dashboard). Met de auto aan had ik 12 V DC tussen de 2 grote voedingskabels (BK 0v en Gn/Y +12V) en dan een variërende 0-12V DC tussen de 2 dunnere besturingskabels (Gn/Y dun en Grijs/Y dun) toen de ventilatorknop werd opgewonden van ventilator uit naar ventilator vol. Ik weet niet zeker of dit een volledige en voldoende test is om te garanderen dat alle voeding en besturing werken, maar het gaf me genoeg vertrouwen om te geloven dat het probleem in de ventilatormotor zat en niet in de voeding.
De ventilator testen.
Als je een tweedehands ventilator krijgt, wilde ik deze graag testen voordat ik het hele proces van installatie doorliep om erachter te komen dat hij misschien niet werkt. Ik ontdekte dat de voedingskabel lang genoeg was om hem naar beneden te trekken nadat ik hem had losgekoppeld van de bestaande ventilatormotor en hem had aangesloten op de vervangende motor. Ik plakte de ventilatormotor aan het rempedaal om te voorkomen dat hij zichzelf vernietigde terwijl hij draaide, en liet hem vervolgens draaien vanaf de ventilatorbediening van de auto.

Verwijdering van dingen vóór de daadwerkelijke verwijdering van de motor en ventilator.

Voor de rechtsgestuurde auto die ik had, zit de ventilatormotor aan de bestuurderskant (dwz de rechterkant van de auto), de inlaat/dempermotor-manifold zit aan de passagierskant van de auto. Raadpleeg de post van Tozito, toegang tot de ventilatormotor vereiste het loskoppelen van de accu, het verwijderen van de bekleding op de vloer van de deur, de bekleding van de deur omhoog langs de A-stijl, de dashboardzijbekleding (met het luchtrooster van de deur erin) en de afdekking boven de bestuurderspedalen en de middelste dashboardafdekking achter de radio. Toegang tot de inlaatspruitstuk voor de ventilator vereiste het verwijderen van de bekleding op de vloer van de passagiersdeur, de bekleding omhoog de A-stijl aan de passagierskant, de passagierskant van de dashboardafdekking (met het luchtrooster van de passagiersdeur erin) het dashboardkastje, het binnendashboardkastje, de zekering/besturingsmodule aan de passagierskant (onder het dashboard) en verwijder ook de witte metalen montagebeugel van de zekering/besturingsmodule. En ik ontdekte dat om het inlaatspruitstuk gemakkelijker te verwijderen, ik de pollenfilterafdekking heb verwijderd (de extra centimeter ruimte van de bovenste bout en de pollenfilterafdekking maakt een verschil bij het kunnen verwijderen van het inlaat/demper-spruitstuk!). Het is de moeite waard om een nieuw pollenfilter klaar te hebben, zodat je de filter kunt vervangen als dat nodig is terwijl je de afdekking eraf hebt. Voor de RHD-auto zit de afdekking om bij het pollenfilter te komen aan de passagierskant, voetenruimte, achter het tapijt in de middenconsole, toegankelijk nadat de witte metalen beugel voor de zekering/besturingsmodule is verwijderd. Ik heb ook de zwarte plastic luchttoevoer van de vloeropening aan de passagierskant verwijderd om meer toegang te krijgen via het dashboardkastje.

Verwijdering van het ventilatorinlaatspruitstuk.

Ik ontdekte ook dat voordat ik probeerde het inlaatspruitstuk los te schroeven, zoals je door het gat voor het dashboardkastje kijkt, aan de rechterkant (midden van de auto) aan de onderkant, er een kleine grijze elektrische aansluiting zit die aan het chassis is geklikt, net in de buurt van waar de kleine kabel voor de inlaatspruitstuk-dempermotor uit de kabelboom komt, maak deze aansluiting los van het chassis (het is niet nodig om de aansluiting zelf los te koppelen) en maak ook de kabel naar de spruitstuk-dempermotor los van de motor en verwijder de kabel van de steun van het uiteinde van het spruitstuk. Het verwijderen van deze twee items helpt om de T20 torx-schroevendraaier in de inlaatspruitstukschroef te krijgen die zich aan de onderkant van de rechterkant van de dashboardkastopening bevindt. Het voelt alsof je hem kunt losdraaien zonder ze eruit te halen, maar de torx-schroevendraaier komt niet helemaal overeen en het is veel gemakkelijker om hem los te draaien als ze allebei uit de weg zijn.

Ook, het is de moeite waard om op te merken dat als je de 3 Torx T20-schroeven van het inlaatspruitstuk verwijdert, de andere 2 Torx T20-schroeven bijna gelijkmatig verdeeld zijn rond het inlaat/demper-spruitstuk, één bovenaan en één onderaan aan de firewall-kant ervan. Ik heb net een lange rechte verlengings-torx-dopsleutelset gebruikt om toegang te krijgen. Wees extra voorzichtig dat je geen van de Torx T20 laat vallen als ze eruit komen!! Als je geen reserveonderdelen hebt, is de kans groot dat ze achter de airconditioning-uitrusting verdwijnen en nooit meer worden gezien!!

Na het verwijderen van de 3 schroeven die het inlaatspruitstuk vasthouden, draai je het inlaat/demper-spruitstuk, terwijl je het eraf haalt, op zijn as terwijl je het dempermotoreinde naar beneden trekt, er is een beetje zachte kracht nodig om het dempermotoreinde langs de firewall/wielkast te krijgen waar het raakt. Ik ontdekte dat het leek alsof de beste manier om het inlaatspruitstuk uit zijn positie te krijgen, was om te proberen het spruitstuk op zijn lengteas te draaien, maar de inlaatkant (waar de lucht door de firewall binnenkomt) staat het niet toe om te draaien, dus ik moest het dempermotoreinde eruit trekken terwijl ik deze inlaat naar de firewall gericht hield en vervolgens voorzichtig maar redelijk krachtig de inlaatflens langs de linker wielkast op de firewall manoeuvreerde, eenmaal hier voorbij was het mogelijk om het inlaatspruitstuk te draaien en eruit te trekken en het neer te leggen in de buurt van waar de zekering/besturingsmodule normaal gesproken zit.

Eenmaal beneden kan het demperinlaatspruitstuk boven de grote metalen chassisrail rusten, met de luchtinlaat naar boven gericht, rustend waar de witte metalen zekering/besturingsmodule was. Ik ontdekte dat het er behoorlijk moeilijk uitzag om het er daadwerkelijk uit te krijgen, en ik heb niet volgehouden omdat het verwijderen van het luchtinlaatspruitstuk niet echt nodig was om de ventilatormotor te vervangen. Als het spruitstuk uit de weg is, dan laat het net genoeg ruimte over om de ventilator/motor eruit te halen via het binnengat van het dashboardkastje erboven.
Probeer ook de schuimafdichting van de luchtinlaat (die door de firewall komt) zo goed mogelijk te bewaren, deze zal waarschijnlijk verslechterd zijn.
Er is ook een ronde plastic kraag die op het luchtinlaat/demper-spruitstuk rond de hals zit, waar deze in de console wordt geschroefd. Ik raad aan om, wanneer je het spruitstuk loskoppelt van de hoofdconsole, de oriëntatie ervan te markeren (een witte markering), het kan maar op één manier, maar het zit daar heel strak en als het loskomt en uit de uitlijning raakt, is het een pijn om de juiste oriëntatie te proberen uit te werken.

Verwijdering van ventilator en ventilatormotor.

Onze V50 is een automaat, rechtsgestuurd, en de ventilatormotor zit aan de bestuurderskant van de console. Omdat er geen koppelingspedaal was, was er voldoende ruimte om omhoog te reiken (na het verwijderen van de plastic afdekkingen boven de pedalen, die zich boven de voetenruimte van de bestuurder bevonden, en ook in het midden van de auto achter het watervalpaneel, tussen het dashboardkastje en de bestuurderskant). Dus ik hoefde het rempedaal niet te verwijderen, alleen het verwijderen van de afdekkingen was voldoende om de ventilator te vervangen. Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt, weet ik het niet zeker, maar het kan nodig zijn om het koppelingspedaal te verwijderen om je hand omhoog te kunnen steken om de motor los te draaien en te draaien.
Je kunt de ventilatormotor helemaal bovenaan de console zien, door op je rug te liggen en omhoog te kijken in het midden van de console onder het stuur. De motorverbinding was georiënteerd aan de firewall-kant van de achterkant van de motor. De clip om in te drukken, aan de connector, zat aan de buitenkant van de connector (richting de voorkant van de auto), door op de clip te drukken en de connector te trekken, werd deze van de motor verwijderd.
Belangrijk - Voordat je de motor eruit haalt, noteer je de exacte oriëntatie, dit helpt bij het uitlijnen ervan wanneer je hem weer terugplaatst. Dit bespaart veel tijd. Noteer ook, terwijl je hem eruit haalt, de exacte oriëntatie van de motor terwijl hij in de console beweegt, deze uitlijning is precies hoe hij moet zijn als je hem weer probeert uit te lijnen om hem weer op zijn plaats te zetten bij het opnieuw monteren.
Om de motor te verwijderen, wordt hij gedraaid en vervolgens in de console geduwd, en dan komt hij er aan de passagierskant uit, uit het gat waar het inlaatspruitstuk zat. Om de motor te laten draaien, zit er een plastic vergrendelingsclip die op zijn plaats vergrendelt wanneer hij wordt geplaatst, de vergrendelingsclip moet worden ingedrukt terwijl de motor wordt gedraaid om de motor te verwijderen. De clip zat bovenaan, aan de firewall-kant van de motor (niet geplaatst zoals de Volvo Vadis-foto's in dit forum, waarschijnlijk voor LHD-motoren). De motorvergrendelingsclip is moeilijk te vinden, helemaal bovenaan en verborgen achter de firewall-isolatie.
Let ook op, zodra de clip is ingedrukt, moet de motor met de klok mee worden gedraaid om los te draaien (NIET tegen de klok in zoals in de instructies (hoogstwaarschijnlijk voor LHD-auto's is het ACW).
Als je de voeding naar de motor nog niet hebt losgekoppeld, reik dan omhoog en maak de elektrische stekker van de motor los (zoek de clip aan de connectorzijde, knijp in de clip en trek vervolgens de stekker uit de motorverbinding).
Reik dan omhoog en zoek de motorvergrendelingsclip, knijp in deze motorvergrendelingsclip en draai tegelijkertijd de motor met de klok mee en hij zal zachtjes in de consolebehuizing vallen (nogmaals, noteer de motororiëntatie terwijl dit gebeurt!!!!) je kunt dan naar de passagierskant gaan en hem erdoorheen trekken en eruit halen.

De ventilatormotor vervangen.

De ventilatormotor terugplaatsen is precies het tegenovergestelde. Voer de ventilator en motor in, eerst de motor, vanaf de passagierskant, en breng de motor in het consolegat, ik vond dat de gemakkelijkste manier was met 2 personen. Om de ventilatormotor weer in elkaar te zetten, moet deze worden ingedrukt, en eenmaal in de juiste groeven in de console (aan de bestuurderskant) moet de motor worden gedraaid (tegen de klok in als je naar de achterkant van de motor aan de bestuurderskant kijkt). Maar er is constante druk nodig vanaf de passagierskant om hem daar te houden, en de enige manier om de motor te draaien is vanaf de bestuurderskant - vandaar 2 personen, of het maken van een beugel om de ventilatorbladen vast te zetten zodat de bladen aan de passagierskant kunnen worden gedraaid tijdens het duwen. In plaats van de moeite te nemen om een beugel te maken om te voorkomen dat de ventilatorbladen draaien, als je 2 personen hebt - de ene duwt en wiebelt de ventilator vanaf de passagierskant terwijl de tweede aan de bestuurderskant omhoog reikt en de motor geleidt (in de EXACTE oriëntatie om hem uit te lijnen met de consolegaten), dan duwt de persoon aan de passagierskant zachtjes op de ventilatorbladen, terwijl de persoon aan de bestuurderskant de achterkant van de motor tegen de klok in draait om hem op zijn plaats te vergrendelen en vervolgens de connector erop zet. Als je maar één persoon hebt, moet je de ventilatorbladen vergrendelen, anders kun je de unit niet in positie duwen en draaien (omdat de bladen gewoon zullen draaien, zonder de motor te draaien, dus niet in staat zijn om de motor op zijn plaats te vergrendelen).

Inlaatspruitstuk vervanging.

Om te voorkomen dat je de ruitenwissers hoeft te verwijderen en toegang te krijgen tot de buitenkant van de firewall, ontdekte ik dat het vastzetten van de schuimrubberen pakking op de inlaatkant van het inlaatspruitstuk (het rechthoekige deel dat tegen de firewall aanligt) me in staat stelde om het spruitstuk weer op zijn plaats te krijgen met de pakking al ter plaatse. Mijn eerste vervanging gebruikte ik een papieren medische tape (3M micopore) die los zat, erg dun was en de pakking kon laten werken, maar hem toch vasthield. Voor de tweede poging was de pakking in zo'n slechte staat na twee keer verwijderd te zijn, dat ik hem moest weggooien. Ik gebruikte een zelfklevende schuimrubberen pakking van ongeveer 2 cm bij 2 cm profiel en stopte deze langs de randen van de inlaatkant en gebruikte de papieren tape om ervoor te zorgen dat er geen lekken in de hoeken waren. Dit werkte goed en overleefde de herinvoeging. Ik ontdekte dat toen het inlaatspruitstuk weer op zijn plaats zat, ik mijn vingers omhoog kon steken aan het demper-motor-uiteinde van het inlaatspruitstuk om de pakking aan te passen, maar aan het console/ventilator-uiteinde van het spruitstuk zat het erg strak en dat deel van de pakking moet goed worden vastgezet om te voorkomen dat het beweegt tijdens het vervangen van het spruitstuk.
Let op, als je het spruitstuk weer op zijn plaats probeert te krijgen, is er niet genoeg ruimte om het spruitstuk te draaien zodra het op de plaats komt waar het zit. Ik ontdekte dat het het beste was om het spruitstuk in de juiste oriëntatie omhoog te duwen waarin het op zijn plaats wordt vastgeschroefd (dwz met de inlaat klaar om naar voren te wijzen tegen de firewall), maar het ondervindt weerstand tegen de linker wielkast van de firewall op de weg naar binnen, wees gewoon voorzichtig maar zachte stevige kracht om het hier voorbij en op zijn plaats te krijgen. (Het spruitstuk gaat veel gemakkelijker omhoog en naar binnen met de inlaat naar boven gericht, maar je kunt het inlaatspruitstuk dan niet op zijn as draaien als het daar omhoog komt - dus dat is niet handig. De inlaat moet naar voren wijzen om te passen bij het gat in de firewall voor de toevoer van frisse lucht om te werken.)
Pas de schuimrubberen pakking zo goed mogelijk aan als deze eenmaal op zijn plaats zit, zorg ervoor dat de kraag tussen het inlaatspruitstuk en de middenconsole correct zit en bereid je dan voor om de 3x T20 torx-schroeven weer in te zetten. Ik ontdekte dat het vastplakken van de schroeven op mijn lange T20 (verlengde handgreepset) schroevendraaier met een klein stukje van de papieren medische plakband de schroeven voldoende op het uiteinde van de schroevendraaier vasthield om ze op hun plaats en in de schroefgaten te kunnen plaatsen, en ze vast te zetten, en me vervolgens in staat stelde om de schroevendraaier eruit te trekken (tape nog steeds aan de schroevendraaier bevestigd).

Zodra de motor en het spruitstuk weer op hun plaats zaten, zorg er dan voor dat de inlaatspruitstukkabel weer is aangesloten en de motorkabel weer is aangesloten. Voordat ik alles weer in elkaar zette, heb ik vervolgens de zekering en het bedieningspaneel en de accu van de auto weer aangesloten en de ventilator grondig getest. Ik kon de gedachte niet verdragen om alles weer in elkaar te zetten en een ander probleem te vinden…. Gelukkig was alles goed.
Het is de moeite waard om er op dit punt voor te zorgen dat de retourluchtdemper goed werkt, er niets in zit en de motor correct werkt (terwijl je er nog steeds toegang toe hebt).

Ik heb toen de accu losgekoppeld en alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet.

Gelukkig werkte de ventilator goed toen de hele auto weer in elkaar zat en is dat zo gebleven.

Nogmaals bedankt voor de info!!!
 
#16 ·
v50 klimaatventilator-blowermotor

Oké, er is iets aan de hand waarbij mijn alarmlichten worden ingeschakeld wanneer mijn klimaatregelingsmotor wordt ingeschakeld. Er staan nergens relais vermeld die ik kan zien, zit er iets in de blowermotor zelf ingebouwd, zoals een weerstand of relais dat kapot kan gaan?
Hoi rfddrums, ik denk niet dat de klimaatmotor iets bijzonders heeft dat van invloed kan zijn op de alarmlichten, uit mijn geheugen (het is een tijdje geleden dat ik ernaar keek) heeft hij een DC-voeding en een Pulse Width Modulation (PWM)-voeding van de klimaatregeling, die de ventilatorsnelheid regelt, en dat is het zo'n beetje.

Ik ben ook geen auto-elektricien, maar ik zou willen voorstellen dat het de moeite waard is om de batterij gewoon los te koppelen en deze 5 minuten los te laten en hem dan weer aan te sluiten, en dit te doen volgens de procedure die elders op Swedespeed voor de V50 staat (het is een beetje een vreemde procedure om te volgen), maar je kunt gewoon een hik hebben in de computers. Het andere dat het proberen waard is, is dat (op onze RHD V50) een bak met relais onder het dashboardkastje zit. Als er water in komt (bijv. verstopte afvoeren van het schuifdak), kan het langs de pilaren naar beneden lopen en in de relaisbak komen. Controleer of er geen corrosie is op de relaisstekkers en relaisklemmen, en zorg ervoor dat ze allemaal goed zijn aangesloten. Duimen....

Zo niet, dan is het misschien een kwestie van beginnen met het traceren van de bedradingsschema's om te zien wat ervoor kan zorgen dat de alarmlichten aangaan met de ventilator....

Sorry, ik kan niet meer helpen..... Ik hoop dat je het kunt oplossen!!
 
#18 ·
Ik heb de ventilator net bereikt. Nou. Bijna. Ik ben nu net het rempedaal aan het verwijderen. Ik denk dat iemand van het Volvo-designteam ons echt haat. Ik heb nog nooit zoiets stoms gezien. Normaal gesproken duurt het vervangen van een ventilator een paar minuten. Niet 2 dagen. En ik heb een heleboel mechanische gereedschappen om te helpen. Tozito heeft een uitstekende gids gemaakt. Dank u.
 
#19 ·
Mijn eerste ervaring met Volvo was met de 240DL van een vriend, waarbij de ventilatormotor werd vervangen. Het was ook een PITA. De ventilator zat achter de middenconsole zoals de P1's. Toen ontdekten we dat we de verkeerde vervangende ventilatormotor hadden.

Hoe dan ook, ik had mijn V50 zo ver uit elkaar gehaald om de kachelradiateur te vervangen. Zorg ervoor dat je alle metalen clips opvangt die de twee helften van de behuizing bij elkaar houden. Bij het weer in elkaar zetten moeten de twee helften gemakkelijk en volledig in elkaar schuiven. Ik heb die fout gemaakt en had een groot warmteverlies in de cabine. Het hele ding moest weer uit elkaar en weer in elkaar gezet worden.
 
#20 ·
Mijn eerste ervaring met Volvo was met de 240DL van een vriend, waarbij ik de ventilatormotor verving. Het was ook een hele klus. De ventilator zat achter de middenconsole, net als bij de P1's. Toen ontdekten we dat we de verkeerde vervangende ventilatormotor hadden.

Hoe dan ook, ik had mijn V50 zo ver uit elkaar gehaald om de verwarmingsradiator te vervangen. Zorg ervoor dat je alle metalen clips opvangt die de twee helften van de behuizing bij elkaar houden. Bij het weer in elkaar zetten moeten de twee helften gemakkelijk en volledig in elkaar schuiven. Ik maakte die fout en had een groot warmteverlies in de cabine. Het hele ding moest weer uit elkaar en weer in elkaar gezet worden.
Ha ha. Ongeveer 21 jaar geleden moest ik mijn verwarming in mijn 245 vervangen. Ik zat midden in de nacht bij min 15 graden Celsius mijn ballen af te vriezen terwijl ik de ventilatoreenheid verving. Het was een grote eenheid waarvoor ik bijna alles uit elkaar moest halen. En dat was mijn eerste keer dat ik aan een Volvo werkte en ik had bijna geen gereedschap. Nu ben ik 49 en heb ik veel ventilatoren vervangen, maar dit was dom ingewikkeld en moeilijk.
 
#21 ·
Hallo allemaal, Gefeliciteerd en bedankt voor uw uitleg, het is echt geweldig. De ventilatie van mijn C30 (idem V50) is defect. Ik test daarom de voeding voordat ik de ventilator vervang. Ik heb 12v op de motorvoeding en ook 12v op de regelaar, ongeacht de positie van de ventilatiebedieningsknop. Wat denk je daarvan? Hartelijk bedankt
 
#22 ·
Geweldige instructies. Ik heb een nieuwe ventilatormotor gekocht als origineel reserveonderdeel. Ik heb de verwijdering en installatie van de ventilator uitgevoerd volgens de instructies van Tozito en het werkte prima. Ik ben er zeker van dat als ik alleen de instructies van Volvo Vida had gevolgd, ik gefaald zou hebben. De nieuwe ventilatormotor werkt echter ook niet. Ik heb alle zekeringen gecontroleerd. Op het moment dat de ventilator uitviel, rook ik de geur van verbrande elektronische componenten. De oude ventilatormotor ruikt helemaal niet verbrand. Ik ben behoorlijk overstuur dat het probleem na alle inspanning en kosten blijft bestaan. Heeft iemand hier ideeën over wat ik hierna kan doen om het probleem op te lossen? Bedankt bij voorbaat.
 
#23 ·
Geweldige instructies. Ik heb een nieuwe ventilatormotor gekocht als origineel reserveonderdeel. Ik heb de verwijdering en installatie van de ventilator uitgevoerd volgens de instructies van Tozito en het werkte geweldig. Ik weet zeker dat als ik alleen de instructies van Volvo Vida had gevolgd, ik gefaald zou hebben. De nieuwe ventilatormotor werkt echter ook niet. Ik heb alle zekeringen gecontroleerd. Op het moment dat de ventilator uitviel, rook ik de geur van verbrande elektronische componenten. De oude ventilatormotor ruikt helemaal niet verbrand. Ik ben behoorlijk overstuur dat het probleem na alle inspanning en kosten blijft bestaan. Heeft iemand hier ideeën over wat ik hierna kan doen om het probleem op te lossen? Bedankt op voorhand.
Heb je een codelezer en zijn er foutcodes? Na het vervangen van de ventilator op mijn S40 werkte hij niet, zekeringen goed, geen foutcodes. Ik heb alles dubbel gecontroleerd en kon het niet uitzoeken. In frustratie heb ik het uiteindelijk naar een monteur gebracht en zij konden vaststellen dat het een losse stroomconnector op de ventilatormotor was. Na het vastzetten van de connector werkte de ventilatormotor. Mijn armen waren niet lang genoeg om de stroomconnector volledig te plaatsen. Hij zat erin, maar niet helemaal vast.
 
#24 · (Edited)
Bedankt voor uw antwoord. Tot nu toe heb ik de codelezer niet gecontroleerd. Ik ben de komende dagen op zakenreis. Als ik terug ben, zal ik de codes uitlezen en de stekker opnieuw controleren. Ik was bang dat als ik de stekker te hard indrukte, ik de ventilator uit zijn installatiepositie zou moeten duwen en alles uit elkaar zou moeten halen en weer in elkaar zou moeten zetten.

Ik weet eigenlijk niet zeker of de ventilatormotor uit zijn installatiepositie kan worden geduwd wanneer de stekker wordt ingestoken. Het zou nu, nu alles weer in elkaar is gezet, echt vervelend zijn.
Kan iemand deze vraag beantwoorden?

Zodra ik dit heb gecontroleerd, zal ik feedback geven aan het forum.
 
#27 ·
Ik heb nu de stekker gecontroleerd. Hiervoor heb ik de bestuurdersstoel en delen van de dashboardbekleding verwijderd om bij de stekker te komen. Vanwege de geleiderails op de stekker en in de contactdoos is er maar één positie waarin de stekker kan worden geplaatst. Ik heb de stekker losgemaakt en weer aangesloten. Ik heb de stekker stevig in de contactdoos gedrukt en vervolgens gecontroleerd of deze goed vastzat. Helaas draait de ventilatormotor nog steeds niet. Ideeën wat ik nog meer kan controleren?

Kan het zijn dat er bij het doorbranden van de thyristor andere onderdelen in de ventilatorregeling beschadigd zijn geraakt?

Op deze foto is te zien dat de thyristor behoorlijk is doorgebrand op de oude ventilatormotorprint.
Image


Deze foto toont de oude originele ventilatormotor.
Image


Deze foto toont de nieuwe ventilatormotor.
Image


Dit zijn OEM-nummers van de nieuwe ventilatormotor
Image
 
#29 ·
Hoi,
Controleer eerst de spanningen bij de connector (voeding rond 12v en besturing rond 12v). Als de spanningen in orde zijn, denk ik dat je de ventilator opnieuw moet demonteren!
Hoi Philouuu,
dank u voor uw antwoord. Ik ben inderdaad vorige week vergeten de spanning bij de stekker te meten. Om de spanning bij de ventilatorstekker te meten, zou ik de bestuurdersstoel en het dashboardpaneel weer moeten verwijderen. Dat is een aanzienlijke inspanning.

Een kleine maar mogelijk niet geheel onbelangrijke informatie.

Als ik de ontsteking aanzet, denk ik dat ik de ventilator heel langzaam hoor draaien. Het is echter niet mogelijk om de snelheid van de ventilator te verhogen via de ventilatorbediening in de middenconsole. Als ik de ontsteking uitschakel en de contactsleutel uit het contactslot verwijder, blijft de ventilator precies één minuut heel langzaam doordraaien en wordt hij daarna automatisch uitgeschakeld na 1 minuut. Dit doet mij vermoeden dat er spanning op de stekker staat.

Ik zou graag willen weten waarom u denkt dat ik de ventilatormotor opnieuw moet verwijderen als er spanning op de stroomconnector staat? Denkt u dat de ventilatormotor die ik heb geĂŻnstalleerd defect of incompatibel is? Is het mogelijk dat de regeleenheid in de middenconsole een defect heeft en kan dit op enigerlei wijze worden gemeten of gecontroleerd? Een digitale multimeter is beschikbaar en ik kan deze ook bedienen.

Bedankt

Volker