SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Bandenmaat voor 16"

8K views 19 replies 5 participants last post by  T501  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

Ik heb een basismodel V70 uit 2000 dat werd geleverd met de standaard 15" Antlia lichtmetalen velgen.

In oktober klikte ik willekeurig door Craigslist en scoorde ik een perfect ronde set 16" Columba-wielen in een behoorlijke maar niet perfecte gebruikte cosmetische staat.

Ik nam snel de beslissing om iets smallere winterbanden op de bestaande 15" wielen te zetten (Continental VikingContact 7 in 185/65-15) en in het voorjaar nieuwe zomerbanden op de 16" wielen te zetten.

Nou, de lente is bijna hier. Op basis van mijn eerdere uitstekende ervaringen met Continental DWS06-banden, bekijk ik deze, maar ik dacht dat ik zou vragen welke maat ik zou moeten nemen.

Standaard voor 16" wielen was 205/50R16, maar ik herinner me vaag dat ik ergens heb gelezen dat een 215 brede band past en een verbetering zal zijn. (Klopt dit, of herinner ik me het verkeerd?)

Welke 215 brede bandenmaat zou geschikt zijn?

Als ik naar de bandenmaatcalculator kijk, is de dichtstbijzijnde die op een 6,5" breed wiel past, 215/50R16, die 1,2% groter in diameter is dan de standaard 15" 195/60R15's.
Dat is dichtbij genoeg IMHO.

Zou het de moeite waard zijn om voor de 215/50R16's te gaan, of is het beter om de fabrieksmaat 205/50R16 te behouden?

Waardeer alle suggesties!

--Matt

#2 ·
Eigenlijk, laat maar.

Het lijkt erop dat 215/50R16 een vrij ongebruikelijke bandenmaat is, en niet beschikbaar in iets wat ik wil.

205/50R16 dus, denk ik.

Tenzij er nog andere aanbevelingen zijn?

--Matt

#3 ·
Hmm.

Nu lees ik (op de forums van Matthews Volvo Site) dat Volvo een probleem had met het buigen van velgen bij 205/50R16 op deze en dat ze deze hebben teruggetrokken en de aanbeveling hebben gewijzigd in 205/55R16, maar dat zou een enorme 3,5% over diameter zijn, wat te veel zou zijn...

Beslissingen, beslissingen....

Zoals altijd waardeer ik de op ervaring gebaseerde feedback van de gemeenschap.

#6 ·
Ik rijd met 205/55/16's. Ze werken prima in mijn 850. De voorkant raakt soms de binnenbekleding en een beetje de spatbord bij bepaalde hobbels. Mijn platinum stationwagen kwam met een beetje verlaging aan de voorkant. Ik heb er wat nieuwere veren op gezet en de voorkant kwam ongeveer een inch omhoog. Schuren nu nooit meer.

#8 ·
Hmm.

Ik heb het in de bandenmaatcalculator ingevoerd en 205/55R16 zou 2,9% groter zijn dan mijn 195/60R15..
Ja, want dat is ook niet de juiste maat. 195/65r15 is het.

De auto weet niet dat de bandenmaat is veranderd. Uw snelheidsmeter kan minder dan 1 mph afwijken bij 80+ als u met verschillende bandenmaten speelt. Ik heb 195/65r15, 205/55r16, 205/50r17, 225/45r17, 215/50r17, 225/40r18 allemaal zonder problemen gereden.

Koop wat je wilt in welke maat je een goede deal krijgt.

#10 ·
Als u een sportief weggedrag wilt, behandel de auto dan alsof het een x70 T5 of R is. Bandenmaat 205/55r16. Upgrade naar 302 mm remmen. Bijpassende 21-22 mm achterste stabilisatorstang. Veerpootbrug. Geel gemarkeerde veren en overbelasting van de stationwagen.

#11 ·
Als je sportief rijgedrag wilt, behandel de auto dan alsof het een x70 T5 of R is. Bandenmaat 205/55r16. Upgrade naar 302 mm remmen. Bijpassende 21-22 mm achterste stabilisatorstang. Veerpootbrug. Geel gemarkeerde veren en wagon overloads.
Ik ben niet echt op zoek naar een sportwagen, maar als mijn bandenkeuze me een iets betere stabiliteit in de bochten geeft dan ik al heb, zie ik dat als een positief punt.

#14 · (Edited)
Ik heb besloten om gewoon de 205/55R16's te bestellen.

Hopelijk ben ik er blij mee.
Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Ik heb de Continental DWS06's in 205/55R16 op mijn $50 set Columbas laten installeren en ze zijn geweldig.

De Columbas zijn cosmetisch niet perfect. Ze hebben veel krassen en komen niet door een nauwkeurige inspectie, maar als je een paar stappen terug doet, zijn ze geweldig. Ik ga proberen ze licht te polijsten en te kijken of dat de dingen verbetert, maar in het grote geheel van de dingen, voor een set wielen die in wezen zijn opgehaald voor hun aluminium schrootwaarde, hebben ze het heel goed gedaan.

Ik weet niet zeker waarom de werkplaats ouderwetse hamergewichten erop heeft gezet om ze te balanceren. Wist niet dat ik in 2020 nog steeds moest specificeren dat ik gelijmde gewichten wilde :rolleyes:

Hoe dan ook, perfect rond, geweldige rit. Erg blij. Grote verbetering. Hier is een foto van tevoren ter vergelijking:

#15 ·
Hmm.

Het wordt nog verwarrender.

Ik realiseerde me dat ik niet wist wat de aanbeveling voor de bandenspanning was voor deze bandenmaat, dus ik zocht in de handleiding. Het verwijst naar de brandstofklep.

Ik keek in de brandstofklep, deze heeft twee alternatieve spanningen, één geoptimaliseerd voor lage belastingen voor brandstofbesparing (36 voor, 40 achter) en één voor normale belastingen (32 voor, 31 achter), maar alleen voor de standaard bandenmaat.

Het grappige is echter dat de standaard bandenmaat wordt vermeld als 195/60R15, niet 195/65R15.

Enige aanbevelingen voor welke bandenspanning geschikt is voor 205/55R16?

Zeer gewaardeerd!

--Matt

#20 · (Edited)
Ik werkte bij een Volvo-dealer toen de S70's nieuw waren. De meeste T5's werden geleverd met 205/55/16 met V-geclassificeerde Michelin MXV-banden. Er was echter een optie die werd geleverd met 205/50/16 met Michelin Pilots. Er waren er niet veel van die auto's, maar ik herinner me er een paar te hebben gezien.

De basis 850 en S70 met 15" wielen werden geleverd met 195/60 banden. 65-serie werd gebruikt op de '92-'94 960 en waarschijnlijk ook op enkele andere oudere Volvo-modellen.