SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner
1 - 20 of 29 Posts

Gary-16-Xc90

· Registered
4,386 Posts
Discussion starter · #1 ·
Veel T8-eigenaren die de update van mei 2016 in de VS (en mogelijk andere markten) hebben geïnstalleerd, hebben gemerkt dat de spaarmodus is verdwenen uit de rijmodi. Hoewel ik de reden niet begrijp, dacht ik dat ik zou delen wat ik in de handleiding heb gelezen en anderen zou vragen om ook hun inzichten te delen.

Ten eerste zijn de handleidingen voor MY2016 (web, app, auto) nog niet bijgewerkt. Op korte termijn kunt u naar de handleiding voor MY2017 in de Volvo handleiding-app gaan. Dankzij anderen die dit hebben gedeeld, kunt u in het menu naar Mijn auto's gaan en MY2017 ter referentie toevoegen. Hopelijk wordt de handleiding voor MY16 snel bijgewerkt.

Ten tweede kunt u zoeken naar "Het handhaven/verhogen van de lading van de hybride batterij tijdens het rijden". Er staat: "De functies vasthouden en opladen van de hybride batterij tijdens het rijden zijn beschikbaar in alle rijmodi." Ik geloof dat dit betekent dat de spaarfunctionaliteit uit de lijst met rijmodi is verwijderd omdat de functies in elke rijmodus kunnen worden gebruikt.

Ten derde zijn de modi Vasthouden en Opladen toegankelijk via Sensus als u van links naar rechts veegt naar de functieweergave. Als u naar beneden scrolt, ziet u twee knoppen - een met "Vasthouden" en de andere met "Opladen". U kunt hier tijdens het rijden tussen schakelen. Het is niet zo handig als de rijmodusselectie, maar het goede nieuws is dat het in alle rijmodi kan worden gebruikt en redelijk toegankelijk is via Sensus.

Ten vierde, dit is wat de handleiding zegt voor elke functie:
Vasthouden
Batterijniveau gehandhaafd voor later gebruik. Deze functie slaat de lading van de hybride batterij op voor later gebruik, bijvoorbeeld bij het rijden in een stedelijk gebied of woonwijk. Vasthouden is beschikbaar ongeacht het laadniveau van de hybride batterij. Het voertuig functioneert zoals bij normaal hybride rijden en gebruikt energie, bijvoorbeeld van regeneratief remmen, om de benzinemotor te ondersteunen.
Opladen
Motor laadt hybride batterij op. Deze functie is alleen beschikbaar als het laadniveau van de hybride batterij laag is en de batterij tot 33% oplaadt, waarna de vasthoudfunctie automatisch wordt geactiveerd.

Ten vijfde, de huidige reeks rijmodi na de update van mei 2016 zijn: AWD, Pure, Hybrid, Power, Off-Road en Individual (indien geactiveerd). (De volgorde is mogelijk niet correct, maar de modi zijn dat wel.)

Ten zesde, de update van mei 2016 werd vaak vermeld door R89702 (2016-05-10), TJ31543 (2016-05-10) en TJ31569 (2016-05-10). Na 10 mei 2016 komen er van tijd tot tijd extra updates voor individuele modules, die doorgaans bij uw volgende serviceafspraak worden geïnstalleerd (voor zover ik weet).

Discussion starter · #2 ·
Mijn ervaring is dat de "charge"-functie redelijk snel werkt. Mijn auto stond vanavond op ongeveer 5% en laadde op tot 33% binnen 20 minuten rijden tussen 30-60 mph. Zoals de handleiding zegt, wordt de Hold (Save)-functie automatisch geactiveerd zodra het laadniveau 33% bereikt.

Beschouw "Hold" gewoon als hetzelfde als "Save". Het mooie is dat "Save" en "Charge" beide werken in elke rijmodus, wat een positieve ontwikkeling is. Ik wou dat er een manier was om de laadfunctie op te laden tot 49% in plaats van 33%. Ik weet de details niet waarom 33% is gekozen, maar ik neem aan dat het is om het risico van overladen te voorkomen en enige tolerantie te bieden. Ik neem ook aan dat de 33% gebaseerd is op de ~7,2 Kwh capaciteit voor hybride/puur gebruik - niet de ~9 Kwh grootte van de batterij.

Ik hoop dat T8-eigenaren meer details krijgen over het hybride systeem om ons begrip te verbeteren en ons gebruik te optimaliseren.

Het lijkt me dat de enige reden om "vasthouden" te gebruiken, zou zijn na 's nachts opladen, om het batterijniveau vast te houden tot het tijdstip later op de dag dat je het wilt, misschien voor een race in de vermogensmodus? Is er een andere reden om "vasthouden" te gebruiken? Ik denk dat het gewoon handig is om het altijd op "opladen" te zetten.

Discussion starter · #4 · (Edited)
Het lijkt me dat de enige reden om "vasthouden" te gebruiken, zou zijn na het opladen 's nachts, om het batterijniveau vast te houden tot het moment later op de dag dat je het wilt, misschien voor een race in de power-modus? Is er een andere reden om "vasthouden" te gebruiken? Ik denk dat het gewoon handig is om het altijd op "opladen" te zetten.
Ik gebruik Vasthouden (Opslaan) nadat ik op snelheid ben op de snelweg of autosnelweg bij 60 mph en hoger. Het is vooral handig als je ergens naartoe gaat waar het risico bestaat op stop-and-go verkeer, zoals in de grote stad metrogebieden en bouwzones. Zelfs met Vasthouden aan, werkt de auto nog steeds als een hybride - met behulp van batterij en/of ICE zoals vereist.

Het lijkt erop dat de auto veel beter of betrouwbaarder presteert met de batterij in stop-and-go verkeer als je ten minste 50% van je batterij hebt. Daarmee bedoel ik dat het hybridesysteem de ICE minder vaak (zo niet helemaal) zal gebruiken, vooral bij snelheden onder de 30 mph.

Wat de power-modus betreft, ik gebruik hem zelden, maar ja, het is het beste om een +50% batterijlading te hebben om ervoor te zorgen dat de power-modus werkt zoals je verwacht. Ik denk niet dat het gebruik van de power-modus op een lege batterij de resultaten zal opleveren die je misschien verwacht. Dat is gebaseerd op een verkoper die me vertelde dat ze een T8 op een demo hebben gestuurd met een lege batterij. De klant was niet onder de indruk van de power-modus.

"Opladen" kan pas worden ingeschakeld als de batterij tot ongeveer 33% of minder daalt. Ik wou dat het +49% kon zijn.

Ik hoop dat dit helpt en dat anderen die meer ervaring hebben dan ik, ook hun mening zullen geven.

Wat bereikt onze methode? Een paar mpg's meer, en voor lange reizen zorgt het ervoor dat we een veiligheidsbuffer hebben van maximaal 20 mijl op de batterij, mochten we zonder benzine komen te zitten of er iets met de ICE gebeuren. Die veiligheidsmarge is een geweldige gemoedsrust.

Discussion starter · #7 ·
Ik vind de nieuwe functie beter, misschien niet de implementatie. Het probleem met de oude spaarmodus was dat je, als je bij de laatste restjes van de batterij kwam, niet wist of hij zou opladen of de batterij zou sparen. Nu, als ik op de snelweg zit en wat energie wil opslaan voor later, kan ik precies vertellen wat ik wil dat hij doet.

Ik zou echter wel willen dat ze dit anders hadden geïmplementeerd, want het kost wat tijd om te wennen aan het vegen om te activeren of deactiveren. Ik heb de knoppen verplaatst, dus als ik veeg, staat de camera in het midden van het scherm met 2 spaarmodus-knoppen aan weerszijden.

Misschien kunnen we in het volgende model zoiets als de parkeerknop hebben om de spaarmodus te activeren.
Uitstekende ideeën. Ik had er nooit aan gedacht om de iconen te verplaatsen. Dat ga ik doen. Wat betreft een parkeerknop-achtige knop voor vasthouden, dat zou mooi zijn. Misschien zelfs geïntegreerd via de multifunctionele bedieningselementen op het stuurwiel, hoewel dat behoorlijk druk is en niet zo eenvoudig/gemakkelijk als een knop. Zo'n knop zou zelfs een driewegschakelaar kunnen zijn voor Normaal, Vasthouden en Opladen.

We hebben onze T8 Hybrid in ontvangst genomen en hij werd geleverd met de update van mei. Ik was gefrustreerd dat ik geen idee had waar de Charge-functieknop voor diende en er geen verwijzing naar kon vinden in de [zeer slechte] handleiding.

Veel dank voor het uitzoeken!

Hoewel ik de software nog niet heb geüpgraded (kip) ... vind ik de verandering leuk. Ik wissel de hele tijd tussen hybride, puur en sparen. Zoals anderen al hebben opgemerkt, gebruik ik de batterijvoeding om me naar de Interstate te brengen en schakel dan over naar de spaarmodus ... als ik de snelweg afga, ga ik terug naar elektrisch rijden.

Ik vind die rolkeuzeschakelaar in de middenconsole niet zo gemakkelijk te gebruiken. Mijn arm is lang en ik moet echt achterover leunen om te duwen en te draaien. Ik geef de voorkeur aan de veegbeweging op het scherm en de enkele tik-aanpak. En ik heb de locatie van mijn pictogrammen al georganiseerd in groepen voor wat ik gebruik. Tip: degene die je niet gebruikt/wilt ... zet ze gewoon heel laag op de pagina - het is alsof je ze verbergt.

Geweldig idee, was er vandaag net over aan het lezen :D

Ik geloof dat het gevaarlijk is om een functie te wijzigen die tijdens het rijden wordt gebruikt en de eigenaar niet te informeren. OK, ik heb dit forum gelezen en wist ervan, maar toen de dealer de panoramavensterreparatie installeerde, werd er niet vermeld dat er zoveel andere dingen zouden veranderen. Volvo moet erop aandringen dat dealers in de auto's gaan zitten en uitleggen wat er is veranderd met betrekking tot elke functie die tijdens het rijden wordt gebruikt. Boren door sensus-menu's om iets te vinden is net zo gevaarlijk als sms'en tijdens het rijden.

Ik vind de nieuwe "Charge and Hold"-functie beter dan de "Save Drive"-modus. Ik denk echter dat het systeem autonomer zou moeten zijn. Wanneer het systeem een laag batterijvermogen heeft, zou het automatisch naar de oplaadmodus moeten overschakelen in plaats van dat ik de oplaadmodus moet inschakelen, in plaats van de ICE-motor te laten draaien wanneer de batterij leeg is.

Discussion starter · #13 ·
Ik vind de nieuwe laad- en vasthoudfunctie beter dan de spaarstand. Ik denk echter dat het systeem autonomer zou moeten zijn. Wanneer het systeem een laag batterijvermogen heeft, in plaats van de ICE-motor te laten draaien wanneer de batterij leeg is, zou het automatisch terug moeten schakelen naar de laadmodus in plaats van dat ik de laadmodus moet inschakelen.
:thumbup: Ik zou die functie ook verkiezen. Wanneer de lading onder [x] % komt, zou ik willen dat de laadfunctie automatisch wordt geactiveerd (gebaseerd op een bestuurdersprofiel of systeeminstelling). Ik begrijp dat de batterij een reserve heeft (voor bepaalde functies). Maar een laadstatus van 0-10% is lang niet zo geruststellend als een van 33-50%. Bovendien lijkt het hybridesysteem voorspelbaarder te werken boven een laadstatus van 33%. Ik ben ervan overtuigd dat Volvo het hybridesysteem zal blijven ontwikkelen met software-updates en begeleiding voor de MY16 en MY17.

Kan de batterij na het opladen tot 33% in de oplaadstand nog iets verder worden opgeladen tijdens het rijden in de "B"-modus? Ik wou dat hij tot meer dan 33% oplaadde, maar goed, beter dan niets, denk ik.

Nadat de batterij is opgeladen tot 33% in de oplaadinstelling, kunt u hem dan nog een beetje meer opladen door in de "B"-modus te rijden?
Nee - de enige manier waarop u waarschijnlijk een significante toename van de batterij zou zien tijdens het rijden in de B-modus, zou zijn als u geen energie verbruikt (bijvoorbeeld bergafwaarts).

Mijn beste gok is dat Volvo de setpoints die ze hebben gekozen, heeft gebaseerd op een aantal factoren, waaronder de efficiëntie van de elektriciteitsopwekking met behulp van de ICE. Eén test die ik niet heb gedaan, is het berekenen van het brandstofverbruik tijdens het rijden (bij bepaalde snelheden) met de generator in-line en off-line. Dit zou vrij ruw zijn - je zou iets moeten doen als het vinden van een stuk snelweg waar je dezelfde route / afstand zou kunnen rijden om een aantal monsters voor elke modus te krijgen.

Discussion starter · #17 ·
Ben ik blind? Ik kan de oplaadknop niet vinden als ik naar links veeg met een lege batterij, maar de hold-knop is er wel. Ik heb de knop gevonden en de oplaadfunctie geactiveerd door in de instellingen van mijn auto etc. te duiken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Heb je toen je naar links veegde naar beneden gescrolld om de andere knoppen te onthullen? Zoals andere posters suggereerden, heb ik de knoppen dichter bij de bovenkant geplaatst om scrollen te voorkomen.

Zoals andere posters suggereerden, heb ik de knoppen naar boven verplaatst om scrollen te voorkomen.
Ik wist niet dat je ze kunt verplaatsen! Houd je ze gewoon vast en sleep je ze zoals op je telefoon, lol?

Discussion starter · #19 · (Edited)
Ik wist niet dat je ze kon verplaatsen! Houd je ze gewoon vast en sleep je ze zoals op je telefoon lol?
Ja, gewoon indrukken, vasthouden en slepen naar een open ruimte of rij. In tegenstelling tot iOS verplaatst het geen ander pictogram. Je hoeft ze alleen maar te verplaatsen totdat je tevreden bent. Ik denk dat je de meeste, zo niet alle pictogrammen op de linker systeem pagina op één pagina kunt plaatsen en scrollen kunt elimineren. Succes met je ontwerp.

Hallo, ik stof dit draadje af, want we hebben net onze eerste Volvo Recharge gekocht en ik heb nog steeds het gevoel dat ik kernfysica studeer, maar ik heb een diploma in kunst. Na het lezen van de hele draad (en ook op andere plaatsen gezocht), weet ik nog steeds niet wat de KOSTEN zijn van het gebruik van de optie "Motor laadt hybride batterij"... Ik neem aan dat het niet "gratis" is... maar wat is het? Ik kwam terug van de Cascade Mountains en mijn route leidde me een zeer lange (~24 km) heuvel af, dus ik vroeg me af wat ik moest gebruiken om de batterij op te laden voor mijn terugkeer naar de stad: "B"-modus of "Recharge" of beide of wat?

1 - 20 of 29 Posts