Hallo allemaal, ben net weer thuis. Helaas moest ik een claim indienen bij de verzekering.. een of andere idioot die niet weet hoe hij/zij moet rijden/parkeren besloot mijn XC60 te dopen.. heeft mijn achterlicht kapot geslagen en de achterspatbord en bumper bekrast. Natuurlijk, toen hij/zij zag wat hij/zij had gedaan, vertrok hij/zij. Kortom, €770 schade / lak.
Hoe dan ook, het kan erger.
@stocis, mijn ervaring met raamfolie UV/warmte-afstoting is in de loop der jaren geëvolueerd. Jaren geleden (en vandaag de dag met sommige goedkopere folies) ging het om donkerdere folies die een betere bescherming boden, maar de folietechnologie is enorm geëvolueerd. Zoals wordt gezegd, kan nieuwere keramische folie geweldig zijn.
Omdat ik gewoon geen risico wil nemen met mogelijke juridische problemen van folie op mijn voorruit --helder of niet--, heb ik na veel onderzoek high-end Prestige Films Spectra Photosync laten aanbrengen op mijn vorige Tesla Model S met veel meer glas dan onze XC60's hebben. Het heeft 98% IR-afstoting (warmte), 99,5% UV-blokkering (vervaging van het interieur, wat zonnebrand veroorzaakt), verschillende tintniveaus (30%-70%) en bevat vooral geen metalen die draadloze/GPS/connectiviteit kunnen verstoren. Ik heb het alleen op mijn zij- en achterruiten laten installeren. Ik bleef mijn fysieke zonnescherm in de voorruit gebruiken als ik langere tijd buiten ging parkeren. Ik heb bewust geen tint op het panorama-/maandak gezet, zoals sommigen doen (standaardglas heeft meer UV/IR-reductie ingebouwd, en ik vond het overdreven om nog meer folie toe te voegen, zelfs als ik urenlang in 120F woestijnzon reed. YMMV zoals bij anderen.) Het resultaat was verbazingwekkend, met een merkbaar verschil in warmtereductie tijdens het reizen en vooral tijdens het parkeren in de woestijn die ik vroeger vaker bezocht dan nu.
Als Volvo de schade heeft gerepareerd, ga ik waarschijnlijk verder met de keramische coating van een expert op het gebied van valet/autowassen, die redelijk gerenommeerd is en zich ook handig tegenover mijn advocatenkantoor bevindt. De man heeft me zoals gezegd €550 aangeboden, maar voordat ik akkoord ga, zal ik vragen naar het product dat ze gaan gebruiken en jullie (in de Ceramic Coat-thread) verslag uitbrengen voor jullie 2 cent. Wat deze thread betreft die ik heb geopend, ben ik het echter volledig met je eens Bert en BigBang. Ik begrijp de voordelen die de uv/warmtefolie biedt en omdat ik op een van de meest zonnige plekken ter wereld ben (zeker de zonnigste in Europa), ben ik inderdaad op zoek naar topzonwering
naast een keramische coating.
Ook vermeldenswaardig is dat ik geen panoramadak heb, wat imho ook belangrijk is.
Proberen te onthouden wat ik een aantal jaren geleden heb gedaan met mijn raamfolieonderzoek... Mijn suggestie is dit:
- Blijf zoeken naar een fysieke voorruitzonwering die je kunt krijgen waar je woont. Gebruik het als je langer buiten parkeert.
- Luister niet meer naar ons, want je moet beslissen welke ramen je mogelijk wilt verbeteren op het gebied van UV- en warmte-afstoting. Als je je prettig voelt bij de wettigheid om dat op je voorruit te doen --helder of niet-- geweldig. Zo niet, beslis dan op welke resterende ramen je het wilt aanbrengen rond de rest van je auto.
- Onderzoek folies die in je land verkrijgbaar zijn in duurdere winkels. Kijk vooral naar zowel de IR- als de UV-getallen. Zorg ervoor dat de specificaties geen metalen in de formulering bevatten. Controleer wat de garantie is -- sommige van de beste hier in de VS, zoals ik had, worden geleverd met een levenslange garantie voor de oorspronkelijke koper, INCLUSIEF arbeidskosten om te repareren/vervangen indien nodig, wat me een enorm vertrouwen gaf in het product zelf en wat een erkende dealer/installateur waarschijnlijk zou bieden.
- Onderzoek winkels die geautoriseerd zijn en de folie(s) aanbrengen waarin je geĂŻnteresseerd bent. Vind er minstens 2. Ik begon met het vinden van detailers die high-end auto's behandelen, verder dan onze Volvo's -- Ferrari, Lambo, etc. Ga naar die winkels en bekijk hun werk persoonlijk en vraag naar de prijzen.
- Laat ze daar monsters zien van de folie waarin je geĂŻnteresseerd bent, in verschillende tintniveaus tegen je eigen auto in helder-blauwe daglicht (niet in hun winkel). Plak het stuk op de binnenkant van de ramen en bekijk het. Ga NIET af op foto's op internet om je definitieve keuze te maken.
- Beslis welk tintniveau je wilt of niet met de folie. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als de achterste zijruiten er veel donkerder uitzien dan de voorste zijruiten -- dus nogmaals, als je om de wettigheid geeft en je land niet toestaat dat de voorste bestuurders-/passagiersruit extra tint heeft, wil je zo licht mogelijk gaan op de achterste zijruiten om je XC60-profiel naadlozer te laten lijken, en dat misschien matchen op je achterruit als je om het uiterlijk van achteren geeft -- nogmaals, jouw keuze, niet de onze hier.

- Als je er klaar voor bent, trek dan de trekker over om de installatie te laten uitvoeren en geniet van een koelere rit waarvan je weet dat deze ook je interieur nog meer zal beschermen.
1. Ik gebruik momenteel een eenvoudig opvouwbaar zonnescherm (handig is dat het weer nog steeds bewolkt is, maar de temperaturen zijn begonnen op te warmen tot ~32C). Ik zou graag de zonwering willen hebben die je hebt voorgesteld, maar ik kon geen enkele winkel vinden die in de EU en/of Cyprus levert. Ik heb alleen de originele Volvo-zonwering gevonden (die ik bij Volvo kan bestellen), maar ik betwijfel of die zo goed is als de UVS100 van Covercraft. Of is het zo? De prijs is belachelijk, maar als het zijn werk doet, zal ik het kopen.
2. Zoals je al zei, YMMV. Ik neem elke mening in overweging en evalueer je input, zodat de uiteindelijke beslissing to the point is en geen geld over de balk wordt gegooid. Dat gezegd hebbende, denk ik dat ik geen folie op mijn ramen/voorruit wil plakken. Omdat ik de R-Design heb, zijn zwarte tinten veel aantrekkelijker (en legaal) dus... ja. Keramische coating en een heel, heel goede zonwering zouden oké moeten zijn.
3. De valet-business en detailing zijn niet zo hoog. Ik bedoel, dat is het wel, maar de concurrentie is meh. Zoals hierboven vermeld, zal ik terugkomen als ik weet welke producten ze gebruiken, enzovoort. Gisteren, toen we met de man spraken, liet hij me een oude Rolls Royce Phantom zien die er ongeveer een week was voor detaillering en keramische coating. Voor een auto van 50 jaar oud zag de lak er gloednieuw uit. Hij zei ook dat de prijs ramen, kunststoffen, lichtmetalen velgen/wielen, sierlijsten en in principe alles wat geverfd is, omvat. Er was een andere Ford SUV (ik herinner me de modelnaam op dit moment niet), in effen zwart (de mijne is ook het niet-metallische zwart) die er ook behoorlijk geweldig uitzag.
4. hetzelfde als hierboven
5. Als ik me niet vergis, is voorruitfolie niet toegestaan (zelfs niet bij 1%), terwijl een tint van 15% of 25% is toegestaan voor de zijruiten. Achterpassagiers en ramen mogen maximaal getint worden.
6. Ik hou van de R-Design tintstijl. Idealiter zou ik willen dat mijn XC60 volledig zwart is \m/, maar aangezien dat niet kan, ben ik helemaal blij met het feit dat raamlijsten, dakrails en zijspiegels zwart zijn in het model van 2020.
7. Ik denk dat ik het volgende maand laat doen, zodra ik groen licht krijg van jullie experts daar
Succes met je keuze. Zou graag een foto of twee zien als je het werk hebt voltooid!
Maak je geen zorgen, ik zal een volledig album plaatsen als het klaar is