SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Spa XC90 Nieuwe Pirelli-banden piepen bij specifieke snelheden

Tags
hum tire whine
4.6K views 15 replies 12 participants last post by  themane  
#1 ·
Dus ik heb net de Continentals op mijn 2017 XC90 vervangen door Pirelli Scorpion Verde plus 2's. De Pirelli's zijn iets luidruchtiger dan de Continentals, maar het echte probleem is een vreselijk harmonisch jankgeluid bij specifieke snelheden dat onmiddellijk na de bandenwissel begon. Het klinkt alsof ik achtervolgd word door een vliegtuig met een propeller. Het gebeurt lichtjes bij 45 mph, wordt beter en komt dan sterk op bij precies 60 mph, wordt dan beter en keert terug bij precies 67 mph. Boven de 67 mph zijn ze een beetje luidruchtig, maar lang niet zo erg als bij 60 mph en 67 mph. Het geluid wordt niet beĂŻnvloed door het draaien. Het kan iets meer uitgesproken zijn op gladdere wegen, maar ik ben er niet zeker van. Suggesties? Heeft iemand zoiets meegemaakt? Bedankt bij voorbaat.

#2 ·
Ik had de verdes die ongeveer 36.000 mijl meegingen voordat ik overstapte op Michelins en de verdes waren zeker lawaaieriger, maar ik heb niet specifiek ervaren wat je beschrijft. Er waren een paar keer dat ik het gevoel had dat ik dat propellergeluid hoorde, maar het verdween na een paar seconden, dus ik dacht dat het meer te maken had met het wegdek waar ik op reed. Hoeveel mijl heb je ermee gereden?

#3 ·
Ik had de verdes die ongeveer 36k mijl meegingen voordat ik overstapte op Michelins en de verdes waren zeker luidruchtiger, maar ik heb niet specifiek ervaren wat u beschrijft. Er waren een paar keer dat ik het gevoel had dat ik dat propellergeluid hoorde, maar het verdween na een paar seconden, dus ik dacht dat het meer te maken had met het wegdek waar ik op reed. Hoeveel mijl heeft u ermee gereden?
Tot nu toe ongeveer 1K. Het probleem was direct en is niet veranderd.

#4 ·
Ik deed het tegenovergestelde, verving de waardeloze OEM Pirellis door een paar Continental LX25's. Zoveel soepeler en meegaander op wegdekken. Ik heb niet de 4C-vering en mijn 2018 rijdt als mijn oude 95 Camaro met een starre as en danst over de uitzettingsvoegen van de snelweg. Dat is een van mijn grootste klachten, de hardheid van de vering voor de 18 XC90.

Zou het de wiellagers kunnen zijn en niet de banden die de geluiden maken?

#5 ·
Ik heb het tegenovergestelde gedaan, de waardeloze OEM Pirellis vervangen door Continental LX25's. Zoveel soepeler en comfortabeler op het wegdek. Ik heb niet de 4C-vering en mijn 2018 rijdt als mijn oude 95 Camaro met een starre as en danst over de uitzettingsvoegen van de snelweg. Dat is een van mijn grootste ergernissen, de hardheid van de vering voor de 18 XC90.

Zouden het de wiellagers en niet de banden kunnen zijn die de geluiden maken?
Nee, het zijn niet de wiellagers. Het gebeurde onmiddellijk nadat ik de Pirellis had gemonteerd en het draaien van het wiel maakt geen verschil. Een vriend van me die Pirellis heeft en altijd met de radio aan rijdt, vertelde me dat hij onlangs de radio uitzette voor een korte roadtrip en precies hetzelfde ervoer. Het heeft iets met de banden te maken. Schuimdefect? Wie weet. Ik koop nooit meer Pirellis. Ik rijd al 30 jaar en het zijn de slechtste banden die ik ooit heb gehad.

#8 ·
FWIW, ik heb de Pirelli Scorpion A/S Plus 3 (nieuwe band die in mei 2021 uitkwam) gekocht en ben er erg blij mee wat betreft handling en weggeluid. Veel beter dan de af fabriek gemonteerde Verdes. Ik weet dat dat OP niet helpt, die al een aankoop heeft gedaan.

#9 ·
FWIW, I bought the Pirelli Scorpion A/S Plus 3 (new tire that release in May 2021) and have been very happy with it with regards to handling and road noise. Much better than the factory equipped Verdes. I know that doesn't help OP, who already made a purchase.
Ik kan deze niet vinden voor onze 2021 met 21 inch wielen [emoji17]

Verzonden vanaf mijn SM-G781V met Tapatalk

#12 · (Edited)
Op onze MY19T8i hebben we Pirelli Scorpion Verde zomerbanden 275/35R22 en Pirelli Scorpion Verde winterbanden 265/35R22, beide met het "PNCS" geluiddempende schuim. Dankzij de kuilen en spijkers in New England heb ik 10(?) verschillende vervangingen gehad, allemaal dezelfde band, en heb ik nog nooit vreemde propellergeluiden gehoord. De rit is zelfs behoorlijk stil (zelfs met 22" velgen!), dus ik ben een tevreden Pirelli-klant.

#13 ·
Ter vergelijking: ik rijd al bijna 32.000 kilometer op de Vredestein Quatrac Pros op mijn Inscription met de 21" 10-spaaks wielen en luchtvering. Waarschijnlijk de beste band die ik ooit heb gebruikt. Stil, ze slijten ZEER goed, zeer gripvast in de regen, bevredigend in de sneeuw. Sinds ik dit voertuig heb gekocht, heb ik geen winterbanden hoeven monteren vanwege hoe goed deze banden zijn.

• Like
Reactions: rafale77
#14 ·
Ter vergelijking: ik rijd al bijna 20.000 mijl op de Vredestein Quatrac Pros op mijn Inscription met de 21" 10-spaaks wielen en luchtvering. Waarschijnlijk de beste band die ik ooit heb gebruikt. Stil, ze slijten ZEER goed, zeer gripvast in de regen, bevredigend in de sneeuw. Sinds ik dit voertuig heb gekocht, heb ik geen winterbanden hoeven te monteren vanwege hoe goed deze banden zijn.
Dit was mijn eerste keuze toen ik vervanging nodig had. Bedankt voor het melden. Tot nu toe zijn bandenruis en geluidsisolatie van de cabine het enige dat ik echt ondermaats vind op de XC90 en ik hoop dat het verwisselen van deze banden zal helpen.

#16 ·
Ik had schorpioenen op mijn X5 en haatte ze - ze waren luidruchtig bij alle snelheden, vooral boven de 75-80 waar ze echt brulden, maar ik heb nooit gehoord dat ze een resonantieachtig geluid veroorzaakten zoals u beschrijft. Mijn grootste klacht naast het lawaai was dat ze nooit goed aanvoelden in de regen en overal uitgleden ruim voordat het profiel versleten was.

Het was een opluchting toen ze eindelijk geen profiel meer hadden en ik er Michelins op zette (nou ja, tenminste voor de 6 maanden voordat die auto total loss was).

Mijn XC90 werd geleverd met Geolanders. Ze lijken tot nu toe over de hele linie in orde te zijn.