SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Problemen met RTI in Sensus-auto's

21K views 140 replies 34 participants last post by  dom58  
#1 ·
Heb vandaag mijn auto teruggekregen van mijn vertrouwde dealer. Heb de afgelopen maanden problemen gehad met RTI dat af en toe niet werkte. Het stopte er uiteindelijk helemaal mee op weg naar een serviceafspraak bij de dealer gisteren. FWIW, de auto is een S90 uit 2018 met Sensus (natuurlijk). Mij werd door de dealer verteld dat ze contact hadden opgenomen met Volvo over het probleem. Volvo vertelde de dealertechnicus dat Volvo op de hoogte was van het probleem, maar dat er nog geen oplossing was, gewoon contact houden.

Kortom, het navigatiesysteem werkt normaal, maar de RTI toont geen enkele indicatie van aankomend verkeer, geen herberekening, niets. De groene, gele of rode lijnen zijn niet aanwezig.

Even ter info. Had hier nog geen draad over gezien.

#2 ·
Ik wou dat autofabrikanten meer opensource-oplossingen zouden omarmen. Ik wed dat dit forum het nieuwe github zou zijn voor Volvo-softwarefixes en het zou hen niets kosten. Het klinkt alsof er iets de trafficLayer van Here stoort. Dat het af en toe voorkomt, is vreemd. Ik ben morgen vrij, maar misschien probeer ik te kijken of het universeel plat ligt, of voertuigspecifieke glitches.

#4 ·
Ik wou dat autofabrikanten meer opensource-oplossingen zouden omarmen. Ik wed dat dit forum de nieuwe github zou zijn voor Volvo software fixes en het zou hen niets kosten. Het klinkt alsof er iets de trafficLayer van Here stoort. Dat het intermittent is, is vreemd. Ik ben morgen vrij, maar misschien probeer ik te kijken of het universeel uitvalt, of voertuigspecifieke glitches.
Ja. Het ging oorspronkelijk de eerste week van januari bij mij uit. Ongeveer een maand uit. Ik heb een afspraak gemaakt met uw York-winkel om ernaar te kijken, maar de RTI kwam ongeveer 3 dagen voor de afspraak weer terug. Dus ik annuleerde. En de rest is geschiedenis met het weer uitgaan op de 31e.

#3 ·
Hetzelfde voor mij. Alles oké op zaterdag, maar afwezig op maandag 31 maart.
Ik heb Sensus opnieuw opgestart, RTTI uit- en aangezet. Geen verandering.
Ik ben vandaag een chat begonnen met Volvo en ze waren niet geweldig. Stelden voor dat ik het naar mijn dealer bracht om het te laten 'diagnostiseren'. Ondanks dat ik zei dat er niets mis is met de auto.

Maar ik heb de dealer rond lunchtijd bezocht en ze hebben een aantal controles uitgevoerd en bevestigd dat er niets mis is met de auto. Hij ontvangt gewoon geen RTTI-gegevens.

Iemand moet de RTTI-server opnieuw opstarten!

PS Ook hier gemeld...
RTTI mislukt op Sensus (geen simprobleem) - Volvo Owners Club Forum

#19 ·
Hetzelfde voor mij. Alles oké op zaterdag maar ontbreekt op maandag 31 maart.
Ik heb Sensus opnieuw opgestart, RTTI uit en weer aan. Geen verandering.
Ik ben vandaag een chat begonnen met Volvo en ze waren niet geweldig. Stelde voor dat ik het naar mijn dealer bracht om het te laten 'diagnosticeren'. Ondanks dat ik zei dat er niets mis is met de auto.

Maar ik heb de dealer tijdens de lunch bezocht en ze hebben een aantal controles uitgevoerd en bevestigd dat er niets mis is met de auto. Hij ontvangt gewoon geen RTTI-gegevens.

Iemand moet de RTTI-server opnieuw opstarten!

PS Ook hier gemeld...
RTTI Failed on Sensus (not a Sim Problem) - Volvo Owners Club Forum
Hoi daar

Probeer de negatieve pool een paar seconden los te koppelen.

Ik kreeg een positief resultaat bij de eerste start. Maar na het uitschakelen van sensus is de tweede start negatief.

#6 ·
Verdere problemen vanochtend, maar waarschijnlijk niet gerelateerd.
Het 'Wereld'-pictogram verdween van het scherm, wat erop wijst dat de internetverbinding was verbroken.
Gisteren heeft de werkplaats de auto verbonden met hun wifi om eventuele Vodafone Sim-problemen uit te sluiten. Het heeft het niet opgelost, dus hebben ze het teruggezet naar de ingebouwde Sim.
Gisteren verdergegaan met het Wereld-pictogram in het display, maar geen RTTI ontvangen.
Nu ontbreekt het Wereld-pictogram, dus heb ik de auto verbinding verplaatst naar een Tethered link naar mijn iPhone. Dit herstelt het Wereld-pictogram, maar nog steeds geen RTTI.
Dus twee problemen om op te lossen?

#14 ·
Zelfde probleem in Nederland. RTTI werkt op de app, niet in mijn '21 xc60. Al geruime tijd. Volvo geeft de leverancier de schuld volgens een bericht dat ze naar onze dealer hebben gestuurd, maar ik heb mijn twijfels.
Gebaseerd op dit klinkt het meer als een recente update van de software, niet de leverancier.
De Volvo Cars-app heeft ook de agenda-integratie verwijderd. Als ik een locatie in een afspraak had opgeslagen, werd deze in de app weergegeven. Het was zo gemakkelijk om op "Verzenden naar auto" te klikken.

Volvo - verwijdert de bestaande werkende functie. Los het op als een bug of breng het uit als een nieuwe functie.. :confused:

#12 ·
Het is hier in de VS nog steeds...

• Like
Reactions: borchera
#16 · (Edited)
Probleem bevindt zich bij serviceprovider Inrix, die de verkeersdienst voor Volvo levert. Probleem is een wereldwijde uitval voor alle Volvo's met Sensus Infotainment-systeem. Er is geen informatie over de tijdlijn om het probleem op te lossen van Inrix.
Hallo

Mijn Volvo-service gaat proberen de mediamodule te vervangen voor dit probleem. Heeft u contact bij Inrix?

#17 ·
Welnu, Volvo zegt dat het back-endsysteem van hun partner niet goed functioneert, en ze geven ook de naam: Inrix. Googlen daarop geeft me een fragment van een artikel, maar het is alleen beperkt tot de VS, dus ik kan het niet volledig lezen:

"Transportdata- en analysebedrijf INRIX verlaat Kirkland na bijna twee decennia. INRIX CEO Bryan Mistele plaatste vrijdag op X dat het bedrijf verhuist vanwege een nabijgelegen "homeless hotel". De stad noemde het gebouw echter "permanente ondersteunende huisvesting" in een e-mail aan KIRO 7 en MyNorthwest." (gedateerd op 4 maart 2025)

Ik heb de werkelijke datum waarop RTTI voor mij stopte met werken niet genoteerd, maar het ligt vrij dicht bij die artikeldatum? Ik hoop dat ze niet getroffen zijn door die verhuizing (is het echt gebeurd?) en dat ze geen eigen datacenter in hun kantoorruimtes zouden draaien.

De Duitse drie gebruiken HERE voor hun RTTI, voor zover ik weet, dus ze zijn niet getroffen.

#20 ·
Nou, Volvo zegt dat het back-endsysteem van hun partner niet goed functioneert, en ze geven ook de naam: Inrix. Googlen daarop geeft me een fragment van een artikel, maar het is alleen beperkt tot de VS, dus ik kan het niet volledig lezen:

"Verkeersgegevens- en analysebedrijf INRIX verlaat Kirkland na bijna twee decennia. INRIX CEO Bryan Mistele plaatste vrijdag op X dat het bedrijf verhuist vanwege een nabijgelegen "homeless hotel". De stad noemde het gebouw echter "permanente ondersteunende huisvesting" in een e-mail aan KIRO 7 en MyNorthwest." (gedateerd op 4 maart 2025)

Ik heb de werkelijke datum waarop RTTI voor mij stopte met werken niet genoteerd, maar het ligt vrij dicht bij die artikeldatum? Ik hoop dat ze niet getroffen zijn door die verhuizing (is het echt gebeurd?) en dat ze geen eigen datacenter op hun kantoorlocatie zouden draaien.

De Duitse drie gebruiken HERE voor hun RTTI, voor zover ik weet, dus ze zijn niet getroffen.
Correct - het werkt prima in Duitse auto's. Mijn BMW is hierdoor volledig onaangetast gebleven. Ik belde net Volvo omdat mijn On Call-abonnement om de een of andere reden vroegtijdig was verlopen, en de vrouw die ik sprak gaf me gewoon een standaardantwoord over het verkeer en zei dat ze niet getroffen waren. Ik vroeg om een tegoed of iets dergelijks, en ze bleef gewoon stil.

Ik hoorde net dat er een terugroepactie was voor camera's op voertuigen uit 2021-2025... eindelijk nadat mijn XC60 een puinhoop was. Dat was het enige goede aan die auto: hij heeft Google Maps op volledig scherm. Ik zat vast in het drukke verkeer vanwege de Sensus-storing. Ik heb er een hekel aan om mijn telefoon aangesloten te houden omdat deze constant de verbinding verbreekt, en de kaart is ook veel kleiner in Google Maps. Meer mensen zouden bij Volvo moeten klagen over de storing.

#22 ·
Net vandaag mijn auto teruggekregen van mijn vertrouwde dealer. Heb de afgelopen maanden problemen gehad met RTI dat af en toe werkte. Het stopte er gisteren definitief mee op weg naar een serviceafspraak bij de dealer. FWIW, de auto is een S90 uit 2018 met Sensus (natuurlijk). De dealer vertelde me dat ze contact hadden opgenomen met Volvo over het probleem. Volvo vertelde de technicus van de dealer dat Volvo op de hoogte was van het probleem, maar dat er nog geen oplossing was, maar dat ze contact zouden opnemen.

Kortom, het navigatiesysteem werkt normaal, maar de RTI toont geen indicatie van aankomend verkeer, geen herberekening, niets. De groene, gele of rode lijnen zijn niet aanwezig.

Even ter info. Had hier nog geen draad over gezien.
Nog steeds geen RTTI in Canada, wat is er in hemelsnaam aan de hand?

#23 ·
Hetzelfde probleem met mijn Volvo V90CC 2019. Het werkte begin april soms niet meer. Ik belde VOC en ze vertelden me naar een Volvo-dealer te gaan om de software bij te werken, maar daar vertelden ze me om een ​​nieuwe kaartupdate via een USB-stick te installeren. Dat deed ik, maar het probleem werd er niet mee opgelost. Ik nam twee weken geleden opnieuw contact op met Volvo via de chat en kreeg te horen dat dit een bekend probleem was en dat het probleem verband hield met de provider van verkeersinformatie van Volvo. Ik vroeg om een ​​tijdlijn voor wanneer het zou moeten worden opgelost, maar ze hadden geen idee. Gisteren opnieuw een e-mail gestuurd voor meer info. Wachten op antwoord. Ik ben in Noorwegen.

#27 ·
Mijn 2023 XC 90 begon dit probleem ongeveer 2 maanden geleden af en toe te vertonen, maar slechts voor korte periodes. Nu geen verkeersinfo meer in de afgelopen week. Ik kan Google Maps vanaf mijn telefoon gebruiken, maar dat werkt alleen zolang de telefoon service heeft. Waar ik woon zijn er gebieden met minimale of geen service. Ik ben aan de centrale kust van Californië, VS. Ik waardeer het om informatie over dit probleem te krijgen.

#30 ·
Ik heb eindelijk antwoord gekregen van mijn lokale Volvo-dealer nadat ik hen 3 e-mails had gestuurd. Nu vertellen ze me dat de 2g-provider van Volvo het contract heeft opgezegd en dat dat de oorzaak van het probleem is. Het enige probleem met die uitleg is dat de auto is uitgerust met een 4g-modem en dat is hoe hij RTTI-gegevens ontvangt... Ik heb vriendelijk gevraagd om deze kwestie serieuzer te bekijken 🙂

#31 ·
Ik heb eindelijk antwoord gekregen van mijn lokale Volvo-dealer nadat ik hen 3 e-mails had gestuurd. Nu vertellen ze me dat de 2g-provider van Volvo het contract heeft opgezegd, en dat is de oorzaak van het probleem. Het enige probleem met die uitleg is dat de auto is uitgerust met een 4g-modem en dat is hoe hij RTTI-gegevens ontvangt... Ik heb hen vriendelijk verzocht om deze kwestie serieuzer te bekijken 🙂
We ontvangen de RTTI van wifi die we hebben gedeeld vanaf een mobiele telefoon. Het is een simpel antwoord via 2g of 4g. Ze weten nog steeds niet hoe ze het gaan doen. Bid alsjeblieft tot God om deze kwestie aan te raken. :)

Lieve God, raak alsjeblieft de hersenen van de Volvo Teams aan om dit probleem op te lossen.

#33 ·
Dit had ik nooit van Volvo verwacht. De meeste Volvo-servicecentra en -dealers lijken geen echt begrip van het probleem te hebben en adviseren klanten in plaats daarvan om hun auto's opnieuw op te starten, de batterij los te koppelen en andere evenmin nuttige acties voor te stellen. Laten we duidelijk zijn: dit probleem heeft niets te maken met 2G, 4G of enige vorm van cellulaire connectiviteit. Het navigatiesysteem ontvangt zijn gegevens via de ingebouwde modem van de auto (die niet wordt gebruikt voor servercommunicatie) of via een gekoppelde telefoon die als hotspot fungeert. Het is teleurstellend om zo'n gebrek aan technisch inzicht te zien bij een probleem dat duidelijk een meer geïnformeerde reactie vereist.