SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Polestar Uitlaat

37K views 72 replies 34 participants last post by  Ethicwinslol  
#1 ·
Vanmorgen startte ik de P* zoals gewoonlijk, maar hij was erg luid. Zoals je weet, toert hij hoog op en zakt dan naar stationair, maar het klonk veel luider dan wanneer hij in de sportmodus staat. Ik reed verder en het leek erop dat beide kleppen open bleven in de drive en het klonk prachtig, echt rauw en sportief, in tegenstelling tot wat ik eerder had gehoord.

Ik parkeerde en ging de winkel in en startte hem opnieuw en het was nog steeds hetzelfde, het klonk geweldig. Op de terugweg naar huis leek het later weer normaal te worden. Ik schakelde over naar de sportmodus om het opnieuw te horen en het was niet zo goed, nog steeds sportief, maar niet zoals vanmorgen.

Ik vraag me af of het systeem eigenlijk wel goed werkt vanaf het begin. Als jullie de sportmodus gebruiken, klinkt hij dan bijzonder luid/sportief?

Weet iemand of je de kleppen fysiek kunt zien openen om te controleren of het goed werkt voordat ik een dealer ernaar laat kijken (als ze ĂĽberhaupt weten hoe een Polestar-uitlaat zou moeten klinken)?

PS: Het was vanmorgen erg warm (nou ja, warm voor het VK), dus het was niet wat sommige mensen melden als een koude start.

Heeft iemand dit meegemaakt?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#3 ·
Een paar weken geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt.
De kleppen bleven open, ook al stond ik in de normale modus.
Moet zeggen dat mijn brandstofpeil erg laag was toen het gebeurde - weet niet of het daar iets mee te maken heeft.
Nadat ik had getankt en nog wat had gereden, werd het uiteindelijk weer normaal.
Het was alsof de kleppen even 'vastzaten'.

#4 ·
Een paar weken geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt.
De kleppen bleven open, ook al stond ik in de normale modus.
Moet zeggen dat mijn brandstofpeil erg laag was toen het gebeurde - weet niet of het daar iets mee te maken heeft.
Nadat ik had getankt en nog wat had gereden, werd het uiteindelijk weer normaal.
Het was alsof de kleppen even 'vastzaten'.
Ja, ik denk dat ze wel vast moeten zijn blijven zitten, ik ga kijken of ik ze allebei daadwerkelijk open kan controleren in de sportmodus, zoals de handleiding aangeeft, want ik heb het nog nooit zo luid gehoord, misschien gaat er maar één open al die tijd dat ik hem heb.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#6 · (Edited)
Is er een manier waarop de dealer kan coderen om de kleppen permanent open te laten staan? Ik ben dol op het geluid, maar de hele tijd in de sportmodus rijden is een beetje veel.
Ja, ik heb het net op mijn auto gedaan. Je hebt een tweede hand nodig om dit te doen. Erg blij met hoe de auto nu klinkt.

1. Zorg voor een tweede hand, start de auto en zet het voertuig in de "Sportmodus" (voet op de rem en handrem ingesteld voor de veiligheid)
2. Ga naar de achterkant van het voertuig en trek de twee uitlaatklepsolenoids los (gelegen in de kofferbak).
3. Je bent klaar!

Hier zijn een paar motortoeren en een snelle acceleratie van dit weekend.

• Like
Reactions: sheisnocturna
#8 ·
#16 · (Edited)
Natuurlijk. Zoals eerder vermeld, zet u het voertuig vast met de parkeerrem en wielkeggen en zet u de transmissie vervolgens in de sportstand.

Til de laadvloer op en zet deze vast met de riem. Trek de onderste lade een beetje naar buiten en u ziet twee zwarte connectoren helemaal vooraan, links in het midden. Deze lopen rechtstreeks naar elke uitlaatactuator. Om te verwijderen, zit er een lipje aan de basis dat u met lichte druk moet indrukken, en dan een lichte trek aan de connector om los te laten. Deze komen heel gemakkelijk los, dus als het niet loslaat, doet u het niet goed.

U kunt ze in willekeurige volgorde loskoppelen, maar u moet ze allebei loskoppelen. De actuatoren worden via CAN-bus bestuurd, dus u kunt ze loskoppelen zonder iets elektrisch te beschadigen, maar ze werken samen en niet onafhankelijk.

Dat is het. De actuatoren blijven in positie gefixeerd en uw hele buurt zal weten wanneer u uw auto start. Het is serieus luid bij een koude start met snel stationair draaien...

#17 ·
Natuurlijk. Zoals eerder vermeld, zet u het voertuig vast met de parkeerrem en wielkeggen en zet u de transmissie vervolgens in de sportstand.

Til de laadvloer op en zet deze vast met de riem. Trek de onderste lade een beetje naar buiten en u ziet twee zwarte connectoren helemaal vooraan, links in het midden. Deze lopen rechtstreeks naar elke uitlaatactuator. Om te verwijderen, is er een lip aan de basis die u met lichte druk moet indrukken, dan een lichte trek aan de connector om los te laten. Deze komen heel gemakkelijk los, dus als het niet loslaat, doet u het niet goed.

U kunt ze in willekeurige volgorde loskoppelen, maar u moet ze allebei loskoppelen. De actuatoren worden via de CAN-bus bestuurd, dus u kunt ze loskoppelen zonder iets elektrisch te beschadigen, maar ze werken samen en niet onafhankelijk.

Dat is het. De actuatoren blijven in positie gefixeerd en uw hele buurt zal weten wanneer u uw auto start. Het is serieus luid bij een snelle koude start...

Image

Image

Image

#20 ·
Cool! Ik zal dit dit weekend bekijken, mijn buurman heeft net de nieuwe M4 met een sportuitlaat opgehaald, zijn koude starts zijn luid, maar als hij warm is, is hij niet zo luid als de polestar in sport (let wel, ik heb een downpipe). Dit zal zeker luider zijn!

#21 ·
Geweldig geschreven en foto's (behalve de wazige foto ervoor;)

Ik vraag me gewoon af, om het weer normaal te krijgen, steek je ze dan gewoon weer in elkaar? Voor het geval de vrouw zich ergert aan de koude starts die haar wakker maken.
Iedereen heeft commentaar gegeven op de drastische verandering in geluid tussen de D- en S-modus.

@mikey32235 - Ik begrijp dat de Ms ook hetzelfde probleem heeft - bij de koude starts zijn er kleppen die gesloten zijn - en sommige BMW-bezitters doen ook een vergelijkbare aanpassing om het juiste koude startgeluid te krijgen!

#22 · (Edited)
Sorry, ik heb een slechte foto gemaakt. Dit is iets beter.

Image

En ja, je kunt ze gewoon weer aansluiten als je vrouw klaagt en het keert terug naar de normale werking de volgende keer dat je de auto start. Houd er rekening mee dat als je eenmaal weet hoe het moet, het een snelle taak is om te doen, al was het maar voor die wekelijkse solo-rit naar Home Depot.

Ik doe het zelf maar af en toe op deze manier en je kunt het in een van de verschillende klepposities vergrendelen. Ik krijg hier wel wat kritiek voor, maar ik heb de mijne meestal in de volledig gesloten positie staan. Ik ben eigenlijk dol op de manier waarop deze auto klinkt als hij in de handmatige modus door de versnellingen gaat als hij zo is ingesteld en hij gaat nog steeds als een gek. [emoji38]

#23 ·
Ik ervaar hetzelfde als eerder beschreven.
Het lijkt erop dat de kleppen de hele tijd open staan, zelfs in de normale D-modus.
Klinkt geweldig, maar dit is niet normaal :)
Koude start is ERG luid, luider dan voorheen.

De kleppen lijken op dit moment niet terug op hun plaats te springen. Wat kan ik doen? Software gerelateerd of moet ik er een schroevendraaier in steken? :)

Bedankt

#24 ·
Ik ervaar hetzelfde als eerder beschreven.
Het lijkt erop dat de kleppen de hele tijd open staan, zelfs in de normale D-modus.
Klinkt geweldig, maar dit is niet normaal :)
Koude start is ERG luid, luider dan voorheen.

De kleppen lijken op dit moment niet terug op hun plaats te springen. Wat kan ik doen? Software gerelateerd of moet ik er een schroevendraaier in steken? :)

dank
Sluiten ze, na het overschakelen van de D-modus naar de S-modus en terug naar de D-modus?
De mijne staan open, als de motor warm was, bij het parkeren en warm weer... was zo, vanaf het begin.
Gebeurt nooit in de winter.

#26 ·
Dit klinkt precies zoals ik oorspronkelijk gepost heb, klinkt onwerkelijk bij het opstarten en erg goed tijdens het rijden, maar het duurde een paar ritten en corrigeerde zichzelf zodra je naar sport ging en terug, moeten wel vastzittende kleppen zijn om welke reden dan ook, misschien kan wat WD40 de truc doen.

#28 · (Edited)
Zo werkt het niet. De controllers op de uitlaten worden aangestuurd via CAN-bus, en hoewel ik niet met individuele draden heb geëxperimenteerd, blijven beide uitlaatkleppen in hun huidige positie als je een van deze connectoren loskoppelt.

Voor zover ik kan beoordelen, zijn er 4 mogelijke actuatorstatussen van de uitlaat die je kunt vergrendelen terwijl de auto normaal stationair draait (handrem en gekrijte wielen natuurlijk) door een van beide connectoren los te koppelen. Maar de actuatoren lijken na verloop van tijd te kruipen en moeten af en toe worden gereset door ze opnieuw aan te sluiten en weer los te koppelen.

Beide volledig open (transmissie in Sport); Zeer luidruchtige koude start en klinkt geweldig bij het optoeren in neutraal, maar dreunt een beetje in Drive
)
Links gesloten, rechts volledig open (transmissie in Park); Mooie middenweg uitlaatgeluid, vooral in het midden van het toerentalbereik
Beide volledig gesloten (transmissie in Reverse); Zeer stil in alle omstandigheden
Kleppen gedeeltelijk open (transmissie in Drive); Normaal niet-sport uitlaatgeluid

Er zijn dynamische actuatorposities waar je jezelf natuurlijk van uitsluit, zoals normaal sport/drive schakelen, koude start en hoge toeren activering in Drive, maar ik heb geen rijproblemen opgemerkt van een van deze vergrendelde posities.

#30 ·
Zo werkt het niet. De controllers op de uitlaten worden aangestuurd via CAN-bus, en hoewel ik niet met individuele draden heb geëxperimenteerd, blijven beide uitlaatkleppen in hun huidige positie als je een van deze connectoren loskoppelt.

Voor zover ik kan beoordelen, zijn er 4 mogelijke uitlaatactuatortoestanden die je kunt vergrendelen terwijl de auto normaal stationair draait (handrem en krijtwiel natuurlijk) door een van beide connectoren los te koppelen. Maar de actuatoren lijken na verloop van tijd te kruipen en moeten af en toe worden gereset door ze opnieuw aan te sluiten en weer los te koppelen.

Beide volledig open (transmissie in Sport); Zeer luidruchtige koude start en klinkt geweldig bij het optoeren in neutraal, maar dreunt een beetje in de drive
)
Links gesloten, rechts volledig open (transmissie in Park); Mooie middenweg uitlaatgeluid, vooral in het midden van het toerentalbereik
Beide volledig gesloten (transmissie in Achteruit); Zeer stil in alle omstandigheden
Kleppen gedeeltelijk open (transmissie in Drive); Normaal niet-sport uitlaatgeluid

Er zijn dynamische actuatorposities waar je jezelf natuurlijk van uitsluit, zoals normaal sport/drive schakelen, koude start en hoge toerentallen activering in Drive, maar ik heb geen rijproblemen opgemerkt van een van deze vergrendelde posities.
Dus is "Links" de "uitlaat bypass" klep? Zo ja, dan lijkt het erop dat er geen manier is om hem in mijn gewenste positie "vast" te krijgen... (Links = Open, Rechts = Gesloten)

#31 ·
Ik weet niet welke links en welke rechts is, maar het is gemakkelijk genoeg om te controleren, want je kunt de draden onder het tapijt volgen. Het is mogelijk om te krijgen wat je zoekt door eerst de connectoren om te wisselen, de auto in de parkeerstand te zetten en vervolgens beide los te koppelen. Dat opent normaal gesproken de rechterkant, maar zou de linkerkant moeten openen als ze verwisseld zijn.

De vraag is of het verwisselen hiervan iets zou beschadigen, maar ze zijn niet verschillend gecodeerd of gemarkeerd, dus misschien niet.

#34 ·
Zou je het hier willen plaatsen voor degenen onder ons die geen FB hebben?
Of ook voor degenen onder ons hier die nog steeds wachten tot de luie FB-admins het verzoek tot deelname accepteren?

#41 ·
Dus ik ben in de war. Mijn rechterkant staat open na een koude start. Ik kan het daadwerkelijk horen openen als het toerental daalt. Mijn voorkeur gaat uit naar beide gesloten voor D en beide open voor S. Is er een manier om ze op deze manier te configureren?
Ik herinner me dat ik in de handleiding heb gelezen over hoe de uitlaatkleppen zich in verschillende omstandigheden gedragen. Ik herinner me het niet goed uit mijn hoofd op dit moment, maar bij een koude start en in bepaalde andere omstandigheden staat een van de twee kleppen open. In Sport staan beide open. In Drive zijn beide kleppen meestal gesloten, behalve in sommige omstandigheden (wat het uitlegde als ik me goed herinner) en dan gaan beide kleppen automatisch open bij 4k RPM in Drive (denk ik?)

#43 · (Edited)
Als volgt...

Koude start: beide gesloten
Parkeren: links gesloten, rechts open
Achteruit: beide gesloten
Drive (niet-sport): beide net iets open, meer open bij hogere toerentallen
Drive (sport): beide open

Vergrendel in een van deze posities door de connectoren in de kofferbak los te koppelen.
Bijna...

In de D-modus zijn ze meestal gesloten en gaat er een open boven de 4k rpm.

Image

#46 ·
Hmm...Ik ben niet helemaal tevreden met deze uitleg, hoewel deze accuraat is voor een OEM-voertuig. Ik denk dat de rechterkant de hele tijd open blijft op mijn met Ferrita DP uitgeruste auto. Ik zal ze beide in de gesloten positie loskoppelen en kijken. Bedankt voor het delen van de informatie.

#48 ·
1. Hoe weet ik welke stekker welke is? (Als ik het terug naar de fabrieksinstelling wil.)
2. Hoe lang blijven de kleppen open als ze zijn losgekoppeld? Sluiten ze na verloop van tijd?
Sluit ze gewoon op beide manieren aan, want je kunt ze omgedraaid laten draaien en het doet niets. Als je het goed hebt geraden, is de uitlaat aan de bestuurderskant gesloten in Park bij normaal stationair draaien en is de passagierskant open. Wissel ze gewoon om als je het verkeerd hebt geraden. Ik ben niet zeker van de tweede vraag, maar de servo's bewegen niet gemakkelijk als ze niet van stroom worden voorzien.