SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Parkeerhulp Service vereist fout - OPGELOST

3 reading
199K views 17 replies 8 participants last post by  Hong Kong  
#1 · (Edited by Moderator)
De afgelopen jaren is de foutmelding "Park Assist Service Required" vaak voorgekomen. Na het opnieuw opstarten van de auto blijft deze fout soms kort bestaan, soms verdwijnt hij, maar nu blijft hij bestaan en moet ik naar de dealer om hem te resetten.

Hoe dan ook, vandaag heb ik de parkeermodule geopend. De positie van de module bevindt zich aan de linkerkant achterin de auto. Wanneer u de afdekking eruit trekt om de linkerlichten te bereiken, kunt u een zwarte doos zien die aan kabels "hangt", omdat klittenband het vele jaren niet op zijn plaats zal houden en ze dit alleen gebruiken om de installaties in de fabriek te versnellen. Klittenband? LOL 🤦

De module hangt ondersteboven en toen ik hem opende, vond ik watermerken of condens op het soldeergedeelte van de connector van de printplaat. Ik ben er zeker van dat dit de meest voorkomende fout is voor dit onderdeel. :p:(:D:D(n)

Dit is de eenvoudige procedure om een module te vinden. Zie foto's voor Talibanen.:D:p

#2 · (Edited by Moderator)
VoilĂ , je bevindt je nu aan de achterkant van je lichten en zekeringen achter.
Aan de linkerkant vind je een zwarte doos met VOLVO-teken.
dit is PARKEERHULP MODULE.
HAAL DE GRIJZE DOOS NIET UIT. Deze doos MOET zich in deze positie bevinden. Het is de ALARM NIVEAU
besturingsmodule. Als je hem eruit trekt zoals ze bij mij in de service hebben gedaan en een man
hem met kabelbinders aan kabels vastzet, gaat het alarm elke keer af als de auto niet op een vlakke ondergrond staat.
Image

Image

Dit is de PARK ASSIST module die je er eenvoudig (y) uit de klittenbandtape kunt trekken.
Deze tape is na een paar jaar nutteloos. Auto in de zon etc...
Image

De linker connector is voor stroom en achteruitversnellingsregeling en de rechter gaat naar sensoren.
De middelste is voor de voorsensoren voor Blondie-meisjes.:D🍺:p
Je kunt de plaatsen niet verwisselen, alle connectoren hebben verschillende schuiven.
Image

Ik heb wat vibratiegom op lege bevestigingsgaten gedaan en de module weer vastgezet met kabelbinders.
Image

Image

Image

Image

#3 ·
Hallo Hong Kong,

Leuk onderwerp. Ik heb hetzelfde probleem en wil het graag oplossen zoals jij dat hebt gedaan, maar ik kan de afbeeldingen in je bericht niet zien. Zou je ze opnieuw in je bericht kunnen toevoegen?
Bedankt.

#4 · (Edited)
#5 · (Edited)
#9 ·
Uiteindelijk koop ik een 1-sensor heel goedkoop, maar alleen de Volvo-service vertelt u welke sensor vervangen moet worden.
Als je het één voor één probeert, zul je het gemakkelijk vinden. Ze zeggen dat je niets hoeft te resetten, maar zodra de sensor in orde is, werkt het parkeren achter.
Mijn 3e klap... maar ik denk dat het alleen corrosie in de connector is... hoe dan ook, ik moet de achterbumper verwijderen.
Procedure om de achterbumper te verwijderen vindt u hier:
http://www.justanswer.com/car/149c9-remove-rear-bumper-volvo-xc90.html
Image

https://www.google.rs/search?q=remove+rear+bumper+xc90&client=firefox-beta&hs=ikI&rls=org.mozilla:en-US:eek:fficial&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CblWUs7bGMjYtQa9woCYBA&ved=0CFMQsAQ&biw=1280&bih=860&dpr=1
https://www.google.rs/search?q=remove+rear+bumper+xc90&client=firefox-beta&hs=ikI&rls=org.mozilla:en-US:eek:fficial&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CblWUs7bGMjYtQa9woCYBA&ved=0CFMQsAQ&biw=1280&bih=860&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=WdDCY7wl5ZHDBM%3A%3B8s3YGMdiD8jjfM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.jimellisvolvoparts.com%252Fimages%252Fparts%252Fvolvo%252Ffullsize%252FGR-301143.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.jimellisvolvoparts.com%252FshowAssembly.aspx%253Fukey_assembly%253D1054088%2526ukey_make%253D1099%2526modelYear%253D2009%2526ukey_model%253D16027%3B906%3B1299
Een scan met VIDA zal u vertellen welke sensor defect is. Ze worden aangeduid als sensoren 1, 2, 3 en 4. Van rechts naar links.

#7 · (Edited)
Vandaag, na een paar dagen regen en koud weer, beginnen de parkeersensoren achter weer te werken. :bow::whistle: Ik had geen tijd om de achterbumper te verwijderen, omdat een nieuwe 3e sensor vervangen moet worden. Omdat het weer nu laat zien dat dit slechts een slecht corrosiecontact is, zal ik alles verwijderen en schoonmaken met een speciale spray voor contacten (NIET WD40), maar een goede contactreiniger. En u rapporteren wat er aan de hand is. Omdat er duidelijk iets mis is met de connector op de sensor. Ik zal morgen de tijd nemen, als de regen stopt, om foto's te maken van het verwijderen van de achterbumper en de reinigingsprocedure. :D Hier is het bewijs van werkende parkeersensoren en de foutmelding verdwijnt van het dashboard.:p Volvo moet de naam van de parkeersensoren veranderen in: Automatische zelfcontrolerende apparaten geĂŻnstalleerd in XC90 :deadhorse:

#8 ·
Ik leef al 6 maanden met de fout en nadat ik je bericht heb gezien, heb ik besloten dat ik het wil oplossen. Bedankt voor het plaatsen hiervan.

Het lijkt me dat wanneer het koud of regenachtig is, de parkeersensor op magische wijze weer een paar momenten werkt. Ik heb de module gecontroleerd en deze zit zeer stevig op zijn plaats en er is geen corrosie te zien op de module zelf. Het was een dag goed en toen kwam de foutmelding weer terug. Dus mijn logische volgende stap is om de bumper eraf te halen en de aansluitingen op de sensor zelf te controleren. Heb je de kans gehad om de bumper eraf te halen en de sensor schoon te maken? Kun je je stappen daarop plaatsen?

Ik denk dat ik gewoon één sensor moet bestellen en ze één voor één moet vervangen om te zien welke defect is...

#11 · (Edited)
Sorry jongens, ik was druk en op een dag besloot ik deze sensor te vervangen omdat de fout terugkwam
weer. Om te testen heb je hulp nodig om te vinden welke sensor niet werkt, de enige
manier is dit zonder naar de service te gaan en verbinding te maken met VIDA:

ALS uw auto voor Europa is met de bestuurdersstoel links, gaat die sensor van links naar rechts zoals de barcko schreef
maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook geldt voor rechts rijden zoals in het VK.

Oké, eerst moet je 1 NIEUWE sensor kopen.
Als je al deze afdekkingen verwijdert en de kabelboom met 4 sensoren eruit trekt, maak deze dan eerst schoon
en MARKER deze onmiddellijk met een waterbestendige marker.
Als je achter de auto staat, van links naar rechts hoe de kabel uit de carrosserie komt 1, 2,3, 4 .

Zonder VIDA kun je alleen met deze procedure vinden welke sensor defect is. Er is geen andere goedkopere manier.

Omdat de sensormodule geheugen heeft - de fout blijft in de module en je moet de module resetten door
- negatieve en + positieve kabel op de batterij te trekken.
Voordat je verder gaat: Plaats de nieuwe sensor op positie 1.

Houd er rekening mee dat ALLE 4 sensoren in LUCHT moeten zitten, de grond niet aanraken, geen obstakel ervoor hebben
en je hebt hulp of een draad nodig om hem in de buurt te trekken. ;)

Als je de autosleutel in positie II zet, controleer dan of de fout er nog steeds is. Probeer dan je hand te bewegen in
voor de sensor 1. als je geluid hoort VOILA het werkt.

Om alle 4 sensoren te controleren, moet je de procedure steeds opnieuw herhalen.
Ik was blij te ontdekken dat sensor 3 defect was, want ik was voor dit werk in de service op de tester.
Als je opmerkt dat de fout nog steeds op het display staat, moet je de module resetten door
batterij + en - te trekken, omdat je niet zomaar een andere sensor kunt plaatsen om te controleren of deze werkt of niet
omdat de logica in de module dit voorkomt. Vida is er om het geld op te zuigen, logische fout
werd alleen om deze reden geprogrammeerd - zou het zo'n probleem zijn om 4 transistors of één
logische besturingschip te plaatsen om je te vertellen welke sensor niet werkt?

Als sensor 1 niet werkt. Je moet de NIEUWE verwijderen en degene die met Nr.1 is gemarkeerd terugplaatsen
op zijn positie - connector. Ik vergat je te vertellen dat je alle contacten van de sensoren en connectorpinnen moet schoonmaken met
kwaliteitsspray contactreiniger en niet WD40. NIET WD40.

Nu moet je de sleutel eruit trekken, de batterijkabels eruit trekken, de NIEUWE sensor op positie 2 plaatsen en
controleer ze één voor één opnieuw.

De enige manier om de parkeermodule te resetten is deze.
Geloof me, getest en nu werken de sensoren
maanden en maanden.

Foto's komen eraan.

#12 · (Edited)
Image
Eerst moet je deze twee klinknagels op foto nr. 13 verwijderen. Als je klaar bent, plaats je een nieuwe klinknagel en plaats je aan elke kant 2 nieuwe ringen en een klinknagel. Verwijder dan nr. 7 aan beide kanten door stevig en recht naar je toe te trekken. Het is niet nodig om de kleine zijpanelen onder nummer 2 te verwijderen. NEE. Verwijder nu van binnenuit de auto 4 bouten nr. 17, zoals de foto een paar berichten terug laat zien... je vindt aan de linker- en rechterkant van de batterij deze grijze zachte sponsafdekkingen. Trek ze weg en vind 4 bouten. Controleer goed om niet onnodig andere in de buurt van deze 4 te verwijderen die de metalen steun van de bumper innemen.
Image
Voordat je de bumper met sensoren wegtrekt, trek je beide kabelboomconnectoren van de sensor uit de module. Ga met je hand naar de achterwand, je kunt een gat vinden en een spons die stof tegenhoudt, maar deze kabelboom gaat naar de bumper. Verwijder deze spons en duw de kabel en twee connectoren eruit. Trek dan de hele bumper weg. Als je parkeersensoren aan de voorkant hebt, is de middelste connector voor de voorkant. Maar ik zeg dat de sensoren aan de voorkant voor blondines uit Zweden zijn.
Image

#13 · (Edited)
Wanneer u de bouten van de bumper weer op hun plaats zet, gebruik dan een beetje tape rond de schroef en het gereedschap, dit voorkomt dat ze in de carrosserietunnels vallen - vergeet het, het zal onmogelijk zijn om ze eruit te trekken, zelfs niet met een magneet. Als je klaar bent, trek je gewoon het gereedschap eruit en voilĂ .

Oké, hier zijn foto's van mijn werk.
Image

Oké, in de bumper zitten een soort klemmen die dit alles bij elkaar houden - hier heb je veel schroevendraaiers nodig of hulp om het een beetje terug te duwen en al dit plastic weg te trekken om in de buurt van de sensoren te komen. Nr. 4. en nummer 3. plakken samen met deze plastic niveaus.
Controleer of je alles duwt, anders breek je het zeker, want dit plastic heeft jarenlang in de zon, UV, water, kou, hitte gestaan en de kwaliteit is slecht. Breekt heel gemakkelijk, zoals alle andere kunststoffen in deze auto. Maak een paar foto's van de bekabeling voordat je het weghaalt, zodat je de juiste positie van de kabels onthoudt voordat je dit onderdeel terugplaatst, want als je dit eenmaal hebt geduwd, vergeet je het weer één voor één...
Image

Image

Image

Trek de sensoren stevig aan, maak alles goed schoon.
Image

Image

Image

Als je klaar bent, zet je de stroom weer aan.:whistle:
Image

#18 · (Edited)
Na vele jaren en constante slechte parkeersensoren bij regen of kou, open ik dit bericht opnieuw om te laten zien hoe ik dit 2 jaar geleden heb opgelost, maar ik heb het niet gepost.

Aangeschaft nieuwe achterkabelboom parkeersensoren in Skandix shop + 4 nieuwe parkeersensoren.
Dan tijdens het installeren één voor één hoogwaardige thermobuis gebruikt die lijm aan de binnenkant heeft, normaal gebruikt voor waterdichte kabels onder water of verlenging van enkele stroomdraden van 3-fase kabels etc...

Nu hebben alle parkeersensoren eerst 1 stuks thermokrimpkous gekregen, verwarmd en geen vocht, oxidatie of water meer dat binnendringt in slecht ontworpen connectoren, wat het probleem was op de xc90, zoals ik zie, zelfs op modellen van 2018-2022, wat een grote schande is, want ik heb nog nooit gehoord van een andere autofabrikant die zoveel problemen heeft als wij. Genoeg om ons forum te lezen, om nog maar te zwijgen van wereldwijde forums. Ja, ik spuug op deze rotkwaliteit. :) Chinese Gelly Delfi kabelboom rotzooi fabriek Guangzhou en anderen betrokken. hahahha

Nu al meer dan 2 jaar geen enkel probleem met parkeersensoren.

GeĂŻnstalleerd op 15-02-2022, tot vandaag perfect werkend. :)