SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

panoramisch dak rubber vervanging

9.2K views 22 replies 11 participants last post by  tomzi1234  
#1 ·
Hallo allemaal

Mijn V60 2019 is niet meer in garantie en mijn achterste afdichting voor het panoramadak is gescheurd. Dezelfde afdichting waar iedereen een opening in heeft.

Dus de dealer wil al mijn geld en een linker nier, neem ik aan
Image

Heeft iemand documentatie over hoe het rubber vervangen kan worden? Want ik zag dat het rubber zelf ongeveer 60 euro kost.
En ik ben handig, dus met wat aanwijzingen zou het geen probleem moeten zijn.

Dus alle hulp zou worden gewaardeerd.

Dank u.
Image

#4 ·
Ik ben er vrij zeker van dat de afdichting vereist dat de hele hemelbekleding verwijderd wordt, en die kan daarbij beschadigd raken, en het is ook een beetje een PIA van wat ik heb gezien. Ik verwacht dat het een behoorlijk ingewikkeld/niet leuk proces is. Iemand met VIDA kan waarschijnlijk de instructies voor je uitprinten.

#6 ·
Ik heb navraag gedaan bij ons serviceteam en ze hebben bevestigd dat het een klus is om de hemelbekleding te verwijderen. Niet dat het niet zelf te doen is, maar het wordt geen leuke klus. Misschien is het er een om door te zetten of om het te doen zoals @O-Deer zei en het te verprutsen.

#9 ·
dank u @DFrantz .
Oké, verwijder de hele headliner klinkt niet leuk. Dus ik ga voor een patch-route totdat het niet 100% nodig is.

Nogmaals bedankt aan iedereen.
Goede automotive kit kan ook een geweldig idee zijn. Gewoon eerst het rubber schoonmaken, schoonmaken, schoonmaken.

FWIW, (TEST DIT EERST/Oefen) een goede tip als je iets als zwarte siliconen gebruikt, doe dan een kleine hoeveelheid siliconen over alles wat je wilt bedekken. Spuit het dan in met Windex. Dan glijdt je vinger direct over de siliconen, waardoor het wordt verspreid/gladgestreken, maar niet aan je vinger blijft plakken waardoor het een rommeltje wordt.

Ik heb die truc vele, vele manen geleden geleerd toen ik bij een ingenieursbureau (AEG Westinghouse) werkte met het afdichten van elektrische kasten, en heb hem sindsdien gebruikt.

#10 ·
Wauw, het is gek dat deze pakkingen al na een paar jaar kapot gaan. Ik vraag me af of er een rubberbehandeling is die periodiek kan worden toegepast om de levensduur te verlengen, zoals een siliconenspray of iets dergelijks.

Het verwijderen van een hemelbekleding in een S60 betekent hoogstwaarschijnlijk het verwijderen van de achterruit (ik neem aan dat het onderdeel hetzelfde is als de V60, samen met het mogelijke probleem), wat buiten de garantie een erg dure klus zou zijn, aangezien het glas de verwijdering mogelijk niet overleeft.

#11 ·
Wow, dat is gek dat deze pakkingen al na een paar jaar kapot gaan. Ik vraag me af of er een rubberbehandeling is die periodiek kan worden toegepast om de levensduur te verlengen, zoals een siliconenspray of iets dergelijks.

Het verwijderen van een hemelbekleding in een S60 betekent hoogstwaarschijnlijk het verwijderen van de achterruit (ik neem aan dat het onderdeel hetzelfde is als de V60, samen met het mogelijke probleem), wat buiten de garantie een erg dure klus zou zijn, aangezien het glas de verwijdering mogelijk niet overleeft.
Welnu, dit is een geval van schade, niet echt een defect. De enige reden dat het glas uit de S60 komt, is om ruimte te hebben om de hemelbekleding eruit te halen... niet het geval voor stationswagens en SUV's. Het is niet ongebruikelijk bij sedans.

#16 ·
Ik heb net naar de mijne (2020 V60) gekeken om te zien wat de schade aan de pakking kan hebben veroorzaakt. Ik zag dat het bewegende glazen paneel een kanaal heeft dat naar beneden hangt en eigenlijk het sponsachtige rubberen deel van de pakking (wat op de foto gescheurd is) samendrukt terwijl het terugschuift. Ik was verrast om het zo ontworpen te zien. Ik kan nu begrijpen hoe de schade kan ontstaan. Rubber dat in de loop van de tijd aan de zon wordt blootgesteld, droogt uit en wordt hard. Ik neem aan dat dit samendrukken en loslaten van een verouderde rubberen pakking ervoor kan zorgen dat deze scheurt, zelfs scheurt.

Mijn auto stond ongeveer 6 maanden op de parkeerplaats voordat ik hem kocht, maar sindsdien in mijn garage. Sinds ik hem sinds februari 2021 heb en ik SOS 303 rubberbehandeling heb gebruikt op alle rubberen delen van de auto. Mijn pakking is mooi en zacht, zoals het hoort. Ik zou iedereen aanraden hetzelfde te doen met hun auto als ze hem buiten in de zon parkeren, of van plan zijn de auto lang te houden.

#18 ·
Ik heb net naar de mijne (2020 V60) gekeken om te zien wat de schade aan de pakking veroorzaakt zou kunnen hebben. Ik zag dat het bewegende glaspaneel een kanaal heeft dat naar beneden hangt en daadwerkelijk het sponsachtige rubberen deel van de pakking (wat op de foto is gescheurd) samendrukt terwijl het terugschuift. Ik was verrast om het zo ontworpen te zien. Ik kan nu begrijpen hoe de schade kan ontstaan. Rubber dat in de zon wordt blootgesteld, droogt na verloop van tijd uit en wordt hard. Ik neem aan dat dit samendrukken en loslaten van een verouderde rubberen pakking ervoor kan zorgen dat deze scheurt of zelfs scheurt.

Mijn auto stond ongeveer 6 maanden op het terrein voordat ik hem kocht, maar sindsdien in mijn garage. Sinds ik hem sinds februari 2021 heb en ik SOS 303 rubberbehandeling heb gebruikt op alle rubberen delen van de auto. Mijn pakking is mooi en zacht, zoals het hoort. Ik zou iedereen aanraden hetzelfde te doen met hun auto als ze hem buiten in de zon parkeren, of van plan zijn de auto lang te houden.
Absoluut, ik ga dit nu op mijn S60 doen.

#19 ·
Eerlijk gezegd wou ik dat het panoramadak vast glas was zoals bij de C40. Ik vind het sowieso niet fijn om het dak te openen, en het lijkt wel een veelvoorkomend probleem te zijn met de afvoerproblemen en de gequetschte/gescheurde afdichting en dat alles.

• Like
Reactions: Wayne T5
#20 ·
Die afdichting is gekrompen op mijn V60. U hoeft de hemelbekleding niet te verwijderen om deze te vervangen. Zet het voorste deel van het glas in de stand “vent”. Open de zonwering volledig. Achter de rubberen strip aan de binnenkant van de auto zitten drie torx-schroeven aan weerszijden van het achterste deel van het glas. Verwijder die schroeven en verwijder vervolgens voorzichtig het glas. Het vervangen van de afdichting zelf is vrij eenvoudig. Reinig de lijmresten van de voorkant van het glas zeer goed voordat u de nieuwe afdichting installeert.

#21 ·
Die afdichting is gekrompen op mijn V60. U hoeft de hemelbekleding niet te verwijderen om deze te vervangen. Zet het voorste deel van het glas in de stand "ventileren". Open de zonwering volledig. Achter de rubberen strip aan de binnenkant van de auto zitten aan weerszijden van het achterste deel van het glas drie torx-schroeven. Verwijder die schroeven en verwijder vervolgens voorzichtig het glas. Het vervangen van de afdichting zelf is vrij eenvoudig. Reinig de lijmresten van de voorkant van het glas zeer goed voordat u de nieuwe afdichting plaatst.
Klinkt geweldig! Is er een onderdeelnummer voor de afdichting?