SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Oliekeuzes - de Volvo-specificatie, merk en gewicht

27K views 61 replies 20 participants last post by  Stickygreen  
#1 ·
Oliekeuze en specificatievraag. Vandaag bij een onafhankelijke Volvo-werkplaats kreeg ik 0W20 Service Pro Full Synthetic Oil. Ik zocht de Service Pro Euro Synth op en zag dat ze een ACEA A5/B5 specificatie (of de Volvo RBSO-2AE specificatie) maken, maar niet voor 0W20. Ik weet niet veel over hoe belangrijk het is om aan de Volvo-specificatie te voldoen, of om absoluut de aanbevolen Castrol Edge Professional te gebruiken. Toen de auto vroeger naar de dealer ging, kreeg hij Edge, maar meestal met het gewicht 5W30, omdat ik denk dat Edge pro niet verkrijgbaar is in 0W20 in de VS.

Wat is belangrijker - het 0W20-gewicht, de exacte oliespecificatie/certificering (wat de keuzes voor Volvo enorm beperkt) of het merk?

#2 ·
Hoewel ik niet zeker ben van het gewicht, is Service Pro het spul dat veel garages gebruiken. Goedkoop in bulk, maar perfecte olie. Het wordt gemaakt door Warren, dus in wezen hetzelfde spul als Kirkland Signature en AmazonBasics. Voldoet aan alle hoogste technische normen voor zover ik weet. Het is misschien niet helemaal van hetzelfde niveau als Castrol Edge, maar het is prima tot je volgende verversing, zolang de auto maar goed is met het gewicht. Kijk in je handleiding en zoek naar de oliespecificatielijst waar de viscositeiten staan die je kunt gebruiken, samen met hun temperatuurbereiken.
Persoonlijk houd ik van de topklasse spullen, zoals Motul, LiquiMoly, etc., maar misschien is het overdreven. Castrol Edge, Mobil 1 en waarschijnlijk zelfs Service Pro zijn tegenwoordig allemaal behoorlijk goed. Zeker als je het elke 5.000 km ververst, zoals ik doe. Schijt aan de 10.000+ intervallen of "levenslange" transmissievloeistoffen.

#3 ·
Liqui Moly maakt 0W20 Volvo RBSO-2AE, dus dat ben ik van plan te gebruiken voor olieverversingen op de mijne. Ik ben geen ingenieur, maar ik kan me voorstellen dat er een reden is waarom Volvo een bepaalde olie voor de auto heeft gespecificeerd.

Olie is een van de top vijf items om over te discussiëren op swedespeed, dus wees er klaar voor, lol.

#5 ·
Olie is een van de top vijf items om over te discussiëren op swedespeed, dus wees er klaar voor, lol.
Oh jee! Ik haal mijn popcorn erbij. Hoewel ik een echte oliesnob ben als het om mijn Volvo's gaat, heb ik in eerdere voertuigen gewoon Mobil 1 gebruikt en ze deden het goed genoeg. Hoewel mijn XC70 een persoonlijk record voor mij heeft gevestigd met Motul, ben ik een erg tevreden klant. Heb ook goede dingen gehoord over LiquiMoly en ben ook in de verleiding gekomen om dat te proberen. Van de Castrol Edge die de dealer gebruikte naar Motul, lijkt de motor wat vrijer te draaien, en aan het andere eind van 5K is de olie in zichtbaar betere staat, wat me vertelt dat het niet zo snel afbreekt. Nogmaals, ik ga Castrol niet te veel afkraken, aangezien ik weet dat veel mensen er geweldige resultaten mee hebben behaald. Ik ben er gewoon de voorkeur aan gaan geven om het andere spul te gebruiken. Vooral omdat ik meestal maar minder dan $ 8/liter betaal. Ik gebruik Motul 8100 Eco-Energy 5W30 FWIW. Heb ook mijn C30 erop overgeschakeld en de motor is absoluut blij met de overstap. Vorige eigenaar gebruikte Castrol Edge. Nogmaals, dat is prima. Motor lijkt geweldig te draaien.

#6 ·
Oliekeuze en specificatievraag. Vandaag in een onafhankelijke Volvo-werkplaats kreeg ik 0W20 Service Pro Full Synthetic Oil. Ik zocht de Service Pro Euro Synth op en zag dat ze een ACEA A5/B5-specificatie (of de Volvo RBSO-2AE-specificatie) maken, maar niet voor 0W20. Ik weet niet veel over hoe belangrijk het is om aan de Volvo-specificatie te voldoen, of om absoluut de aanbevolen Castrol Edge Professional te gebruiken. Toen de auto vroeger naar de dealer ging, kreeg hij Edge, maar meestal met het gewicht 5W30, omdat ik niet denk dat Edge pro in 0W20 in de VS verkrijgbaar is.

Wat is belangrijker - het gewicht 0W20, de exacte oliespecificatie/certificering (wat de keuzes voor Volvo enorm beperkt) of het merk?
Volvo VCC RBS0-2AE is het enige dat er echt toe doet, en dat betekent 0W20 olie.
Als je van gewicht wilt veranderen, kun je je beter verdiepen in oliespecificaties en -certificeringen, en je huiswerk doen. VEA-motoren hebben naar mijn weten een vrij complex PF- en katalysatorsysteem.
Merk maakt helemaal niet veel uit.

#8 ·
Vond deze interessante tabel over de verschillende gewichten en specificaties van de Service Pro Euro oliën... aangezien ze in veel werkplaatsen worden gebruikt, is het de moeite waard om te bekijken. U kunt de Volvo-standaard zien, maar interessant genoeg niet in ow20. Dus vermijden?

#9 ·
Heb deze interessante tabel gevonden over de verschillende gewichten en specificaties van de Service Pro Euro-oliën... aangezien ze in veel werkplaatsen worden gebruikt, is het de moeite waard om te bekijken. Je kunt de Volvo-standaard zien, maar interessant genoeg niet in ow20. Dus vermijden?

Geen Volvo-specificatie of -standaard in die pdf voor zover het oog reikt.

0W20 C5 (porsche C20) olie kan werken, maar is niet Volvo VCC RBS0-2AE gecertificeerd.

#10 ·
maar meestal met het 5W30-gewicht, omdat ik niet denk dat Edge Pro in 0W20 in de VS verkrijgbaar is.
Volgens hun website zou het moeten zijn: Castrol® Edge: Full Synthetic Oil | WELCOME | CASTROL USAMaar ik zal herhalen wat Dyno zei, dat ik een fan ben van het gebruik van de viscositeiten die de handleiding me vertelt.EDIT: LAAT MAAR. ZAG NET DAT JE EDGE PRO ZEI. Denk dat dat degene is met de Volvo VCC RBS0-2AE-specificatie.

#13 ·
#14 ·
Hier is een oude draad.

#15 ·
Hier is een oud draadje.

Geweldig! Daaruit heb ik net geleerd dat LiquiMoly's Special Tec V ook die Volvo-specificatie heeft:
Topspul, daar ben ik zeker van. Ik gok dat ALLES met die specificatie dat ook is. Gemaakt voor "extreme" omstandigheden. Een paar jaar geleden, toen ik in het noorden woonde, toen het niet ongebruikelijk was dat ik te maken had met temperaturen die daalden tot -50 of weken achter elkaar waarin we niet eens een maximumtemperatuur van 0 graden bereikten, herinner ik me dat ik in de winter overstapte op een 0-gewicht olie. Ik denk dat de mijne 0w30 nodig had. Werkt zeker geweldig. Nooit problemen gehad tijdens koude starts.

#16 ·

#17 ·
Ik heb nog nooit problemen gehad met een merkoliemerk in een voertuig in mijn leven. Er is een UTube-monteur die bij elke verversing in zijn oude Lincoln verschillende olie gebruikt en de afgetapte olie vergelijkt met analyse en door de filter visueel te snijden. Hij is een Ford-monteur wiens UTube-naam "FordBoss Me" is.

#18 ·
Toen ik vorig jaar zocht naar Volvo VCC RBS0-2AE 0W-20 gecertificeerde olie, vond ik het volgende (sommige zijn volgens mij niet verkrijgbaar in de VS):

Er gingen geruchten over een kant-en-klare Castrol-versie, maar ik denk niet dat die is uitgebracht. Er kunnen nu andere compatibele oliën beschikbaar zijn.

Amsoil[/TD>
[TD]SAE 0W-20 LS Synthetische Europese Motorolie[/TD>
[TD][/TD>
Castrol[/TD>
[TD]Castrol Edge Professional V 0W-20[/TD>
[TD][/TD>
Liqui Moly[/TD>
[TD>Liqui Moly 521804 0W-20 Special Tec[/TD>
[TD][/TD>
[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]

[TD>Motul[/TD>
[TD>Specific RBSO-2A[/TD>
[TD]

[TD>Mobil[/TD>
[TD>Super 3000 Formula VC 0W-20[/TD>
[TD>Niet te koop in Noord-Amerika[/TD>

[TD>Total[/TD>
[TD>Quartz 9000 V Drive 0W-20[/TD>

[TD>Shell[/TD>
[TD>Helix Ultra Professional AS-L 0W-20[/TD>

#19 ·
Toen ik vorig jaar zocht naar Volvo VCC RBS0-2AE 0W-20 gecertificeerde olie, vond ik het volgende (sommige zijn volgens mij niet verkrijgbaar in de VS):

Er gingen geruchten over een kant-en-klare Castrol-versie, maar ik denk niet dat die is uitgebracht. Er zijn nu mogelijk andere compatibele oliën beschikbaar.

AmsoilSAE 0W-20 LS Synthetic European Motor Oil
CastrolCastrol Edge Professional V 0W-20
Liqui MolyLiqui Moly 521804 0W-20 Special Tec
MotulSpecific RBSO-2A
MobilSuper 3000 Formula VC 0W-20Niet te koop in NA
TotalQuartz 9000 V Drive 0W-20Niet te koop in NA
ShellHelix Ultra Professional AS-L 0W-20Niet te koop in NA
Ford Boss Me beoordeelt momenteel Royal Purple en Amsoil als de beste op basis van slijtanalyse. Hij ververst de olie om de 3.000-5.000 mijl, dus het is een lopend project in de loop van de tijd. Nadat de huidige voorraad Casteroil is verbruikt, ben ik van plan Royal Purple te proberen, omdat het goedkoper is dan Amsoil.

#22 ·
Elke goede synthetische olie met een passende weging zal prima zijn. Ik sta achter die opmerking en daag iedereen uit die het daar fel mee oneens zou zijn, uit tot een Blackstone olieanalyse slijtagetest. De aanbevolen Castrol is slechts een marketingovereenkomst en de certificering voor een langere levensduur wordt de affiliatiestempel van elke fabrikant. Het beste is om uw olie vaker te verversen, in plaats van te vertrouwen op een certificering die 10.000 mijl of langer meegaat. Liqui Moly maakt geweldige producten, dus dat is mijn huidige keuze voor de 0-20 specificatie.

#23 ·
Elke goede synthetische olie met het juiste gewicht zal prima zijn. Ik blijf bij die opmerking en daag iedereen uit die het daar fel mee oneens is, uit tot een slijtagetest met een Blackstone olieanalyse.

De aanbevolen Castrol is slechts een marketingovereenkomst en de certificering voor een langere levensduur wordt de affiliatiestempel van elke fabrikant. Het beste is om uw olie vaker te verversen, in plaats van te vertrouwen op een certificering die 10.000 mijl of langer meegaat.

Liqui moly maakt geweldige producten, dus dat is mijn huidige keuze voor de 0-20 specificatie.
Uitdaging geaccepteerd. Raad eens welke olie Amsoil 0w20 Euro is.
Image

Verzonden vanaf mijn SM-G781V met Tapatalk

#25 ·
4800 mijl OCI met 1605 calcium zou mijn gok zijn voor Amsoil.
Maar moeilijk te raden als je de concurrenten niet kent.
Het is op 4133, met de laagste getallen voor viscositeit, vlampunt en TBN.

Ik geloof dat boor, molybdeen en titanium additieven zijn die specifiek zijn voor de oliën (vandaar "vloeibaar titanium" in Castrol). Dus ik beschouw die niet als problemen.

De hogere hoeveelheden metalen bij de eerste olieverversing (1238) laten een goed voorbeeld zien van waarom ik persoonlijk denk dat de eerste olieverversing veel eerder gedaan moet worden dan 10.000 mijl.

#27 ·
Alle andere zijn hetzelfde model van Castrol? Molybdeen PPM varieert sterk. Ja zeker, de eerste olieverversing moet na een paar warmtecycli worden gedaan. Heb echter nog maar één 50cc 2-takt scooter gehad vanaf nieuw [emoji23]
Yep. Allemaal behalve die ene zijn Castrol Professional V 0W20.

Hahahaha! Ik wed dat die scooter geweldig liep op alles wat je hem gaf.

#28 ·
Er moeten minstens een half dozijn oude oliedraden zijn, een paar daarvan duurden maanden. Tech moet zich de haren uit het hoofd trekken of schreeuwen of gewoon hysterisch lachen dat het weer opduikt.
Moderne motoren stellen olie bloot aan extreme omstandigheden en stellen tegelijkertijd hogere eisen aan de prestaties dan ooit tevoren. Wrijvingsarme ringen hebben consistente, slibvrije smering nodig, anders plakken ze vast, falen ze en slijten ze voortijdig. Dat is een verhaal dat inmiddels ook in dit forum echt bekend zou moeten zijn. Turbo's? Ze koken de olie dood met de temperaturen in de lagers. Nog erger? De verbrandingsdruk die ze genereren, de blow-by die ze veroorzaken... wat een ander onderwerp aanroert dat royaal over deze pagina's is verspreid. PCV-systemen. Het gebruik van de verkeerde olie betekent slib, veel damp die moet worden opgevangen in overbelaste PCV-systemen, veel uitval.
Gebruik de verdomde olie die Volvo-ingenieurs hebben gespecificeerd, en als je dat niet kunt, ververs deze dan vaak, veel vaker dan de handleiding aanbeveelt. Het is echt goedkoop in vergelijking met die grote mechanische storingen.
En wat je de afgelopen 30 jaar hebt gedaan, doet er niet toe. De eisen zijn veranderd. Die oude V-8 met een compressieverhouding van 9:1 en lage toerentallen was een heel ander beest.

#29 ·
Over het algemeen ben ik erg voorstander van het gebruiken van wat de bedoeling was.

Als het gaat om moderne servicebeurten voor vloeistoffen, is het enige waar ik moeite mee heb de enorm verlengde intervallen. Ja, vloeistoffen zijn enorm verbeterd, maar intervallen van 10-15k en "levenslange vulling" werden pas een ding toen de bedrijven gratis onderhoudspakketten etc. gingen aanbieden. Evenzo valt de proliferatie van OEM-certificeringslabels samen met deze lange-termijn vloeistofintervallen.

@DMikey raakt een belangrijk punt aan - "...het is echt goedkoop in vergelijking met grote mechanische defecten."

Verschillende fabrikanten zijn teruggekomen op hun service-intervallen - BMW en GM komen zeker in me op - omdat ze aanzienlijke componentstoringen binnen de garantie ervoeren.

Edit - Ik vergat toe te voegen dat de fabrikanten zich ook hyperfocusen op economische maatregelen bij het ontwerpen (zowel in het service-interval voor minder afval als in de efficiëntie in de werking - dunnere olie = minder rotatieweerstand). Deze factoren combineren niet noodzakelijkerwijs voor overwegingen van langere eigendom, maar eerder "het door de garantie krijgen".

#30 ·
Hallo mensen,
Ik ben een voormalig operator voor het Chevron Lube Oil Project uit de jaren 80. Smeerolie is een basisolie die over specifieke katalysatoren wordt gekraakt en in ovens op specifieke temperaturen wordt verhit om een specifieke moleculaire structuur te creëren. Elk oliemerk neemt een basisolie en spuit daar zijn eigen mix van additieven in. Als je begint met een matige basisolie, zullen je additieven geen zijden tas van een varkensoor maken. Ik houd me aan de grote spelers als het gaat om die extra liter olie tussen de beurten. Maar die 1 of 2 liter die je tussen de beurten toevoegt, zal je ondergang niet zijn. IMHO.

#31 ·
Ik ben het eens met het meeste dat hier is geschreven, maar het probleem dat ik heb, is het kopen van de door Volvo gespecificeerde olie. Mijn 2013 S60 T6 specificeert ACEA A5/B5 SAE 0W-30, wat prima is, behalve dat vrijwel niemand een 0-30 aanbiedt in Australië, maar bijna alle oliemakers hebben een 5W-30 die voldoet aan ACEA A5/B5.

Wat is belangrijker, de ACEA-classificatie, de SAE of beide? Ik moet ook vermelden dat wanneer ik mijn auto opzoek op de websites van de oliemakers, bijna allemaal hun 5W-30 als compatibel vermelden.

Castrol Australia lijkt geen 0W-30 aan te bieden en de meeste andere grote merken ook niet. Penrite, die een geweldig product maken, hebben wel een 0W-30, maar alleen in containers van 5 liter, wat niet zo handig is voor een top-up.

Ik heb een paar keer bijgevuld met 5W-30 en de motor werkt nog steeds :) Ik heb nu 4,25 liter (ik heb wat gebruikt) Penrite 0W-30 dat ook voldoet aan de ACEA A5/B5 specificaties.

#32 ·
Ik ben het eens met het meeste van wat hier is geschreven, maar het probleem dat ik heb, is het kopen van de door Volvo gespecificeerde olie. Mijn 2013 S60 T6 specificeert ACEA A5/B5 SAE 0W-30, wat prima is, behalve dat vrijwel niemand een 0-30 aanbiedt in Australië, maar bijna alle oliemakers hebben een 5W-30 die voldoet aan ACEA A5/B5.

Wat is belangrijker, de ACEA-classificatie, de SAE of beide? Ik moet ook vermelden dat wanneer ik mijn auto opzoek op de websites van de oliemakers, bijna allemaal hun 5W-30 als compatibel vermelden.

Castrol Australia lijkt geen 0W-30 aan te bieden en de meeste andere grote merken ook niet. Penrite, die een geweldig product maken, hebben wel een 0W-30, maar alleen in containers van 5 liter, wat niet zo handig is voor een top-up.

Ik heb een paar keer bijgevuld met 5W-30 en de motor werkt nog steeds :) Ik heb nu 4,25 liter (ik heb wat gebruikt) Penrite 0W-30 die ook voldoet aan de ACEA A5/B5 specificaties.
Ik zou 5w30 A5/B5 gebruiken, wat in andere markten voor deze motor werd voorgeschreven.

#34 ·
Zelfs mijn dealer heeft geen VCC 0W20 olie gebruikt, en gebruikt 5w30, hoewel mijn auto alleen al door mijn temperatuur in de extreme omstandighedengroep zou vallen. Dit lijkt een onmogelijke situatie voor de meeste mensen die niet op internet zoeken naar Franse en Duitse oliën!

#35 ·
Als Zweeds merk van Volvo, is het mogelijk dat de Volvo-specificatie en de extreem lage viscositeit iets te maken hebben met het omgaan met de extreme Scandinavische temperaturen van het merk? Ik bedoel, als je je auto's test in Hällered en dan veeeel verder naar het noorden in Kiruna, dan wel. Je wilt een ECHT goede olie die zonder problemen met die temperaturen om kan gaan. Ik bedoel, alles kan prima lopen als het eenmaal draait, of met een blokverwarming, maar een koude start bij -50 graden Celsius vereist iets beters dan 10W30 dino-olie. Voor degenen in het zuiden, of in gematigder klimaten, ben ik er zeker van dat de meer gangbare oliën meer dan voldoende zijn, gezien de juiste viscositeiten en goede beoordelingen natuurlijk.

#36 ·
De gangbare theorie hier is dat Volvo de motor heeft ontworpen en ontwikkeld rond de 0W20, maar deze was in eerste instantie niet beschikbaar in de VS, dus werden auto's een tijdje met 5W-30 onderhouden.

Dat is nu echter niet meer het geval. De aanbevolen kwaliteit en viscositeit zijn beschikbaar voor de dealers en de doe-het-zelver.