SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Is Volvo een luxe auto?

12K views 24 replies 18 participants last post by  AeroDan  
#1 ·
Aangezien sommige mensen mijn draad over mijn Lemon S60 hebben gekaapt, zou ik het op prijs stellen als jullie hier in plaats daarvan zouden vechten.

NATUURLIJK IS VOLVO ECHTER LUXE. Die stoelen!

#3 ·
Het is allemaal een spectrum. Een Volvo S60 sedan uit de middenklasse is behoorlijk luxueus in vergelijking met een Kia Optima sedan. Maar niet zozeer in vergelijking met een Bentley of Aston Martin sedan.

Ik zou ze in categorieën indelen zoals:

Image

Image

En ik zou Volvo waarschijnlijk in het midden van de noordwestelijke rechthoek van beide kaarten plaatsen. Althans, voor de nieuwere die blijkbaar wat kwaliteitsproblemen hebben.

#4 ·
De S60 is luxe op instapniveau en concurreert naar mijn mening in zijn huidige vorm het meest met de Acura TLX. Beide zijn gebaseerd op voorwielaandrijving en geprijsd aan de voordelige kant van het spectrum. Wanneer de S60 migreert naar het SPA-platform, denk ik dat hij meer zal concurreren met de Audi A4 en een stap boven de Acura TLX zal staan.

#5 ·
Meer dan een stap in beide met wat je krijgt en de adviesprijs!
Ik zou zeggen dat de NIEUWE (SPA) Volvo's als "mid-luxury+" worden beschouwd, die grenzen aan luxe, aan de onderkant van dat spectrum!
Met een gemiddelde prijs van ongeveer $ 60.000, DAT komt echt in de buurt van de luxe auto van vandaag.
Meer dan $ 80.000 - $ 85.000 wordt nog steeds als high-end beschouwd

#6 ·
Meer dan een stap in beide met wat je krijgt en de adviesprijs!
Ik zou zeggen dat de NIEUWE (SPA) Volvo's beschouwd zouden worden als "mid-luxury+" die grenzen aan luxe, aan de onderkant van dat spectrum!
Met een gemiddelde prijs van ongeveer $60K, DAT komt echt in de buurt van de luxe auto van vandaag.
Meer dan $80-$85K wordt nog steeds als high-end beschouwd
Er zijn video's op YouTube die de S60 vergelijken met de S5. De Volvo verliest, maar er wordt nog steeds in dezelfde adem over gesproken. Hij is op zijn minst vergelijkbaar met de A4. Ik wilde een A4, maar toen ik de T6 reed, overtuigde de extra kracht me ervan.

#8 ·
Het is niet alleen de auto, het is ook de ervaring bij de dealer die de luxestatus van een auto bepaalt. De XC90 is luxe, terwijl de XC60, S60/V60 bijna luxe zijn en de S40 instapniveau luxe is. Acura is een premium merk, geen luxemerk.
Dat is een geweldige manier om het te bekijken. Het zijn die kleine dingen die van een gewone auto-aankoop een 'luxe' aankoop maken. Je merkt dit ook vaak bij high-end hifi. Dingen zoals de Polestar tune blue box dragen ook bij aan het hele luxegevoel van het merk.

Ik heb mijn Volvo opgehaald bij dezelfde distributeur als Maserati en Mclaren, en meestal staat er een Lamborghini in het servicecenter. Het was een heel andere aankoopervaring dan die van mijn Renault, die werd verkocht bij de lokale Nissan-dealer.

Ik denk dat het classificeren van een 'auto' als luxe een beetje vervaagt, een merk (en als uitbreiding, de aankoopervaring) is veel gemakkelijker te classificeren

#9 ·
De dealer kan proberen indruk op je te maken met zijn chicheid, en mijn auto heeft misschien wel een aantal luxe functies die leuk zijn, maar ik zou een auto die zo onverfijnd is als mijn 2011 S60 T6 niet als een luxe auto beschouwen. De transmissie zou zich thuis voelen in een U-Haul-truck, de standaardvering is behoorlijk matig in die zin dat het noch de soepele rit van een luxe auto geeft, noch de sportieve capaciteiten van een sport sedan, de remmen zijn ondermaats en niet passend bij een goede baanstormer, en er zijn een paar andere ruwe randjes die het ongeveer 10 jaar achterlaten op het niveau van verfijning en het gevoel van klasse en moderniteit van een mooi uitgeruste B8 A4. De grootste dingen die het ervan weerhouden een luxe auto te zijn, zijn echter de niveaus van weggeluid en windgeruis. Eerlijk gezegd, het lawaai dat deze auto op de snelweg maakt, is volkomen onacceptabel voor een auto in de luxe- of bijna-luxe klasse. Een luxe auto moet ontspannend en sereen zijn op de snelweg. Ik vind de auto over het algemeen leuk, en hij heeft een behoorlijke stijl, snelheid en karakter, maar ik zou niet de ~ $ 50k hebben betaald die de mijne zou zijn geweest als ik hem nieuw had gekocht in plaats van voor $ 23k op de zeer licht gebruikte markt. Het was echter een geweldige gebruikte auto voor $ 23k. Ik kon destijds niet eens in een strippo gebruikte MK7 gti komen voor die prijs.

#19 ·
De dealer kan proberen indruk op je te maken met hun chicheid, en mijn auto heeft misschien wel een aantal luxe functies die leuk zijn, maar ik zou een auto die zo onverfijnd is als mijn 2011 S60 T6 niet als een luxe auto beschouwen. De transmissie zou zich thuis voelen in een U-Haul-truck, de standaardvering is behoorlijk middelmatig in die zin dat het noch de soepele rit van een luxe auto geeft, noch de sportieve capaciteiten van een sport sedan, de remmen zijn ondermaats en niet passend bij een goede bahn stormer, en er zijn een paar andere ruwe randjes die het ongeveer 10 jaar achterlaten op het niveau van verfijning en het gevoel van klasse en moderniteit van een mooi uitgeruste B8 A4. De grootste dingen die het ervan weerhouden een luxe auto te zijn, zijn echter de niveaus van weg- en windruis. Eerlijk gezegd is het lawaai dat deze auto op de snelweg maakt, volkomen onacceptabel voor een auto in de luxe- of bijna-luxeklasse. Een luxe auto moet ontspannend en sereen zijn op de snelweg. Ik vind de auto over het algemeen leuk, en hij heeft een behoorlijke stijl, snelheid en karakter, maar ik zou niet de ~ $ 50.000 hebben betaald die de mijne zou zijn geweest als ik hem nieuw had gekocht in plaats van voor $ 23.000 op de zeer licht gebruikte markt. Het was echter een verdomd mooie gebruikte auto voor $ 23.000. Ik kon op dat moment niet eens in een strippo gebruikte MK7 gti komen voor die prijs.
Maar dat zou elke luxe auto kunnen zijn. De BMW 3-serie is helemaal geen erg stille auto en afhankelijk van welk model je krijgt, is de vering erg hard. Kijk naar de MB CLA-auto's, zou je ze luxe vinden, ik zou het niet doen. De S/V60 zijn geen high-end luxe auto's.

#10 ·
Daar ben ik het mee eens. De V60 en S60 zijn in feite Ford Mondeo's, de onderkant heeft overal FoMoCo in staan. Volvo heeft een hoop gewicht aan de deuren toegevoegd, een paar mooie interieurdetails (ik ben dol op de waterval), echt goede stoelen en een mooie selectie motoren. De motor en versnellingsbak zijn misschien wel een heel eind verder sinds de versie van 2011. Ik zou er nooit de volle prijs voor betalen, maar als je een CPO voor een goede prijs kunt krijgen, zul je moeite hebben om iets zo moois voor hetzelfde geld te vinden.

De SPA-dingen zijn echter een ander verhaal, heel slim van Volvo om in de prijs omhoog te gaan, omdat het onmogelijk wordt om in het midden te concurreren. Ze zijn daardoor de toppositie in hun thuisland kwijtgeraakt, maar ik denk dat dat toch wel zou gebeuren.

#16 ·
Daar ben ik het mee eens. De V60 en S60 zijn in feite Ford Mondeo's, de onderkant heeft FoMoCo overal op gestempeld. Volvo heeft een hoop gewicht aan de deuren toegevoegd, een paar mooie interieurdetails (ik ben dol op de waterval), echt goede stoelen en een mooie selectie motoren. De motor en versnellingsbak zijn misschien wel een lange weg gegaan sinds de 2011-versie. Ik zou er nooit de volle prijs voor betalen, maar als je een CPO voor een goede prijs kunt krijgen, zul je moeite hebben om iets zo moois voor hetzelfde geld te vinden.

De SPA-dingen zijn echter een ander verhaal, erg slim van Volvo om in de prijsklasse omhoog te gaan, omdat het onmogelijk wordt om in het midden te concurreren. Ze zijn daardoor de toppositie in hun thuisland kwijtgeraakt, maar ik denk dat dat altijd al zou gebeuren
Wacht. Ik dacht dat Ford het platform van Volvo overnam toen ze het kochten en het verspreidde over Ford, Lincoln en Jaguar.

#12 ·
Wat wordt als luxe gedefinieerd? Ik denk dat we op dit punt niet kunnen beoordelen of een voertuig als luxe wordt beschouwd, alleen op basis van het merk. Neem bijvoorbeeld de Mercedes-Benz B-Klasse en CLA. Die twee voertuigen zijn naar mijn mening meer een economy car met een Mercedes-Benz-badge erop geplakt. Maar als je naar de C-Klasse en hoger kijkt, dan zijn dat echt luxe voertuigen. Aan de andere kant van het spectrum kun je een Honda Civic LX krijgen voor $20k of een Honda Civic Touring voor $30k. De Civic Touring is veel luxueuzer dan de Acura ILX die Honda ook produceert en momenteel verkoopt. Als je zegt dat dat een slecht voorbeeld is omdat het twee verschillende generaties voertuigen zijn, wat dacht je dan van $56k voor een GMC Yukon of $82k voor een GMC Yukon? Of het prijsverschil tussen de goedkoopste Honda Odyssen en de duurste Honda Odyssey? Ik heb nog niet in een basismodel versus de top van de lijn gezeten, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat er niet veel verschil is tussen dit soort voertuigen qua gebruikte materialen. Natuurlijk zou de top van de lijn meer uitrusting en luxueuze functies hebben, maar voelt het luxueus aan?

Oké, als dat slechte voorbeelden zijn, dan zou ik beweren dat de Mazda CX-9 het beste voorbeeld is van een luxe auto van een niet-luxe autofabrikant. Ik heb er nog geen in het echt gezien, maar veel recensies die ik heb gelezen, zeggen vrijwel hetzelfde: Het is luxueus.

#14 ·
Ja, Volvo is een luxemerk. Punt. Als u technisch wilt zijn, worden al zijn modellen in Noord-Amerika en de EU gecategoriseerd/geclassificeerd als luxe/premium. Of u een bepaalde modelvergelijking, het aantal aangeboden modellen, de motorspecificaties, de dealerservices, de Formule 1-deelname, enz. als diskwalificatie beschouwt, doet er helemaal niet toe.

#15 ·
Dit soort definities - luxe, bijna-luxe, premium, etc. - zijn vaak flexibel, vooral omdat veel met perceptie te maken heeft.

Dit is een van de redenen waarom de Japanse autofabrikanten aparte lijnen creëerden voor hun luxe (kijk - nog een beschrijver!) lijnen: Acura, Lexus, Inifniti. Het idee was dat het moeilijk zou zijn om een luxe Toyota te verkopen, ongeacht hoe goed de auto ook is, vanwege de perceptie van een Toyota als een economy-merk (bedenk dat dit de jaren 80 waren).

We zien dit vandaag de dag gebeuren met Hyundai. Het lanceerde de Hyundai Genesis in 2007 in een poging om de duurdere luxemarkt te betreden. Hoewel de Genesis een zeer goede sedan was en in de loop der tijd alleen maar is verbeterd, heeft hij geleden onder de perceptie dat het "gewoon een Hyundai" is. Binnen het afgelopen jaar kondigde Hyundai aan dat Genesis volledig als een apart merk zal worden afgesplitst, net als Acura/Lexus/Infiniti. Was een Hyundai Genesis een luxe auto? Veel mensen zouden van niet betogen. Zou dezelfde auto, nu Genesis G80 genoemd, een luxe auto zijn? Misschien - we zullen moeten zien wat mensen denken.

Dan hebben we natuurlijk te maken met het assortiment auto's dat deze merken verkopen. Ik denk niet dat iemand het er niet mee eens zal zijn dat de Mercedes S-klasse een luxe auto is, maar veel mensen die de A-klasse hebben gereden, denken misschien anders.

Wat ons bij Volvo brengt. Mijn perceptie ervan is dat het een instapmerk (of premium, of bijna-luxe) is geweest met de nadruk op waarde. De S60/V60 concurreert bijvoorbeeld met de Audi A4 en BMW 3-serie, maar onderbiedt ze bij een vergelijkbare optie met ongeveer $5-10K. De huidige S60/V60 begint op leeftijd te raken, dus hij concurreert niet meer zo goed als vroeger met zijn recentere rivalen, maar dat is de klasse waarin ik hem zou plaatsen.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat Volvo upscale begon te gaan met de introductie van de XC90 en nu de S90/V90. De interieurs van deze auto's zijn echt top en hun styling is opvallend, hoewel er enkele meldingen zijn gekomen van een matige rij- en wegligging. Ze onderbieden nog steeds over het algemeen de prijzen van hun rivalen.

Ik ben benieuwd naar de volgende generatie S60/V60 en waar zijn plaats in het auto-universum zal zijn.

#17 · (Edited)
De naam Volvo heeft nog steeds een zekere cachet bij het grote publiek, dus het kan door sommigen nog steeds als een luxemerk worden beschouwd, maar percepties verkopen geen auto's als de bottom line hoge kosten en lagere niveaus van *echte* luxe (soepele materialen, boterzachte rijervaring, geweldige schakelaars, stille HVAC-ventilatoren, stille ruitenwissers, minimale geluidshinder van andere weggebruikers of regen, bijna stilte op de snelweg en over hobbels, huidige infotainmentsystemen, soepele rijkwaliteit, intuĂŻtieve schakellogica en vermogensafgifte, soepele aandrijfgeluiden of een totaal gebrek daaraan) in vergelijking met auto's van concurrenten tegen een bepaalde prijs. Volvo doet me in sommige opzichten denken aan Saab, in die zin dat je echt wilt dat de auto's beter zijn dan ze zijn, en je wilt echt dat ze van wereldklasse zijn, wat ze niet zijn, en je wilt echt dat ze realistischer geprijsd zouden zijn voor hun niveau van "luxe" in vergelijking met hun concurrenten, wat ze niet hebben gedaan met het P3-platform.

Saab maakte mooie, sympathieke auto's die werden geprijsd op een niveau dat ze tegenover mooiere auto's tegen dezelfde prijs plaatste, en hoewel Saab als merk enige waarde had in zijn naam, waren mensen niet bereid om hun geld neer te leggen voor auto's die niet zo mooi waren als de auto's die werden verkocht voor hetzelfde geld bij hun Lexus-, Acura-, Audi- of BMW-dealer in de buurt. Het merk bloedde geld toen het geen nieuwe auto's tegen de volle prijs kon verkopen, en om auto's te verkopen, moesten dealers auto's met verlies verkopen met grote incentives, of moesten ze auto's leasen en ze verkopen wanneer massale afschrijvingen de prijzen in lijn brachten met de realiteit toen ze uit de lease kwamen. Na 2000 of zo bleven hun auto's gewoon achter bij hun concurrentie in de perceptie van kwaliteit en verfijning vanuit dynamisch en tactiel oogpunt, om nog maar te zwijgen van esthetische perspectieven. Ja, er waren politieke factoren binnen GM die Saab tegenhielden, maar het eindresultaat was dat hun overgeprijsde, onderpresterende auto's niet goed verkochten tegen hun prijzen, en dat ze te veel kostten voor de ervaring die ze leverden. Andere merken presenteerden betere auto's voor het geld, ongeacht welke merken meer of minder cachet hadden.

Ik ben bang dat Volvo in een vergelijkbare sleur zit, waar hun auto's aangenaam, praktisch en karaktervol zijn, en je wilt dat ze succes hebben, maar ze zijn niet zo mooi dat je bereid zou zijn er veel van je eigen geld aan uit te geven als er elders betere opties bestaan voor hetzelfde geld. Dat is geen duurzaam businessmodel. Ik hoop dat de nieuwe generatie auto's zoals de S/V90's en XC90's de zaken voor Volvo kunnen keren. De weinige waar ik in heb gezeten, lijken qua perceptie van luxe en moderniteit sprongen vooruit te zijn, dus hopelijk rijden ze net zo mooi als ze aanvoelen in een showroom, en dan hopen we dat ze niet te optimistisch worden met de prijsstelling, wat de potentie voor verkoop in volume zal smoren.

#23 ·
De naam Volvo behoudt enige cache bij het grote publiek, dus het kan nog steeds door sommigen worden gezien als een luxemerk, maar percepties verkopen geen auto's als de bottom line hoge kosten en lagere niveaus van *werkelijke* luxe (soepele materialen, boterzachte rit, geweldige schakelapparatuur, stille HVAC-ventilatoren, stille ruitenwissers, minimale buitengeluidhinder van ander verkeer of regen, bijna stilte op de snelweg en over hobbels, huidige infotainmentsystemen, soepele rijkwaliteit, intuĂŻtieve schakellogica en vermogensafgifte, soepele aandrijfgeluiden of een totaal gebrek daaraan) in vergelijking met de auto's van concurrenten tegen een bepaalde prijs. Volvo doet me in sommige opzichten denken aan Saab, in die zin dat je echt wilt dat de auto's beter zijn dan ze zijn, en je wilt echt dat ze van wereldklasse zijn, wat ze niet zijn, en je wilt echt dat ze realistischer geprijsd worden voor hun niveau van "luxe" in vergelijking met hun concurrenten, wat ze niet deden met het P3-platform.

Saab maakte mooie, sympathieke auto's die werden geprijsd op een niveau dat ze tegenover mooiere auto's tegen dezelfde prijs plaatste, en hoewel Saab als merk enige waarde had in zijn naam, waren mensen niet bereid om hun geld neer te leggen voor auto's die niet zo mooi waren als de auto's die werden verkocht voor hetzelfde geld bij hun Lexus-, Acura-, Audi- of BMW-dealer in de buurt. Het merk bloedde geld toen het geen nieuwe auto's tegen de volle prijs kon verkopen, en om auto's te verkopen, moesten dealers auto's met verlies en grote incentives verkopen, of auto's leasen en ze verkopen wanneer massale afschrijvingen de prijzen in lijn brachten met de realiteit toen ze uit de lease kwamen. Na 2000 of zo bleven hun auto's gewoon achter bij hun concurrentie in de perceptie van kwaliteit en verfijning vanuit dynamisch en tactiel oogpunt, om nog maar te zwijgen van esthetische perspectieven. Ja, er waren politieke factoren binnen GM die Saab tegenhielden, maar het eindresultaat was dat hun te dure, onderpresterende auto's niet goed verkochten tegen hun prijzen, en dat ze te veel kostten voor de ervaring die ze leverden. Andere merken presenteerden betere auto's voor het geld, ongeacht welke merken meer of minder cache hadden.

Ik ben bang dat Volvo in een vergelijkbare sleur zit, waar hun auto's aangenaam, praktisch zijn en karakter hebben, en je wilt dat ze succes hebben, maar ze zijn niet zo mooi dat je bereid zou zijn veel van je eigen geld aan een ervan uit te geven als er elders betere opties zijn voor hetzelfde geld. Dat is geen duurzaam businessmodel. Ik hoop dat de nieuwe reeks auto's zoals de S/V90's en XC90's de zaken voor Volvo ten goede kunnen keren. De weinige waar ik in heb gezeten, lijken qua perceptie van luxe en moderniteit sprongen vooruit te zijn, dus hopelijk rijden ze net zo mooi als ze aanvoelen in een showroom, en dan hopen we dat ze niet te optimistisch worden met de prijzen, wat de potentie voor verkoop in volume zal verstikken.
Ik ben het eens met veel van je punten over de huidige staat van Volvo op de markt; ik ben echter een van degenen die "veel geld" hebben uitgegeven om een ​​nieuwe S60 te kopen om precies de redenen die je noemt. We hebben Audi, Lexus, BMW, Infiniti, Acura vergeleken en zijn toch weer bij Volvo uitgekomen. Misschien ben ik niet genoeg auto-enthousiast om de verschillen in handling/vermogensafgifte/NVH/etc. op te merken, maar de algehele viscerale ervaring en waardepropositie met de Volvo was genoeg om ons te overtuigen. Luxe is voor mij geen boterzachte rit of een fluisterstille cabine of een halve seconde minder van 0-60, het concentreert zich meer op het hebben van een uiterst veilige, comfortabele en stijlvolle auto die alle technologie heeft die we ooit zouden willen, met de extra bonus van niet meerdere carbon copies per dag te zien. Ik begrijp echter dat het een heel moeilijke plek is om te zijn, want net als Saab wil je die "eigenaardigheid" en exclusiviteit behouden, maar ook geld verdienen, wat niet kan tenzij je duizenden eenheden verkoopt en meer mainstream wordt. Terzijde, ik vind de reclameslogan die Volvo gebruikt voor de nieuwere modellen erg leuk - "onze definitie van luxe" - omdat zoveel daarvan subjectief is en hun keuzes misschien niet iedereen aanspreken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#25 · (Edited)
Ik zou onze 2014 S60 en 2015.5 V60CC classificeren als "bijna luxe", een term die de autorecensenten in 2003-2004 gebruikten toen we onze Saab 9-5 Aeros kochten. Destijds waren onze Saabs erg luxueus voor ons, aangezien het onze eerste auto's waren met automatische transmissie en super comfortabele, verwarmde, geventileerde lederen stoelen. Onze nieuwe S60 kostte ongeveer hetzelfde als onze Saabs destijds (37.000 dollar). Mijn V60CC was een demo-aankoop van de dealer, maar kostte ook ongeveer hetzelfde als onze nieuwe Saabs 12-13 jaar eerder. Mijn buurman aan de overkant van de straat kocht een 2016 Honda Civic Touring (1.5L 4cil Turbo CVT). Ik heb er vaak als passagier in gereden en het is mooi, maar lijkt niet zo "bijna luxueus" als onze Volvo's. Het lijkt wat meer plasticachtig en gimmickachtig met elektronica. Hij heeft sinds hij hem kocht een terugkerend A/C-lekprobleem. Ik denk dat het ongeveer $10.000 minder was dan onze Volvo's.