SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner
1 - 20 of 47 Posts

raeldor

· Registered
82 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Ik heb een XC60 T5 gekocht, maar ben erg teleurgesteld over de hoeveelheid motorgeluid in de cabine. De demowagen leek niet zoveel lawaai te maken en de dealer heeft al veel geprobeerd, maar heeft niet kunnen helpen.

Ik was benieuwd; wat zijn de geluidsmetingen van mensen bij stationair draaien? Nadat de auto warm is, krijg ik tussen de 47dB-48dB stationair als ik de meter aflees vanaf de bestuurdersstoel recht voor mijn gezicht. Wat krijgen anderen?

Volgens deze website...

https://www.auto-decibel-db.com/

Zelfs de D4 zou stationair rond de 43dB moeten zitten.

Bedankt
Ray

Ze zijn wat luidruchtig. Het is een Direct Inject-motor en klinkt erg vergelijkbaar met een diesel. Er zijn akoestische dempingshoezen om het geluid/lawaai te helpen verminderen, maar ze zijn veel luider dan elke vorige niet-direct ingespoten motor. Aangezien een rustig kantoor 40 dB is en 50 dB achtergrond-tv-audio en 60 dB matig tot stil is, zou ik zeggen dat uw geluidsniveau geen probleem is.

Ik heb een XC60 T5 gekocht, maar ben erg teleurgesteld over de hoeveelheid motorgeluid in de cabine. De demowagen leek niet zoveel lawaai te maken en de dealer heeft veel dingen geprobeerd, maar heeft niet kunnen helpen.

Ik was benieuwd; wat zijn de geluidsmetingen van mensen bij stationair draaien. Nadat de auto warm is, krijg ik tussen de 47dB-48dB stationair als ik de meter aflees vanaf de bestuurdersstoel recht voor mijn gezicht. Wat krijgen anderen? Volgens deze website...

Bedankt
Ray
Ze zijn luidruchtig! Mijn grootste klacht over deze auto is dat de motor luidruchtig is bij stationair draaien en bij het accelereren. Het raamglas is ook dun, want je hoort alles om je heen. Misschien zijn dit enkele redenen waarom mensen de XC60 niet kopen. De verkoopcijfers van september zijn erbarmelijk (-33,9%).

Gemeten met een willekeurige app (die beweert gekalibreerd te zijn 😂)

T8 inscriptie ICE stationair (zoals T6) en airco uit, gemiddeld 46dB met enkele pieken op 51dB.

T8 inscriptie PURE modus stilstaand en airco uit, 30dB gemiddeld en max 44.

Ik heb een XC60 T5 gekocht, maar ben erg teleurgesteld over de hoeveelheid motorgeluid in de cabine. De demowagen leek niet zoveel lawaai te maken, en de dealer heeft al veel dingen geprobeerd, maar heeft niet kunnen helpen.

Ik was benieuwd; wat zijn de geluidsmetingen van mensen bij stationair draaien? Nadat de auto warm is, krijg ik tussen de 47dB-48dB stationair als ik de meter aflees vanaf de bestuurdersstoel, recht voor mijn gezicht. Wat krijgen anderen? Volgens deze website...

Bedankt
Ray
Erg luidruchtig! Ik heb in andere berichten geklaagd over het dieselachtige geluid bij stationair draaien.
Het is zeker mijn grootste klacht over de auto.
Niet alleen luidruchtig bij stationair draaien, maar ook veel motorgeluid tijdens het cruisen.
Als dit de manier is waarop 2 liter turbo direct motoren zijn, is het mijn eerste en laatste.

Erg luidruchtig! Ik heb in andere berichten geklaagd over het dieselachtige geluid bij stationair draaien. Het is zeker mijn grootste klacht over de auto. Niet alleen luidruchtig bij stationair draaien, maar ook veel motorgeluid tijdens het cruisen. Als dit de manier is waarop 2 liter turbo direct motoren zijn, is het mijn eerste en laatste.
Sorry om te horen dat het je laatste is, ik besteed meestal tijd aan het uitproberen van verschillende auto's voordat ik koop, heb je het niet opgemerkt voor de aankoop?

Ik heb een T5 getest en het lijkt me gewoon normaal. Als je het echt lawaaierig vindt, probeer dan de demowagen bij de dealer. Als het heel anders is, vraag ze dan om het te repareren.

Spijtig te horen dat het je laatste is, ik breng meestal tijd door met het uitproberen van verschillende auto's voordat ik koop, heb je het niet opgemerkt voor de aankoop?
Ik twijfelde of ik de T5 of de T6 zou nemen, dus ik heb ze allebei getest voordat ik de Inscription T5 leasde, maar eerlijk gezegd was ik meer gefocust op het verschil tussen de motoren. Ook namen mijn zintuigen het prachtige interieur op en testten hoe de 20" wielen zouden aanvoelen, dus ik lette niet op de grofheid van de motor bij stationair draaien of gewoon accelereren.
Leven en leren.

Discussion starter · #11 ·
Mijn probleem is vergelijkbaar... Op zijn luidst registreert een geluidsmeter boven het dashboard 52 dB, wat VEEL te luid is. Mijn lokale dealers hebben veel geprobeerd om het probleem op te lossen, God zegene hen, maar tevergeefs. Ik heb het geluid echter geïsoleerd tot wat een trilling lijkt te zijn die wordt overgedragen door de bovenste torsiestang (motorsteun). Wanneer ik de moer op de stang losdraai, verdwijnt het geluid. Wanneer ik hem weer vastdraai, komt het terug. Er zit ook een 'oscillatiedemper' op die arm, dus dit is duidelijk een bekend probleem. Wanneer ik die verwijder, wordt het geluid erger, en wanneer ik hem terugplaats, wordt het beter, maar zelfs in de 'betere' staat is het nog steeds te luid. Ik heb meerdere keren per e-mail contact opgenomen met de klantenservice van Volvo, maar geen antwoord ontvangen.

Mijn probleem is vergelijkbaar... Op zijn luidst registreert een geluidsmeter boven het dashboard 52 dB, wat VEEL te luid is. Mijn lokale dealers hebben veel geprobeerd om het probleem op te lossen, God zegene hen, maar tevergeefs. Ik heb het geluid echter geïsoleerd tot wat lijkt op trillingen die worden overgedragen door de bovenste torsiestang (motorsteun). Wanneer ik de moer op de stang losdraai, verdwijnt het geluid. Wanneer ik hem weer vastdraai, komt het terug. Er zit ook een 'oscillatiedemper' op die arm, dus dit is duidelijk een bekend probleem. Wanneer ik die verwijder, wordt het geluid erger, en wanneer ik hem terugplaats, wordt het beter, maar zelfs in de 'betere' staat is het nog steeds te luid. Ik heb talloze keren per e-mail contact opgenomen met de klantenservice van Volvo, maar geen antwoord ontvangen.
Interessant.Mijn torsiestang is onlangs vervangen om de trillingen te verhelpen (de stang was versleten). De auto was daarvoor niet luidruchtig bij stationair draaien.Nu, met de nieuwe torsiestang, is hij hels luidruchtig en is de trilling veel erger.

Discussion starter · #16 ·
Interessant.
Mijn torsiestang is onlangs vervangen om de trillingen te verhelpen (de stang was versleten). De auto was daarvoor niet luidruchtig bij stationair draaien.
Nu, met de nieuwe torsiestang, is hij luidruchtig als de hel, en de trillingen zijn veel erger geworden.
Dat is interessant. Het is 100% waar dat met de torsiestang losgekoppeld het geluid in de cabine volledig verdwijnt. Ik vraag me af of dit iets is waarbij de torsiestang 'ingelopen' moet worden om een betere geluidsisolatie te bieden?

Discussion starter · #18 · (Edited)
Dus, ik heb een oplossing gevonden. Ten eerste, laat me zeggen dat dit alleen werkt in het geval dat het geluid via de bovenste torsiearm in de cabine komt. U kunt dit controleren door de hier getoonde moer los te draaien (u moet de oscillatiedemper erboven verwijderen).

Image

Als het rammelende geluid in de cabine bij stationair draaien verdwijnt wanneer u dit doet, dan kan deze oplossing ook voor u werken. Kortom, u moet een tweede oscillatiedemper bestellen (ongeveer $100). Hij wordt vastgehouden door een M6-bout. Ik heb een langere (65 mm) M6-bout, een moer en twee grote 22 mm M6-ringen gekocht. Vervolgens heb ik de demper rechtstreeks met behulp van de twee sleuven op de torsiearm aan de torsiearm bevestigd. De sleuven zijn vrij groot, dus ik heb de twee ringen aan weerszijden gebruikt, dus het is... demper -> ring -> torsiearm -> ring -> moer. Toen heb ik hem vastgedraaid. Het ziet er zo uit als het klaar is...

Image

Deze tweede demper op de arm zelf (in plaats van de steun waarin de arm zit) leek de trillingen voldoende te verminderen, waardoor het rammelende geluid in de cabine bij stationair draaien verdween.

Als iemand anders dit probeert, of zelfs in staat is om zijn geluid te isoleren naar de torsiearm door de moer los te draaien, zou ik het heel interessant vinden om te horen.

Discussion starter · #19 · (Edited)
Interessant.
Mijn torsiestang is onlangs vervangen om de trillingen te proberen te verhelpen (de stang was versleten). De auto was daarvoor niet luidruchtig stationair.
Nu, met de nieuwe torsiestang, is hij luidruchtig als de hel, en de trillingen zijn veel erger geworden.
Even ter info, de 2020 heeft een nieuw ontworpen torsiestang die volgens mij de motortrillingen in de cabine aanzienlijk vermindert. Als je het aandurft om $100 uit te geven om het uit te proberen, is het gemakkelijk te vervangen. Het nieuwe onderdeelnummer is 31682684. Ik heb hier een foto op de thread geplaatst...
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?631021-Some-2018-vs-2020-observations

Dit is interessant. Mijn T5 lijkt stil te zijn bij stationair draaien, maar maakt een licht zoemend/vibrerend geluid bij lichte acceleratie, lijkt van de bestuurderskant van de motorruimte te komen.

Ik vraag me af of het de moeite waard is om dit te onderzoeken om te zien of het helpt. Is dit een klus die gemakkelijk ongedaan kan worden gemaakt? d.w.z. als het nieuwe onderdeel de dingen op de een of andere manier erger maakt, kan ik het oude onderdeel nog steeds terugplaatsen?

1 - 20 of 47 Posts