SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Hoe klap je de achterstoelen neer? (2021 S60 Momentum)

25K views 37 replies 18 participants last post by  Newsie  
#1 ·
Ik heb onlangs een nieuwe S60 T5M gekocht, alles is geweldig, maar ik kan niet uitvinden hoe de achterstoelen omlaag moeten klappen 😆

Het lijkt simpel te zijn, maar ik heb er 2 dagen aan besteed en kan het niet uitvogelen LOL

Ik heb de knoppen die op pagina 190 van de handleiding staan niet.

Op de een of andere manier heb ik de stoelen één keer omlaag geklapt, ik weet niet zeker wat ik heb ingedrukt of aangeraakt, maar ik kan niet uitvinden hoe ik ze weer omlaag kan klappen.

Als iemand enig inzicht heeft in hoe dit zou moeten werken, zou dat zeer gewaardeerd worden!

#2 ·
Het is lang geleden dat we onze S60's hebben gehad, maar ik geloof dat de ontgrendeling van de achterbank zich in de kofferbak bevindt, dicht bij de achterbank/hoedenplank.

#6 · (Edited)
Ik zocht in de hele achterbank en kofferbak en kon geen treklipjes vinden. Blijkbaar is het inderdaad een optie die niet is inbegrepen en zouden het die knoppen zijn die hierboven zijn genoemd, zoals beschreven in de handleiding.

Dat gezegd hebbende, er is een manier om ze te laten zakken, aangezien de achterstoelen wel kunnen worden gesplitst en opgevouwen. In de kofferbak zit een uitsparing met een veer erin, als die veer wordt getrokken (wat best lastig is om bij te komen) komt de vergrendeling vrij.

Ik ben een beetje verbaasd dat dit een optie is, want ik heb nog nooit een auto gehad zonder deze functie.

In eerste instantie, toen ik voor het eerst aan de rugleuningen van de achterstoelen trok, klapten ze op, dus ik denk dat ze niet volledig vanuit de fabriek waren bevestigd en toen ik ze terugklapte, vergrendelden ze goed. Tenzij ik nog steeds iets mis.

#16 ·
Ik heb de hele achterbank en kofferbak doorzocht en kon geen treklipjes vinden, blijkbaar is het inderdaad een optie die niet is inbegrepen en zouden het die knoppen hierboven zijn, zoals beschreven in de handleiding.

Dat gezegd hebbende, er is een manier om ze te laten zakken, aangezien de achterstoelen kunnen worden gesplitst en opgevouwen. In de kofferbak zit een uitsparing met een veer aan de binnenkant, als aan die veer wordt getrokken (best lastig om bij te komen) komt de vergrendeling vrij.

Ik ben er wel een beetje verbaasd over dat dit een optie is, want ik heb nog nooit een auto gehad zonder deze functie.

In eerste instantie, toen ik voor het eerst aan de rugleuningen van de achterstoelen trok, klapten ze op, dus ik denk dat ze niet volledig vanuit de fabriek waren bevestigd en toen ik ze terugklapte, vergrendelden ze goed. Tenzij ik nog steeds iets mis.

View attachment 119190

View attachment 119191
Ik heb de hele achterbank en kofferbak doorzocht en kon geen treklipjes vinden, blijkbaar is het inderdaad een optie die niet is inbegrepen en zouden het die knoppen hierboven zijn, zoals beschreven in de handleiding.

Dat gezegd hebbende, er is een manier om ze te laten zakken, aangezien de achterstoelen kunnen worden gesplitst en opgevouwen. In de kofferbak zit een uitsparing met een veer aan de binnenkant, als aan die veer wordt getrokken (best lastig om bij te komen) komt de vergrendeling vrij.

Ik ben er wel een beetje verbaasd over dat dit een optie is, want ik heb nog nooit een auto gehad zonder deze functie.

View attachment 119190

View attachment 119191
Heel erg bedankt!! Nauwelijks te geloven dat ze die knop zouden weglaten. Weet je, ik zou een uitlaatpijp daarvoor inruilen. (Ik kan de financiële slimme mensen horen zeggen dat we het nooit zouden merken).

#8 ·
Ik heb onlangs een nieuwe S60 T5M gekocht, alles is geweldig, maar ik kan niet uitvogelen hoe de achterstoelen omlaag moeten 😆

Het lijkt simpel te zijn, maar heb er 2 dagen aan besteed en kan het niet uitvogelen LOL

Ik heb de knoppen die op pagina 190 van de handleiding staan niet.

Op de een of andere manier heb ik de stoelen een keer omlaag gekregen, ik weet niet zeker wat ik heb ingedrukt of aangeraakt, maar ik kan niet uitvogelen hoe ik ze weer omlaag kan krijgen.

Als iemand enig inzicht heeft in hoe dit zou moeten werken, zou dat zeer gewaardeerd worden!
Het lijkt erop dat de neerklapbare achterbank niet langer standaard is op de S60 T5 Momentum-uitvoering. Weer een bezuinigingsmaatregel?

• Like
Reactions: Ron21
#9 ·
Het lijkt erop dat de neerklapbare achterbank niet langer standaard is op de S60 T5 Momentum-uitvoering. Weer een bezuinigingsmaatregel?
Ja, precies, zo lijkt het.

Het is gewoon heel vreemd dat het de grendels, veren, neerklapbare/gesplitste stoelen en de doorvoer in de kofferbak bevat.

Alles wat ze zouden moeten toevoegen, voor zover ik kan zien, is een treklipje voor de veerontgrendeling, aangezien de knoppen zijn verwijderd.

Nou, les geleerd, het is niet eens in me opgekomen om te controleren of de stoelen neerklapbaar zijn, ik ging er gewoon van uit dat elke auto, vooral een van dit niveau, deze functie gewoon zou bevatten 😆

#15 ·
Goede herinnering hoe marketing betrokken raakt bij verpakkingen. Wat ze ook kunnen doen om dingen te verplaatsen en die "must-haves" in de bovenste pakketten te maken, om alle winst te extraheren die ze kunnen, zonder al te veel mensen te irriteren met "ontbrekende" functies. Je weet gewoon dat het bijna niets kost om de knoppen of een hendel erin te zetten.

Ik heb onlangs geleerd dat de Lotus Evora optioneel elektrisch inklapbare spiegels had voor een paar honderd dollar. Maar alle Evora's werden gebouwd met elektrisch inklapbare spiegels. Als je er een hebt zonder, kun je de schakelaar (gedeeld met een andere auto zoals Lotus doet) goedkoop zelf kopen en installeren. Als je de optie af fabriek krijgt, hebben ze je geld aangenomen en de schakelaar geïnstalleerd ;-)

#19 ·
Ik heb onlangs geleerd dat de Lotus Evora optioneel elektrisch inklapbare spiegels had voor een paar honderd dollar. Maar alle Evora's werden gebouwd met elektrisch inklapbare spiegels. Als je er een hebt zonder, kun je de schakelaar (gedeeld met een andere auto zoals Lotus doet) goedkoop zelf kopen en installeren. Als je de optie af fabriek krijgt, hebben ze je geld aangenomen en de schakelaar geïnstalleerd ;-)
Onlangs heeft een vriend van mij op die manier cruise control geactiveerd in een Toyota Hilux-truck.

Het is duurder om een functie en de software te verwijderen dan ontbrekende onderdelen.

#28 ·
Sorry dat ik wat laat ben, ik heb een S60 uit 2019, waarschijnlijk hetzelfde mechanisme. De vergrendelingen zitten op hun plaats en de stoelen kunnen worden neergeklapt. Het ontbrekende onderdeel zijn de knoppen die je in de handleiding ziet. Als je echter in de kofferbak kijkt, onder de hoedenplank, bovenaan de achterstoelen, kun je de stoelvergrendelingen in de gaten in het metalen frame zien (zoek naar de veer in de foto's eerder in dit draadje). Steek je vinger in het gat en duw, in de richting waar je denkt dat het andere uiteinde van de veer zich bevindt. Je zou een klik moeten horen en de stoel klapt neer, de stoel vergrendelt als je hem weer rechtop duwt.

#32 ·
Zoals bij elke dure aankoop is het een goed idee om een paar minuten te besteden aan het bekijken van welke pakketten je niet krijgt, om er zeker van te zijn dat er geen must-haves in zitten. Er moet tenslotte een manier zijn om de startprijs super goedkoop te laten lijken voor die lease-commercials. En als je niet zeker weet wat iets is, vraag het dan! Ik herinner me dat ik specifiek probeerde iemand over te halen om een pakket voor een auto te bestellen, en ze hielden vol dat het niet nodig was. Toen kwam het binnen en miste er iets uit het pakket... om eerlijk te zijn, het was niet wat ik projecteerde als het belangrijkste deel van het pakket, maar wat belangrijk is voor de een, is niet belangrijk voor de ander. Schuifdaken, adaptieve cruise control, opvouwbare stoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoelen, enz... het zou allemaal "standaard moeten zijn" voor iemand, en is een complete verspilling voor iemand anders die er niet voor wil betalen.

#35 ·
Welnu, het was alleen Volvo's zuinigheid om het niet te bedekken dat het überhaupt bestaat. Het is niet zozeer een moeilijk te gebruiken functie, maar eerder een functie waarvoor Volvo wilde dat je betaalde met hun setup, maar het was gemakkelijker om de rest van het mechanisme hetzelfde te maken, zodat ze nog steeds kunnen worden vrijgegeven. Dat is een behoorlijk slimme truc.

#36 ·
Hier is een hack voor het installeren van een doe-het-zelf snelontgrendelingskoord.

Misschien komt er iemand met een retro-fit knop om verbinding te maken met de veren op AliExpress of iets dergelijks.

Ik zie een verhoogde afgeschuinde afwijking op de hoedenplank achterin, waar de knoppen zouden moeten komen.

Het was een elektronische ontgrendelingsoptie van $100 alleen voor de rugleuning en hoofdsteun (via Sensus touchscreen) in mijn markt, waarvan ik hoorde dat deze niet achteraf kan worden geïnstalleerd. Toch is mijn Inscription 2 volledig uitgerust met HUD, B&W, etc.

#38 ·
Het antwoord staat in de bovenkant van de kofferbak, er staat rugleuningontgrendeling, maar het is eigenlijk de vergrendeling om de stoelen te laten zakken... vond het tijdens het lezen van je forum.
Dit is zo triest om te horen, want ik had net besloten om mijn mooie oude S40 aan mijn kleindochter te geven en de nieuwe S60 te kopen. De oude klapten helemaal plat met de onderkant van de achterbank naar voren en dan kwam de rugleuning naar beneden. Dit moet ik hebben. Zo teleurgesteld.