Istnieje kilka wątków dotyczących budowy ze zdjęciami z demontażu i podstawowymi instrukcjami oraz jeden dobry wątek dotyczący demontażu skrzyni biegów http://forums.swedespeed.com/showthread.php?222549-Transmission-Removal, ale nie ma dedykowanego wątku DIY dotyczącego sprzęgła dla Rs... do tej pory!
Można to uznać za „leniwy” sposób: silnik nie został wyjęty, płyn chłodzący nie został spuszczony, a turbosprężarka, rura spustowa, przekładnia kątowa, oś po stronie kierowcy i rozrusznik zostały w samochodzie. Jeśli nie wymieniasz uszczelniacza tylnego wału, nie musisz również spuszczać oleju silnikowego. Użyto minimum specjalnych narzędzi.
Wymiana sprzęgła, minimalna liczba części
• Sprzęgło
• Płyta dociskowa
• Rurka odpowietrzająca siłownika (kolejny znany słaby punkt)
• Świeży olej przekładniowy M66 (użyłem Motul 300, ale każdy dobry olej GL-4 lub bezpieczny dla żółtego metalu GL-5 75w-90 będzie dobry)
• Świeży płyn hamulcowy DOT4
• Nowe podkładki uszczelniające (2, 18 mm ID 24 mm OD)
• Nowe śruby osi
Części opcjonalne, będą łatwo dostępne i można je wymienić w razie potrzeby. Zaznaczyłem gwiazdką elementy, które zdecydowałem się wymienić.
• Dolne mocowania silnika (przód, tył, strona pasażera)*
• Mocowanie skrzyni biegów
• Przekładnia kątowa
• Olej przekładni kątowej (i kolejna podkładka uszczelniająca, jeśli wymieniasz)*
• Kołnierz przekładni kątowej
• Osie
• Tuleje/wkładki ramy pomocniczej*
• Drążek stabilizatora/łączniki
• Uszczelnienie tylnego wału (i świeży olej, filtr i kolejna podkładka uszczelniająca, jeśli wymieniasz)*
• Uszczelki skrzyni biegów
• Turbosprężarka
• Wahacze
Potrzebne narzędzia
• Standardowy zestaw kluczy i nasadek metrycznych
• Przedłużki (krótkie i długie) i przeguby uniwersalne
• Łom, mały
• Śrubokręt płaski
• Kilka dużych nasadek z prętem łamliwym (18 mm, 19 mm, 24 mm)
• Bit lub nasadka Torx T40 (do śrub płyty dociskowej)
• Bit lub nasadka potrójna kwadratowa/XZN 12 mm (do śrub koła zamachowego)
• Podparcie silnika (użyłem Astro 5820 z Amazon, działało idealnie)
• Podpory osi, wystarczające do podniesienia przodu samochodu na co najmniej 2 stopy nad ziemią
• Podnośnik do skrzyni biegów (lub adapter podnośnika do skrzyni biegów do podnośnika podłogowego)
• Narzędzie do uszczelniania tylnego wału, jeśli wymieniasz uszczelnienie tylnego wału (4-calowy „tester wybijania” PVC z Home Depot za 0,47 USD)
• Trochę smaru molibdenowego (do przekładni kątowej)
1. Gdy samochód stoi na ziemi, wysuń środkowe nakrętki i poluzuj śruby kół i śruby osi (odpowiednio 19 mm i 14 mm).
2. Podnieś samochód. Przód, tył również, jeśli możesz to zrobić, co najmniej 2 stopy wolnej przestrzeni pod spodem, aby móc później manewrować skrzynią biegów.
3. Wyciągnij śruby kół, śruby osi i wreszcie same koła.
4. Odłącz drążek stabilizatora od łączników.
5. Odłącz końcówki drążków kierowniczych od zwrotnicy. (18 mm)
6. Poluzuj (ale jeszcze nie wyjmuj) stożkową nakrętkę przegubu kulowego z końca wahacza (18 mm)
7. Zdejmij osłonę podwozia, jeśli jest (10 mm)
8. Spuść olej przekładniowy ze skrzyni biegów (24 mm). Wymień podkładkę uszczelniającą i dokręć korek wlewu do 26 funtów-stóp po jego spuszczeniu.
9. Zdejmij górną śrubę zwrotnicy i poluzuj (ale nie wyjmuj) dolną śrubę (18 mm i 21 mm dla nakrętki/śruby), aby zwrotnica mogła się obrócić w dół, aby ułatwić wyjmowanie osi.
10. Obróć zwrotnice do wewnątrz i wyciągnij końce osi CV ze zwrotnic.
11. Zdejmij śruby łożyska nośnego pasażera (12 mm) i półokrągły uchwyt łożyska nośnego.
12. Wyciągnij oś po stronie pasażera prosto.
13. Zdejmij plastikową osłonę.
14. Zdejmij trzy przednie śruby rurki (10 mm)
15. Zdejmij trzy śruby obudowy filtra powietrza (10 mm). Prawdopodobnie będziesz potrzebować przedłużki wahliwej, aby uzyskać dostęp do śruby pod rurką.
16. Odłącz TCV od boku obudowy filtra powietrza. Włóż gdzieś z dala od drogi, na przykład do gniazda przewodów i przewodów pod wlotem turbosprężarki.
17. Ściśnij, aby odłączyć złącze elektryczne MAF.
18. Poluzuj zacisk węża MAF (śrubokręt płaski)
19. Pociągnij obudowę filtra powietrza w kierunku przodu samochodu, aby wyjąć obudowę MAF z węża wlotowego turbosprężarki, a następnie podnieś obudowę filtra powietrza z tyłu i pociągnij w kierunku tyłu samochodu, aby zwolnić przedni koniec rurki. Odłóż na bok wraz z sześcioma śrubami, które usunąłeś, aby śledzić.
20. Odłącz kabel zmiany biegów po stronie pasażera. Łom będzie tu działał, ale uważaj na ten ponad 10-letni plastik. Użyłem łomu po jednej stronie i małego klucza (~12 mm), aby podeprzeć drugą stronę podczas podważania.
21. Wyciągnij zacisk przewodu trzymający kabel zmiany biegów po stronie kierowcy, a następnie podnieś koniec kabla prosto do góry, aby wyjąć go z kołka. Załóż ponownie metalowy zacisk, aby go nie zgubić.
22. Zdejmij górną śrubę z przedniego mocowania silnika (15 mm). Przedłużki i mnóstwo przekleństw pomagają tutaj.
23. Ściśnij, aby odłączyć przełącznik wsteczny za zespołem zmiany biegów i odsuń go na bok.
24. Wyciągnij mocowanie skrzyni biegów, 14 mm przy skrzyni biegów i 18 mm przy ramie pomocniczej. Wkręć śruby/nakrętki z powrotem po wyjęciu mocowania, aby śledzić.
25. Wyciągnij nakrętki drążka kierowniczego (15 mm) i śrubę (14 mm). Odłóż na bok, oznaczone w jakiś sposób.
26. Wyciągnij wspornik AWD, 12 mm.
27. Odhacz wieszaki wydechowe z rury spustowej.
28. Odkręć śruby 14 mm z obu płyt ramy pomocniczej. Na razie zostaw śruby 18 mm.
29. Wyciągnij miękkie/twarde przewody biegnące wzdłuż strony pasażera ramy pomocniczej z ich zacisków mocujących.
30. Wyciągnij dwie górne śruby 14 mm z dolnego mocowania silnika po stronie pasażera.
Ciąg dalszy nastąpi!
Można to uznać za „leniwy” sposób: silnik nie został wyjęty, płyn chłodzący nie został spuszczony, a turbosprężarka, rura spustowa, przekładnia kątowa, oś po stronie kierowcy i rozrusznik zostały w samochodzie. Jeśli nie wymieniasz uszczelniacza tylnego wału, nie musisz również spuszczać oleju silnikowego. Użyto minimum specjalnych narzędzi.
Wymiana sprzęgła, minimalna liczba części
• Sprzęgło
• Płyta dociskowa
o Upewnij się, że mechanizm samoregulacji sprzęgła płyty dociskowej jest w prawidłowej pozycji zgodnie z tym wątkiem; jeśli jest to nowa płyta dociskowa, nie powinieneś mieć żadnych problemów, ale SAC czasami zostaje przesunięty z pozycji podczas transportu, co widać po trzech sprężynach promieniowych na płycie dociskowej, które są rozciągnięte zamiast ściśnięte.
• Koło zamachowe (nowe lub odnowione stare)o Dołącz nowe śruby koła zamachowego
• Siłownik sprzęgła (znany słaby punkt w naszych samochodach, zawsze należy go wymieniać)• Rurka odpowietrzająca siłownika (kolejny znany słaby punkt)
• Świeży olej przekładniowy M66 (użyłem Motul 300, ale każdy dobry olej GL-4 lub bezpieczny dla żółtego metalu GL-5 75w-90 będzie dobry)
• Świeży płyn hamulcowy DOT4
• Nowe podkładki uszczelniające (2, 18 mm ID 24 mm OD)
• Nowe śruby osi
Części opcjonalne, będą łatwo dostępne i można je wymienić w razie potrzeby. Zaznaczyłem gwiazdką elementy, które zdecydowałem się wymienić.
• Dolne mocowania silnika (przód, tył, strona pasażera)*
• Mocowanie skrzyni biegów
• Przekładnia kątowa
• Olej przekładni kątowej (i kolejna podkładka uszczelniająca, jeśli wymieniasz)*
• Kołnierz przekładni kątowej
• Osie
• Tuleje/wkładki ramy pomocniczej*
• Drążek stabilizatora/łączniki
• Uszczelnienie tylnego wału (i świeży olej, filtr i kolejna podkładka uszczelniająca, jeśli wymieniasz)*
• Uszczelki skrzyni biegów
• Turbosprężarka
• Wahacze
Potrzebne narzędzia
• Standardowy zestaw kluczy i nasadek metrycznych
• Przedłużki (krótkie i długie) i przeguby uniwersalne
• Łom, mały
• Śrubokręt płaski
• Kilka dużych nasadek z prętem łamliwym (18 mm, 19 mm, 24 mm)
• Bit lub nasadka Torx T40 (do śrub płyty dociskowej)
• Bit lub nasadka potrójna kwadratowa/XZN 12 mm (do śrub koła zamachowego)
• Podparcie silnika (użyłem Astro 5820 z Amazon, działało idealnie)
• Podpory osi, wystarczające do podniesienia przodu samochodu na co najmniej 2 stopy nad ziemią
o Coś solidnego do umieszczenia między podpórką osi a karoserią samochodu w celu rozłożenia obciążenia. Użyłem kilku grubych kawałków drewna po obu stronach.
• Podnośnik podłogowy• Podnośnik do skrzyni biegów (lub adapter podnośnika do skrzyni biegów do podnośnika podłogowego)
o Alternatywnie (i znacznie łatwiej) można użyć wciągnika, dźwigu, koła pasowego lub innej metody napowietrznej podnoszenia/opuszczania ciężkiego przedmiotu w celu podniesienia skrzyni biegów.
• Narzędzie do ustawiania sprzęgła (nie mogłem znaleźć żadnych narzędzi specyficznych dla Volvo/R, więc zgadłem dopasowanie za pomocą narzędzia GM, które pasowało pięknie: średnica 25 mm, 23 wpusty, średnica pilota 21 mm).• Narzędzie do uszczelniania tylnego wału, jeśli wymieniasz uszczelnienie tylnego wału (4-calowy „tester wybijania” PVC z Home Depot za 0,47 USD)
o Młotek do wbijania uszczelnienia tylnego wału.
• Niebieski środek do blokowania gwintów• Trochę smaru molibdenowego (do przekładni kątowej)
1. Gdy samochód stoi na ziemi, wysuń środkowe nakrętki i poluzuj śruby kół i śruby osi (odpowiednio 19 mm i 14 mm).
2. Podnieś samochód. Przód, tył również, jeśli możesz to zrobić, co najmniej 2 stopy wolnej przestrzeni pod spodem, aby móc później manewrować skrzynią biegów.
a. Upewnij się, że podpory osi są ustawione z tyłu płyt ramy pomocniczej, ponieważ rama pomocnicza będzie później opuszczana. Znajdź płaskie miejsce i użyj drewna lub czegoś podobnego, aby rozłożyć obciążenie.
b. Podniosłem stronę kierowcy o cal lub dwa wyżej niż stronę pasażera, ponieważ później obniżysz silnik ułamkowo po tej stronie, co sprawi, że będzie on poziomy podczas wyjmowania/ponownego montażu skrzyni biegów.
b. Podniosłem stronę kierowcy o cal lub dwa wyżej niż stronę pasażera, ponieważ później obniżysz silnik ułamkowo po tej stronie, co sprawi, że będzie on poziomy podczas wyjmowania/ponownego montażu skrzyni biegów.
3. Wyciągnij śruby kół, śruby osi i wreszcie same koła.
4. Odłącz drążek stabilizatora od łączników.
a. Zdecydowałem się na górny koniec łącznika (17 mm na moich łącznikach z rynku wtórnego), ale alternatywnie można to zrobić od dołu. Wkręć nakrętki/śruby z powrotem po wyjęciu, aby łatwo je śledzić.
5. Odłącz końcówki drążków kierowniczych od zwrotnicy. (18 mm)
6. Poluzuj (ale jeszcze nie wyjmuj) stożkową nakrętkę przegubu kulowego z końca wahacza (18 mm)
7. Zdejmij osłonę podwozia, jeśli jest (10 mm)
8. Spuść olej przekładniowy ze skrzyni biegów (24 mm). Wymień podkładkę uszczelniającą i dokręć korek wlewu do 26 funtów-stóp po jego spuszczeniu.
a. Dobrym pomysłem jest najpierw sprawdzenie, czy można poluzować korek wlewu, ponieważ będziesz musiał go napełnić na końcu i nie chcesz się zaklinować.
b. Jeśli wymieniasz uszczelnienie tylnego wału, spuść również olej silnikowy (17 mm) i wymień filtr oleju.
b. Jeśli wymieniasz uszczelnienie tylnego wału, spuść również olej silnikowy (17 mm) i wymień filtr oleju.
9. Zdejmij górną śrubę zwrotnicy i poluzuj (ale nie wyjmuj) dolną śrubę (18 mm i 21 mm dla nakrętki/śruby), aby zwrotnica mogła się obrócić w dół, aby ułatwić wyjmowanie osi.
10. Obróć zwrotnice do wewnątrz i wyciągnij końce osi CV ze zwrotnic.
11. Zdejmij śruby łożyska nośnego pasażera (12 mm) i półokrągły uchwyt łożyska nośnego.
12. Wyciągnij oś po stronie pasażera prosto.
a. Wewnętrzne złącze nie ma wewnętrznego pierścienia zabezpieczającego, więc podeprzyj obie strony wewnętrznego złącza podczas wyciągania go, aby zapobiec jego nadmiernemu rozciągnięciu.
b. Oś po stronie kierowcy MOŻNA wyjąć w tym momencie, ale skrzynię biegów można również wyjąć, gdy jest jeszcze przymocowana. Zdecydowałem się zostawić ją przymocowaną, zamiast walczyć z pierścieniem zabezpieczającym oś-skrzynia biegów.
b. Oś po stronie kierowcy MOŻNA wyjąć w tym momencie, ale skrzynię biegów można również wyjąć, gdy jest jeszcze przymocowana. Zdecydowałem się zostawić ją przymocowaną, zamiast walczyć z pierścieniem zabezpieczającym oś-skrzynia biegów.
13. Zdejmij plastikową osłonę.
a. Wyciąga się prosto w górę w każdym rogu z umiarkowaną siłą. Jeśli nie chce się ruszyć, użyj małej nasadki (~10 mm), aby wcisnąć zakładki razem w każdym rogu podczas podnoszenia.
14. Zdejmij trzy przednie śruby rurki (10 mm)
15. Zdejmij trzy śruby obudowy filtra powietrza (10 mm). Prawdopodobnie będziesz potrzebować przedłużki wahliwej, aby uzyskać dostęp do śruby pod rurką.
16. Odłącz TCV od boku obudowy filtra powietrza. Włóż gdzieś z dala od drogi, na przykład do gniazda przewodów i przewodów pod wlotem turbosprężarki.
17. Ściśnij, aby odłączyć złącze elektryczne MAF.
18. Poluzuj zacisk węża MAF (śrubokręt płaski)
19. Pociągnij obudowę filtra powietrza w kierunku przodu samochodu, aby wyjąć obudowę MAF z węża wlotowego turbosprężarki, a następnie podnieś obudowę filtra powietrza z tyłu i pociągnij w kierunku tyłu samochodu, aby zwolnić przedni koniec rurki. Odłóż na bok wraz z sześcioma śrubami, które usunąłeś, aby śledzić.
20. Odłącz kabel zmiany biegów po stronie pasażera. Łom będzie tu działał, ale uważaj na ten ponad 10-letni plastik. Użyłem łomu po jednej stronie i małego klucza (~12 mm), aby podeprzeć drugą stronę podczas podważania.
21. Wyciągnij zacisk przewodu trzymający kabel zmiany biegów po stronie kierowcy, a następnie podnieś koniec kabla prosto do góry, aby wyjąć go z kołka. Załóż ponownie metalowy zacisk, aby go nie zgubić.
a. Jeśli masz wczesne R 2004, będzie to końcówka kabla typu kulowego, jak po stronie pasażera, i również odrywa się w ten sam sposób.
22. Zdejmij górną śrubę z przedniego mocowania silnika (15 mm). Przedłużki i mnóstwo przekleństw pomagają tutaj.
a. Jeśli potrzebujesz trochę więcej miejsca, aby wsunąć nasadkę/klucz na nakrętkę, czarny wiązka przewodów na zdjęciu można usunąć, usuwając śrubę 10 mm ukrytą pod spodem.
23. Ściśnij, aby odłączyć przełącznik wsteczny za zespołem zmiany biegów i odsuń go na bok.
a. Może być opaska zaciskowa trzymająca te przewody w dół i z dala od mechanizmu zmiany biegów. Wytnij, jeśli jest obecny.
24. Wyciągnij mocowanie skrzyni biegów, 14 mm przy skrzyni biegów i 18 mm przy ramie pomocniczej. Wkręć śruby/nakrętki z powrotem po wyjęciu mocowania, aby śledzić.
25. Wyciągnij nakrętki drążka kierowniczego (15 mm) i śrubę (14 mm). Odłóż na bok, oznaczone w jakiś sposób.
26. Wyciągnij wspornik AWD, 12 mm.
a. Ściśnij, aby usunąć wszelkie zaciski węży/przewodów we wsporniku.
b. Po wyjęciu wspornika wkręć śruby z powrotem palcami, aby osłona termiczna tunelu nie przeszkadzała.
b. Po wyjęciu wspornika wkręć śruby z powrotem palcami, aby osłona termiczna tunelu nie przeszkadzała.
27. Odhacz wieszaki wydechowe z rury spustowej.
28. Odkręć śruby 14 mm z obu płyt ramy pomocniczej. Na razie zostaw śruby 18 mm.
29. Wyciągnij miękkie/twarde przewody biegnące wzdłuż strony pasażera ramy pomocniczej z ich zacisków mocujących.
30. Wyciągnij dwie górne śruby 14 mm z dolnego mocowania silnika po stronie pasażera.
a. Jeśli potrzebujesz dodatkowego miejsca do pracy, zdejmij dwie nakrętki 10 mm mocujące przednią część wykładziny koła i złóż ją wzdłuż zagięcia.
Ciąg dalszy nastąpi!