SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Koppeling afstellen?

17K views 20 replies 7 participants last post by  FatalXCept10n  
#1 ·
Het koppelingspedaal van mijn C30 voelt vreemd dubbel aan - de eerste paar centimeter voelen sterk geveerd aan, maar daarna kantelt of recht iets en is de inspanning veel minder. Natuurlijk grijpt de koppeling precies aan waar de spanning verandert, wat betekent dat hij mijn voet omhoog wil versnellen op precies het punt waarop ik hem wil vertragen voor een soepele overgang. Het nettoresultaat is veel schokkerig schakelen. Is er een manier om de vrije slag van de koppeling aan te passen zodat deze lager op het pedaal aangrijpt? Op de meeste moderne auto's is er geen conventionele afstelling, maar is er een stang of iets dat verkort zou kunnen worden? Ik heb zelfs overwogen om wat lucht in het hydraulische systeem te brengen, wat waarschijnlijk een slecht idee is, maar theoretisch zou het me het resultaat kunnen geven dat ik wil. Gedachten/ideeën? De auto is een R-Design uit 2009.
 
#2 ·
Geen manier om het aan te passen, maar het zou een solide lineair gevoel moeten hebben. Misschien tijd om het systeem te ontluchten.
 
  • Like
Reactions: AutoGeek
#3 ·
Ik denk dat ontluchten het tegenovergestelde zou doen van wat ik zoek, aangezien ik wil dat het lager op het pedaal aangrijpt. Ik hoopte dat er een stang of hendel in het systeem zat die ik op de een of andere manier kon inkorten.

Ook piept het pedaal bij het loslaten en het komt zeker van binnen in de auto. Ideeën wat ik kan controleren/smeren?
 
#4 ·
Ik denk dat ontluchten het tegenovergestelde zou doen van wat ik zoek, aangezien ik wil dat het lager op het pedaal aangrijpt. Ik hoopte dat er een stang of hendel in het systeem zat die ik op de een of andere manier kon inkorten.

Ook piept het pedaal bij het loslaten en het komt zeker van binnen in de auto. Ideeën wat te controleren/smeren?
Hmm... Er kan iets zijn dat je kunt aanpassen als je bereid bent het af te snijden, maar ik zou niet het risico willen lopen iets te beschadigen.

Piepen kan gewoon van de kleine hulpveer aan de basis van het pedaal komen. Kijk daaronder en je zou het moeten zien, misschien helpt een beetje WD40.
 
#5 ·
Het systeem is niet ontworpen om handmatig te worden afgesteld. Het PP-ontwerp past de speling aan om de juiste pedaalingreep te behouden. Als u geen goede slag of ingreep meer heeft, dan is het tijd om de koppeling en/of hydraulische componenten te vervangen. De enige mechanische stang die u zou kunnen veranderen, is die tussen het pedaal en de hoofdcilinder, en u zou niets winnen door ermee te knoeien. Doe het goed of laat het zitten.
 
#6 ·
Nieuwe ontwikkeling: Sinds een paar dagen voelt de koppeling merkbaar zachter aan als hij koud is, maar keert over het algemeen terug naar normaal na een paar minuten rijden. Gisteravond begon het pedaal halverwege omhoog te blijven steken. Hij koppelt en ontkoppelt nog steeds volledig, dus de auto is nog steeds bestuurbaar, maar er is duidelijk iets mis. Het voelt alsof het systeem vloeistof heeft verloren of lucht heeft gekregen, wat duidt op een lek, maar tot nu toe is er geen spoor van vloeistof op de vloer. Ik heb een beetje gegoogeld en er zijn tal van voorbeelden van dit probleem, waarbij de hulpcilinder de meest waarschijnlijke boosdoener is. Is dat een goede plek om te beginnen? Andere dingen om eerst te controleren?
 
#8 ·
Ja, dat had ik al ontdekt, tot mijn spijt. Daarom wil ik heel, HEEL zeker zijn van het probleem voordat ik iets doe.

Na wat meer met de auto te hebben gereden, lijkt het probleem onregelmatig te zijn. Soms blijft het hangen, soms komt het zwak op, soms is het bijna normaal. Dat lijkt ongebruikelijk voor een hydraulisch defect. En geen druppel vloeistof te bekennen. Zou er iets mechanisch kunnen vastzitten?
 
#9 ·
Als hij vastloopt, pomp dan gewoon 10 keer de koppeling en dan is hij weer normaal.

Ik heb zowel de hoofd- als de hulpkoppeling vervangen, maar ik heb nog steeds problemen... Mijn koppeling blijft alleen hangen / komt maar halverwege omhoog, na meer dan 30 mijl te hebben gereden zonder te schakelen. Vervelend als het op de snelweg gebeurt. Maar als ik vaak schakel, heb ik geen problemen.

Nadat ik met een andere meestertechnicus heb gesproken, denkt hij dat het de leidingen kunnen zijn. Een klein gaatje waardoor er lucht in komt, maar geen lucht uit.

Een ding dat u onmiddellijk moet controleren, is de reservoirdop. Zorg ervoor dat de rubberen afdichting bij de dop blijft. Als u de dop eraf haalt en de afdichting aan het reservoir blijft plakken, dan moet deze worden vervangen. $6 onderdeel.
Ik heb mijn dop een paar maanden geleden vervangen en dat heeft mijn probleem enorm geholpen, maar ik heb nog steeds af en toe problemen. Het was ook logisch... Sluit een druktester aan en hij zegt dat ik geen lekken heb. Maar de druktester gaat in de plaats van de dop. De dop liet langzaam druk los, dus bij die lange ritten werd de koppeling zacht.

Het ontluchten van het systeem is ook een tijdelijke oplossing gebleken, maar ik ben nog steeds op zoek naar wat het probleem kan zijn. Toen de hulpkoppeling echt uitviel, bleef het pedaal op de vloer plakken. Ik moest rijden zonder de koppeling te gebruiken. Ik betwijfel of het slechts een intermitterend iets zou zijn.
 
#10 ·
Het ontluchten van de koppeling lijkt het probleem te hebben opgelost. De oude vloeistof was niet alleen zwart, maar DIK, als koude versnellingsbakolie. Mijn beste gok is dat de viscositeit van de vloeistof de beweging vertraagde of belemmerde, vooral bij koud weer. Ik heb echter nog nooit eerder gezien dat hydraulische vloeistof dik werd, dus dat is een beetje een mysterie. Hoe dan ook, tot nu toe is het probleem niet meer teruggekomen!
 
#12 ·
Ik sprak te vroeg; het werd weer zacht. Mijn probleem lijkt identiek aan dat van MyNameIdeasWereTaken. Veel verschuivingen, alles is goed; als het een tijdje staat, of tijdens een lange rit, wordt het zacht. Ontluchten loste het definitiever op, maar slechts voor ongeveer drie dagen.

De dop lijkt in orde te zijn, aangezien de afdichting erop blijft zitten, maar voor $6 is het misschien toch de moeite waard om hem te vervangen.
 
#13 ·
Ik wil niet enthousiast lijken over uw ongeluk, het spijt me zeer dat u dezelfde problemen ervaart als ik. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben!
Hopelijk kunnen we dit samen oplossen.

Ik heb een nieuwe hoofdremcilinder en een nieuwe hulpcilinder, een nieuwe reservoirdop en het reservoir lekt niet.

Het systeem ontlucht en alles is grotendeels in orde. Maar als ik langer dan 20 mijl op de snelweg zit zonder de koppeling te gebruiken, dan is er wat pompen nodig om voldoende druk op te bouwen zodat het koppelingspedaal zich normaal gedraagt.
Vreemd genoeg kan ik mijn auto meerdere dagen parkeren en is de koppeling prima als ik instap. Het drukverlies treedt dus alleen op als de auto aan staat.

Ik denk dat de volgende stap het vervangen van de koppelingsvloeistofleidingen zal zijn... Ik heb er gewoon nog geen zin in gehad.
 
#20 ·
Heb een C30 uit 2013 en heb onlangs de hoofd- en hulpcilinder vervangen, evenals een nieuwe koppeling. Het koppelingspedaal heeft echter een erg lange slag nodig in de 1e en achteruit versnelling. Voor de rest van de versnellingen is het prima. Ideeën?
 
#21 ·
Het koppelingspedaal van mijn C30 heeft een vreemd dubbel gevoel - de eerste paar centimeter voelen sterk geveerd aan, maar daarna kantelt of recht iets en is de inspanning veel minder. Natuurlijk grijpt de koppeling precies aan waar de spanning verandert, wat betekent dat hij mijn voet omhoog wil versnellen op precies het punt waarop ik hem wil vertragen voor een soepele overgang. Het nettoresultaat is veel schokkerig schakelen. Is er een manier om de vrije slag van de koppeling af te stellen zodat deze lager op het pedaal aangrijpt? Op de meeste moderne auto's is er geen conventionele afstelling, maar is er een stang of iets dat kan worden ingekort? Ik heb er zelfs over nagedacht om wat lucht in het hydraulische systeem te brengen, wat waarschijnlijk een slecht idee is, maar theoretisch zou het me het resultaat kunnen geven dat ik wil. Gedachten/ideeën? De auto is een R-Design uit 2009.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat je naar de schakelstangen gaat en ze op de een of andere manier losmaakt en dat ze zich zouden aanpassen met minimale/geen inspanning. Heb je dat eerst geprobeerd? Misschien, als je te “enthousiast” was geweest, zou dat kunnen verklaren waarom ze nu niet goed zijn afgesteld. Zo niet, dan zou ik onderzoek doen en die procedure vinden en proberen. Waar ik naar verwijs is de 6-versnellingsbak (M66?) met de T5-motor, en de procedure is hetzelfde op een 2007 S40 en een 2010 c30.