SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

airconditionerdiagnostiek

6K views 6 replies 5 participants last post by  infintysa  
#1 ·
XC70 3.2 2010

Ik heb de afgelopen jaren wat problemen gehad met de airconditioning.

De airconditioning lijkt ofwel perfect te werken ofwel zwak te zijn. Het is moeilijk te zeggen of hij zwak is of helemaal niet werkt. Gisteren werkte hij prima, dus ik zette de airconditioning uit, wachtte een paar minuten en zette hem weer aan en hij leek weer niet te werken. Op andere dagen werkt hij niet goed en slaat hij plotseling aan. Het is moeilijk te zeggen of er een verandering in het motorgeluid is wanneer dit gebeurt. Mijn lokale garage heeft de niveaus aangepast (ze zeiden dat ze iets te laag waren), maar het leek niet te helpen.

Mijn lokale garage heeft me 2.000 euro aangeboden om de compressor en het expansieventiel te vervangen, enz. Ik zou denken dat een defecte compressor niet zo onregelmatig zou zijn.

Ik heb de koppeling aan de voorkant van de compressor gecontroleerd en deze draait zeker elke keer als de airconditioning aanstaat, dus het is helaas niet de koppeling.

Iemand ideeën over wat dit zou kunnen veroorzaken voordat ik 2.000 euro uitgeef?

Bedankt

#2 · (Edited)
Er zit een regelklep op de compressor die vaak defect raakt bij nieuwere Volvo's. Ik weet niet hoe ver terug in de jaren deze klep is gebruikt. Naar verluidt heeft mijn S60 uit 2012 er een. Als je er een hebt, is het een eenvoudige vervanging en is er geen nieuwe compressor of het legen van het systeem nodig. Zo niet, dan zou ik beginnen met een goede diagnoseprocedure die begint met het controleren van de hoge- en lagedruk. Het lijkt mij niet dat de compressor defect is. Ze werken ofwel de hele tijd, of helemaal niet.

#3 ·
Ja, het variabele regelventiel in de A/C-compressor moet worden vervangen, niet erg duur. Een veelvoorkomend probleem voor 5- en 6-cilindermotoren in Platform-3-auto's:

#4 ·
XC70 3.2 2010
1. De airconditioning lijkt ofwel perfect te werken ofwel zwak te zijn.
2. Mijn lokale garage heeft de niveaus aangepast (ze zeiden dat ze iets te laag waren), maar het leek niet te helpen.
3. Mijn lokale garage heeft me 2.000 dollar aangeboden om de compressor en het expansieventiel etc. te vervangen.

4. Enige gedachten over wat dit zou kunnen veroorzaken voordat ik 2.000 dollar uitgeef?
1. Zoals anderen al hebben gezegd, heeft u een compressor met variabele cilinderinhoud. Er zit een klep aan de zijkant van de compressor die die functie regelt. De klep kan defect zijn of verstopt zitten. Ik heb al veel slechte kleppen vervangen. Het vervangen van de klep VEREIST het legen van het systeem - en uiteraard het systeem daarna correct opnieuw vullen. De klep wordt gebruikt op de 08-15 6-cilinder- en V8-compressor (hier in de VS). Hij wordt niet gebruikt op een 5-cilindermotor - dus sommige servicemedewerkers zijn mogelijk niet bekend met dat type compressor - hoewel andere automerken (VW) compressoren met variabele cilinderinhoud gebruiken.
2. "Mijn lokale garage heeft het niveau aangepast" - freon wordt op gewicht ingebracht. Technisch gezien moet je, om te bepalen of het te laag is, het freon verwijderen en wegen - er is geen andere nauwkeurige manier. Je kunt natuurlijk je meters aansluiten en met behulp van de metingen een weloverwogen gok wagen over de freonstatus. Dat was vroeger, toen r12 werd gebruikt, zeker heel gebruikelijk, en dat is bijna de voorkeursmethode om je thuisunit die r22 gebruikte, te vullen. R134 is specifieker over de niveaus. Een beetje te veel of te weinig doet hetzelfde - het is niet koud. Maar het zal niet de hele tijd niet koud zijn - en uw klacht is onregelmatige koeling. Dat is niet te weinig freon. Met een defecte cilinderinhoudklep zullen de hoge drukweringen laag zijn - wat de indruk wekt (voor uw garage) dat het systeem te laag is - terwijl het in feite niet zo is - alleen de compressor werkt niet goed vanwege een defecte klep.
3. Een nieuwe compressor wordt zeker geleverd met een nieuwe klep - dus dat zal uw probleem waarschijnlijk oplossen - maar de klep kan voor veel minder worden vervangen met dezelfde resultaten.
4. Ik zou een garage zoeken die bekend is met compressoren met variabele cilinderinhoud - en hen waarschijnlijk alleen de klep laten vervangen als ze dat probleem diagnosticeren. Google volvo variable displacement valve voor meer info.

#5 ·
Sluit AC-meters aan. 70 PSI is de rustdruk. Als de hoge kant 70-100 PSI is en de lage kant ongeveer 70 PSI, of beide meters gelijk zijn aan 70-100 PSI, met de AC aan, dan is de interne variabele klep defect. Dit is als het AC-systeem volledig is gevuld. Als het AC-systeem erg weinig freon bevat, kunt u dezelfde meterstand krijgen. Ik zou een nieuwe compressor aanbevelen. Stel dat de klepvervanging $500-$600 kost, de oude versleten AC-compressor sterft in ongeveer 6 maanden, dan moet u nu nog eens $1400 betalen voor een nieuwe AC-compressor. Doe de AC-compressor. We zijn gestopt met het installeren van de klep omdat we een paar keer in 6-12 maanden een defecte AC-compressor terugkregen. U krijgt levenslange garantie op onderdelen/arbeid als een Volvo-dealer de compressor installeert, zolang u de auto bezit. De AC-koppeling op een 3.2-motor draait de hele tijd. De variabele klep regelt de AC-druk en -stroom. De ouderwetse AC-koppeling die in/uit schakelt op een 3.2 kan een klopsensorcode instellen, daarom is Volvo overgestapt op het variabele klepsysteem.

#6 ·
XC70 3.2 2010

Ik heb de afgelopen paar jaar wat problemen met de airconditioning gehad.

De airconditioning lijkt ofwel als een kampioen te werken of zwak te zijn. Het is moeilijk te zeggen of hij zwak is of helemaal niet werkt. Gisteren werkte hij geweldig, dus ik zette de airconditioning uit, wachtte een paar minuten en zette hem weer aan en hij leek weer niet te werken. Op andere dagen werkt hij niet goed en slaat hij ineens aan. Het is moeilijk te zeggen of er een verandering in het motorgeluid is als dit gebeurt. Mijn lokale garage heeft de niveaus aangepast (ze zeiden dat ze iets te laag waren), maar het leek niet te helpen.

Mijn lokale garage heeft me 2K aangeboden om de compressor en het expansieventiel, etc. te vervangen. Ik zou denken dat een defecte compressor niet zo onregelmatig zou zijn.

Ik heb de koppeling aan de voorkant van de compressor gecontroleerd en die draait zeker elke keer als de airconditioning aanstaat, dus het is helaas niet de koppeling.

Iemand ideeën over wat dit zou kunnen veroorzaken voordat ik 2K uitgeef?

Bedankt
[/ones. Vervanging van het ventiel vereist inderdaad het legen van het systeem

Ik corrigeer mezelf...(ik zou de opmerkingen van anderen moeten verifiëren)...hoe dan ook...
druk in rust is geen absolute waarde....al mijn 4 voertuigen zitten rond de 100 psi....Hoe dan ook, het bewijst alleen dat het systeem onder druk staat en niet leeg is. Ik ben nog nooit een a/c-handleiding tegengekomen waarin de rustdruk als diagnostisch hulpmiddel wordt vermeld, behalve dat er waarschijnlijk geen lek is....
....je zit misschien tussen twee vuren met je onafhankelijke garage of Volvo wat betreft de kosten....maar $1400 - $2000 voor compressoren en arbeid?....
....hmmm...
rock auto toont een nieuwe Valeo (vermoedelijk de OEM-leverancier) voor $305.....