SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

1971 Volvo 145S Stationwagen

Tags
145 wagon
1 reading
9.1K views 183 replies 13 participants last post by  jimbosprint  
#1 ·
Dit is mijn eerste Volvo. Ik was op zoek naar een stationwagen en dit is wat me naar huis volgde - een Volvo 145S uit 1971.

Image

Image

Image

Image

Het was duidelijk iemands projectauto, en er zijn een paar dingen die ik meteen wil veranderen. Ik ben niet van plan om hem te restaureren, maar gewoon te repareren wat gerepareerd moet worden, zodat het een betrouwbare oude auto is. De vervelende zijpijpuitlaat ligt momenteel in de werkplaats en wordt vervangen door een stille demper en een achterste uitlaatpijp. Wielen en banden moeten zo snel mogelijk weg. Ik wil een betere maat en geen adapters. De koplampen zijn niet mijn normale smaak. De rest van de auto vind ik geweldig.

De motor is niet origineel voor de auto en ik moet wat huiswerk doen om erachter te komen wat ik heb. Mij is verteld dat het oorspronkelijk een auto met brandstofinjectie was en dat een vorige eigenaar hem heeft aangepast naar een Weber 2bbl carburateur en headers. Hij loopt, maar hij heeft werk nodig. Het stationair toerental moet op 1000 tpm of hoger worden ingesteld, anders wil hij afslaan. Ik heb de timing een beetje aangepast, maar het maakte niet veel verschil. VacuĂĽm bij stationair toerental is slechts 15. Ik heb geen ervaring met Weber carburateurs of het correct afstellen van carburateurs. Ik vraag me af of de motor een hoge compressie heeft en misschien premium brandstof met een hoger octaangehalte nodig heeft. Hij loopt beter als hij warm is.

Image

Image

Image

Alle deursloten en het kofferslot zaten volledig vastgevroren, maar ik kon ze gisteren met WD40 weer aan de praat krijgen.

Image

Het dak heeft een dozijn gaten van een imperiaal. De verkoper vertelde me dat de imperiaal een fabrieksoptie was, maar ik heb er nog geen andere gezien met de imperiaal door het dak geschroefd. Ik ben van plan om ze te laten lassen zodat het dak niet lekt.

Dus dat is de snelle rondleiding van mijn nieuwe auto. Ik hoop dat je het leuk vond om erover te lezen!

#2 ·
  • Like
Reactions: jimbosprint
#17 ·
Hoi Jimbo

Je bent hier aan het juiste adres, veel mensen hier met veel ervaring met deze auto's.

Eens, de koplampen zijn afschuwelijk, er moeten 7" H4's in.
Ik heb net naar de Hella's gekeken en ze lijken op dit moment erg duur te zijn, maar Speedway lijkt een deal te hebben.

Ook moet je misschien het stuur vervangen. Alles kleiner dan standaard maakt parkeren een armtraining.
Ik heb besloten om voor gewone koplampen te gaan. Ze zien er een miljoen keer beter uit dan wat het had.

Image

#5 ·
De werkplaats heeft een uitlaatdemper en een uitlaatpijp op de auto gezet, maar ik ben er niet erg blij mee. Ik vroeg om een stille uitlaatdemper in originele stijl en hij gaf me een performance turbo-uitlaatdemper met een pijpdiameter van 2,25". De werkplaats vertelt me nu dat een uitlaatdemper in originele stijl niet past!?

#6 ·
De motor lijkt voorheen brandstof ingespoten te zijn geweest, omdat je kunt zien dat er pluggen in de kop zijn geplaatst waar de injectoren waren gemonteerd. Als de motor uit 1971 komt, is het een B20E met een compressieverhouding van 10,5:1 en heeft hij absoluut 92 octaan brandstof nodig. Ik dacht echter niet dat brandstofinjectie een optie was op de 145 in 1971. De 'tell' zou de badge op de voorspatbord zijn. Als er 145S staat, dan was hij uitgerust met carburateur (dubbele SU of stromberg). Een hypothetische brandstof ingespoten auto zou 145E hebben (E voor einspritzen). Dat laat de motor als een transplantatie zoals je suggereert en het zou een B20E uit 1971 kunnen zijn met een compressieverhouding van 10,5:1 of de latere B20F met een compressieverhouding van 8,5:1. Theoretisch kan de B20F leven met een lagere octaan brandstof; maar de zeer diepe quench band op de B20F vermindert het quench effect waardoor de motor gevoeliger is voor detonatie dan moderne motoren, dus het netto effect is dat hij waarschijnlijk nog steeds iets beter nodig heeft dan 87 octaan brandstof.

Uw auto heeft een 4:1 header die niet origineel is, wat betekent dat er wat fabricage nodig zal zijn om hem aan te passen aan een 'origineel' uitlaatsysteem. Dit is het uitlaatsysteem zoals gemonteerd op de B20E motorauto's
Image

Het heeft een iets grotere diameter pijp en heeft een resonator en past op de 2-, 4- en 5-deurs versies. Nog steeds verkrijgbaar; maar backorder omdat ze in beperkte oplage worden geproduceerd
Uitlaatsysteem 140GL/E 70-73 | Uitlaatsysteem 140 GL/GLE 1970-7

Dit zijn de uitlaatsystemen voor de niet-ingespoten auto's
Uitlaatsysteem 140 1967-73 B18/B20 A/B/D | VP Autoparts

Bel VP Auto om erachter te komen wat het verschil is.

Wat zou kunnen werken is dit, een 1/2 kit bedoeld voor gebruik met een 4:1 header. Zal waarschijnlijk nog steeds wat aanpassing vereisen om aan de header te passen. De dempers zien er echter een beetje klein uit, dus het kan net zo luidruchtig zijn als wat je hebt
Uitlaatsysteem 140 2,5sport half kit | |
Uw uitlaatpijp komt op de juiste locatie uit op de laatste foto.

Vreemde combinatie van schakelaars aan de linkerkant van het dashboardcluster. Normaal gesproken zouden er ruitenwissers, choke (indien uitgerust met carburateur), koplampen en een schakelaar voor de verwarmde achterruit onder die drie zitten. Zoals je zegt, duidelijk iemands projectauto.

Mijn vriend had een 145 uit 1970 en die had de fabrieksoptionele dakdrager en die was met schroeven door het dak gemonteerd en de 6 pads voor de met schroeven gemonteerde voetstukken bevinden zich ongeveer op dezelfde locatie als op uw foto, dus ja, het zou een fabrieksgeleverde drager kunnen zijn.

Ik hou van stations. Ik had een 745 turbo voor 25+ jaar en het was de favoriete auto van mijn vrouw. B230FT had veel zoom in vergelijking met de vroege jaren 80 Toyota Corolla die ze had voordat we trouwden. De Volvo-dealer is de stad uit gegaan, dus nu heb ik een 2021 A4 Allroad die veel meer zoom heeft, een beter brandstofverbruik heeft en veel stiller is; maar kan lang niet zoveel spullen vervoeren als de 745 en er is over het algemeen geen hoop dat ik iets ingewikkelds aan de auto kan repareren omdat ik geen toegang heb tot het Odis-diagnosesysteem. Audi heeft ook een voorliefde voor TTY-bevestigingsmiddelen over de hele auto (niet alleen kopbouten), wat extra kosten met zich meebrengt als het tijd is om reparaties uit te voeren. De Audi-servicemanual die ik heb, is duizenden pagina's lang. Ik deed het goed met de Haynes-servicemanual voor de 745, die beslist minder dan 1000 pagina's lang was.

#7 ·
De motor lijkt voorheen brandstof ingespoten te zijn geweest, omdat je kunt zien dat er pluggen in de kop zijn geplaatst waar de injectoren waren gemonteerd. Als de motor uit 1971 komt, is het een B20E met een compressieverhouding van 10,5:1 en heeft hij absoluut 92 octaan brandstof nodig. Ik dacht echter niet dat brandstofinjectie een optie was op de 145 in 1971. De 'aanwijzing' zou de badge op de voorspatbord zijn. Als er 145S op staat, dan was hij voorzien van carburateur (dubbele SU of stromberg). Een hypothetische brandstof ingespoten auto zou 145E (E voor einspritzen) hebben. Dat laat de motor als een transplantatie zoals je suggereert en het zou een B20E uit 1971 kunnen zijn met een compressieverhouding van 10,5:1 of de latere B20F met een compressieverhouding van 8,5:1. Theoretisch kan de B20F leven met een lagere octaan brandstof; maar de zeer diepe quenchband op de B20F vermindert het quench-effect waardoor de motor gevoeliger is voor detonatie dan moderne motoren, dus het netto-effect is dat hij waarschijnlijk nog steeds iets beters nodig heeft dan 87 octaan brandstof.

Uw auto heeft een 4:1-header die niet origineel is, wat betekent dat er wat fabricage nodig zal zijn om deze aan te passen aan een 'origineel' uitlaatsysteem. Dit is het uitlaatsysteem zoals gemonteerd op de B20E-motoren
View attachment 290971

Het heeft een iets grotere diameter pijp en een resonator en past op de 2-, 4- en 5-deurs versies. Nog steeds verkrijgbaar; maar in backorder omdat ze beperkte productieruns doen
Uitlaatsysteem 140GL/E 70-73 | Uitlaatsysteem 140 GL/GLE 1970-7

Dit zijn de uitlaatsystemen voor de niet-ingespoten auto's
Uitlaatsysteem 140 1967-73 B18/B20 A/B/D | VP Autoparts

Bel VP Auto om erachter te komen wat het verschil is.

Wat zou kunnen werken is dit, een 1/2 kit bedoeld voor gebruik met een 4:1 header. Zal waarschijnlijk nog steeds wat aanpassing vereisen om aan te passen aan de header. De dempers zien er echter een beetje klein uit, dus het kan net zo lawaaierig zijn als wat je hebt
Uitlaatsysteem 140 2,5sport half kit | |
Uw uitlaatpijp komt op de juiste plek uit op de laatste foto.

Vreemde combinatie van schakelaars aan de linkerkant van het dashboardcluster. Normaal gesproken zouden er ruitenwissers, choke (indien voorzien van carburateur), koplampen en een schakelaar voor de verwarmde achterruit onder die drie zitten. Zoals je zegt, duidelijk iemands projectauto.

Mijn vriend had een 145 uit 1970 en die had de af fabriek geleverde optionele dakdrager en die was met schroeven door het dak gemonteerd en de 6 pads voor de met schroeven gemonteerde voetstukken zitten ongeveer op dezelfde plek als op je foto, dus ja, het zou een af fabriek geleverde drager kunnen zijn.

Ik hou van stations. Ik had een 745 turbo gedurende 25+ jaar en het was de favoriete auto van mijn vrouw. B230FT had veel zoom in vergelijking met de vroege Toyota Corolla uit de jaren 80 die ze had voordat we trouwden. De Volvo-dealer is de stad uit vertrokken, dus ik heb nu een 2021 A4 Allroad die veel meer zoom heeft, een beter brandstofverbruik heeft en veel stiller is; maar kan nergens zoveel spullen vervoeren als de 745 en er is over het algemeen geen hoop dat ik iets ingewikkelds aan de auto kan repareren omdat ik geen toegang heb tot het Odis-diagnosesysteem. Audi heeft ook een obsessie met TTY-bevestigingsmiddelen over de hele auto (niet alleen de kopbouten), wat extra kosten met zich meebrengt als het tijd is om reparaties uit te voeren. De Audi-servicemanual die ik heb, is duizenden pagina's lang. Ik deed het prima met de Haynes-servicemanual voor de 745, die beslist minder dan 1000 pagina's lang was.
Is het een B18-blok, met een B20-brandstofinjectiekop? Is er een manier om de kop te identificeren zonder de kleppendeksel te verwijderen?

Image

#11 ·
Bovenop het inlaatspruitstuk, direct bij de inlaat, heeft het spruitstuk een vreemde weerhaakpoort die is afgesloten. De B20E-versies hebben die poort absoluut niet, dus ik vermoed dat het spruitstuk een B20F-spruitstuk is en van de laatste generatie van de D-jet op de B20. Omdat de motor echter al een allegaartje is, zou ik er niet 100% zeker van zijn dat het spruitstuk bij de kop past. De definitieve identificatie op de kop zouden de vlakken versus geen vlakken zijn die craig300 heeft gepost.

Als hij vlakken heeft die aangeven dat het een F-kop is, betekent dat niet dat het nog steeds een 'F-spec'-kop is. Hij zou bewerkt kunnen zijn om de compressieverhouding te verhogen. Bepaalde F-koppen van een bepaald jaar waren eigenlijk wenselijk omdat ze meer metaal hadden op de korte zijradius van de uitlaatpoort, wat van waarde zou zijn als je de motor zou tunen. Het is niet ongebruikelijk om een F-kop om te zetten in een E-spec-kop.

B20-kop op een B18-blok roept interessante vragen op over wat er in het blok gebeurt. Enige discussie over B20-koppen op B18-blokken hier
(47) B18 with B20 Fuel Injected Head?? | SwedeSpeed - Volvo Performance Forum

Wat er beneden gebeurt, is belangrijk in termen van tuning. Als het een B18-boring behoudt, is de verbrandingskamer in de kop te groot voor de boring, dus je hebt een deel van de quench-zone verloren, wat de kans vergroot dat dit een pinger wordt die hoogoctaangehalte brandstof wil of met echt vertraagde ontsteking moet worden gebruikt. Ik voorspel dat op een gegeven moment het verwijderen van de kop om erachter te komen 'wat je hebt' nodig kan zijn.

#13 ·
Bovenop het inlaatspruitstuk, direct bij de inlaat, heeft het spruitstuk een vreemde weerhaakpoort die is afgesloten. De B20E-versies hebben die poort absoluut niet, dus ik gok dat het spruitstuk een B20F-spruitstuk is en van de laatste generatie van de D-jet op de B20. Omdat de motor echter al een allegaartje is, zou ik er niet 100% zeker van zijn dat het spruitstuk bij de kop past. De definitieve identificatie op de kop zouden de vlakken zijn versus geen vlakken die craig300 heeft geplaatst.

Als het vlakken heeft, wat aangeeft dat het een F-kop is, betekent dat niet dat het nog steeds een 'F spec'-kop is. Het kan zijn bewerkt om de compressieverhouding te verhogen. Bepaalde F-koppen van een bepaald jaar waren eigenlijk wenselijk omdat ze meer metaal hadden op de korte zijradius van de uitlaatpoort, wat van waarde zou zijn als je de motor zou porten. Het is niet ongebruikelijk om een F-kop om te zetten in een E-spec-kop.

B20-kop op een B18-blok roept interessante vragen op over wat er in het blok gebeurt. Enige discussie over B20-koppen op B18-blokken hier
(47) B18 with B20 Fuel Injected Head?? | SwedeSpeed - Volvo Performance Forum

Wat er hieronder gebeurt, is belangrijk voor de afstemming. Als het een B18-boring behoudt, is de verbrandingskamer in de kop te groot voor de boring, dus je hebt een deel van de quench-zone verloren, wat de kans vergroot dat dit een pinger wordt die brandstof met een hoog octaangehalte wil of moet worden gebruikt met echt vertraagde ontsteking. Ik voorspel dat op een gegeven moment het verwijderen van de kop om erachter te komen 'wat je hebt' nodig kan zijn.
Het lijkt erop dat er geen vlakke plek boven de uitlaatpoorten is. Dus een E-kop?

Image

#14 ·
Terug van de uitlaatwinkel en ik ben veel blijer met het geluid van een stillere uitlaat.

Ik vroeg hem ook om de tip naar beneden te draaien in plaats van recht naar buiten. Ik denk dat het er beter uitziet en het is weg van de rubberen bumper gericht.

Attachments

#20 ·
Ik heb wat problemen met het vinden van een bedradingsschema voor deze auto. Kan iemand me in de goede richting wijzen?
142 / 144 bedradingsschema dat vrijwel hetzelfde is als de 145, behalve voor het mechanisme van de achterklepruitenwisser.
SW-EM Bedradingsschema en gerelateerde compilatie

Als je echt het bedradingsschema van het wisser mechanisme nodig hebt, heb ik een servicehandleiding uit 1971 met de 145 WD; maar het kan even duren voordat ik tijd heb om het te scannen.

#24 ·
Weet niet zeker of de 700-serie zou passen, maar Virgos zouden er geweldig uitzien en passen direct. Kijk of je een goedkopere set kunt vinden en je eigen banden kunt kopen.

#25 · (Edited)
#28 ·
Als je nog steeds zoekt, heb ik een mooie set Borbet 5-spaaks gegoten lichtmetalen velgen van mijn 745 turbo. Ik heb ze gebruikt voor zomerbanden, dus ze zijn in goede staat. Dezelfde boutpatroon als de 140. Ik denk dat de offset 25 mm is voor wat ik denk dat een 6" velg is. De 140 heeft een offset van 25 mm voor de 5" velg of 32 mm offset voor de 5,5 " velg. Ze zijn nog steeds voorzien van 195/65HR15 banden en ik zou ze op mijn 140 kunnen passen (als het hier ooit stopt met regenen).

#31 ·
Haynes-handleiding is gearriveerd. Dit zal helpen.
Image

De binnenverlichting werkt weer. De zekering was doorgebrand. De deurschakelaars werken niet, maar ik vond een kale draad in de buurt van de bestuurderskant die de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb hem voorlopig afgeplakt totdat ik bij de deurschakelaar kan komen. Ik kan tenminste 's nachts in de auto kijken.
Image

Image

De bedrading onder het dashboard is een rommeltje.
Image

Ik ben begonnen met het werken aan een middenconsole.
Image