SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC90 Aanbevelingen voor ophanging upgrades

24K views 11 replies 10 participants last post by  huzzsaba  
#1 ·
2012 XC90 FWD 80K mijl. Deze auto is een dagelijkse bestuurder …lichte taak… school...werk… thuis. Ik wil de ophanging upgraden. Wat is het verschil tussen Bilstein HD en Touring klasse schokdempers? Welke andere ophangingsupgrades heb ik nodig?

#2 ·
Ik heb dit verplaatst naar het XC90-gedeelte. Dat gedeelte waar je het in had geplaatst, is vrij rustig.

#4 ·
Bij 80.000 mijl heb je waarschijnlijk nog geen veerpoten of schokdempers nodig. Je hebt zeker geen veren nodig.

Concentreer je op onderste draagarmen, onderste kogelgewrichten, bovenste veerzitting en bovenste lagerplaat, en mogelijk stabilisatorstang-eindverbindingen. Blijf bij Volvo OE blue box onderdelen.

Na een opknapbeurt met deze onderdelen zal de auto als nieuw aanvoelen.

Als je echter toch de moeite neemt om de veerzittingen en veerpootlagerplaten te vervangen, is dat het moment om de voorste veerpoten te vervangen. Nogmaals, blijf bij Volvo OE.

Als je aanhoudt op een iets stuggere rit, overweeg dan de Volvo OE Sport- of R-Design-veerpoten (een directe vervanging). Doe dit alleen in combinatie met Volvo OE Nivomat (zelfnivellerende) achterschokdempers (duur!) voor een evenwichtige rit.

GL.

#5 ·
IPD-stabilisatorstangen, HD-eindverbindingen, subframe-bushing-inzetstukken en veerpootbrug-conversie worden ten zeerste aanbevolen! Ik heb dit allemaal aan de mijne toegevoegd bij 100.000 mijl (de rest van de ophanging is origineel), en het veranderde de handling van de auto behoorlijk dramatisch.

#6 · (Edited)
Wat PAX5 zei, vooral het deel over het gebruik van Volvo-onderdelen, en vooral het gebruik van Volvo-onderdelen voor ophangingsonderdelen.

De poster hierboven heeft een V8 Sport, dus veel van de "upgrades" (inclusief snelheidsgevoelige stuuraanpassingen) waren al door de fabriek gedaan voor deze specifieke auto en hij zal anders presteren dan de "standaard" setup voordat er extra werk wordt verricht.

Dat gezegd hebbende, IPD-stabilisatorstangen zijn dikker dan standaard (IPD: 25 mm voor/28 mm achter, Standaard: 23 mm voor/23 mm achter, Sport/R-design: 24 mm voor/25 mm achter) dus zouden de rit moeten verstevigen en de helling in bochten moeten verminderen. Enige nadeel is de arbeid om te installeren (voor/achter subframe moet eraf geloof ik).

Subframe bussen en veerpootbrug poly inserts zullen de dingen nog stijver maken, maar kunnen leiden tot meer trillingen en negatief weggevoel als de ophanging niet solide en strak is (heb ik op beide mijn auto's, naast poly achterhangers voor de uitlaat).

Ik twijfel eerlijk gezegd over IPD HD eindverbindingen, ik weet niet zeker of ze een merkbare verbetering bieden ten opzichte van Volvo standaard, qua prestaties of levensduur. In werkelijkheid denk ik van niet, ondanks dat ik een set op mijn auto heb, maar laten we kijken wat er in de loop van de tijd gebeurt.

Er zijn een paar variaties in ophangingsopstellingen, je kunt zien wat je vandaag in de auto hebt door te kijken naar het zwarte label achter de B-stijl aan de passagierskant (zie http://forums.swedespeed.com/showth...d.com/showthread.php?222694-Retrofit-quot-sport-quot-trim-XC90-suspension-parts voor details).

Mijn persoonlijke suggestie - neem wat tijd en vernieuw de voorkant (vervang elk onderdeel dat versleten is en/of rammelt), controleer en vervang alle versleten motorsteunen, laat de wielen opnieuw balanceren samen met een uitlijning, en geef de auto nog een kans. Je zou verrast kunnen zijn hoe veel beter alles aanvoelt. Als je op dat punt nog steeds verbeteringen wilt aanbrengen, koop dan een paar IPD-stabilisatorstangen en plaats ze, gevolgd door wat je verder nog wilt doen (als je subframe bus inserts doet, gebruik dan nieuwe bouten en plastic ringen). De ophangingsvernieuwing kan een groot verschil maken in hoe je het rijgedrag waarneemt (door ook de ophanging te baselinen), waarbij elke wijziging die je daarna aanbrengt een verdere verbetering is.

Succes!

#7 ·
Ik ben het eens met de bovenstaande antwoorden. focus meer op andere ophangingsonderdelen. Ik denk dat de fabrieksophanging goed is voor hoe zwaar onze auto's zijn. Alles van de aftermarket zal niet hetzelfde zijn. Achterwielophanging, indien uitgerust met nivomats, moet worden vervangen door een vervangende nivomat, zelfs als het een gebruikte is, zolang deze niet lekt.

#8 ·
Eindverbindingen hebben geen invloed op de handling, omdat ze niets dempen. Het enige verschil dat het ene merk kan bieden ten opzichte van het andere, is sterker/dikker zijn (wat nodig kan zijn voor dikkere stabilisatorstangen), een betere levensduur bieden of misschien functionaliteit toevoegen zoals de mogelijkheid om de lengte aan te passen of snel te ontkoppelen. Het is in feite een stang met een kogelgewricht aan beide uiteinden.

#9 ·
Ik ben het er sterk mee oneens dat alleen Volvo blauwe doos onderdelen gebruikt moeten worden. Volvo maakt geen eigen ophangingsonderdelen. Je kunt hetzelfde onderdeel van de originele fabrikant kopen voor aanzienlijk minder geld:

Draagarmen: Gemaakt door Lemförder - als je handig bent in een werkplaats, hoef je alleen de bus-inzetstukken te vervangen, het metaal is prima, tenzij je schade hebt gehad. Het is meestal niet de moeite waard om die eruit te laten persen voor de gemiddelde persoon, en mensen vervangen gewoon het hele onderdeel. Sommigen zouden zeggen dat Meyle en Moog ook goed zijn (en minder geld kosten), maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voorste schokdempers: Volvo betrekt van Sachs - ze maken een goed onderdeel. Sommigen zouden beweren dat Bilstein een stap vooruit is - voor zover ik weet hebben ze een levenslange garantie op onderdelen.

Achterste schokdempers: Sommige modellen hebben een automatische niveauregeling genaamd nivomat (eigenlijk gemaakt door sachs). Ik denk niet dat een 2011 FWD deze standaard had. Je kunt onder je auto kijken voor een dikke zwarte buis. Zoek op het forum naar foto's. Nivomats zijn duur en tenzij je sleept of regelmatig zware ladingen achterin vervoert (dit geldt ook voor mensen op de 3e rij) is het niet echt nodig.

Veren: Deze zouden niet versleten moeten zijn.

Ik vind het moeilijk om duidelijke antwoorden te krijgen van werkplaatsen over ophangingsupgrades. Iedereen houdt van een ander type rijgedrag en als het gaat om het vervangen van bussen (vooral subframes), willen de meeste werkplaatsen de klus niet echt, omdat het zo'n PITA is.

#11 · (Edited)
Ik ga het sterk oneens zijn met alleen Volvo blue box-onderdelen. Volvo maakt zijn eigen ophangingsonderdelen niet. Je kunt hetzelfde onderdeel van de originele fabrikant kopen voor aanzienlijk minder geld....
Ik was ooit zo, toen mijn tijd waardevoller werd dan mijn geld en ik terugging naar alleen OE voor ophangingsonderdelen (gebruik nog steeds Bosch en Denso, etc. voor niet-stressvolle mechanische onderdelen).

Had een paar jaar geleden geprobeerd een draad te starten over welk aftermarket ophangingsonderdeel BEWEZEN gelijkwaardig (in prestaties en levensduur) is aan OE en specifiek binnen de XC90-toepassing. Ik weet niet zeker waar het gebleven is, mensen zijn welkom om een nieuwe te starten.

Dit eindigt altijd als een discussiepunt, welke aftermarket fabrikant, welk exacte onderdeel van de fabrikant (voorbeeld - niet alle Lemforder-onderdelen met Volvo PN-kruisverwijzingen zijn gelijkwaardig). Het zou fijn zijn om iets samen te stellen waar mensen het over eens kunnen worden met betrekking tot het gebruik van niet-OE voor repetitieve mechanische stressonderdelen.

Een beoordeling van mijn berichten zal onthullen dat ik meer dan 10 jaar heb geprobeerd (heb mijn '05 sinds nieuw) om OE-prestaties uit aftermarket-onderdelen op mijn XC90 te halen en, met enkele kleine uitzonderingen, heb ik ze nog nooit zo lang laten meegaan of zo goed laten presteren als OE. Veerzittingen, stabilisatorstangen, stuurkogels, kogelgewrichten, lagerplaten, ik heb ze zo ongeveer allemaal geprobeerd.

Mensen zullen alles op (of in) hun auto's zetten wat ze willen. Ik kan alleen suggesties doen op basis van mijn persoonlijke geschiedenis (en rijstijl).

#10 ·
Na een aantal problemen met de draagarmen/bussen te hebben gehad, heb ik Lemforder-bussen gekregen en deze in de originele Volvo-armen laten persen. Mijn garage rekende me $60. De bussen zijn te vinden op FCPEuro voor $65 +/-. Het is een beetje een lastige klus, maar niet verschrikkelijk met de juiste gereedschappen. Een extra paar handen is enorm handig, vooral bij het proberen de kogelgewricht terug in de draagarm te krijgen. Dat is het ergste deel van de klus.

Volgende op mijn lijst, en onderdelen zijn besteld: binnenste en buitenste stuurstangen. Daarna zijn de enige items die uiteindelijk in de voorkant vervangen moeten worden de veerpoot en de bijbehorende hardware. Uiteindelijk: subframe bussen en motorsteunen. Niets daarvan lijkt verschrikkelijk, dus geen haast.

Oh, de mijne stond op 170.000 originele mijlen toen er tekenen waren van problemen met de draagarmbussen en kogelgewrichten. Geen van beide was volledig defect. Hetzelfde voor de stuurstangen. Ze moeten vervangen worden, maar zijn nog niet defect. Ik hoop die klus op zondag te kunnen doen. De onderdelen van FCP (gisteren besteld met gratis verzending) zullen hier vrijdag zijn.

#12 ·
Na een aantal problemen met de draagarmen/bussen te hebben gehad, heb ik uiteindelijk Lemforder-bussen gekregen en deze in de originele Volvo-armen laten persen. Mijn garage rekende me $60. De bussen zijn te vinden op FCPEuro voor $65 +/-. Het is een beetje een lastige klus, maar niet verschrikkelijk met de juiste gereedschappen. Een extra paar handen is enorm handig, vooral bij het proberen de kogelgewricht terug in de draagarm te krijgen. Dat is het ergste deel van de klus.

Volgende op mijn lijst, en onderdelen zijn besteld: binnenste en buitenste stuurstangen. Daarna zijn de enige items die uiteindelijk in de voorkant vervangen moeten worden de veerpoot en bijbehorende hardware. Uiteindelijk: subframe bussen en motorsteunen. Niets daarvan lijkt verschrikkelijk, dus geen haast.

Oh, de mijne had 170.000 originele mijlen toen er tekenen waren van problemen met draagarmbussen en kogelgewrichten. Geen van beide was volledig defect. Hetzelfde voor de stuurstangen. Ze moeten vervangen worden, maar zijn nog niet defect. Ik hoop die klus op zondag te kunnen klaren. De onderdelen van FCP (gisteren besteld met gratis verzending) zullen hier vrijdag zijn.
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Mijn Meyle Hd draagarmbus ging maar 2 jaar mee. Ik kocht de lemforder-bussen en bracht het naar mijn lokale garage om de draagarmen eruit te laten halen en de nieuwe bussen erin te laten persen. Hij deed al het werk en rekende me $180.