SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC90 Akebono remblokken review

35K views 69 replies 27 participants last post by  johnsnowkornar  
#1 ·
Welnu, mijn vrouw en ik gebruiken de XC90 veel voor lange reizen, de OEM-remblokken gingen lang genoeg mee, maar ik vroeg me af of andere merken zoals Akebono keramische remblokken verschil zouden maken op mijn XC qua prestaties en tijd.

Ik heb veel onderzoek gedaan naar de Akebono-onderdeelnummers EUR979 voor 316 mm rotoren en EUR 1003 voor 336 mm rotoren. Ik belde Akebono en ze vertelden me dat EUR1003 niet kan worden gebruikt op de 316 mm of tenminste dat de info die ze van mensen kregen.

In mijn lokale remmenwinkel hadden ze de EUR975 niet, dus ik probeerde erachter te komen wat het belangrijkste verschil is tussen de EUR1003 en mijn XC90 2.5T remblokken, die de kleine rotoren (316 mm) hebben. Mijn Volvo-monteur en ik vergeleken ze allebei en er was helemaal geen verschil, dezelfde remblokken, maat, ontwerp, enz. Dus ik installeerde ze om erachter te komen wat het verschil is in gevoel en stopkracht met de keramische remblokken.

Welnu, ik vind het erg fijn hoe snel de XC stopt bij hoge snelheden, er is ook geen STOF meer op mijn wielen, wat een heel goed punt is. Na ongeveer 5.000 mijl zien de rotoren er als nieuw uit, de remweg en het comfort zijn geweldig. Dus voor XC90-bezitters is Akebono een geweldige optie voor remblokken.

#2 ·
Interessante info zeker, bedankt voor de update. Ik zou alert zijn op hogere rotorslijtage, aangezien keramiek bekend staat als zeer hard en veel stoppende wrijving kan genereren, maar ook rotors kan verslijten alsof er geen morgen is.

Ik vind de gedachte aan minder remstof prettig, want het schoonmaken van de wielen op de XC-auto's is een eindeloze klus.

Groeten,
P

#5 ·
Interessante info zeker, bedankt voor de update. Ik zou alert zijn op hogere rotorslijtage, aangezien keramiek bekend staat als zeer hard en veel stoppende wrijving kan genereren, maar ook rotors kan opeten alsof er geen morgen is.Ik vind de gedachte aan minder remstof prettig, want het schoonmaken van de wielen op de XC-auto's is een eindeloze klus.groeten,P
Kun je een link plaatsen naar een studie die zegt dat keramische remblokken rotors opeten alsof er geen morgen is:confused:Gebruik al jaren keramische remblokken, nog nooit problemen gehad met vernietigde rotors.We wonen bovenop een heuvel, mijn vrouw remt graag naar beneden in onze XC90 en Jeep Grand Cherokee, beide nieuw gekocht.De originele Jeep-remblokken gingen 25.000 mijl mee. Vervangen door keramiek, krijgen we met keramiek ongeveer 70.000 mijl op de voorste remblokken, 90.000 mijl op de achterste remblokken. Raad eens? Hebben nog steeds originele rotors in goede staat met 165.000 mijl:thumbup:Onze 04 XC90 T6 verving de originele Volvo-remblokken bij 20.000 mijl door keramiek. De XC90 heeft nu 117.000 mijl, verving een paar duizend mijl geleden de voorste en achterste remblokken. Zeer weinig slijtage aan de originele rotors bij 113.000 mijl :thumbup:

#3 ·
Mr. P, dat is het interessante punt, na 5000 mijl of meer zie ik geen slijtage aan de rotors, het ziet er echt goed uit.

#4 ·
Ze staan ​​al ongeveer een jaar vooraan en sinds de zomer achteraan. geen stof, voor straatgebruik zijn ze meer dan voldoende, geen vervaging op straat en uitstapjes door de bergen als ze worden bereden zoals het bedoeld is (een hoge stationwagen(

ik zou ze waarschijnlijk niet op mijn BMW zetten, tenzij ik een paar recensies lees van mensen die hard met de auto rijden, en met een vergelijking van bijvoorbeeld cool carbons, maar voor de volvo zijn ze uitstekend. Ik raad de akebonos ten zeerste aan voor de xc.

#8 ·
Het was interessant dat mijn lokale dealer duurzame Volvo-remblokken heeft die ook anders lijken te zijn dan normaal, maar ik ben naar Akebono gegaan om iets anders te testen. Voor de prijs en kwaliteit is dit de juiste keuze voor mij. Zal de achterste binnenkort vervangen.

#9 ·
Ik had deze op een gegeven moment op mijn odyssee gezet. Maar na ongeveer 8 maanden begon ik een vreselijke trilling te krijgen tijdens het remmen. Ik heb het een tijdje verdragen, denkend dat ik de remschijven krom had getrokken, maar uiteindelijk besloot ik terug te gaan naar een semi-metalen remblok. Ongeveer 2 weken later, geen trilling - alles was goed. Het lijkt erop dat de akebono remblokken residu op de remschijf achterlieten en deze lieten pulseren. Toen het eenmaal versleten was door de nieuwe remblokken, geen problemen. Ik wilde de remblokken echt leuk vinden en het ging best goed, totdat ze begonnen te pulseren.

#10 ·
Met stadsritten sleten onze XC90 de originele voorste remblokken in ~15k mijl (evenals de eerste set banden). De remmen vervangen door de Akebono keramische remmen en zijn zeer tevreden. Ten eerste, geen zwarte voorwielen meer - alleen een heel lichtgrijs stof. Ten tweede, ze gaan nog steeds sterk mee (originele gedraaide rotors inbegrepen) met dezelfde mix van stadsritten, nu met 64k op de kilometerteller. Ze bijten misschien in het begin niet zo sterk als de originelen, maar ik kan niet echt vergelijken (en ik lees dit misschien af van wat anderen in het verleden hebben geschreven). De achterste originele remmen gingen mee tot 60k, en ik heb ze vervangen door originele bij de Volvo-dealer, hoewel ze nog steeds donker remstof produceren. Geen problemen met trillingen tijdens het remmen.

#11 ·
De vibratie kan worden veroorzaakt door een slecht inremproces

#12 ·
08 XC90 V8 nieuw gekocht. ~70% snelweg, 40% stedelijk. 52K mijl en OEM-remblokken, voor 40%, achter 70%. Ook OEM-banden, maar die worden deze week vervangen.

Er zitten aanzienlijke groeven op de voorste rotors. Verwacht ze te vervangen bij het vervangen van de remblokken. Geen groeven op de achterste rotors. Het remvermogen lijkt te zijn afgenomen naarmate de slijtage van de remblokken vordert. Omdat er minder warmte wordt afgevoerd omdat er minder remmassa is om die warmte vast te houden, denk ik dat warmte de oorzaak kan zijn, maar dat is puur op gevoel.

Een aantal auto's geleden bezat ik een '84 Audi 4000 Quattro. OEM-remblokken werden bij 19K vervangen door keramische remblokken rondom vanwege stofvorming. De auto werd verkocht bij 142K mijl en die keramische remblokken hadden nog steeds een aanzienlijke levensduur. Alle vier de rotors vertoonden ernstige slijtage en zouden duidelijk vervangen moeten worden wanneer de remblokken werden vervangen. Geen kromtrekken echter.

Als de OEM-remblokken worden vervangen, gebeurt dat met keramische remblokken. Zijn Akebono-remblokken de remblokken van keuze voor de XC90?

Ik heb de kwestie van de rotorafmetingen niet onderzocht, maar welke XC90's hebben welke afmetingen rotors?

#13 ·
Ik heb de rotorafmetingen niet onderzocht, maar welke XC90's hebben welke rotorafmetingen?
Ik heb eerder een soortgelijke vraag gesteld en geen definitief antwoord gekregen. De enige manier om het zeker te weten, is om de dealer uw VIN-nummer te geven of ze te meten. Mijn 06 V8 heeft de 365 rotoren, ik zou me voorstellen dat de V8's allemaal 365 mm rotoren kregen, de T6's zitten waarschijnlijk in hetzelfde schuitje. De 2.5 en 3.2 zijn waarschijnlijk gemengd, afhankelijk van de AWD- en bandenmaatopties op het voertuig. Sommigen hebben beweerd dat er geen verschil is in de remblokken of de remklauwen tussen de twee maten rotoren. Naar verluidt zijn alleen de rotoren en de beugelbevestigingen van de remklauw anders.

#14 ·
365 mm rotors? Of bedoel je 336 mm?

#16 ·
Welnu, na wat onderzoek zie ik beweringen dat keramische remblokken daadwerkelijk minder belastend zijn voor de rotors, dus gewapend met die info en aanbevelingen hier ga ik er denk ik binnenkort een paar proberen.

#17 ·
Ik zit bijna op 10.000 km met deze remblokken en kan niet geloven dat de remschijven er nog als nieuw uitzien. Ik zal ze zeker binnenkort voor mijn achterkant halen.

#19 ·
Ik heb onlangs de OE-remblokken en -schijven vervangen door Zimmerman-schijven en Akebono-remblokken, ongeveer 1.100 mijl geleden. Afgezien van het gebrek aan overmatig stof op de wielen, merk ik alleen dat ik prima stop zonder zichtbare slijtage aan de schijven. De tijd zal het leren of dat verandert.

#20 ·
Klinkt goed, ik denk dat aftermarket dit keer beter werkt dan OEM. Voordat ik mijn XC90 had, had ik een RAV4 uit 2007 en probeerde ik verschillende aftermarket-remblokken en niets was beter dan OEM, daarom was ik niet zelfverzekerd genoeg om iets anders dan Volvo-onderdelen te proberen, maar ik denk dat de Akebono in dit geval perfect past.

#21 ·
Hoewel ik onlangs een nieuwe set Nokians op mijn V8 Sport heb laten installeren, informeerde de bandenwinkel me dat mijn voorremmen dringend aan vervanging toe waren (~87.000 km). De remschijven waren gegroefd als een oude lp en de remblokken waren zeker versleten. De bandenwinkel had Akebono remblokken en had ze op voorraad. Ik was terughoudend, maar ik vertrouw deze winkel omdat ze alleen kwaliteitsproducten verkopen, en ze bevalen deze remblokken ten zeerste aan, dus ik zei ja tegen de remblokken en nieuwe voorremschijven. Te vroeg om te zeggen, maar tot nu toe gaat het goed. Mijn grootste zorg is dat ik in de zomer een boot van 22 voet sleep en alle remkracht nodig heb die ik kan krijgen. Ik hoop dat de Akebono remblokken net zo goed aangrijpen als de OEM (die geweldig werk verrichtten, hoewel mijn wielen altijd vuil waren).

#22 ·
XC90 Remblokken

Ik heb mijn 2e XC90. Ik had een 07 die 37.000 mijl had toen ik hem inruilde en hij had nog steeds de originele remblokken en -schijven. Mijn huidige XC 90 heeft 56.000 mijl en ik heb nog steeds de originele fabrieksremblokken en -schijven. Ik moet wel als een oude man rijden, maar slijtage van de remmen is nooit een probleem geweest.

#23 ·
Mijn ervaring is dat de OEM-remblokken en -schijven sneller 'bijten' bij noodstops. Ik heb ooit aftermarket (de beste die er zijn) op mijn s60 gezet en heb het op de harde manier geleerd. Aftermarket remmen lijken in mijn ervaring koud te worden en meer inspanning te vergen - wat een ramp kan betekenen.

#24 ·
Het hangt af van het merk, vanuit mijn oogpunt is de HPS in mijn Brembo r-remmen veel beter dan OEM en ik heb Akebono getest bij harde stops en tot nu toe geen problemen.

#25 ·
Gewoon nieuwsgierig, hoe koud wordt het bij jou in de buurt? Mijn slechte ervaring, hoewel niet gebruikelijk, heeft veel indruk op me gemaakt (pardon the pun). Het was een 5*-winterochtend in het noordoosten. Ik reed een paar minuten zonder de remmen te gebruiken. Komt hier vaak voor, want ik zit op het platteland.

Toen ik de remmen voor het eerst gebruikte, was het een onverwachte, snelle stop, niet echt een noodstop... De remmen grepen niet - gleden gewoon een fractie van een seconde, waardoor ik achterop de auto voor me reed. Ik merkte dit probleem ook tijdens het rijden op de snelweg tijdens lange, zeer koude ritten. Met deze set begon ik de remmen zelfs periodiek te gebruiken om ze een beetje warm te houden... Ik weet dat dit totaal anekdotisch is, maar het is wel mijn ervaring. Ik heb me altijd aan OEM gehouden en zal dat ook blijven doen. Het risico is het niet waard - ik geef helemaal niets om remstof.

#62 ·
Gewoon nieuwsgierig, hoe koud wordt het bij jou in de buurt? Mijn slechte ervaring, hoewel niet gebruikelijk, heeft een grote impact op me gehad (pardon the pun). Het was een 5* winterochtend in het noordoosten. Ik reed een paar minuten zonder de remmen te gebruiken. Komt hier vaak voor, aangezien ik op het platteland woon.

Toen ik de remmen voor het eerst gebruikte, was het een onverwachte, snelle stop, niet echt een noodstop... De remmen grepen niet - gleed gewoon een fractie van een seconde, waardoor ik achterop de auto voor me botste. Ik merkte hetzelfde probleem tijdens het rijden op de snelweg tijdens lange, zeer koude ritten. Met deze set begon ik de remmen zelfs periodiek te gebruiken om ze een beetje warm te houden... Ik weet dat dit totaal anekdotisch is, maar toch mijn ervaring. Ik heb en zal altijd bij OEM blijven. Het risico is het niet waard - maakt me helemaal niets uit over remstof.
Dit baart me zorgen. Ik moet mijn remmen en rotors vervangen en wil iets met meer remkracht dan OEM en de Akebono's zijn erg aantrekkelijk. Hoewel we in DC wonen en milde winters hebben, zijn we in de winter constant in het noorden. Ik merk precies wat oom Peco beschrijft met onze huidige setup, maar het is niet alleen toe te schrijven aan de kou, maar aan kou + winterweer, d.w.z. ijzel/sneeuw. Als het onder het vriespunt is en weersomstandigheden zijn en we op de snelweg rijden, d.w.z. lange stukken waar niet geremd wordt, en de remmen worden gebruikt, is er een vertraging van één tot twee seconden vanaf het moment dat het pedaal wordt ingedrukt tot het moment dat de remkracht wordt gevoeld. Enige gedachten of dit zo blijft met de Akebono's?

Het verwarrende is dat remmen bij koud weer helemaal prima is. Koud + neerslagweer is waar ik het probleem ervaar.

#26 ·
Hier in mijn stad zien we geen temperaturen onder -4 tot -1 graden Celsius.

#27 ·
Bedankt voor deze post! Mijn voorste bestuurdersrem begon onlangs te piepen en ik besloot de remblok te bekijken, het lijkt erop dat deze vervangen moet worden. Ik ga dit project dit weekend voor het eerst aanpakken, hopelijk is het niet te ingewikkeld. Mijn vraag is hoe ik kan bepalen wanneer ik de remschijf moet vervangen?

Gezocht op Google met betrekking tot de "lippen" op de remschijf, het lijkt erop dat alle vier de remschijven deze "lippen" hebben waarover gesproken wordt. Kan dit duidelijk een indicator zijn wanneer de remschijf vervangen moet worden?

Bedankt jongens.

#30 ·
Bedankt voor deze post! Mijn voorste bestuurdersrem begon onlangs te piepen en ik besloot de remblok te bekijken. Het ziet eruit alsof deze vervangen moet worden. Ik ga dit project dit weekend voor het eerst aanpakken, hopelijk is het niet te ingewikkeld. Mijn vraag is hoe ik kan bepalen wanneer ik de remschijf moet vervangen? Ik heb op Google gezocht naar de "lippen" op de remschijf, het lijkt erop dat alle vier de remschijven deze "lippen" hebben waar ze over spreken. Kan dit geen duidelijke indicator zijn wanneer de remschijf vervangen moet worden? Bedankt jongens.
Over het algemeen wil je remschijven niet hergebruiken wanneer je je remblokken vervangt.

#31 ·
Kan iemand mij een idee geven over hoe ik de achterste rotor en remblokken kan vervangen? Is het hetzelfde als de voorkant? Ik neem aan dat het moeilijker wordt vanwege de parkeerrem. Kan ik de rotor gewoon verwijderen zonder met de parkeerrem te knoeien? Bedankt op voorhand.