SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC70 Bagagebox info/galerij

12K views 19 replies 10 participants last post by  CrossingCountries  
#1 ·
Mijn vrouw en ik bekijken momenteel de opties voor een dakkoffer voor onze XC70. We zijn van plan deze voornamelijk te gebruiken voor het vervoeren van snowboards, kampeerspullen en al het andere op reizen voor ons drieën in de familie. Ik hoop een lange/smalle unit te krijgen die geschikt is voor de bovenstaande spullen, maar ook ruimte biedt voor een kajakhouder ernaast. Mijn voorkeur gaat uit naar het Yakima "Whisperbar"-systeem (op de foto) dat precies op de OEM-zijrails past en daar niet overheen steekt.

Image

Is een verlenging (langere stangen) voorbij de OEM-stangen nodig om een dakkoffer en kajakhouder naast elkaar op het dak van de XC70 te plaatsen? ...of kan ik wegkomen met de Whisperbar-breedte?

Ik dacht ook dat het leuk zou zijn als anderen hun XC70 dakkofferinstallatiegegevens en foto's konden plaatsen, zodat we allemaal kunnen zien hoe verschillende kleurencombinaties/stijlen/maten eruitzien ter referentie.

#2 ·
De Thule-vleugelprofielstangen van Volvo lijken erg op elkaar - ik ontdekte dat ik die configuratie niet aan de praat kon krijgen, zelfs niet als de kajakdrager een J-zadel was. Op de oude XC was de achterkant een paar centimeter breder, en het was krap, maar de box zou de volledig beladen J raken waardoor het onmogelijk werd om hem volledig te openen. Op de nieuwe auto's ben je aangewezen op de opzetstukken. Aero werkt ook niet. 56 inch is wat ik me herinner, maar ik kan kijken als dat helpt.

#3 ·
Bedankt voor de info. Welke dakkoffer heeft u (of in ieder geval de breedte ervan) die niet toestaat dat er een kajak naast gaat? Na wat meer onderzoek ben ik erg gecharmeerd van de Packasport-boxen... vooral de 60, die met 24" smaller is dan de meeste. Hij is ook vrij laag (12"), dus dat zou moeten helpen met de brandstofefficiëntie en windruis (wanneer de kajak niet op het dak ligt).

#6 ·

Bedankt voor de info. Welke dakkoffer heeft u (of in ieder geval de breedte ervan) die niet toestaat dat er een kajak naast gaat? Na wat meer onderzoek ben ik erg gecharmeerd van de Packasport-boxen... vooral de 60, die met 24" smaller is dan de meeste. Hij is ook vrij laag (12"), dus dat zou moeten helpen met de brandstofefficiëntie en windruis (wanneer de kajak niet op het dak ligt).

685XT Atlantis 1200 (24") Ik heb hem weggedaan vanwege het ruimteprobleem. Ik gebruik nu Hullavators en pak spullen in. Als ik er bijvoorbeeld een af zou halen, zou er nog steeds ruimte zijn voor een smalle box. Als de Packasport past, dan is dat een goede optie, maar dat zal behoorlijk afhankelijk zijn van de breedte van de kajak (voor traditionele rollers of de hullavator) of de voetafdruk van het J-zadel. Het Thule-model dat opvouwbaar is (Hull-a-port Pro) heeft meer montageflexibiliteit dan de basisversie. Yak maakt vergelijkbare, maar daar ben ik niet bekend mee, aangezien ik geen Yak-man ben.

#4 ·
Deze is iets smaller, maar zoals je op de foto's kunt zien, neemt hij behoorlijk wat ruimte in beslag als je hem opent. Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om alles erin te passen zonder de vierkante staven van Thule (of ronde van Yakima) te nemen die voorbij de dakrails uitsteken.

Maar hoe in hemelsnaam krijgt Yakima dit voor elkaar op een Subaru Outback??

#5 ·
Deze is iets smaller, maar zoals je op de foto's kunt zien, neemt hij behoorlijk wat ruimte in beslag als je hem opent. Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om alles erin te passen zonder de vierkante staven van Thule (of ronde van Yakima) te krijgen die buiten de dakrails uitsteken.

Maar hoe in hemelsnaam krijgt Yakima dit voor elkaar op een Subaru Outback??
De manier waarop de Packasport opent is een andere reden waarom ik hem leuk vind.....hij kantelt recht omhoog en niet opzij. Dit zou de beschikbare ruimte op het rek optimaliseren.

Image

#7 · (Edited)
Ik heb het Packasport-systeem 115 gemonteerd op Thule-stangen en het neemt het hele dak van de XC in beslag. Ik ben het ermee eens dat het ontwerp met scharnieren aan de voorkant geweldig is als je andere ruimtebehoeften op het dak hebt, maar de Packasports zijn over het algemeen erg breed om te compenseren voor het feit dat ze niet zo hoog zijn als de Thule-pods... je zou zeer brede laadstangen nodig hebben om iets anders dan mijn pod op het dak te passen. Ik ben alleen overgestapt van de Atlantis naar de Packasport omdat de grootste Thule gewoon niet groot genoeg was. De Thule-pods zijn gemakkelijker strak in te pakken, terwijl de Packasport-pods wat oefening vergen om ze vol te proppen...

#8 ·
Ik heb het Packasport-systeem 115 gemonteerd op Thule-stangen en het neemt het hele dak van de XC in beslag. Ik ben het ermee eens dat het ontwerp met scharnieren aan de voorkant geweldig is als je andere ruimtebehoeften op het dak hebt, maar de Packasports zijn over het algemeen erg breed om te compenseren voor het feit dat ze niet zo hoog zijn als de Thule-pods... je zou zeer brede lastdragers nodig hebben om iets anders dan mijn pod op het dak te passen. Ik ben overgestapt van de Atlantis naar de Packasport, alleen omdat de grootste Thule gewoon niet groot genoeg was. De Thule-pods zijn gemakkelijker strak in te pakken, terwijl de Packasport-pods wat oefening vergen om ze vol te proppen...
Zou je het erg vinden om een geïnstalleerde foto te plaatsen als je de kans krijgt? De 115 heeft een vergelijkbare lengte (binnen een paar centimeter) als degene die ik overweeg en ik ben benieuwd hoe de overhang aan de voorkant eruitziet. Heb je hem iets naar voren gemonteerd zodat je de achterklep nog volledig kunt openen?

#9 ·
Zal dit weekend wat foto's maken. Het wordt ver genoeg naar voren gemonteerd, zodat je de achterklep gemakkelijk kunt openen, zelfs als je de spoiler op de achterklep hebt. Het goede aan de locatie op het dak is dat je op de achterbanden kunt staan om het te laden....

#11 · (Edited)
Thule Atlantis 2100

Ik pak al zo'n 30 jaar spullen en speelgoed in op het dak van mijn auto's. Ik heb zowel Yakima- als Thule-rekken en hun accessoires gebruikt voor ski's, fietsen, boten, hout, joggingwagens, noem maar op en het heeft waarschijnlijk op mijn dak gestaan. Onlangs een '07 XC70 gekocht met fabrieksrails. Omdat ik de grootst mogelijke flexibiliteit en opties voor bevestigingen wilde hebben of gewoon spullen wilde vastbinden met touw (oud klimtouw werkt naar mijn mening het beste), ben ik teruggegaan naar het Thule vierkante stangensysteem (450) in de lengte aanbevolen door Volvo/Thule, dat ongeveer 4 inch voorbij de fabrieksrails komt. De dwarsbalken van de Volvo-fabriek liggen niet plat over de daklijn, maar buigen eerder licht over het dak. Oké voor een box, maar niet voor fietsen of spullen, wat totaal contraproductief is. Toegegeven, mijn box is enorm (lang en breed) en bedekt het hele dak van voor naar achter, maar er kan een hoop spullen in! Ski's (inclusief mijn DH-boards), snowboards, laarzen, bagage, kinderwagens, wetsuits, etc. en dat allemaal tegelijk. Met de extra stangeneinden kan ik fietsenrekken (2) plaatsen, één aan weerszijden van mijn box, waardoor de ruimte en het nut worden gemaximaliseerd. Ik vind de langere stangeneinden fijn, want als ik hout of een kerstboom of een ladder of wat dan ook vervoer, zijn die extra 4 inch een geweldig ankerpunt (eigenlijk 4 daarvan) dat veel vastzetmogelijkheden biedt. Natuurlijk huilen de vierkante stangen op de snelweg, maar veel minder als de box of spullen op het dak staan, wat vaker wel dan niet het geval is. Bovendien zijn de ovale stangen en kanaalstangen die er zijn en de verschillende accessoires/adapters gewoon niet zo bomvrij als de stevige oude Thule vierkante stangbevestigingen. Als je niet geïnteresseerd bent in voorzichtig spelen en je zorgen maakt of het wel 'OK' gaat zijn en je gewoon spullen moet vervoeren, dan is de beslissing naar mijn mening eenvoudig. Wat windgeruis betreft. . . daar is de stereo voor. Als het te luid is, ben je te oud. Hoewel ik hoor dat een kuip en zelfs zachte, afgeronde pads (denk aan windsurfer/surfboard) over de vierkante stangen passen en het windgeruis verzachten. Met een box of spullen aan boord wordt het windgeruis sowieso sterk verminderd en met de winter voor de deur zal die enorme box 24/7 geladen en klaar zijn. Succes!

#12 ·
We zijn dus begonnen met het zoeken naar dakkoffers als een mogelijke aankoop binnenkort. We hebben al OEM-lastdragers met vleugelprofiel, dus we hebben alleen een koffer nodig.
Kort gekeken naar de drie Volvo OEM-opties en enkele Thule-aanbiedingen. Ik zoek gewoon naar aanbevelingen.

Idealiter wil ik iets lichts en aerodynamisch (ik haat het dat Volvo de hunne slechts tot 85 MPH beoordeelt...)
Gebruik zal algemene bagage zijn, dus ik zoek gewoon naar kubieke voet ruimte, niet naar het opslaan van een specifiek groot item.
Zeker weten dat ik zo min mogelijk windruis wil (gaat samen met aerodynamica).
Wil licht, zodat het het COG niet verhoogt en ik nog steeds door bergpassen kan scheuren zonder me zorgen te maken over het rollen van de auto! :)
Maar tegelijkertijd wil ik niet iets zo kleins dat het niet veel ruimte toevoegt... wat is het nut? :)

Dus... aanbevelingen iemand?

#14 ·
En TTT...

Ik wilde het even delen, heb eindelijk onze nieuwe dakkoffer opgehaald en erop gezet. Ik moet hem nog iets naar voren schuiven omdat de achterklep lichtjes raakt, maar ik had vandaag tijdens mijn lunchpauze geen tijd meer om het af te maken. Heb de Yakima Showcase 15 in Quicksilver van REI gehaald. Ik wilde dat hij uitwisselbaar zou zijn tussen mijn auto en de RX van mijn vrouw, dus met haar korte dak was dit de langste en grootste koffer die we van alle merken konden krijgen. Hier passen zelfs mijn ski's in (max. 190's).

#17 ·
Ziet er goed uit! Enig windgeruis of helemaal niet slecht?
Bedankt! ...En ja, er is windgeruis, maar niet fluiten of iets meer dan je zou verwachten. Je kunt het nauwelijks horen met de ramen omhoog en het zonnedak dicht, maar ik heb ze allebei de afgelopen maand of zo open gehad met het lenteweer, dus ik zet gewoon de radio harder.
Ik baalde wel van één ding, ik kon mijn Inno-kuip niet houden, de beugels en de onderkant van de box werkten niet goed samen op de OEM-dwarsbalken.

#16 ·
Dat ziet er echt goed uit. Zilver en rood is een geweldige kleurencombinatie.

Ik wou dat 56nord productieboxen maakte die wat goedkoper waren dan hun carbon-opdrachten. Zonder twijfel een van de mooiste dakkoffers die ik tot nu toe heb gezien.

#18 ·
Om mijn bovenstaande bericht bij te werken, hebben we uiteindelijk een daktas gekocht van http://www.roofbag.com/. Heb er onlangs een rit van meer dan 900 mijl mee gemaakt - erg leuk! Hij past heel goed tussen de zijrails en de aerostangen, die zo goed als helemaal achteraan en helemaal vooraan zijn gemonteerd. Slechts een beetje windgeruis, alleen merkbaar boven 75 MPH met tegenwind. Onder de 65 MPH hoor je eerlijk gezegd niet veel. Onder de 55 MPH hoor je niets.
We zijn deze route gegaan in plaats van een box omdat we iets wilden dat gemakkelijk op te bergen is, vooral omdat we op deze specifieke reis alleen de extra ruimte nodig hebben voor het eerste deel van de reis, de volgende 2000 mijl kunnen we hem eraf halen en opbergen in een heel klein gebied in de auto.
Image

Oh, het is ook veel, veel, veel minder geld dan een dakkoffer.

#19 ·
Trouwens, voor iedereen die een set Volvo Aero-stangen heeft gemaakt voor een P2-platform (gelijke lengte),
kunnen deze gemakkelijk worden ingekort om te passen op de taps toelopende dakrails van een P3. De eindstukken kunnen worden verwijderd (gemakkelijk)
en na het snijden in de rails worden vervangen. De rails moeten aan beide uiteinden evenveel worden gesneden om ervoor te zorgen dat de boog gelijkmatig is
en gecentreerd over de bovenkant. De achterste rail is korter gesneden dan de voorkant. Een afkortzaag met een fijn (gleuf) blad werkt
Zeer goed hiervoor.