SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC60 trekhaak

17K views 41 replies 21 participants last post by  sageduo  
#1 ·
Mijn XC60 OSD-bestelling is geplaatst, dus ik ben nu overgegaan op het overwegen van accessoires. Specifiek, een trekhaak. Deze wordt uitsluitend gebruikt voor een fietsenrek; hoogstwaarschijnlijk geen echt slepen. Volvo heeft een chique intrekbare, maar de kosten bedragen meer dan $ 1.000:
  • Volvo accessoires website vermeldt het voor $ 1.047,44 (15% korting op de adviesprijs van $ 1.232,28), vermoedelijk exclusief arbeid; en
  • De OSD-accessoireprijslijst 2022 heeft het voor $ 1.373 (adviesprijs $ 1.525), mogelijk inclusief arbeid.

Aan de andere kant kan ik een hitch-ontvanger van derden krijgen voor minder dan $ 200 en deze laten installeren voor ongeveer $ 100 (schat ik).

Dus hoewel de Volvo-trekhaak best cool is, heb ik het gevoel dat ik iets moet missen om de extra $ 1.000 te rechtvaardigen.

Suggesties/gedachten?

#6 ·
De intrekbare trekhaak van Volvo voor de XC60 heeft een 1-1/4” ontvanger, ter info. Als u op zoek bent naar iets met een 2” ontvanger dat onzichtbaar is wanneer het niet in gebruik is, is er de Stealth Hitch. Dit is wat ik op mijn XC60 uit 2021 heb geïnstalleerd. De pasvorm is uitstekend en de afneembare ontvanger maakt de trekhaak onzichtbaar wanneer deze niet in gebruik is. Prijzig voor $600+ van etrailer. Alle trekhaken die ik op etrailer zie en die op de XC60 passen, vereisen verwijdering van de bumperafdekking, een gemakkelijke klus, maar het zou me verbazen als je dit voor honderd dollar gedaan krijgt. Misschien U-Haul controleren…?

#9 ·
Alle trekhaken die ik op etrailer zie die op de XC60 passen, vereisen verwijdering van de bumperafdekking, een gemakkelijke klus, maar het zou me verbazen als je dit voor honderd dollar gedaan krijgt.
Ja, het zou best wel eens meer kunnen zijn.

#8 ·
Nu Volvo de OEM-vaste trekhaak niet meer levert, is StealthHitch imo de enige optie. Ook, als je een professional betaalt, zal niemand die weet wat hij doet minder dan $100 voor arbeid in rekening brengen. Het is niet moeilijk - ik heb de mijne zelf gedaan - maar het houdt wel in dat je de achterbumperbekleding verwijdert en de hitteschild moet buigen. Het is een paar uur werk.

#10 ·
Zoals vermeld door Billk9989 - Volvo XC60 OEM "opvouwbare" trekhaak heeft een 1 1/4" ontvanger, dus als je een bestaande 2" fietsenrek hebt, moet je een 1 1/4" naar 2" adapter aanschaffen. Dit zou het fietsenrek voorbij de bumper van de XC60 verlengen - en waarschijnlijk het veilige kogeldruk en het totale gewicht van je fietsenrek HALVEREN.

Het advies dat ik kreeg van mijn OSD-dealer (Tom Schroeder/Volvo Cars Seattle) was dat de Volvo OEM "opvouwbare" 1 1/4" trekhaak niet "diep" genoeg en ook niet "stevig" genoeg was om veilig een 2" fietsenrek te dragen - en dat aftermarket trekhaken van Stealth of Drawtite werden aanbevolen.

Ik heb mijn Stealth Hitch en trekhaak nog niet besteld - ik heb 2 andere voertuigen (een daarvan is mijn 2005 V50 AWD met een aangepaste 2" ontvanger) - maar dat is de richting die ik opga. Ik heb een kleine RIB en aanhanger die ik af en toe rond de Columbia River Gorge vervoer, dus ik heb de kabelboom en programmering voor de XC60 nodig.

#11 ·
Zoals Billk9989 al zei - de "opvouwbare" trekhaak van de Volvo XC60 heeft een 1 1/4" ontvanger, dus als je een bestaande 2" fietsenrek hebt, moet je een 1 1/4" naar 2" adapter kopen. Hierdoor zou de fietsenrek voorbij de bumper van de XC60 uitsteken - en waarschijnlijk het veilige kogeldruk en het totale gewicht van je fietsenrek HALVEREN.

Het advies dat ik kreeg van mijn OSD-dealer (Tom Schroeder/Volvo Cars Seattle) was dat de "opvouwbare" 1 1/1/4 trekhaak van Volvo OEM niet "diep" genoeg en niet "stevig" genoeg was om veilig een 2" fietsenrek te dragen - en dat aftermarket trekhaken van Stealth of Drawtite werden aanbevolen.

Ik heb mijn Stealth Hitch en trekhaak nog niet besteld - ik heb 2 andere voertuigen (een daarvan is mijn 2005 V50 AWD met een aangepaste 2" ontvanger) - maar dat is de richting die ik opga. Ik heb af en toe een kleine RIB en trailer die ik rond de Columbia River Gorge vervoer, dus ik heb de kabelboom en programmering voor de XC60 nodig.
Ik heb vaak 580 lbs kogeldruk (ik overschrijd hun trekspecificaties ruimschoots) op mijn xc60's oem opvouwbare trekhaak en het gaat prima. Zelfs met een adapter naar 2" zie ik geen probleem met een fietsenrek voor dit ding. Ik heb mijn trekhaak geĂŻnstalleerd en hij is behoorlijk goed gebouwd.

#16 ·
2021 XC60 T8.

De drawtite-unit lijkt erg stevig. Ik koos daarvoor in plaats van de stealth hitch omdat mijn belangrijkste gebruiksscenario een 350# scooter is op een "bumper" drager 14" achter de ontvangerpin. Ik voelde me prettiger met de zware kogeldruk die werd gedragen door de gelaste drawtite-unit in plaats van overgebracht via de afneembare stealth constructie. De ontvangerbuis is echter de hele tijd zichtbaar. Zelf installeren was eenvoudig door de Etrailer-video te bekijken. De $60 tekonsha-harnas was ook zo geĂŻnstalleerd. De accu zit precies daar waar de reserveband zou zitten.

Had de voor- en achterassen gewogen op een vrachtwagenweegschaal. Voldoende capaciteit voor de overhangende belasting. De bevestigingspunten van de trekhaak van de auto zien er ook stevig uit. Dezelfde scooter / drager werkte prima over duizenden kilometers op mijn oude 2018 XC90.

#18 ·
2021 XC60 T8.

De drawtite-eenheid lijkt erg stevig. Ik koos daarvoor in plaats van de stealth-trekhaak omdat mijn belangrijkste gebruiksscenario een 350# scooter is op een "bumper"-drager 14" achter de ontvangerpen. Ik voelde me prettiger bij de zware kogeldruk die werd gedragen door de gelaste drawtite-eenheid in plaats van overgebracht via de afneembare stealth-constructie. De ontvangerbuis is echter de hele tijd zichtbaar. Zelf installeren was eenvoudig door samen met de Etrailer-video te kijken. De $60 tekonsha-harnas was ook zo geĂŻnstalleerd. De accu zit precies daar waar de reserveband zou zitten.

Had de voor- en achterassen gewogen op een vrachtwagenweegschaal. Voldoende capaciteit voor de overhangende belasting. De bevestigingspunten van de trekhaak van de auto zien er ook stevig uit. Dezelfde scooter / drager werkte prima over duizenden kilometers op mijn oude 2018 XC90.
Ik zal de Drawtite-trekhaak eens nader bekijken. Moest u de sensor voor de achterkleplift verplaatsen?

#17 ·
Draw-Tite trekhaak is van hoge kwaliteit met een uitstekende lakafwerking en robuuste montagehardware. Tenzij je je niet prettig voelt bij een trekhaak op een SUV, zou ik het extra geld niet uitgeven aan een stealth trekhaak. Ik vervoer 2 zware e-bikes en heb een Draw-Tite waar ik erg blij mee ben.

#21 ·
Uhaul rekende me $100 om een Draw-Tite trekhaak te installeren. De prijs zeker waard, aangezien de bumper verwijderd moet worden en het over het algemeen geen doe-het-zelf-vriendelijke klus is voor de meeste mensen. Hun trekhaakprijs was identiek aan die van e-trailer, dus daar geen problemen. Natuurlijk zal veel afhangen van wie de installatie uitvoert, maar in mijn geval geen problemen.

De bedrading heb ik zelf gedaan, wat prima werkt voor in ieder geval het basis slepen van aanhangers. Zelfde proces op T8 als op T5/T6, alleen misschien meer plastic afdekkingen om te verwijderen om aan te sluiten op de accu en de bedrading van de achterlichten.

#22 ·
Even terzijde, weet iemand een fietsenrek voor op de trekhaak (idealiter voor minstens 3 fietsen) dat, wanneer er geen fietsen op staan, zo opvouwbaar is dat het de nummerplaat niet belemmert? (Het maakt me niet uit dat het de nummerplaat belemmert als er fietsen op staan.) Ik kan er geen vinden.

#24 ·
Snelle vraag,
Nieuweling hier.
Ik heb net een Drawtite trekhaak op mijn '19 XC60 geĂŻnstalleerd. Ik gebruik hem alleen voor mijn fietsenrek, dus ik heb er geen bedrading op. Als ik de auto in de achteruit zet, begint de auto te piepen. Moet ik de regeleenheid halen en de dealer de software laten updaten zodat het piepen in de achteruit kan stoppen?

#25 ·
Korte vraag,
Nieuweling hier.
Ik heb net een drawtite trekhaak op mijn '19 XC60 geĂŻnstalleerd. Ik gebruik hem alleen voor mijn fietsenrek, dus ik heb er geen bedrading op. Als ik de auto in de achteruit zet, begint de auto te piepen. Moet ik de regeleenheid halen en de dealer de software laten updaten zodat het piepen kan stoppen tijdens het achteruitrijden?
Zeg je dat hij piept als je fietsenrek is bevestigd? De parkeersensoren "zien" je fietsenrek. Je kunt de sensoren uitschakelen in het middenscherm.

Of zeg je dat hij piept, zelfs als er geen fietsenrek is? Is de installateur vergeten de sensoren weer aan te sluiten toen ze je bumper verwijderden?

#29 ·
Ik heb een aftermarket trekhaak besteld voor mijn 2020 T5 Inscription. Vorige week ontvangen en ik ben van plan hem dit weekend te installeren. Net als u, zal ik hem alleen gebruiken voor mijn fietsenrek. Ik heb ook de bedrading ervoor gekregen en ga die ook installeren, maar ik wacht met de daadwerkelijke aansluiting op de systemen van de auto totdat ik me er 100% comfortabel bij voel. Ik kan het ook niet rechtvaardigen om ruim 1000 dollar uit te geven aan de Volvo trekhaak. Gewoon niet.

#30 ·
Mijn XC60 OSD-bestelling is geplaatst, dus ik ben nu overgegaan op het overwegen van accessoires. Specifiek, een trekhaak. Deze wordt uitsluitend gebruikt voor een fietsenrek; hoogstwaarschijnlijk geen echt slepen. Volvo heeft een chique intrekbare, maar de kosten zijn meer dan $ 1.000:
  • Volvo accessoires website vermeldt het voor $ 1.047,44 (15% korting op de adviesprijs van $ 1.232,28), vermoedelijk exclusief arbeid; en
  • [The 2022 OSD Accessory Price List] heeft het voor $ 1.373 (adviesprijs $ 1.525), mogelijk inclusief arbeid.

Aan de andere kant kan ik een trekhaakontvanger van derden krijgen voor minder dan $ 200 en deze laten installeren voor ongeveer $ 100 (schat ik).

Dus hoewel de Volvo-trekhaak best cool is, heb ik het gevoel dat ik iets moet missen om de extra $ 1.000 te rechtvaardigen.

Enige gedachten/suggesties?
Heb je ooit een trekhaak besteld en zo ja, welke en hoe is het gegaan? Ik heb net mijn 2022 XC60 Momentum opgehaald en die heeft geen fabriekstrekhaak. We kregen een offerte van die belachelijke $ 1200+ voor de opvouwbare trekhaak (zonder installatie) en ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen om zoveel uit te geven. Geen van de aftermarket-bedrijven vermeldt zelfs de 2022, dus ik ben nerveus dat hij niet goed zal passen.

#31 ·
Heeft u ooit een trekhaak besteld, en zo ja, welke en hoe is die bevallen? Ik heb net mijn 2022 XC60 Momentum opgehaald en die heeft geen fabriekstrekhaak. We kregen een offerte van die belachelijke $1200+ voor de opvouwbare trekhaak (zonder installatie) en ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen om zoveel uit te geven. Geen van de aftermarket bedrijven vermeldt zelfs de 2022, dus ik ben nerveus dat hij niet goed zal passen.
Ik heb de Draw Tite 2” trekhaak gekocht van eTrailer en deze zelf geïnstalleerd met behulp van de uitstekende video van eTrailer. Het duurde iets langer om te installeren vanwege afleidingen... maar over het algemeen ben ik erg tevreden met het eindresultaat.

Ik heb de Tekonsha aanhangerbedrading nog niet geĂŻnstalleerd omdat ik de trekhaak alleen heb gebruikt voor mijn Thule EasyFold XT Rack en 2 E-bikes. Ik schakel de achterste parkeer- en kruisverkeerswaarschuwingssensoren uit via het middenscherm wanneer de drager is bevestigd.
Image

#32 ·
Ik realiseer me dat dit een ouder draadje is, maar wilde mijn ervaring delen met anderen, omdat ik informatie uit verschillende bronnen heb moeten verzamelen. We hebben een 2020 XC60 T8 Polestar. We wilden een trekhaak voornamelijk om te slepen en besloten dat we iets stevigers wilden dan een opvouwbare of afneembare trekhaak. Om deze reden kozen we voor de Draw-Tite trekhaak en Tekonsha bedradingsset en konden deze voor in totaal $150 van verschillende bronnen bemachtigen. De instructies voor de trekhaak waren heel eenvoudig, hoewel het lijkt alsof de instructies voor de hitteschild- en bumperafdekking veel groter zijn dan nodig. De bumperafdekking heeft eigenlijk enkele markeringen aan de binnenkant voor uitsparingen; de breedte was perfect, maar de gemarkeerde diepte was groter dan ik heb gesneden. De bedradingsset is gekocht bij e-Trailer en in hun reviewvideo wordt vermeld dat de bedradingsset niet voor de plug-in hybride (T8) is, hoewel er geen reden wordt gegeven. Volvo wilde hun bedradingsset niet verkopen, dus besloot ik de Tekonsha te proberen. Ik heb hem geĂŻnstalleerd volgens de instructievideo van e-Trailer (en de stekkerdraden door een grommet aan de linkerkant geleid) en tot nu toe werkt hij prima. We hebben net een 5'x8' gesloten aanhanger ongeveer 600 mijl gesleept zonder problemen. De aanhanger heeft LED-verlichting en ik heb het nog niet geprobeerd met gloeilampen. Ik zal proberen enkele foto's van de installatie te plaatsen.

#33 ·
#40 ·
ik heb de Volvo trekhaak op een XC 60 met 1,25 inch geĂŻnstalleerd, ik wist niet dat ik 2 inch zou krijgen. Moet ik een 2 inch rek kopen en een adapter gebruiken of het 1,25 inch rek?
Het punt van maximale buigspanning op de trekhaak bevindt zich aan het open uiteinde van de ontvanger en dat is 1-1/4 inch, ongeacht hoe je met het rek gaat. Een adapter voegt wat lengte toe en een 2 inch rek wordt zwaarder. Beide dingen creëren meer buigspanning aan het open uiteinde van de ontvanger. Je zou dus iets beter af zijn met het 1-1/4 inch rek.

De kleinere ontvanger die je hebt geĂŻnstalleerd is zeer licht, dus je moet goed opletten wat Volvo te zeggen heeft over de maximale hoeveelheid gewicht die je op het rek mag plaatsen. Ik weet niet wat ze zeggen, dat zul je moeten opzoeken.

Succes.