SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC60 2012 premium geluidssysteem - slechte basprestaties

12K views 19 replies 7 participants last post by  mark-sf  
#1 ·
Hallo allemaal

Als gloednieuwe xc60 t6 r-design eigenaar (in Australië) ben ik enthousiast over alles aan de auto, behalve het geluidssysteem. Ik luister voornamelijk naar jazz en klassiek, maar af en toe laat ik mijn innerlijke techno-head los. Ik merk dat het systeem helemaal niet met de bas overweg kan. Ik heb Nils Petter Molvaers album Khmer geprobeerd met standaardinstellingen en het was niet te beluisteren (en ik luister niet eens erg hard). De deurluidsprekers worden overweldigd door de bas en rammelen. Zelfs op gemakkelijkere nummers dreunt de bas en klinkt het alsof het een worsteling is.
Ik heb geprobeerd de instellingen te wijzigen zoals voorgesteld in het fantastische DIY subwoofer project, met enige verbetering. Momenteel heb ik
Surround. Aan
Bas, fader, treble, balans allemaal op 0
DplII surround level +4
DPLII surround center speaker -4

Ik kan in ieder geval nu naar Molvaers album luisteren... Maar ik wil echt iets scherpers en met schonere bas.

Een project als de DIY subwoofer is helaas totaal boven mijn macht - ik ben er echter ongelooflijk jaloers op. Ik zou graag advies willen over wat ik precies aan een installateur moet vragen. Ik ben bereid om speakers te upgraden, versterkers toe te voegen, een subwoofer te laten plaatsen etc., maar ik ben nerveus om een installateur daarnaar te vragen zonder hem dingen te kunnen aanwijzen die gaan werken.

Omdat ik in de war ben over wat het geïnstalleerde systeem eigenlijk is, zou ik graag begeleiding willen. Ik denk dat ik graag het volgende wil weten:
- wat de geïnstalleerde componenten zijn (head unit, versterker, speakers
- wat er nodig is om een subwoofer te installeren (?extra versterker), inclusief specifieke merk/model aanbevelingen
- tips over bedrading (bijv. stroom van de aanhangerkabel?)

Alle adviezen zouden zeer gewaardeerd worden.

Ik had eerder een Alpine head unit, versterker en een subwoofer plus opgewaardeerde speakers geïnstalleerd in mijn Nissan X-trail en ik kreeg een wow dit is fantastisch gevoel elke keer als ik een nummer opzette... Ik wil hetzelfde in de XC60

Proost

Michael

#2 ·
Iets om te proberen dat ik net heb ontdekt. Ik heb het geluid gericht op de achterstoelen in plaats van de voorstoelen. Dat heeft zeker geholpen.

Natuurlijk is maatwerk geweldig, maar je verliest veel van de functionaliteit met de rest van de functies van de auto. En het zal hoogstwaarschijnlijk onafhankelijk moeten zijn.

#3 ·
Hallo allemaal

Als gloednieuwe xc60 t6 r-design eigenaar (in Australië) ben ik enthousiast over alles aan de auto, behalve het geluidssysteem. Ik luister voornamelijk naar jazz en klassiek, maar af en toe laat ik mijn innerlijke techno-hoofd los. Ik merk dat het systeem helemaal niet met de bas kan omgaan. Ik heb Nils Petter Molvaer's album Khmer geprobeerd met standaardinstellingen en het was niet te beluisteren (en ik luister niet eens erg hard) De deurluidsprekers worden overweldigd door de bas en rammelen. Zelfs op gemakkelijkere nummers dreunt de bas en klinkt het alsof het een worsteling is.
Ik heb geprobeerd de instellingen te wijzigen zoals voorgesteld in het fantastische DIY subwoofer project, met enige verbetering. Momenteel heb ik
Surround. Aan
Bas, fader, treble, balans allemaal op 0
DplII surround niveau +4
DPLII surround center speaker -4

Ik kan nu tenminste naar Molvaer's album luisteren... Maar ik wil echt iets scherpers en met een schonere bas.

Een project als de DIY subwoofer gaat me helaas totaal boven de pet - ik ben er ongelooflijk jaloers op. Ik zou graag advies willen over wat ik precies aan een installateur moet vragen. Ik ben bereid om luidsprekers te upgraden, versterkers toe te voegen, een subwoofer te laten plaatsen etc., maar ik ben nerveus om een installateur daarnaar te vragen zonder hem te kunnen wijzen op dingen die gaan werken.

Omdat ik in de war ben over wat het geïnstalleerde systeem eigenlijk is, zou ik graag begeleiding willen. Ik denk dat ik het volgende wil weten
- wat de geïnstalleerde componenten zijn (hoofdeenheid, versterker, luidsprekers
- wat er nodig is om een subwoofer te installeren (?extra versterker,) inclusief specifieke merk/model aanbevelingen
- tips over bedrading (bijv. stroom van de aanhangerkabel?)

Alle adviezen zouden worden gewaardeerd.

Ik had eerder een Alpine head unit, versterker en een subwoofer plus opgewaardeerde luidsprekers geïnstalleerd in mijn Nissan X-trail en ik kreeg een wow dit is fantastisch gevoel elke keer dat ik een nummer opzette... Ik wil hetzelfde in de XC60

Proost

Michael
Welkom op het forum! Hoewel mijn DIY sub misschien meer moeite kost dan je zou kunnen ondernemen, kan de gids ervan worden gebruikt door een professionele installateur. Je hebt gelijk dat het grootste probleem is om de basverantwoordelijkheid aan de in de deur gemonteerde woofers over te laten. Een optie die door installateurs wordt gebruikt, is het verstevigen en dempen van de deur met zelfklevende voeringen. Hoewel dit de dreunigheid en vervorming op hogere niveaus zal verbeteren, zal het de algehele output niet verhogen. De Premium systeemversterker is eigenlijk best behoorlijk en voldoende krachtig.

Als je bereid bent te investeren in een professionele installatie, zou ik twee benaderingen onderzoeken: 1. Maximaliseer de bestaande luidsprekerinzet of 2. Integreer een subwoofer.

Ten eerste kunnen beide benaderingen worden gedaan zonder verlies van Sensus-integratie. Als een installateur beweert dat hij dit moet omzeilen - vertrek dan. Hoewel het waar is dat alle audio digitaal is totdat deze in de eindversterker naar analoog wordt geconverteerd, kan volledige integratie plaatsvinden bij de eindversterkeruitgangen als een analoog signaal voor de nieuwe componenten.

Ten tweede hebben beide opties, mits goed uitgevoerd door professionals, een budget van minimaal $ 1500 nodig, inclusief apparatuur en arbeid. De eerste optie resulteert in minder basvervorming en een hogere resolutie, maar zal het lage einde niet significant verlengen en de output ook niet verhogen. De tweede optie verlengt de bas en verbetert de outputcapaciteit. Als je het budget wilt verhogen, kun je beide samen doen.

Er is voldoende ruimte om een sub toe te voegen in een aangepaste behuizing. Naast de locatie die ik heb gebruikt, heeft een lid een glasvezelbehuizing geïntegreerd in de reservewielnaaf. Er zijn ook de achterste kwartkanten.

Voordat ik je verder adviseer, moet je echt vaststellen wat je kwalitatief wilt bereiken met een upgrade, een budget dat je wilt besteden en de mate waarin je wilt dat de auto wordt aangepast ten opzichte van de standaard. Je kunt mijn doelen in de DIY-thread als voorbeeld gebruiken.

#4 ·
Hallo Mark,

Ik ben blij om beide te doen - de huidige speakers maximaliseren/upgraden EN een subwoofer toevoegen.

Budget - niet helemaal onbeperkt, maar zeker zo'n $2.000 waard voor mij. Dat is wat ik uitgeef aan mijn X-Trail om een Alpine head unit, eindversterker, MBQuart speakers en een subwoofer te krijgen. Het resultaat was fantastisch, met echt strakke bas en een prachtig gedetailleerd geluid dat nooit vermoeid klonk, of het nu om orkestmuziek, jazz of dreunende big beat ging. Om eerlijk te zijn, zelfs als ik de subwoofer uit de kofferbak van de X-Trail verwijder, klinkt het nog steeds fantastisch zonder te dreunen/te worstelen. Ik zou waarschijnlijk meer kunnen rechtvaardigen als dat nodig is - ik ben echt blij met het geluid in mijn auto voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer, en ik zou veel betalen voor het heldere geluid over het hele spectrum dat ik gewend ben. Ik vind dat het Volvo-systeem moeite lijkt te hebben in het lagere register en niet bijzonder helder is in het hogere. Het mist volledig een wow-factor.

Ik denk dat ik blij zou zijn met alles wat de XC60 niet te veel fysiek verandert... Zelfs een subwooferbox in de kofferbak die ik kan loskoppelen en verwijderen (zoals in de X-Trail) zou in orde zijn. Ik wil echter niet te veel gaten boren! Ik zou liever een box in de kofferbak hebben dan een geïntegreerde subwoofer in de reservewielruimte als het geluid beter wordt.

Ik zou heel graag alle deurspeakers (Harman Kardon momenteel?) willen upgraden en graag een eindversterker willen toevoegen om de huidige te vervangen (?merk) als ik zou weten waar die zich überhaupt bevindt. Ik denk echter niet dat ik de head unit überhaupt wil vervangen - ik wil de functionaliteit behouden zoals die is, hoewel ik graag Dolby surround sound zou verliezen, want het is muziek die ik wil luisteren, geen films.

Zoals ik al eerder zei, ik luister graag naar muziek, maar ik weet echt helemaal niets van elektronica of geluidssystemen.

Groeten,

Michael

#5 ·
Hallo Mark,

Ik ben blij om beide te doen - de huidige luidsprekers maximaliseren/upgraden EN een subwoofer toevoegen.

Budget - niet helemaal onbeperkt, maar zeker zo'n $2.000 waard voor mij. Dat is wat ik uitgeef aan mijn X-trail om een Alpine head unit, eindversterker, MBQuart luidsprekers en een subwoofer te krijgen. Het resultaat was fantastisch, met echt heldere bas en een voortreffelijk gedetailleerd geluid dat nooit overbelast klonk, of het nu om orkestmuziek, jazz of bonkende big beat ging. Om eerlijk te zijn, zelfs als ik de subwoofer uit de kofferbak van de X-trail verwijder, klinkt het nog steeds fantastisch zonder te dreunen/te worstelen. Ik zou waarschijnlijk meer kunnen rechtvaardigen als dat nodig is - ik hou echt van mijn geluid in mijn auto voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer, en ik zou veel betalen voor het heldere geluid over het hele spectrum dat ik gewend ben. Ik vind dat het Volvo-systeem moeite lijkt te hebben in het lagere register en niet bijzonder helder is in het hogere. Het mist volledig een wow-factor.

Ik denk dat ik blij zou zijn met alles wat de XC60 niet te veel fysiek verandert... Zelfs een subwooferbox in de kofferbak die ik kan loskoppelen en verwijderen (zoals in de X-trail) zou in orde zijn. Ik wil echter niet te veel gaten boren! Ik heb liever een box in de kofferbak dan een geïntegreerde subwoofer in de reservewielput als het geluid beter wordt.

Ik zou heel graag alle deurluidsprekers (Harman Kardon op dit moment?) willen upgraden en graag een eindversterker willen toevoegen om de huidige (?merk) te vervangen als ik überhaupt wist waar die zich bevond. Ik denk echter niet dat ik de head unit helemaal wil vervangen - ik wil de functionaliteit behouden zoals die is, hoewel ik graag Dolby surround sound zou verliezen, want het is muziek die ik wil luisteren, geen films.

Zoals ik al eerder zei, ik luister graag naar muziek, maar ik weet echt helemaal niets van elektronica of geluidssystemen.

groeten

Michael
Vanuit uw antwoord zou ik verwachten dat u niet blij zou zijn zonder een aparte sub. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de lagere bas uit de deuren wordt verwijderd als het goed wordt gedaan. Hoewel de drivers uiteraard niet state-of-the-art zijn, zijn ze van voldoende kwaliteit om de audiofiel in mij tevreden te stellen als ze goed zijn geconfigureerd met een sub.

Hoewel u heeft aangegeven dat u bereid bent om een ​​verwijderbare achterbehuizing te hebben, wilt u er uiteraard voor zorgen dat deze voldoende is verankerd om bij een ongeval geen projectiel te worden. Om de gewenste output en low-end extensie te krijgen waarnaar u op zoek bent, zijn er eigenlijk maar twee basbehuizingsuitlijningen die dit zullen leveren.

Sealed Below-Resonance System
Alle afgedichte systemen verhogen het resonantiepunt van een woofer. Dit punt is degene die bepaalt waar het frequentiepunt begint waar de dieptepunten met 12db per octaaf afnemen. Hoe kleiner de behuizing, hoe hoger de frequentie. Om dit te laten werken, worden de lage frequenties versterkt om de rolloff te compenseren. Om echter met deze snelheid te boosten, moet men de versterkervermogen verdubbelen voor elke 3db. Als ik bijvoorbeeld een subwoofer + behuizing zou installeren met een resonantie van 100Hz, en ik mijn maximale geluidsoutput bij 100Hz met 50W zou kunnen bereiken, dan zou ik 800W nodig hebben om dat niveau bij 25Hz te bereiken! (Voor die ingenieurs in het forum, ik weet dat dit een vereenvoudiging is en ik negeer boundary gain).

Gelukkig is dit met de huidige hoogrendementsversterkers zoals Klasse D in een auto te doen. Deze ontwerpen zijn populair bij installateurs omdat ze de kleinste behuizingsgrootte produceren en versterkers met een hoger vermogen verkopen. Er zijn echter een paar nadelen aan dit ontwerp. De belangrijkste is naar mijn mening wat er met het elektrische systeem moet gebeuren. Bestaande bedrading kan niet in de buurt komen van het ondersteunen van de stroomvereisten van dit ontwerp. Dit betekent dat u zeer dikke draad plus zekeringblok moet aanleggen tussen de + accupool en de versterker, - versterkeraansluiting en chassis, en alternator negatief en chassis. Afhankelijk van de versterker en het werkelijke benodigde vermogen moet u mogelijk ook de accu upgraden. Digitale versterkers met een hoog vermogen zijn nogal elektrisch rumoerig. Gezien de hoeveelheid elektronica waarvan de XC60 afhankelijk is, zijn zowel pieken als ruis een probleem. Ten slotte is er een geluidsgevolg. Hoewel deze systemen zeer gedempt zijn en niet dreunen, heeft hun bas de neiging om uit of aan te staan. Dit komt door het signaal dat nodig is om de overgedempte, meestal zware conus in beweging te zetten. Als u zich nu geen zorgen maakt over subtiele basweergave, is dit mogelijk geen significant probleem. Dat was het wel voor mij, omdat ik veel jazz en klassieke muziek luister.

Bandpass Ported Design
Dit ontwerp ruilt een iets grotere en ingewikkelder behuizing voor minder vermogen. Dit komt omdat het akoestische gain ruilt voor versterkergain. De complexiteit komt voort uit het feit dat als het niet correct is ontworpen, de bas 'één noot' of dreunend kan zijn. Dit type ontwerp is ook moeilijker te integreren, omdat hoe meer gain je wilt, je een smaller frequentiebereik krijgt. Het voordeel voor de professionele installatie is dat dit zonder aanpassingen ter evaluatie kan worden ingezet. Dit is uiteraard de keuze die ik heb gemaakt, omdat ik het elektrische systeem niet wilde riskeren of uitbreiden. Ik zal de volledige details hier niet herhalen, aangezien ze in mijn DIY-thread staan.

Hoe dan ook, welke manier u ook kiest met betrekking tot het subtype, u zult het moeten overkruisen en integreren. Uw bestaande eindversterker bevindt zich onder de passagiersstoel. Ik heb er een foto van geplaatst. Hij kan niet worden vervangen omdat hij een optische digitale ingang heeft, maar hij kan dienen als ingang voor een andere versterker door zijn luidsprekeruitgangen af ​​te tappen. Hier kan de crossover van de subwooferversterker zijn signaal of een digitale signaalprocessor (bijv. Alpine Imprint, JBL MS8, enz.) en multi-channel versterker(s) worden toegevoegd om al uw luidsprekers aan te sturen. U kunt dit in fasen doen zonder apparatuur te vervangen, want als u begint met alleen de sub toe te voegen, kunt u de DSP/MCA-optie later altijd toevoegen.

Ik hoop dat dit helpt...

#6 ·
Bedankt - dat is echt een grote hulp en is erg bemoedigend.

Ik ben echter wel benieuwd - en het is waarschijnlijk een domme vraag - maar hoe zou je met een mono-versterker in plaats van een soort signaalprocessor/eindversterker de verdeling tussen subwoofer/deurluidspreker kunnen regelen? Ik besef dat je een mono-versterker hebt geplaatst om de subwoofer aan te sturen, maar hoe zouden de deurluidsprekers "weten" dat ze minder bas moeten leveren en niet meer moeten dreunen? Zou het gewoon een kwestie zijn van de bas nog meer te verminderen met de equalizer?

In verband hiermee: hoe wordt alles geregeld? Zal er een software-upgrade nodig zijn om de subwooferinstellingen op het scherm met media-instellingen van de bestaande head unit te laten verschijnen? Of doe je het gewoon zonder?

Als ik het helemaal ga doen en een DSP/meerkanaalsversterker installeer, zal het grote probleem denk ik zijn waar ik hem moet plaatsen zodat hij toegankelijk is, want ik neem aan dat hij knoppen heeft waar je mee moet kunnen spelen. Heb je dat onderzocht en heb je ideeën over waar je hem zou hebben geplaatst?

cheers en bedankt voor je hulp

Michael

#8 ·
Bedankt - dat is echt een grote hulp en is erg bemoedigend.

Ik ben echter wel benieuwd - en het is waarschijnlijk een domme vraag - maar hoe zou je met een mono-versterker in plaats van het toevoegen van een soort signaalprocessor/eindversterker de verdeling tussen subwoofer/deurluidspreker kunnen regelen? Ik realiseer me dat je een mono-versterker hebt geplaatst om de subwoofer aan te sturen, maar hoe zouden de deurluidsprekers "weten" dat ze minder bas moeten leveren en moeten stoppen met dreunen? Zou het gewoon een kwestie zijn van nog meer bas verminderen met de equalizer?

In verband hiermee, hoe zal alles worden bestuurd? Zal er een software-upgrade nodig zijn om de subwooferinstellingen te laten verschijnen op het scherm met media-instellingen van de bestaande head unit? Of doe je het gewoon zonder?

Als ik het helemaal ga doen en een DSP/meerkanaalsversterker installeer, denk ik dat het grote probleem zal zijn waar ik hem moet plaatsen zodat hij toegankelijk is, want ik neem aan dat hij knoppen heeft waar je mee moet kunnen spelen. Heb je dat onderzocht en heb je ideeën over waar je hem zou hebben geplaatst?

cheers en bedankt voor je hulp

Michael
Voor een DSP: De MS8 heeft een externe display (je moet een kabel trekken) die voor alle instellingen wordt gebruikt.
Je hebt wel toegang nodig tot de MS8 om de koptelefoon (die eigenlijk een paar microfoons zijn) aan te sluiten
wanneer deze de setup-cyclus doorloopt. Je moet dan de koptelefoon loskoppelen als je klaar bent. Je hebt dus geen regelmatige toegang nodig, maar je moet er wel bij kunnen komen.

De externe display wordt ook gebruikt om de Ms8 in te stellen en te installeren. Als dat klaar is, heb je de externe display niet meer nodig, dus je kunt het displaygedeelte ook loskoppelen en in het dashboardkastje opbergen. Haal hem dan gewoon tevoorschijn als je iets wilt "tweaken". Ik heb de kabel van de afstandsbediening in de bodem van de middenconsole geleid en hij blijft opgerold onder de cd's (er is daar een kleine richel) beschikbaar wanneer
ik hem wil gebruiken.

#7 ·
Ik wilde reageren op je Sub-project Mark. Ik vind het mooi hoe schoon alles past. Heb je last van gerammel? Ik zou dit graag willen doen op mijn '12 XC60, maar ik kan geen fatsoenlijke garage vinden die ik vertrouw. Ik ben best handig met elektronica, maar ik zou mezelf niet vertrouwen om een ​​box te bouwen. Heb je de specificaties voor de build ergens? (Ik ben op mijn werk, dus ik heb geen diepgaande zoekopdracht gedaan)

#10 ·
Ik wilde commentaar geven op je Sub-project Mark. Ik vind het mooi hoe schoon alles erin paste. Heb je last van gerammel? Ik zou dit graag willen doen voor mijn '12 XC60, maar ik kan geen fatsoenlijke winkel vinden die ik vertrouw. Ik ben best handig met elektronica, maar ik zou mezelf niet vertrouwen om een ​​box te bouwen. Heb je de specificaties voor de build ergens? (Ik ben op mijn werk, dus ik heb geen diepgaande zoekopdracht gedaan)

Bedankt
Bedankt voor het compliment. Na 18 maanden heb ik helemaal geen gerammel van het systeem. Het is rotsvast geweest. Ik heb de boxontwerpdiagrammen en de onderdelenlijst opgenomen op de eerste pagina van mijn DIY Subwoofer Project-thread. Iedereen die een goede gelijmde en geschroefde box kan bouwen en de tools heeft om cirkels te snijden, zou deze tekeningen moeten kunnen volgen. Ik ken minstens één forumlid die dit met succes heeft gedaan. Je kunt zijn vragen en mijn antwoorden zien op de latere pagina's van de thread.

#11 ·
Ik gok dat de S60 hetzelfde geluidssysteem heeft?

Kan ik controleren of ik het goed begrepen heb... je hebt de MS8 aangesloten met behulp van de analoge luidsprekeruitgangen van de fabriek versterker als input. Dan neem ik aan dat je de bestaande luidsprekers aanstuurt met de 8 uitgangen van de MS8... aangezien er 12 luidsprekers zijn, gok ik dat sommige drivers inputs delen. (Maar als ik het fabriekssysteem begrijp, is de versterker een 5-kanaals versterker, dus vermoedelijk heeft de MS8 meer dan genoeg uitgangen - of heb je extra downstream versterkers toegevoegd?)

Moest je/moet je een aparte mono versterker gebruiken voor de subwoofer?

Klinkt het goed?

ALS ik het allemaal goed begrepen heb, dan is mijn plan:
1) probeer een mono versterker en subwoofer(s) onder het laadruim te installeren
2) Als niet tevreden, voeg dan een JBL-MS8 of equivalent toe downstream van de fabriek versterker om alle luidsprekers in de auto aan te sturen
3) Als niet tevreden, upgrade de luidsprekers.

Ik heb contact opgenomen met een installateur hier in Perth, WA, en ze stellen voor (1) een Hertz mono versterker, 2 10" Hertz luidsprekers, een op maat gemaakte ondergrondse box plus Dynamat geluiddemper voor de vloer van de kofferbak. Helaas zeggen ze ook dat, als dat niet genoeg is, ik de versterker moet VERVANGEN door een Hertz 5-kanaals versterker of (voor VEEL meer geld) een complete Audison-opstelling. Mark-SF zegt om weg te rennen van iedereen die voorstelt om de fabriek versterker eruit te halen en ik denk dat dat klinkt als een zeer goed advies, dus ik weet niet zeker of hun basis subwoofer voorstel echt zo goed zal zijn als de Fosgate aanpak.

Bedankt allebei voor de input... Ik begin te denken dat ik dit misschien wel kan doen...

#13 ·
Ik gok dat de S60 hetzelfde geluidssysteem heeft? Michael
Ja, dat heeft hij (2011 en hoger -- ik denk dat 2010 XC60's anders kunnen zijn, dus ik weet het niet zeker).

Kan ik controleren of ik het goed heb begrepen... je hebt de MS8 aangesloten met behulp van de analoge luidsprekeruitgangen van de fabrieksversterker als ingang.
Precies. Alleen links- en rechtsvoor (dat is alles wat je als ingang nodig hebt). Je verliest de
mogelijkheid om de fader van de head unit te gebruiken. De MS8 heeft instellingen om de achterste
niveaus in zijn controller naar beneden aan te passen. Je stelt het in en vergeet het dan.

Dan neem ik aan dat je de bestaande luidsprekers aanstuurt met de 8 uitgangen van de MS8... aangezien er 12 luidsprekers zijn, vermoed ik dat sommige drivers ingangen delen. (Maar als ik het fabriekssysteem begrijp, is de eindversterker een 5-kanaals, dus vermoedelijk heeft de MS8 meer dan genoeg uitgangen - of heb je extra downstream versterkers toegevoegd?)
Ik gebruik niet alle uitgangen van de Ms8. Om ze allemaal te gebruiken, zou ik extra draden
naar de deuren moeten trekken, zodat één kanaal de tweeter en een ander de mid/woofer aanstuurt.
Dat is veel werk. Dus één kanaal stuurt elke deur aan.

De MS8-uitgangen kunnen een versterkte uitgang zijn (om een luidspreker aan te sturen) of een laag niveau-uitgang om
een versterker aan te sturen. Je kunt mixen en matchen, maar het totaal moet 8 zijn. Dus één extra uitgang stuurt
de grotere versterker voor de subwoofer aan. Dat laat drie kanalen ongebruikt. (Ik heb geen
centerkanaalluidspreker in het dashboard.)

Moest je/moet je een aparte mono-versterker gebruiken voor de subwoofer?
Klinkt het goed?
Ja, een aparte versterker voor de woofer. Het klinkt goed. Helaas ben ik er onlangs mee begonnen
last te hebben van Tinnitus, wat lijkt samen te hangen met een bijwerking van sommige voorgeschreven medicijnen (bètablokkers kunnen dit veroorzaken). Dus mijn gehoor is nu een probleem,
maar ik herinner me dat het echt goed klonk :)

Ik heb eerst een subwoofer/versterker toegevoegd (zoals geïnspireerd door Mark-SF's originele thread en in feite hetzelfde gedaan). Later heb ik de Ms8 toegevoegd. De subwoofer met versterker is het grootste verschil en dat zou ik als eerste doen (net
zoals je hebt voorgesteld). De DSP verandert de beeldvorming en de luidsprekers verdwijnen als het ware,
zodat je geen specifieke luidspreker hoort. Een vreemde manier om het te zeggen is "het geluid zit in je hoofd".
Ik merk dat het niet zo luid speelt met de MS8, omdat er veel egalisatie wordt gedaan en
dat lijkt het dynamische bereik op te eten. De waarde die wordt teruggegeven voor het geld dat in een DSP is geïnvesteerd, is kleiner (maar
dat is vaak het geval als je wijzigt en verbetert).

Je kunt de standaardversterker niet echt vervangen -- je moet erna werken. Ik weet niet waarom de installateur
dat nog niet heeft bedacht.

De enige uitzondering die ik heb gezien, is dat een bedrijf in Florida een
MOST-interface heeft gemaakt om een mono-versterker en subwoofer toe te voegen aan een S60. De kosten voor de zwarte doos
apparaat waren ongeveer $700. Maar het staat niet op hun website als een beschikbaar product, dus ik weet niet
of het ooit op de markt is gekomen. Het is ook een dure oplossing en ik weet niet zeker of
het haalbaar is. Ik voeg dit alleen toe voor algemeen belang. In hun video kun
je de oranje glasvezelconnectoren zien die ingangen zijn van de MOST-bus:

http://www.facebook.com/permalink.php?id=161905269185&story_fbid=269862589772490

Een Google-zoekopdracht vindt één persoon die het in een S80 heeft geïnstalleerd:

http://www.diymobileaudio.com/forum...um/system-design-help-me-choose-equipment-my-car/125831-volvo-s80-dynaudio.html

#12 · (Edited)
Michael, ik laat KM reageren op je MS8-vragen. Wat betreft het voorstel van die dealer, laten we de details bekijken. Ten eerste is de enige 5-kanaals Hertz-versterker die we in de VS hebben de HD5. Deze versterker vervangt de bestaande niet, omdat hij alleen analoge ingangen heeft. Hij kan de output van de OEM-versterker accepteren, maar levert dat überhaupt een upgrade op? Ik zeg nee om de volgende redenen. De OEM-versterker is 5x130w, terwijl de HDP5 4x75w + 1x380w is. Uiteraard is het vijfde kanaal ontworpen voor een sub, geen centerkanaal. Bovendien krijg je minder vermogen en stop je meer elektronica in je belangrijkste signaalpad zonder voordeel. Ten slotte voeg je headroom toe aan de OEM door lage bassen ervan te elimineren. Ik kan alleen maar concluderen dat de dealer de huidige Volvo's niet kent of dat ze proberen je items te verkopen die je niet wilt of nodig hebt. Geen goede manier om vertrouwen te wekken of vertrouwen in te boezemen.

Wat betreft hun sub-voorstel, ik zou graag de behuizing willen zien die ze van plan zijn, aangezien de enige manier waarop 10 inch past, is met de voorkant naar boven of beneden. Omdat ze Dynamats hebben gespecificeerd, ga ik ervan uit dat ze een naar beneden gerichte, sleufgeladen constructie plannen. Dit ontwerp kan effectief worden geïmplementeerd, omdat het de samengeperste lucht voor de woofer gebruikt om de resonantie te verminderen en een akoestische winst heeft dankzij de sleuf. Als het echter niet correct is ontworpen, produceert het een zeer eentonige bas. Ze zouden in staat moeten zijn om hun ontwerp voor u te demonstreren met behulp van uw selecties.

#14 ·
Ik heb een R-Design uit 2013, US-spec, met de "Premium Audio". Waar zijn de instellingen voor Dolby surround? De enige instelling die ik kan vinden, is iets in de trant van "Center Surround Channel Volume". Ik heb geen verwijzing naar Dolby gezien. Dat gezegd hebbende, ik ben meestal geen fan van Dolby ProLogic of andere surround sound-nabewerkingstechnologieën. Ik hou van stereo en discreet surround.

Wat het systeem in het algemeen betreft, ik had prachtige dingen gelezen over Volvo-stereo's, en deze stereo is niet slecht, maar ik had op iets meer gehoopt. Hij presteert ruimschoots beter dan het BMW mid-tier HiFi-systeem, maar ik weet niet zeker of hij de BMW Professional (die onder Logic7) overtreft. Hij is zeker niet zo evenwichtig en helder als mijn B&O van Audi. De instelbare EQ is nuttig geweest en ik heb het geluid aanzienlijk verbeterd.

In tegenstelling tot anderen vond ik dat het instellen van de audio op een achterwaartse bias de algehele geluidskwaliteit verminderde. Ik ben echter iemand die de BASS toch al wat lager zet.

De Volvo klinkt soepel en natuurlijk, maar het ontbreekt aan beide uiteinden van het spectrum.

#15 ·
Ik heb een R-Design uit 2013, US-spec, met de "Premium Audio". Waar zijn de instellingen voor Dolby surround? De enige instelling die ik kan vinden, is iets in de trant van "Center Surround Channel Volume". Ik heb geen verwijzing naar Dolby gezien. Dat gezegd hebbende, ik ben meestal geen fan van Dolby ProLogic of andere surround sound-technologieën voor nabewerking. Ik hou van stereo en discreet surround.

Wat het systeem in het algemeen betreft, ik had geweldige dingen gelezen over Volvo-stereo's, en deze stereo is niet slecht, maar ik had op iets meer gehoopt. Hij presteert moeiteloos beter dan het mid-tier HiFi-systeem van BMW, maar ik weet niet zeker of hij de Professional van BMW (die onder Logic7) overtreft. Hij is zeker niet zo evenwichtig en helder als mijn B&O van Audi. Het hebben van de instelbare EQ is nuttig geweest en ik heb het geluid aanzienlijk verbeterd.

In tegenstelling tot anderen vond ik echter dat het instellen van de audio op een achterwaartse bias de algehele geluidskwaliteit verminderde. Ik ben echter iemand die de BASS toch een beetje omlaag zet.

De Volvo klinkt soepel en natuurlijk, maar het ontbreekt aan beide uiteinden van het spectrum.
Brian, de Dolby ProLogic II-verwerking wordt in- en uitgeschakeld door op Sound en vervolgens Surround On/Off in het menu te drukken. Het niveau van het middenkanaal regelt eenvoudigweg het volume van de middenluidspreker, zoals in een thuisbioscoopsysteem. Ik pas het graag zo aan dat het gewoon het beeld van links naar rechts invult, terwijl ik het Soundstage op Front houd. Ik ben het ermee eens dat het systeem (zonder sub) niet op kan tegen de top premium opties van Audi of BMW; het is echter aanzienlijk goedkoper als je het eruit haalt.

#16 ·
Hallo opnieuw,

een update.... Ik heb een (goed aanbevolen) installateur gevonden, die 3 mogelijke scenario's voorstelt...

SCENARIO 1
1 x Audison BitOne DSP-processor
1 x Hertz 5-kanaals versterker
1 x Hertz 10" Component Subwoofer (met afgestemde subwooferbehuizing)

SCENARIO 2
1 x Hertz 6,5" Front Component Speakers (inclusief montageadapters, A-stijl tweeter pods en Dynamat Full Door Acoustic Treatment)
1 x Hertz 5-kanaals versterker
1 x Hertz 10" Component Subwoofer (met afgestemde subwooferbehuizing)
1 x Stinger High Performance Interconnect Kit

SCENARIO 3
1 x Audison AV Bit In Digital Amp Input
1 x Audison 6,5" Front Component Speakers (inclusief montageadapters, A-stijl tweeter pods en Dynamat Full Door Acoustic Treatment)
1 x Audison 5-kanaals versterker
1 x Audison 10" Component Subwoofer (inclusief afgestemde subwooferbehuizing)
1 x Stinger High Performance Interconnect Kit

Wat ontbreekt is SCENARIO 0 - alleen de subwoofer en een mono versterker, maar daar zal ik het vandaag met ze over hebben. Ik ben er zeker van dat je gelijk hebt en dat daarmee beginnen de verstandige manier is om te gaan. (Hoewel het belachelijk dure SCENARIO 3 er aantrekkelijk uitziet - het is altijd een hellend vlak met deze dingen...)

Bedankt voor het advies over de OEM-versterker - tenminste bij deze jongens is de nieuwe 5-kanaals versterker er omdat ze een DSP toevoegen na de huidige versterker, wat een betere reden is dan alleen maar omdat ze de OEM-versterker eruit willen halen... hoewel het moeilijk te zeggen is hoeveel verbetering het zal opleveren.

Ik heb ook een reactie ontvangen van Volvo Australia. Oorspronkelijk wekten ze mijn hoop door te zeggen dat de auto mogelijk subwooferbedrading heeft. Het blijkt dat ze tot een bepaald chassisnummer bedrading hebben geïnstalleerd waardoor de auto "Sub-ready" is. Nieuwere chassisnummers krijgen die behandeling echter niet meer. Ze noemden in hun oorspronkelijke antwoord de mogelijkheid om het middenluidsprekerkanaal te gebruiken voor een woofer, maar nu zeggen ze dat ze geen advies kunnen geven...

groeten
M

#17 ·
Blij te zien dat je vorderingen maakt. Eén ding dat belangrijk is en niet in je scenario's aan de orde komt, is het 12V-stroom- en oplaadgedeelte van de installaties. Hebben ze dit en hun plan besproken?

Wat betreft de standaard sub-bedradingsboom, ik ben bang dat deze niet veel geholpen zou hebben, omdat deze simpelweg optische digitale signalen en stroom naar het optionele sub-systeem leidde dat onder de achtervloer was gemonteerd. Ik had het bestaan ervan onderzocht toen ik de mijne deed. Ik was voornamelijk op zoek naar geschakelde stroom, die ik niet vond.

Overweeg ten slotte de kwaliteit van het bronmateriaal dat u gaat gebruiken. Ik zou niet eens de kosten van 2 of 3 overwegen als je niet van plan bent om naar lossless audio te luisteren. Alleen al met mijn sub/amp-upgrade en re-equalisatie kan ik slechts tot 320 kb AAC verdragen zonder dat het scherp klinkt. Sterker nog, ik zou verwachten dat veel van de treble-klachten echt geworteld zijn in de kwaliteit van de bron.

#18 ·
Hallo

Ik zal het oplaadgedeelte met hen bespreken. Ik heb ze gewezen op je doe-het-zelfproject en ze hebben er zeker de tijd voor genomen om het te lezen, dus ik gok dat ze een sluw plan hebben.

Als bron heb ik nog steeds de goede oude cd's, en ik was van plan mijn iPod classic te hergebruiken, zodat er alleen lossless op staat. (Ik weet niet zeker of ik ooit de tijd zal vinden om al mijn platen van thuis uit lossless op te nemen, en ik kan niet uitvogelen hoe ik een platenspeler in het autosysteem kan integreren...)

Ik heb een onbeperkt data-abonnement voor mijn iPhone, dus ik kan altijd toegang krijgen tot de grotere verzameling lossy AAC-bestanden die ik in iTunes heb als ik variatie wil.

Proost

M

#20 ·
Hoi!

De slechte Premium sound is besproken op Zweedse forums, en sommige mensen gingen naar de dealer en lieten een SW-upgrade uitvoeren en het werd veel beter. Kan me niet herinneren of het ook 2012-modellen waren?
U heeft gelijk dat er een ICM-software-upgrade was voor de 2011.5 Sensus-systemen die ik vóór 3.0 kreeg en die de basbalans aanzienlijk verbeterde. Het verving geen sub, maar maakte dingen veel beter hoorbaar bij de standaardinstellingen.