SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Ruitensproeier aan één kant geblokkeerd... Hulp gevraagd.

1.4K views 6 replies 6 participants last post by  YorkshireMan  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb dit in het XC60 (Spa)-forum geplaatst, maar nog geen antwoord gehad, kan iemand in het XC90-forum me helpen?

Weet iemand hoe ik de ruitensproeiers aan het uiteinde van de ruitenwisserbladen kan ontstoppen? Ik heb één ruitenwisser/sproeierarm waarbij de ruitenwisser geen water afgeeft, bijvoorbeeld de bestuurderskant is in orde, maar de passagierskant spuit geen water uit.

Ik weet dat ik de ruitenwissers in de "servicemodus" kan zetten en dit al een paar keer heb gedaan tijdens het vervangen van de rubberen bladen, maar ik wil het "bladgedeelte" van de arm afnemen (losmaken), de sproeierslang loskoppelen en het proberen, enz. MAAR de ruitenwissers activeren en vegen over de ruit als ik de sproeiers in de "servicemodus" activeer. Ik wil dit niet proberen als het rubberen blad om voor de hand liggende redenen niet is aangesloten. Is er een andere manier om de sproeieruitlaatslang naar die ruitenwisserarm te reinigen? Al het andere werkt wel bij het wassen, enz. koplampen en achterscherm zijn allemaal in orde. Ik gebruik wasmiddel, maar niet altijd.

Ik heb de "ruitenwisser service parkeerstand" geprobeerd en daarna de sproeiers geprobeerd om te zien of de ruitenwissers bewogen, en dat deden ze, dus je kunt de ruitenwissers niet "gestopt" hebben terwijl je dit probeert op te lossen.

Toen de auto nieuw was, had hij de gevreesde "witte smurrie die blokkeerde" de achtersproeier, maar dat is al jaren geleden.

Alle hulp wordt gewaardeerd of is er een voorgestelde reinigingsvloeistof die ik zou kunnen gebruiken, maar ik zou me zorgen maken over het krijgen van een oplosmiddel dat de lak zou kunnen beschadigen, enz.

#2 ·
Je hebt waarschijnlijk hetzelfde probleem als de “witte smurrie” die je achterruitenwisser blokkeerde. De minerale afzettingen verstoppen de terugslagklep. Zelfs als je een azijn/water-mengsel in het reservoir zou doen, zal het de verstopping niet verhelpen, aangezien er vloeistof in de leiding zit die nergens heen kan, omdat de klep stroomafwaarts verstopt is. De terugslagklep moet worden losgekoppeld en gereinigd.

#4 ·
Je hebt waarschijnlijk hetzelfde probleem als de "witte smurrie" die je achterruitenwisser blokkeerde. De minerale afzettingen verstoppen de terugslagklep. Zelfs als je een azijn/watermengsel in het reservoir zou doen, zal het de verstopping niet verhelpen, omdat er vloeistof in de leiding zit die nergens heen kan, omdat de klep stroomafwaarts verstopt is. De terugslagklep moet worden losgekoppeld en schoongemaakt.
Hoi Slapshot, mijn voertuig is een model uit 2018 en ja, ik had de "witte smurrie", maar het zat in het achterruitenwassersysteem en is al in de eerste paar maanden verholpen. Mijn voorruitenwissers werken al jaren perfect, maar de passagierskant heeft zojuist besloten de vloeistofstroom te stoppen. Waar zit de "terugslagklep"? Ik zou graag willen zien of dat het probleem is en wil het echt niet naar de dealer brengen voor iets dat misschien een simpele oplossing is.

#3 ·
Ik weet niet of dit überhaupt een ding is voor Volvo's, maar mijn laatste BMW was erg kieskeurig over ruitensproeiervloeistof. Het is bekend dat bepaalde soorten ruitensproeiervloeistof de neiging hebben om te geleren en het filter op BMW's te verstoppen. Ik heb nog een hele doos van die blauwe BMW ruitensproeiervloeistof/antivriesconcentraat, en dat zou de veilige moeten zijn, want het enige wat het echt doet, is het vriespunt van gedestilleerd water verlagen.

#6 ·
Ik gebruik gewoon gedestilleerd water en het Volvo-spul. Het is een vrij goede waarde, want het is een concentraat en je kunt het verdunnen tot de juiste mix voor warm of koud weer.

Gedestilleerd water voorkomt minerale afzetting, wat fijn is.

Eens met anderen dat een azijnbehandeling kan helpen om wat afzettingen los te maken en af te breken. Ben echter benieuwd naar het effect van azijn op de rubberen slangen.

#7 ·
Hoi allemaal, ik heb dit in het XC60 (Spa) forum gepost, maar tot nu toe geen antwoord gehad, kan iemand in het XC90 forum me helpen?

Weet iemand hoe je de ruitensproeiers aan het uiteinde van de ruitenwisser kunt ontstoppen? Ik heb één ruitenwisser/sproeierarm waarbij het water er niet uitkomt, bijvoorbeeld de bestuurderskant is in orde, maar de passagierskant sproeit geen water.

Ik weet dat ik de ruitenwissers in de "servicemodus" kan zetten en dit een paar keer heb gedaan tijdens het verwisselen van de rubberen bladen, maar ik wil het "bladgedeelte" van de arm afnemen (losmaken), de sproeierslang loskoppelen en het proberen, enz. MAAR de ruitenwissers activeren en vegen over de ruit als ik de sproeiers in de "servicemodus" activeer. Ik wil dit niet proberen als het rubberen blad om voor de hand liggende redenen niet is aangesloten. Is er een andere manier om de sproeieruitlaatslang naar die ruitenwisserarm te reinigen? Al het andere werkt wel bij het wassen etc. koplampen en achterscherm zijn allemaal in orde. Ik gebruik wasmiddeladditief, maar niet altijd.

Ik heb de "ruitenwisser service parkeerstand" geprobeerd en daarna de sproeiers geprobeerd om te zien of de ruitenwissers bewogen, en dat deden ze, dus je kunt de ruitenwissers niet "gestopt" hebben terwijl je dit probeert op te lossen.

Toen de auto nieuw was, had hij de gevreesde "witte smurrie die blokkeerde" de achterruitensproeier, maar dat is al jaren geleden.

Alle hulp wordt gewaardeerd of is er een aanbevolen reinigingsvloeistof die ik zou kunnen gebruiken, maar ik zou me zorgen maken over het krijgen van een oplosmiddel dat de lak etc. kan beschadigen.
De mijne werkten niet aan de passagierskant, terwijl de bestuurderskant in orde was. Dit is wat ik deed om het te ontstoppen:
1. Omdat slechts één kant niet werkte, nam ik aan dat er vloeistof bij de ruitenwissers kwam
2. Ruitenwissers in de servicestand zetten.
3. Het geblokkeerde ruitenwisserblad verwijderd.
4. De eindclip verwijderd alsof ik het daadwerkelijke rubberen blad wilde vervangen. Dit geeft toegang tot het uiteinde van de buis die parallel loopt aan het rubberen blad en de vloeistof transporteert.
5. De buis schoongemaakt met een stuk draad, over de hele lengte van het blad gestoken, waardoor wat zwarte smurrie werd verwijderd.
6. De kleine gaatjes in de buis schoongemaakt met een speld
7. Water in de buis geduwd met een spuit
8. Stappen 5 tot en met 7 herhaald totdat er water uit de kleine gaatjes kwam
9. Het blad weer in elkaar gezet en opnieuw gemonteerd