SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Volvo is niet langer geïnteresseerd in het maken van sportieve auto's

3.6K views 9 replies 8 participants last post by  irollturbo  
#1 ·
Ik heb onlangs een artikel gelezen in het tijdschrift Automobile waarin staat dat Volvo geen interesse heeft in het maken van auto's voor snelle bestuurders. Ze zouden liever zien dat die "types" klanten elders winkelen.

https://www.automobilemag.com/news/...05&wc_rid=4035:29706225&_wcsid=53ED578042953FD89E30488F2FF2356867DBBD79C494E56B

Dit omvat het beperken van alle nieuwe Volvo's tot een snelheid van 112 mph binnen een paar jaar, het automatisch vertragen van de auto in schoolzones en het regelen van de snelheid van de auto in gebieden met voetgangers.

Ik denk dat de korte flirt van het bedrijf met sportwagens zeker voorbij is. Ik vraag me af hoe lang ze de bestaande polestar-modellen nog zullen ondersteunen.

Wat jammer.

#2 · (Edited)
Ik weet niet dat veel mensen Volvo ooit hebben gezien als een bedrijf dat sportwagens maakt... Maar als iemand die enorm van autorijden houdt en die zich tijdens het rijden concentreert op de weg en de auto (en, net als u, ook een Porsche bezit), heb ik een hekel aan het stoppen van te veel dingen in een computer touchscreen (audio, klimaat) en geef ik de voorkeur aan analoog zoveel mogelijk - minder kans op problemen. Ik ben niet tegen adaptieve cruise control en infrarood nachtzichtcamera's en dodehoekwaarschuwingslichten op buitenspiegels (alles zou standaard moeten zijn op alle auto's), maar lane keeping assist en andere automatische rijdingen, automatisch deuren vergrendelen, automatisch starten/stoppen, camera's die de bestuurder bewaken, zijn allemaal dingen die ik liever helemaal niet zou hebben (of die ik in ieder geval permanent uitgeschakeld wil hebben op verzoek van de bestuurder, als ze er moeten zijn) - en zoals veel dingen die ik zou kunnen of liever zonder zou doen, rekent Volvo veel extra geld voor deze dingen. Als we een aantal van deze dingen zouden kunnen afbestellen, zouden we misschien een auto aanzienlijk goedkoper kunnen kopen; fantasieland, weet ik...

#3 ·
Het is in lijn met de visie van Volvo die ze de laatste tijd adverteren.

https://group.volvocars.com/company/safety-vision

Snelheidsovertreding is het allereerste aandachtspunt.

Gezien dit alles ben ik er zeker van dat zelfs Polestar-optimalisatiepakketten die voor toekomstige Volvo-modellen worden verkocht, geen snelheidsbegrenzers zullen inschakelen.

Ik ben erg blij met mijn Polestar, maar dit wordt waarschijnlijk mijn eerste en laatste Volvo.

#4 · (Edited)
Zag dat laatst en het kreeg veel commentaar in de FB-groep.

Ik maak een onderscheid tussen sportwagens en sportieve auto's. Volvo heeft zich in de recente geschiedenis (misschien wel nooit?) niet echt met een sportwagen beziggehouden, maar ze hebben wel met wisselend succes sportieve auto's gemaakt. Ik heb de meeste ervan in de loop der jaren bezeten.

Ik was er in het begin een beetje bitter over, maar uiteindelijk zat pers als deze er al een tijdje aan te komen. We moeten onder ogen zien dat Volvo nog steeds een zeer kleine fabrikant is met relatief beperkte middelen. Ze hebben een geweldige tijd gehad onder het eigenaarschap van Geely, maar in veel opzichten moeten ze nog steeds een inhaalslag maken.

Een van de kernthema's van het bedrijf is altijd veiligheid geweest, dus ze zouden liever 100% van hun inspanningen in die richting steken. Daar kan ik niet echt tegen argumenteren. Ik hoop alleen dat ze over vijf jaar niet van gedachten veranderen wanneer er een nieuwe CEO is en opnieuw proberen om prestatiegerichte bestuurders aan te spreken - want ze zullen nooit meer terugkomen.

Samuelssons opmerking over bestuurders van prestatieauto's die met 100 mph door het verkeer zigzaggen, is nogal onverantwoordelijk en belachelijk. Als dat je mening is over prestatieauto's en de mensen die ze leuk vinden, dan heb je de juiste keuze gemaakt om ze niet meer te maken.

#6 ·
Wacht, betekent dit dat er echt geen V60 polestar komt? Ik ga huilen.
Er is geen aankondiging in beide richtingen geweest. Polestar engineered is blijkbaar nu gewoon een Volvo-uitvoering, een T8-model met remmen en ophanging en gele veiligheidsgordels, verkrijgbaar via Care by Volvo, dus het toevoegen van een V60-versie zou niet al te veel moeite zijn, maar gezien zijn opmerkingen, waarvan sommige mogelijk uit hun context zijn gehaald, wie weet?

#8 · (Edited)
Ik heb onlangs een artikel gelezen in het tijdschrift Automobile waarin staat dat Volvo geen interesse heeft in het maken van auto's voor snelle bestuurders. Ze zouden liever hebben dat die "types" klanten elders winkelen.

https://www.automobilemag.com/news/...05&wc_rid=4035:29706225&_wcsid=53ED578042953FD89E30488F2FF2356867DBBD79C494E56B

Dit omvat het beperken van alle nieuwe Volvo's tot een snelheid van 112 mph binnen een paar jaar, het automatisch vertragen van de auto in schoolzones en het regelen van de snelheid van de auto in gebieden met voetgangers.

Ik denk dat de korte flirt van het bedrijf met sportwagens zeker voorbij is. Ik vraag me af hoe lang ze de bestaande polestar-modellen nog zullen ondersteunen.

Wat een schande.
Bedankt voor het delen van dit artikel. Ik heb twee opmerkingen:

1) Wanneer heeft Volvo ooit "Sportieve auto's" gebouwd? (Retorische vraag)
2) Als je ooit een Audi of BMW hebt gehad, weet je wat een sportsedan is - en Volvo bouwt ze niet.

Ik kan dit zeggen omdat ik momenteel in een P* S60 rijd en beide bovengenoemde heb gehad. Uiteindelijk draait het als merk allemaal om waar je mee wilt concurreren en waar je voor wilt staan. Volvo kiest ervoor om de leider te zijn op het gebied van veiligheid. Ze doen het goed en moeten zich daaraan houden.

#9 ·
Bedankt voor het delen van dit artikel. Ik heb twee opmerkingen: 1) Wanneer heeft Volvo ooit "Sportieve auto's" gebouwd? (Retorische vraag) 2) Als je ooit een Audi of BMW hebt gehad, weet je wat een sport sedan is - en Volvo bouwt ze niet. Ik kan dit zeggen omdat ik momenteel in een P* S60 rijd en beide bovengenoemde auto's heb gehad. Uiteindelijk draait het als merk allemaal om waar je mee wilt concurreren en waar je voor wilt staan. Volvo kiest ervoor om de leider te zijn op het gebied van veiligheid. Ze doen het goed en moeten zich daaraan houden.
Ik denk dat de P*'s sportieve auto's zijn. Het zijn geen sportwagens. Ik heb veel BMW's en snelle Audi's gehad; 530, S4, RS4, TTRS. Ik zou zeggen dat de P* in de S4-klasse zit. Persoonlijk vind ik de Volvo beter dan de S4. Ik ben geen grote fan van de nieuwste generatie Audi's. Met Volvo's vertrek uit het Polestar-experiment wordt dit waarschijnlijk mijn laatste Volvo. Ik denk dus dat ik een van die klanten ben die ze niet willen behouden. En toch zie ik mezelf niet met 100 mph door het verkeer zigzaggen. Vreemd. Nog vreemder. Waarom verwees de CEO van Volvo naar iemand die 100 mph reed? Had hij geen km/u moeten gebruiken? Misschien denkt hij gewoon dat Amerikanen a**holes zijn.