SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Volvo-remmen vallen uit na software-update XC90 T8

Tags
b mode recall
2.8K views 33 replies 16 participants last post by  XC_90  
#1 ·
Op 13 mei 2025 faalden de remmen van mijn 2 maanden oude 2025.5 Volvo XC90 T8 volledig en dwongen me te crashen. Zowel het regeneratief remmen als het reguliere remmen faalden tegelijkertijd.

Ik heb video van de voor- en achterdashcams die laten zien wanneer de remmen faalden, waarbij de auto versnelde en vervolgens crashte op een bergweg met één rijstrook. Dit was een werkelijk angstaanjagende ervaring. Ik zou de video graag willen delen, maar kan geen manier vinden om dit te doen.

Dit was slechts een paar uur nadat de auto de software-update versie 3.5.14 (die op 25 april 2025 was uitgebracht) had ontvangen bij een erkende Volvo-dealer in Monterey County, CA. Ik reed een steile bergweg met één rijstrook af en werd gedwongen van de weg af de zijkant van een heuvel in te sturen om te voorkomen dat ik over een klif zou vallen.

Het resulteerde in een eenzijdige aanrijding waarbij de airbags werden geactiveerd en mijn band en velg werden versplinterd, maar het had veel erger kunnen zijn.

De volgende dag, 14 mei 2025, nam ik contact op met de klantenservice van Volvo en gaf hen details over mijn totale remfout.

Na meerdere keren de klantenservice van Volvo te hebben gebeld zonder iets terug te horen, huurde ik een forensisch ongevalreconstructie-ingenieur in om de gegevens van de Event Data Recorder (EDR) te onderzoeken. Hij bevestigde dat “De gegevens van vóór de crash de verklaring van de heer (mijn naam) bevestigen dat de remmen van het voertuig niet reageerden tijdens het afdalen van de heuvel. De snelheid neemt toe in de vijf seconden vóór de impact; er is geen gaspedaalbediening, maar er is de hele tijd een rembediening en geen vertraging.”

Een veiligheidsterugroepactie, NHTSA-terugroepactie # 25V392 Fabrikant-terugroepactie # R10329 werd gestart vanwege de Brake Control Module, met de opmerking: "Beschrijving van het defect of de niet-naleving: Betrokken klanten kunnen een tijdelijk verlies van de remfunctionaliteit ervaren na minstens 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts te hebben gereden met de "B"-rijmodus voor PHEV-voertuigen en de "One Pedal Drive"-modus of BEV-voertuigen zonder het rempedaal of (tot op zekere hoogte) het gaspedaal te gebruiken. Als de situatie zich voordoet, kan het indrukken van het rempedaal de remfunctionaliteit volledig opheffen."

Ik ben een trouwe Volvo-klant en heb in 1984 onze eerste Volvo gekocht.

Ik koop Volvo's om één reden: Veiligheid.

Dit is echter een illusie, aangezien zoveel van de auto door software wordt bestuurd en dit is duidelijk wat catastrofaal faalde op mijn nieuwe Volvo.

#4 ·
Godsallemachtig, dat is eng. Ik ben blij dat het goed met je gaat en dat je een dashcam had om de ervaring te laten zien. Als je een reconstructie-ingenieur hebt ingehuurd, neem ik aan dat je juridische stappen overweegt tegen Volvo, toch? Er is echt geen excuus voor dit soort fouten van Volvo of zijn ingenieurs. Mensen zullen gewond raken en sterven door dit niveau van nalatigheid.

#5 ·
Verdomme, je had geluk dat er geen auto aankwam zonder ruimte om veilig te vertragen.
Ik wacht op de fervente Volvo-fans die het bagatelliseren. Laat ze er niet mee wegkomen, klaag zoveel als nodig is, vooral als ze proberen enige misdaad aan hun kant te ontkennen.
Ter info, ik had een zeer enge ervaring met cruise control waarbij mijn S90 abrupt van de rijstrook afweek in de richting van het tegemoetkomende verkeer.
Nooit meer mijn auto vertrouwen om zelfs maar een seconde autonoom te rijden.

#7 ·
Is dit het eerste geval van wat hier besproken wordt?
Op 13 mei 2025 faalden de remmen van mijn 2 maanden oude 2025.5 Volvo XC90 T8 volledig en dwongen me te crashen. Zowel het regeneratief remmen als het reguliere remmen faalden tegelijkertijd.

Ik heb video van de voor- en achterdashcams die laten zien wanneer de remmen faalden, waarbij de auto versnelde en vervolgens crashte op een bergweg met één rijstrook. Dit was een werkelijk angstaanjagende ervaring. Ik wil de video delen, maar kan geen manier vinden om dit te doen.

Dit was slechts een paar uur nadat de auto de software-update versie 3.5.14 (die op 25 april 2025 was uitgebracht) had ontvangen bij een erkende Volvo-dealer in Monterey County, CA. Ik reed een steile bergweg met één rijstrook af en werd gedwongen om van de weg af de zijkant van een heuvel in te sturen om te voorkomen dat ik over een klif zou vallen.
Het resulteerde in een eenzijdige aanrijding waarbij de airbags werden geactiveerd en mijn band en velg werden versplinterd, maar het had veel erger kunnen zijn.

De volgende dag, 14 mei 2025, nam ik contact op met de klantenservice van Volvo en gaf hen details over mijn totale remfout.

Na meerdere keren de klantenservice van Volvo te hebben gebeld zonder iets terug te horen, huurde ik een forensisch ongevallenreconstructie-ingenieur in om de gegevens van de Event Data Recorder (EDR) te onderzoeken. Hij bevestigde dat “de Pre-Crash-gegevens de verklaring van de heer (mijn naam) bevestigen dat de remmen van het voertuig niet reageerden tijdens het afdalen van de heuvel. De snelheid neemt toe in de vijf seconden voorafgaand aan de impact; er is geen gashendelbediening, maar er is de hele tijd een rembediening en geen vertraging.”

Een veiligheidsterugroepactie, NHTSA-terugroepactie nr. 25V392 Fabrikant-terugroepactie nr. R10329, werd gestart vanwege de Brake Control Module, met de opmerking: "Beschrijving van het defect of de niet-naleving:
Getroffen klanten kunnen een tijdelijk verlies van de remfunctionaliteit ervaren na het bergafwaarts uitrollen gedurende ten minste 1 minuut en 40 seconden met de "B"-rijmodus voor PHEV-voertuigen en de "One Pedal Drive"-modus of BEV-voertuigen zonder het rempedaal of (tot op zekere hoogte) het gaspedaal te gebruiken. Als de situatie zich voordoet, kan het indrukken van het rempedaal de remfunctionaliteit volledig opheffen."

Dit is echter een illusie, aangezien zoveel van de auto wordt bestuurd door software en dit is duidelijk wat catastrofaal is mislukt op mijn nieuwe Volvo.
Tech wraak.

#8 ·
Bedankt voor het delen. Dat is zeer zorgwekkend, blij dat het goed met je gaat! Het lijkt erop dat dit precies het probleem is dat de nieuwste update 3.6.4 aanpakt. Het enige aspect dat niet per se overeenkomt, is dat Volvo verklaarde dat het probleem zich zou kunnen voordoen na meer dan een minuut bergafwaarts te zijn gegaan (1 minuut 40 seconden of zoiets). Het lijkt erop, omdat je je huis in de video kunt zien, dat je net bergafwaarts was begonnen te gaan. Hoewel je na ~1 minuut in de video crasht. Zat je in de "B"-modus?

Het probleem was uiteraard ernstig, gezien het feit dat ze een verkoopstop hebben uitgevaardigd voor de afgelopen weken totdat de update beschikbaar was, en je hopelijk een van de weinigen was die het heeft getriggerd. Ik ben blij dat je juridische stappen onderneemt en geloof dat Volvo voor je zal zorgen. Ik hoop en vertrouw erop dat de nieuwste update het probleem heeft aangepakt en dat het nu is opgelost. Naar mijn mening zijn alle voertuigen, vooral de software-intensieve voertuigen van vandaag, gevoelig voor onveilige glitches zoals deze, ik denk dat ik dat accepteer als een extra risico ten koste van alle positieve veiligheidsvoorzieningen.

#10 ·
Dat is niet mijn huis
Ik was al minstens 2 minuten bergafwaarts aan het gaan, waarschijnlijk langer
Ah, snap het, en je zat in "B Mode"? Zo ja, dan heb je voldaan aan de specifieke staat waarin ze zeiden dat dit kan gebeuren. Volstrekt onacceptabel, sorry dat het je is overkomen. Ik ben blij dat ze het relatief (hoewel het nooit snel genoeg is) snel hebben opgelost.

#12 ·
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te delen - eng en volkomen onnodig. Blij dat je veilig bent.

Ik betwijfel of de meeste eigenaren zich zelfs bewust zijn van dit grote veiligheidsprobleem
Volvo zeurde me in de Infotainment, in de iOS-app en per e-mail om binnen een dag na de release te updaten naar 3.6.4, zelfs nadat ik het al had gedaan. Dit is de meeste communicatie die ik ooit heb gezien over een Senus- of AAOS-update - en het betekent dat het misschien nog steeds niet genoeg is

Image

Image

Image

Heb je contact gehad met de klantenservice? Ik ben benieuwd of hun reactie hierop gepast was. Ik had vorig jaar een situatie die minder aanvoelde als communiceren met Volvo of North America en meer als iemand bij 4Imprint die me alleen maar Volvo-T-shirts kon laten vallen.

#13 ·

Ik heb video van de voor- en achterdashcams die laten zien wanneer de remmen faalden, waarbij de auto versnelde en vervolgens crashte op een bergweg met één rijstrook. Dit was een werkelijk angstaanjagende ervaring. Ik zou de video willen delen, maar kan geen manier vinden om dit te doen.

Dit was slechts een paar uur nadat de auto de software-update versie 3.5.14 (die op 25 april 2025 was uitgebracht) had ontvangen bij een erkende Volvo-dealer in Monterey County, CA. Ik reed een steile bergweg met één rijstrook af en werd gedwongen om van de weg af de zijkant van een heuvel in te sturen om te voorkomen dat ik over een klif zou vallen.

Na meerdere keren de klantenservice van Volvo te hebben gebeld zonder iets terug te horen, huurde ik een forensisch ongevalreconstructie-ingenieur in om de gegevens van de Event Data Recorder (EDR) te onderzoeken. Hij bevestigde dat “de Pre-Crash-gegevens de verklaring van de heer (mijn naam) bevestigen dat de remmen van het voertuig niet reageerden tijdens het afdalen van de heuvel. De snelheid neemt toe in de vijf seconden voorafgaand aan de impact; er is geen gashendelbediening, maar er is de hele tijd een rembediening en geen vertraging.”

Een veiligheidsterugroepactie, NHTSA-terugroepactie # 25V392 Fabrikant-terugroepactie # R10329 werd gestart vanwege de Brake Control Module, met de opmerking: "Beschrijving van het defect of de niet-naleving:
Betrokken klanten kunnen een tijdelijk verlies van de remfunctionaliteit ervaren na minstens 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts te hebben gecruist met de "B"-rijmodus voor PHEV-voertuigen en de "One Pedal Drive"-modus of BEV-voertuigen zonder het rempedaal of (tot op zekere hoogte) het gaspedaal te gebruiken. Als de situatie zich voordoet, kan het indrukken van het rempedaal de remfunctionaliteit volledig opheffen."

Dit is echter een illusie, aangezien zoveel van de auto wordt bestuurd door software en dit is duidelijk wat catastrofaal faalde op mijn nieuwe Volvo.
Verdomme! Dit is waanzin... Slechts 3 weken geleden reed ik met mijn gezin (zwangere vrouw) rond in Grindelwald op bergpassen met weinig tot geen bescherming... nog steeds op Firmware 3.4.15 ...

Image

#14 ·
Deze wordt weer nieuw leven ingeblazen. Ik ben erg blij dat de OP media aan boord krijgt. De reactieve reactie van Volvo hierop was ronduit onacceptabel. Ik rijd in talloze gebieden waar afdalingen 5+ minuten duren en dit zou afschuwelijk zijn.

#15 ·
Heeft iemand een gedetailleerd begrip van de moderne auto-software/hardware-architectuur en kan uitleggen hoe dit soort veiligheidsrisico's kunnen ontstaan door een software-update? Ik was onder de (valse) indruk dat elektronische besturingen en firmware gescheiden zouden zijn van het besturingssysteem, waardoor belangrijke systemen onafhankelijk zijn en een hardwarefout als deze niet mogelijk zou zijn.

Bijvoorbeeld, het besturingssysteem kan crashen of een harde reset ondergaan terwijl de auto rijdt. Airconditioning en stereo werken niet meer, maar stuurbekrachtiging, verlichting en transmissie blijven wel werken.

Ik ben bezorgd over welke andere kritieke systemen kwetsbaar zijn voor hetzelfde type storing.

#16 ·
Weet iemand met een gedetailleerd begrip van moderne auto software/hardware architectuur uit te leggen hoe dit soort veiligheidsrisico kan gebeuren door een software-update? Ik had de (valse) indruk dat elektronische besturingen en firmware gescheiden zouden zijn van het besturingssysteem, waardoor belangrijke systemen onafhankelijk zijn en een hardwarefout als deze niet mogelijk zou zijn.
Een moderne Volvo heeft meer dan een dozijn "computers" - het Infotainmentsysteem lijkt ruwweg op een pc of tablet, maar veel van de computers zijn embedded controllers of vergelijkbare programmeerbare systemen die software/firmware draaien, maar geen besturingssysteem (RTOS of time sharing) dat een presentatielaag en een of meer applicaties draait.

Mijn begrip van mijn eigen update was dat 3.5.14 16 ECU's heeft bijgewerkt naast AAOS (rtos) en de infotainment stack. Uit openbare rapporten en release notes blijkt dat de nieuwe firmware voor de rembesturingseenheid de bug introduceerde die dit ongeluk veroorzaakte en de 3.6.4 OTA en 3.7 updates waren bedoeld om nieuwe BCU-firmware zonder de bug te installeren.

Het is geen kwestie van het feit dat het updatebaar is - in de werkplaats of anderszins - dat een probleem veroorzaakte. Volvo's kwaliteitscontrole liet toe dat slechte BCU-firmware via hun supply chain op apparaten terechtkwam.

Als een klant geen volledige data capture met dashcam had gedraaid toen het gebeurde met toegang tot iemand die betrokken was bij een ongevalsonderzoek, zou dit nooit zo snel zijn gevonden of "opgelost".

Als dit het niveau van kwaliteitscontrole is dat hun software werkelijk doorloopt, moeten ze 1000 meer klanten zoals degene die dit probleem ontdekte, machtigen.

#17 ·
@jeisensc, bedankt voor de snelle reactie. Ik ben het ermee eens. Ik denk dat we allemaal ongelooflijk veel geluk hebben dat dit snel is opgemerkt met een relatief klein ongeluk. Naast de QC-fouten voor een patch als deze om te worden uitgerold en dit soort problemen te veroorzaken. Ik ben er gewoon van onder de indruk dat dit soort systemen gevoelig zijn voor menselijke fouten zoals deze. Als je belangrijke kritieke systemen hebt die met defecte software kunnen worden bijgewerkt, moeten die systemen een soort ingebouwde redundantie hebben, zodat het voertuig nog steeds zijn basisveiligheidsfuncties kan uitvoeren.

#19 ·
Ik schrijf robotsoftware voor astronomische instrumenten, dus niet in de auto-industrie, maar ik kan wel begrijpen hoe zoiets erdoor komt. Het is wat je misschien een "edge case" hebt horen noemen, en die zijn het allerergst om te vangen. Denk aan alle keren dat je in een auto hebt gereden, en hoe vaak je twee minuten lang een heuvel af bent gegaan, alleen maar uitrollend, zonder te remmen of het gaspedaal aan te raken... het is waarschijnlijk een superzeldzame gebeurtenis in elke ICE-auto. De B-modus maakt natuurlijk meer uitrollen mogelijk, omdat deze de remmen voor ons bedient, maar blijkbaar zat er iets in de software dat deze na een bepaalde tijd, of mogelijk een bepaalde afstand of gebruik, uitschakelde om te voorkomen dat de remmen oververhit zouden raken. Dat had er echter niet toe mogen leiden dat de auto versnelde, het had als veiligheidsmaatregel moeten ingrijpen en de auto moeten stoppen, of de remmen moeten laten reageren... de bug schakelde ook het gebruik van het rempedaal uit, en dat is een enorm probleem dat niet zou mogen gebeuren.

Dit alles komt voort uit het onvermogen om alles te testen wat er zou kunnen gebeuren, het is gewoon nooit haalbaar om alles te testen. In oude auto's was dat niet zo'n probleem, want de auto was zoals hij was gebouwd, en als er een storing was, was deze meestal te verhelpen en dat was het dan. Nieuwe auto's zitten vol software, dus dat betekent dat elke update een probleem kan introduceren als ze proberen iets anders op te lossen, en als de software hun tests doorstaat (die uitgebreid zouden moeten zijn), zullen ze deze doorgeven. De code voor alles heeft deze edge cases die erin sluimeren, en ze allemaal vinden en repareren kan oneindig veel tijd kosten. En ze kunnen echt gevaarlijk zijn... de 737 MAX-crashes waren in feite een software-edge case die erdoor kwam door slecht management en ontwerpbeslissingen. Slimme code omzeilt dit, als iets buiten een grens valt, reageert de software en schakelt de boel uit. De remmen zouden echter nooit mogen falen, het indrukken van het pedaal zou de auto altijd moeten vertragen (tenzij de daadwerkelijke hardware natuurlijk faalt), dus dat zou iets moeten zijn waar al deze autofabrikanten over nadenken.

Dit zou echt kunnen gebeuren in elke nieuwere auto met een brake-by-wire-systeem, ze zijn allemaal gevoelig voor softwarefouten. Ik heb watchdogs in mijn code die zoeken naar fouten en ingrijpen als er iets misgaat... autofabrikanten zouden dat ook moeten doen, want als auto's eenmaal geautomatiseerd zijn, zullen ze niet meer de zijkant van een heuvel inrijden om een erger ongeluk te voorkomen. Hopelijk maakt dit de industrie wakker om al hun remcode te bekijken en ervoor te zorgen dat er geen manier is waarop deze kan falen als gevolg van softwareproblemen.

Nog een opmerking... als je de parkeerrem inschakelt tijdens het rijden, wordt de noodremmodus ingeschakeld, waarbij je vervolgens de voetrem gebruikt om de auto te vertragen. Dit remt hard en kan het remsysteem beschadigen bij overmatig gebruik, dus alleen in noodgevallen. Het is moeilijk om dat te doen terwijl je ook een bochtige, smalle bergweg afrijdt, en ik weet niet of de remfout er invloed op zou kunnen hebben gehad, maar het is iets om in gedachten te houden als je in een vergelijkbare situatie terechtkomt. Ik weet echter niet zeker of de BEV's een parkeerrem hebben, dus ze hebben deze mogelijkheid misschien niet.

#20 · (Edited)
maar ik kan zien hoe zoiets erdoor komt. Het is wat je misschien een "randgeval" zou kunnen noemen.
Goede punten, maar ik moet hier muggenziften: > 1m 40s bergafwaarts rijden is geen randgeval (noch een hoekgeval) voor een auto in 2025

"Een randgeval is een probleem of situatie die zich alleen voordoet bij een extreme (maximale of minimale) bedrijfsparameter. Een stereoluidspreker kan bijvoorbeeld audio merkbaar vervormen wanneer deze wordt afgespeeld op het maximale nominale volume, zelfs in afwezigheid van andere extreme instellingen of omstandigheden."

#21 ·
Ik schrijf robotsoftware voor astronomische instrumenten, dus niet in de auto-industrie, maar ik kan wel begrijpen hoe zoiets erdoor komt. Het is wat je misschien een "edge case" zou noemen, en die zijn het allerergst om te vangen. Denk aan alle keren dat je in een auto hebt gereden, en hoe vaak je een heuvel af bent gegaan gedurende twee minuten, gewoon uitrollend, zonder te remmen of het gaspedaal aan te raken... het is waarschijnlijk een super zeldzame gebeurtenis in elke ICE-auto. De B-modus maakt natuurlijk meer uitrollen mogelijk, omdat deze de remmen voor ons bedient, maar blijkbaar zat er iets in de software dat deze na een bepaalde tijd, of mogelijk een bepaalde afstand of gebruik, uitschakelde om te voorkomen dat de remmen oververhit zouden raken. Dat had de auto echter niet mogen laten accelereren, het had als veiligheidsmaatregel moeten ingrijpen en de auto moeten stoppen, of de remmen moeten laten reageren... de bug schakelde ook het gebruik van het rempedaal uit, en dat is een enorm probleem dat niet zou mogen gebeuren.

Dit alles komt voort uit het onvermogen om alles te testen wat er zou kunnen gebeuren, het is gewoon nooit haalbaar om alles te testen. In oude auto's was dat niet zo'n probleem, omdat de auto zo was gebouwd, en als er een storing was, was deze meestal te verhelpen en dat was het dan. Nieuwe auto's zitten vol software, wat betekent dat elke update een probleem kan bevatten als ze proberen iets anders op te lossen, en als de software hun tests doorstaat (die uitgebreid zouden moeten zijn), zullen ze deze doorgeven. De code voor alles heeft deze edge cases die erin op de loer liggen, en ze allemaal vinden en oplossen kan oneindig veel tijd kosten. En ze kunnen echt gevaarlijk zijn... de 737 MAX-crashes waren in feite een software-edge case die erdoor kwam door slecht management en ontwerpbeslissingen. Slimme code omzeilt dit, als iets buiten een grens valt, reageert de software en schakelt alles uit. De remmen zouden echter nooit mogen falen, het indrukken van het pedaal zou de auto altijd moeten vertragen (tenzij de daadwerkelijke hardware natuurlijk faalt), dus dat zou iets moeten zijn waar al deze autofabrikanten over nadenken.

Dit zou echt kunnen gebeuren in elke nieuwere auto met een "brake-by-wire"-systeem, ze zijn allemaal gevoelig voor softwarefouten. Ik heb watchdogs in mijn code die op fouten letten en ingrijpen als er iets misgaat... autofabrikanten zouden dat ook moeten doen, want als auto's eenmaal geautomatiseerd zijn, gaan ze niet de zijkant van een heuvel in om een erger ongeluk te voorkomen. Hopelijk maakt dit de industrie wakker om hun hele remcode te bekijken en ervoor te zorgen dat er geen manier is waarop deze kan falen als gevolg van softwareproblemen.

Nog een opmerking... als je de parkeerrem inschakelt tijdens het rijden, wordt de noodremmodus ingeschakeld, waarbij je dan de voetrem gebruikt om de auto te vertragen. Dit remt hard en kan het remsysteem beschadigen bij overmatig gebruik, dus alleen in noodgevallen. Het is moeilijk om dat te doen terwijl je ook een bochtige, smalle bergweg afrijdt, en ik weet niet of de remfout er invloed op zou kunnen hebben gehad, maar het is iets om in gedachten te houden als je in een vergelijkbare situatie terechtkomt. Ik weet echter niet zeker of de BEV's een parkeerremschakelaar hebben, dus ze hebben deze mogelijkheid misschien niet.
Goede punten, maar ik moet hier muggenziften: > 1m 40s rijden bergafwaarts is geen edge case (noch een corner case) voor een auto in 2025

“Een edge case is een probleem of situatie die zich alleen voordoet bij een extreme (maximale of minimale) bedrijfsparameter. Een stereoluidspreker kan bijvoorbeeld audio merkbaar vervormen bij het afspelen op het maximale nominale volume, zelfs bij afwezigheid van andere extreme instellingen of omstandigheden.”

AFAIK is de enige QA/QC/TQM-term die in deze situatie van toepassing is, “ontsnapt defect”.
Ik ben het hiermee eens. Met de hoeveelheid bergen die ik aan weerszijden van het land heb bereden, sommige meer dan 10.000 voet, en in andere landen, kan ik met vertrouwen concluderen dat ~1 minuut, 40 seconden bergafwaarts niet ongebruikelijk is. Ik heb bergen bereden die veel, veel langere afdalingen hebben. Velen met snelwegsnelheden. Mijn favoriete kampeerplekken in Arizona hebben afdalingen van 5+ minuten.

Zelfs tijdens onze eerste lange rit in onze 2017 XC90 tijdens onze OSD-reis. We reden bergen in Zwitserland die veel langere afdalingen hadden.

Zeker een gebrek aan toezicht bij Volvo door geen failsafe-systeem te ontwikkelen om handmatig remmen altijd te laten werken. Het klinkt vrij eenvoudig van een veiligheidsbewuste fabrikant. Maar helaas verliest Volvo snel de weg met alles, van deze ramp tot hun verliezen van miljarden dollars dit kwartaal. Somber toekomst.

#22 ·
Edge cases zijn niet alleen "dingen uit de echte wereld die zelden gebeuren", maar ook "waar we nooit aan gedacht hebben". Volvo-ingenieurs rijden waarschijnlijk niet vaak bergafwaarts, en de meeste ervaring hebben ze met ICE-auto's, waarbij je ofwel terugschakelt of remt om de snelheid te regelen. Het gebruik van een elektromotor als rem is nog steeds een nieuw concept, dus zijn ze waarschijnlijk teruggevallen op "lang uitrollen is hetzelfde als kort uitrollen" en hebben ze iets in de code gemist dat een limiet stelde aan het uitrollen in de B-modus. Hoe dat ook het rempedaal heeft uitgeschakeld, is de echte vraag, iets in de software moet de echte remmen in de B-modus hebben geblokkeerd, zodat ze niet meer actief waren (wat mogelijk ook de noodrem heeft uitgeschakeld).

Ik heb mijn eigen edge case... in mijn 2024 V60 PE, als ik in de B-modus rijd met de kruipmodus uitgeschakeld maar de auto-hold-functie inschakel, en dan het gaspedaal aanraak terwijl ik stilsta, begint de auto vooruit te kruipen en blijft bewegen totdat ik rem. Of vermoedelijk iets anders, dat heb ik nog niet getest. :) De auto moet altijd de kruipmodusinstelling gehoorzamen, en in de B-modus mag hij niet verder vooruit bewegen als de kruipmodus uitgeschakeld is, nooit. Het is iets dat waarschijnlijk nooit is getest, ik denk dat ze ervan uitgaan dat bestuurders auto-hold niet zullen gebruiken als ze in de B-modus met de kruipmodus uitgeschakeld zitten. Ik moet deze er nog een van deze dagen insturen.

Het is helaas een staat van de wereld dat we allemaal bètatests uitvoeren van software voor bijna alles. En in mijn baan wordt de software altijd als laatste beschouwd en eruit gehaald omdat het hardwareteam het niet zo belangrijk vindt en zich niet aan hun schema's houdt. Ik vermoed dat hetzelfde vrijwel overal gebeurt, zelfs als software steeds kritischer wordt, vooral op het gebied van veiligheid... goede projecten plaatsen de software vanaf het begin centraal om ervoor te zorgen dat alles in harmonie werkt, hoewel zelfs dan bugs voorkomen omdat programmeurs mensen zijn. En mensen praten over AI die dit oplost, maar AI kopieert grotendeels alleen code die door mensen is gemaakt, het is niet beter (en waarschijnlijk slechter dan zelfs matig ervaren programmeurs). Dingen verbeteren in de loop van de tijd, maar dan worden er nieuwe dingen toegevoegd (vereist voor concurrentie) waardoor de cyclus opnieuw begint. Eerlijk gezegd, we hebben geluk dat er niet een heleboel softwaregerelateerde incidenten in de wereld zijn, de weinige die we al hebben zijn al zorgwekkend genoeg.

#23 · (Edited)
Volvo moet een failsafe hebben voor kritieke systemen zoals besturing en remmen. Een bestuurder moet de computers kunnen overrulen. In een vorig leven zat ik in een softwaregroep die grootschalige real-time systemen ontwikkelde. Het is onmogelijk om aan elke situatie te denken. Testen kan maar tot op zekere hoogte. Denk aan de miljarden mensen die Microsoft Windows gebruiken en ze vinden nog steeds bugs. Volvo heeft hoeveel eigenaren?

#25 ·
Volvo moet een failsafe hebben voor kritieke systemen zoals besturing en remmen. Een bestuurder moet de computers kunnen overrulen. Bij niet-adaptieve cruise control schakelt het aantippen van de remmen de cruise control uit. In een vorig leven zat ik in een softwaregroep die grootschalige real-time systemen ontwikkelde. Het is onmogelijk om aan elke situatie te denken. Testen kunnen maar tot op zekere hoogte gaan. Denk aan de miljarden die Apple iOS en Microsoft Windows gebruiken en ze vinden nog steeds bugs. Volvo heeft hoeveel eigenaren?
Ja, er zou zeker een failsafe moeten zijn, en ik wed dat die er is, maar dat de bug ervoor zorgde dat deze werd genegeerd, of dat een andere failsafe (misschien om te voorkomen dat de elektromotor opwarmt) deze overrulte. Idealiter zou er een vaste testprocedure zijn die door de industrie wordt ontwikkeld en door de federale overheid wordt gecontroleerd en die alle auto's moeten doorstaan voordat er iets aan het publiek wordt vrijgegeven, waarbij de lijst met tests groeit naarmate er bugs worden gevonden... dat soort toezicht gebeurt helaas gewoon niet.

#27 ·
In verband hiermee heb ik net mijn lokale dealer gebeld over dit probleem. Ze vertelden me dat het geen invloed heeft op mijn '24 V60 PE, dus ik ben "Good to go".

Weet iemand of dat klopt?
Heb je de bijgewerkte software? Of draai je iets vóór de software-update die dit veroorzaakte? Ik zit op 3.4.4, waar het probleem niet mee is (ik wacht tot de zaken met de 3.6.x-update eindelijk zijn opgelost). Ik weet niet of onze auto's misschien niet de remmodule hebben die defect is geraakt of een ander verschil, maar ik dacht dat dit van toepassing was op alle Volvo's met die softwareversie. Controleer dus je softwareversie, als het 3.5.14 is, zou ik naar binnen gaan en het laten updaten, ongeacht wat ze erover zeiden.

#29 ·
U kunt uw chassisnummer controleren op de NHTSA-website om te bevestigen of uw voertuig getroffen is: https://www.nhtsa.gov/press-releases/volvo-recall-urgent-brake-failure-warning-select-vehicles

Mijn begrip is dat het probleem gerelateerd is aan de regeleenheid van de remmen die in sommige nieuwere v60 PHEV-modellen wordt gebruikt. Ik heb ook een 2024 en was niet getroffen.

Wall Street Journal plaatste een artikel https://www.wsj.com/business/autos/a-steep-mountain-drive-a-brake-failure-and-a-volvo-recall