Ik weet het niet.
Ik heb door de jaren heen veel berichten gelezen en het consistente antwoord is dat modules aan de auto zijn geadresseerd en moeten overeenkomen, anders werkt het niet.
Bedoel je met "configuraties" de stekkers? Heb je deze CEM's geopend? Is een chipwissel ĂĽberhaupt mogelijk?
Ga de volgende keer met je auto naar een autosloperij en probeer ze uit. Ze kunnen nog steeds zeggen: "Geen proefnemingen op elektrische onderdelen". Dan is het aan jou om hen eraan te herinneren dat ze deze dingen toch niet verkopen en dat een proef de enige manier is om het te vertellen.
Ze zeggen dat Volvo alleen subassemblies programmeert als je ze nieuw bij Volvo koopt. Heb je vrienden in de dealer?
Hoe is je originele CEM defect geraakt?
Het belangrijkste probleem met mijn auto is dat hij helemaal niet start. Na vele stappen voor probleemoplossing ben ik tot de conclusie gekomen dat de CEM betrokken is.
Ik heb contact gehad met mensen die CEM's programmeren en ze zeggen dat het zou moeten werken zolang het hetzelfde jaar en model is, maar ik heb nog nooit iemand gezien die twee verschillende CEM's heeft gekregen bij het bestellen van een van hetzelfde jaar en model.
Ik heb nu 3 CEM's, mijn originele, een van mijn eigen donorauto, een v70 2001, en deze nieuwe van een andere v70 2004.
De CEM's die ik al bezit, zien er bijna identiek uit, hebben zeker dezelfde chips, maar uiteraard verschillende programmeringen (configuraties) aangezien ik mijn 2001 al in mijn 2004 auto heb getest en hij zich echt raar gedroeg vanaf het moment dat ik de accu aansloot.
Ik heb beloofd dat het mogelijk is om de 2001 in mijn 2004 te laten werken door de programmering (configuraties) van de chip over te zetten, of de chip zelf over te zetten. Maar het werkt niet andersom.
Ik heb de originele CEM verwijderd als onderdeel van een probleemoplossingsstap en heb, tegen beter weten in, besloten om uit nieuwsgierigheid mijn originele CEM van het frame te demonteren. Helaas heb ik daarbij per ongeluk enkele componenten van de kaart verwijderd. Ik zou er waarschijnlijk nieuwe op kunnen solderen, maar zonder een foto van een identieke kaart kan ik er niet zeker van zijn dat ik alle ontbrekende componenten heb gevonden om hem te laten werken. Bovendien weet ik niet eens zeker of hij in de eerste plaats zonder fouten was.
Tijdens mijn probleemoplossing heb ik een belangrijke stap gemist, namelijk het controleren van de logs tijdens de opstartcyclus tussen de ECM en de CEM, aangezien ik vermoed dat de CEM het identificatienummer van de ECM is kwijtgeraakt, zodat ze niet meer kunnen communiceren en de auto daarom niet kan starten. De tweede oorzaak die ik vermoed, is een defecte CEM, aangezien dit zeer vaak voorkomt op v70 2004.
Op dit moment overweeg ik om de chip van mijn originele CEM over te zetten naar mijn 2001 en de probleemoplossing voort te zetten en van daaruit naar Volvo te gaan om zowel CEM als ECM opnieuw te laten configureren (als de identificatie verloren is gegaan) of een van de programma's te kopen om het zelf te doen.
Of als de CEM defect is, kan het worden opgelost door simpelweg de chip van mijn originele naar mijn 2001 over te zetten.
Ik zou echter heel graag een recentere CEM willen krijgen en gewoon de configuratie overzetten, hetzij door een man online te laten doen, de chip zelf over te zetten of het programma zelf te kopen en het te doen.
De bovenstaande vragen zijn voornamelijk uit nieuwsgierigheid, maar zouden me ook helpen bij het bepalen van mijn volgende stap, bijvoorbeeld of ik een 4e CEM wil kopen die identiek is aan mijn v70 2004, of dat ik hem kan laten werken met deze nieuwe v70 2004, ondanks dat hij er anders uitziet.