SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner
1 - 7 of 7 Posts

Amiliana

· Registered
6 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een CEM besteld van een donorauto die slechts twee maanden na de mijne is geproduceerd, in de veronderstelling dat ik de chip van mijn CEM naar deze kon overzetten. Toen hij aankwam, had hij echter totaal andere nummers en zag hij er totaal anders uit.

Mijn vraag is nu:

Zou het sowieso in mijn auto werken, zolang de configuraties van mijn CEM worden overgezet?

Zou een CEM van een ander model, maar wel met dezelfde nummers op de CEM, in mijn auto werken, zolang ik de configuraties van mijn CEM, of misschien zelfs alleen de chip, overzet?

Mijn CEM heeft de nummers 8688513 8696035 en de nieuwe CEM heeft de nummers 8696098 8696040. Ik heb mijn CEM-nummers gevonden op CEM's voor modellen als s40, s60 etc.

Bedankt bij voorbaat,
Ami

Ik weet het niet.

Ik heb door de jaren heen veel berichten gelezen en het consistente antwoord is dat modules aan de auto zijn geadresseerd en moeten overeenkomen, anders werken ze niet.

Bedoel je met "configuraties" de stekkers? Heb je deze CEM's geopend? Is een chipwissel ĂĽberhaupt mogelijk?

Ga de volgende keer met je auto naar een sloop en probeer ze uit. Ze kunnen nog steeds zeggen: "Geen proefnemingen op elektrische onderdelen". Dan is het aan jou om hen eraan te herinneren dat ze deze dingen toch niet verkopen en dat een proef de enige manier is om het te vertellen.

Ze zeggen dat Volvo subassemblies alleen programmeert als je ze nieuw van Volvo koopt. Heb je vrienden in de dealer?

Hoe is je originele CEM defect geraakt?

Discussion starter · #3 ·
Ik weet het niet.

Ik heb door de jaren heen veel berichten gelezen en het consistente antwoord is dat modules aan de auto zijn geadresseerd en moeten overeenkomen, anders werkt het niet.

Bedoel je met "configuraties" de stekkers? Heb je deze CEM's geopend? Is een chipwissel ĂĽberhaupt mogelijk?

Ga de volgende keer met je auto naar een autosloperij en probeer ze uit. Ze kunnen nog steeds zeggen: "Geen proefnemingen op elektrische onderdelen". Dan is het aan jou om hen eraan te herinneren dat ze deze dingen toch niet verkopen en dat een proef de enige manier is om het te vertellen.

Ze zeggen dat Volvo alleen subassemblies programmeert als je ze nieuw bij Volvo koopt. Heb je vrienden in de dealer?

Hoe is je originele CEM defect geraakt?
Het belangrijkste probleem met mijn auto is dat hij helemaal niet start. Na vele stappen voor probleemoplossing ben ik tot de conclusie gekomen dat de CEM betrokken is.

Ik heb contact gehad met mensen die CEM's programmeren en ze zeggen dat het zou moeten werken zolang het hetzelfde jaar en model is, maar ik heb nog nooit iemand gezien die twee verschillende CEM's heeft gekregen bij het bestellen van een van hetzelfde jaar en model.

Ik heb nu 3 CEM's, mijn originele, een van mijn eigen donorauto, een v70 2001, en deze nieuwe van een andere v70 2004.

De CEM's die ik al bezit, zien er bijna identiek uit, hebben zeker dezelfde chips, maar uiteraard verschillende programmeringen (configuraties) aangezien ik mijn 2001 al in mijn 2004 auto heb getest en hij zich echt raar gedroeg vanaf het moment dat ik de accu aansloot.

Ik heb beloofd dat het mogelijk is om de 2001 in mijn 2004 te laten werken door de programmering (configuraties) van de chip over te zetten, of de chip zelf over te zetten. Maar het werkt niet andersom.

Ik heb de originele CEM verwijderd als onderdeel van een probleemoplossingsstap en heb, tegen beter weten in, besloten om uit nieuwsgierigheid mijn originele CEM van het frame te demonteren. Helaas heb ik daarbij per ongeluk enkele componenten van de kaart verwijderd. Ik zou er waarschijnlijk nieuwe op kunnen solderen, maar zonder een foto van een identieke kaart kan ik er niet zeker van zijn dat ik alle ontbrekende componenten heb gevonden om hem te laten werken. Bovendien weet ik niet eens zeker of hij in de eerste plaats zonder fouten was.

Tijdens mijn probleemoplossing heb ik een belangrijke stap gemist, namelijk het controleren van de logs tijdens de opstartcyclus tussen de ECM en de CEM, aangezien ik vermoed dat de CEM het identificatienummer van de ECM is kwijtgeraakt, zodat ze niet meer kunnen communiceren en de auto daarom niet kan starten. De tweede oorzaak die ik vermoed, is een defecte CEM, aangezien dit zeer vaak voorkomt op v70 2004.

Op dit moment overweeg ik om de chip van mijn originele CEM over te zetten naar mijn 2001 en de probleemoplossing voort te zetten en van daaruit naar Volvo te gaan om zowel CEM als ECM opnieuw te laten configureren (als de identificatie verloren is gegaan) of een van de programma's te kopen om het zelf te doen.

Of als de CEM defect is, kan het worden opgelost door simpelweg de chip van mijn originele naar mijn 2001 over te zetten.

Ik zou echter heel graag een recentere CEM willen krijgen en gewoon de configuratie overzetten, hetzij door een man online te laten doen, de chip zelf over te zetten of het programma zelf te kopen en het te doen.

De bovenstaande vragen zijn voornamelijk uit nieuwsgierigheid, maar zouden me ook helpen bij het bepalen van mijn volgende stap, bijvoorbeeld of ik een 4e CEM wil kopen die identiek is aan mijn v70 2004, of dat ik hem kan laten werken met deze nieuwe v70 2004, ondanks dat hij er anders uitziet.

CEM pre-inspectie

Hallo, je kunt proberen de auto te starten met de originele CEM, maar PC Fan-koeling toepassen, het kan werken, want de meeste reden - flashgeheugen faalt tijdens het opwarmen, vervolgens de geheugenchip en CPU inspecteren op losgesoldeerde pootjes.
Als het geen directe hulp is, moet CEM nauwkeurig worden geĂŻnspecteerd.

Ik raad ten zeerste af om geheugenchip IC's te mengen, omdat ze falen om verouderingsredenen en verwarming tijdens verwijdering-installatie kan het definitieve schade toebrengen, dus je moet er heel voorzichtig mee omgaan.
De manier waarop ik dit probleem oplos en de manier waarop ik het kan aanbevelen - gegevens extraheren terwijl de IC nog op de printplaat zit, meerdere keren, controlesom van elke uitlezing controleren, nieuwe geheugen-IC kopen, gegevens erop schrijven, DAN geheugenchip vervangen, koellichaam op CPU/flash installeren, goede stille FAN installeren met behulp van spanningsregelaar die de spanning verlaagt tot 8..9 volt zodat FAN geruisloos is.

Discussion starter · #5 ·
Hallo, je kunt proberen de auto te starten met de originele CEM, maar PC Fan-koeling toepassen, het kan werken, want de meeste reden - flashgeheugen faalt tijdens het opwarmen, controleer vervolgens de geheugenchip en CPU op losgesoldeerde pootjes.
Als het niet direct helpt, moet CEM nauwkeurig worden geĂŻnspecteerd.

Ik raad ten zeerste af om geheugenchip IC's te mengen, omdat ze om verouderingsredenen falen en verwarming tijdens verwijdering-installatie definitieve schade kan aanrichten, dus je moet er heel voorzichtig mee zijn.
De manier waarop ik dit probleem oplos en de manier waarop ik het kan aanbevelen - gegevens extraheren terwijl de IC nog op de printplaat zit, meerdere keren, checksum van elke uitlezing controleren, nieuwe geheugen-IC kopen, gegevens erop schrijven, DAN geheugenchip vervangen, koellichaam op CPU/flash installeren, goede stille FAN installeren met behulp van een spanningsregelaar die de spanning verlaagt naar 8..9 volt zodat de FAN geruisloos is.
Kun je een programma aanbevelen om deze gegevens te lezen en te schrijven, dat met deze modellen zou werken?

Flash uitlezing

Kunt u een programma aanbevelen om deze gegevens mee te lezen en te schrijven, dat met deze modellen zou werken?
De beste optie is software op dealer-/engineerniveau, het is dongle-vergrendeld, dus het hangt ervan af of u het aan een uitgeruste engineer kunt geven/sturen. Dit maakt het mogelijk om flash te lezen via OBD-dataregels.

De op een na beste optie is BDM-uitlezing via CPU, zoiets als BDM100 kan het aan, vereist soldeervaardigheden, is algemeen verkrijgbaar in ECU-reparatieservices, aliexpress.

De derde optie is voorzichtig de flash desolderen bij het lezen met een reguliere programmeur met een sop44/psop44-adapter (TL866 kan het doen) - koellichaam verwijderen/desolderen (sommigen snijden het af, maar het kan de printplaat beschadigen) terwijl de CPU/flash wordt afgeschermd van directe hitte (een paar lagen metaalfolie), zwakke soldeerverbindingen met nieuw soldeer, flash desolderen.

Dan is het mogelijk dat de gegevens worden overgebracht naar een gloednieuwe flash-IC, teruggesoldeerd, enz. (koellichaam/afscherming installeren, PCB waterbestendige coating aanbrengen, ventilatoroptie).

Ik heb net een interessante ontwikkeling gehad met mijn 2004 XC70. Ik kocht hem totaal onbekend met een defecte motor - de vorige eigenaar had hem onbekend op een veiling gekocht. Verdacht was er een doos met Volvo-relais achterin, samen met andere componenten.

Ik heb een vervangende motor en een nieuwe klepbehuizing in de transmissie geplaatst, en de auto werkte perfect, maar de batterij viel willekeurig uit - over het algemeen na een dag of langer stilstaan, afhankelijk van hoeveel er eerder mee was gereden, vermoedelijk vanwege de mate waarin de batterij was opgeladen.

Wetende dat dit een uitdaging zou zijn om op te lossen, heb ik een 300 ampère shunt en digitale ampèremeter geïnstalleerd die ik op Ebay kocht (een gok) en het werkte als een droom. Meet tot 1 mA stroom, en ik kan hem de hele tijd aangesloten laten, en als de auto stilstaat, kijk ik gewoon door het raam en kan ik de stroom zien.

Soms leest hij 000mA en schakelt hij naar 025mA met dezelfde cadans als het alarm-LED-lampje - vermoedelijk is dat de belasting.
Het trekt echter soms een constante 075mA - genoeg om een gedeeltelijk opgeladen batterij in een paar dagen leeg te trekken.
Andere keren zou het een paar honderd trekken.

Het dashboardkastjelicht is niet het probleem
Ik heb de achterklep overbrugd zodat ik hem open kon laten en de auto registreert hem als gesloten
Ik heb ook de bestuurdersdeur in de open positie "vergrendeld" zodat de auto simuleert dat hij vergrendeld is en in rust is

Ik heb elke zekering en elk relais getrokken (behalve op de CEM - ik ben een beetje lui)

Niets maakt enig verschil, behalve de zekering naar de CEM. Dit laat de stroom onmiddellijk dalen tot 000mA en hij blijft daar.

Nu het interessante gedeelte. Zonder de CEM-voedingszekering heb ik de auto gestart en een tijdje laten draaien, terwijl ik met schakelaars rommelde om te zien wat werkte en wat niet.

Toen ik de auto uitzette en de zekering terugplaatste, verscheen het SRS Urgent-bericht. Ik heb de auto een paar keer aan en uit gezet en vervolgens de code gewist met mijn scanner.

Sindsdien is er geen parasitaire stroomafname meer van de batterij.

Is dit geluk, of heb ik op de een of andere manier een soort reset in de CEM veroorzaakt?

1 - 7 of 7 Posts