SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Turbodruk te hoog

1 reading
6.7K views 18 replies 5 participants last post by  alestorm779  
#1 ·
Hallo, ik heb een 2006 S40 T5, ik heb een turbodruk van 970 hpa (0,9 bar) bij stationair toerental, deze gaat tot 1,9 bar bij ongeveer 6000 tpm. Wat mij een foutcode van hoge druk turbo (603C) veroorzaakt.
Ik heb gelezen dat deze motor 0,6 bar stationair zou moeten hebben, wat veel te laag is in vergelijking met wat ik nu heb.
Wat zou het kunnen zijn?
En zou het de tcv kunnen zijn?
Ik heb ook enkele foutcodes zoals rempedaal sensor, maar ik denk niet dat het gerelateerd is.

#4 ·
Ik denk dat ik misschien hetzelfde probleem heb. Je kunt de overboost voelen, dan valt het vermogen weg en gaat hij in een noodloop met geen motorlampje en geen foutcodes op een gewone obd II-lezer. De tcv vervangen en niets veranderde.

Wat moet ik als volgende proberen? Moet ik proberen de inlaatluchtdruksensor bij de intercooler schoon te maken en de maf te controleren? En misschien daarna de accu loskoppelen en hopen op het beste, want iemand ontdekte dat het pas daarna weer normaal begon te werken.

#5 · (Edited)
Ik herinner me dat ik bijna 10 jaar geleden een vergelijkbaar probleem had en het bleek de wastegate-diafragma te zijn, geloof ik... Helaas heb ik toen het werk niet aan mijn auto gedaan, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Dat gezegd hebbende, zou ik de slangen controleren die naar de TCV gaan.

U kunt de ELEKTRISCHE connector loskoppelen van de TCV, waarbij de buizen nog steeds zijn aangesloten, en dit zou de auto in staat moeten stellen om te draaien op wastegate-veerdruk van 4-6 PSI. Als u dit doet en de auto nog steeds overboost, zou ik geld zetten op de wastegate-actuator/diafragma binnenin die op de een of andere manier kapot is gegaan, zoals bij mij jaren geleden. Als het normaal functioneert, 4-6 PSI, zou ik de TCV vervangen.

Attachments

#6 ·
Na meer naar het turbogeluid te hebben geluisterd, heeft het nu een merkbare turboflutter, terwijl het voorheen een duidelijk gesis was na het loslaten van het gaspedaal. Zou dit een duidelijke indicator kunnen zijn dat de wastegate vastzit? Ik zal echter proberen de elektrische connector van de tcv als volgende te ontkoppelen.

#7 ·
Is het mogelijk om de vacuĂĽmleidingen te vervangen zonder alles uit elkaar te halen? Het vervangen van de tcv was nauwelijks mogelijk en mijn handen zijn nog steeds pijnlijk. Alleen de leiding van de zijkant van de tcv rechtstreeks naar de wastegate-actuator hierboven was enigszins mogelijk. Andere leidingen kon ik niet echt zien waar ze naartoe gingen. Is op uw foto de leiding die naar de bovenkant van de turbo gaat toegankelijk van bovenaf of vanuit de wielkast?

#8 · (Edited)
Is het mogelijk om de vacuĂĽmleidingen te vervangen zonder alles uit elkaar te halen? Het vervangen van de tcv was nauwelijks mogelijk en mijn handen zijn nog steeds pijnlijk. De enige enigszins mogelijke leiding was die van de zijkant van de tcv rechtstreeks naar de wastegate-actuator hierboven. Andere leidingen kon ik niet echt zien waar ze naartoe gingen. Is op uw foto de leiding die naar de bovenkant van de turbo gaat bereikbaar van bovenaf of vanuit de wielkast?
ja, wat moet je allemaal uit elkaar halen? Ik denk niet dat er iets verwijderd hoeft te worden als je met de TCV bezig bent, behalve misschien een bodemplaat (indien geĂŻnstalleerd) of mogelijk de bovenste turbo-inlaatpijp, waar je volgens mij omheen kunt reiken als je boven de motor ligt (lol.)

Toen ik de TCV verving, moest ik er uiteindelijk van boven en van onderaf bij. Het wordt krap en een PITA, maar volledig te doen. (bewerking: Als ik me goed herinner, als de TCV nog nooit is vervangen, kunnen de slangen strak zitten of vastzitten op hun nippel/fitting, dus moet je mogelijk de rand ervan insnijden. Het is een goed idee om extra slangen te hebben liggen vanwege dit. voorbeeld: De wastegate-luchtnippel.)

Uiteindelijk ben ik in de motorruimte gaan liggen en heb ik naar beneden gereikt om er gemakkelijker bij te kunnen. Ik heb ergens een foto... Ik zal hem toevoegen als ik hem vind.

Attachments

#9 ·
Ik heb de TCV vervangen en het ding blijft nog steeds overboost geven. Zelfs niet de helft van het gaspedaal indrukken, activeert de noodloop. Het is een pijn in de ballen om met ongeveer 30 pk rond te rijden. Ik heb nog geen tijd gehad om de elektrische connector van de TCV los te koppelen en te kijken of hij nog steeds overboost geeft, misschien probeer ik dat later vandaag.

#10 ·
Ik heb de TCV vervangen en het ding blijft nog steeds overboosten. Als ik niet eens de helft van het gaspedaal iets langer indruk, wordt de noodloopmodus geactiveerd. Het is een pijn in de ballen om met ongeveer 30 pk rond te rijden. Ik heb nog geen tijd gehad om de elektrische connector van de TCV los te koppelen en te kijken of hij nog steeds overboost, misschien probeer ik dat later vandaag.

Als hij nog steeds overboost, betekent dat dan dat de wastegate niet opengaat en dat er een gat in de vacuĂĽmleidingen zit of dat de wastegate slecht is?
Als de tcv in orde is, kan het een probleem met de vacuĂĽmleiding zijn, of een slecht wastegate-membraan. Verwijder de slang die naar de wastegate gaat en zet er wat druk op met een handpomp als hij beweegt en de wastegate met druk opent is prima. Nu is het een goed moment om de wastegate-instellingen aan te passen, in mijn v50 2.5 T5 is dat gewoon 2 psi op de leiding zetten en de wastegate-stang in de gesloten positie stellen.

#11 ·
Vandaag heb ik wat druk op de leiding naar de wastegate gezet. Het leek prima te werken, bij lage druk geen lekken gehoord en bij het toevoegen van druk begon de wastegate langzaam de lucht in het uitlaatspruitstuk te laten ontsnappen. Is het mogelijk dat de wastegate opnieuw afgesteld moet worden?
De auto is volledig origineel en heeft 180.000 km op de teller. De vacuĂĽmleidingen lijken erg moeilijk te bereiken, ik vertrouw mezelf echt niet genoeg om de hele turbo uit elkaar te halen om bij de vacuĂĽmslang te komen die onder de turbo loopt om deze te inspecteren. (De auto is AWD, dus ik denk dat er nog minder ruimte is). Moet ik hem gewoon naar een lokale Volvo-reparateur brengen en hem laten bekijken? Het kan niet zo duur zijn als het gewoon een eenvoudig vacuĂĽmlek is, toch? Als het iets anders is, vermoed ik dat het te veel zou zijn om zelf te repareren.

#12 ·
Vandaag heb ik wat druk gezet op de leiding naar de wastegate. Het leek goed te werken, kleine druk hoorde geen lekken en door druk toe te voegen, begon de wastegate langzaam de lucht in het uitlaatspruitstuk te laten ontsnappen. Is het mogelijk dat de wastegate opnieuw moet worden afgesteld?
De auto is volledig origineel en heeft 180.000 km op de kilometerteller. De vacuĂĽmleidingen lijken erg moeilijk te bereiken, ik vertrouw mezelf echt niet genoeg om de hele turbo uit elkaar te halen om bij de vacuĂĽmslang te komen die onder de turbo loopt om deze te inspecteren. (De auto is AWD, dus ik denk dat er nog minder ruimte is). Moet ik hem gewoon naar een lokale Volvo-reparatiewerkplaats brengen en hem laten bekijken? Het kan niet zo duur zijn als het gewoon een eenvoudig vacuĂĽmlek ergens is, toch?
Als het iets anders is, vermoed ik dat het te veel zou zijn voor mijn kennis om het zelf te repareren.
Tenminste hier zijn monteurs niet betrouwbaar, ze nemen 2 minuten om naar je auto te kijken en zeggen gewoon dat je een nieuwe turbo of een nieuwe sensor nodig hebt. De afstelling is vrij eenvoudig, pak gewoon een manometer en een pomp, zet 2 psi als het beweegt dan is het oké, geen verandering nodig, en als het nu bij slechts 3-4 psi begint te bewegen, dan moet je het afstellen.

Controleer de vacuĂĽmleidingen, het is vrij eenvoudig, ik knijp gewoon het ene uiteinde dicht en blaas aan het andere uiteinde. Onlangs heb ik ze allemaal gecontroleerd, het kostte me maximaal 1 uur (het wiel en de afdekking aan de passagierskant verwijderd.

#13 ·
Mijn vader denkt dat ik het gewoon volgende week maandag naar de plaatselijke Volvo-reparatiewerkplaats moet brengen. Ik zal ze ernaar laten kijken, maar ik zal ze vertellen dat ze alleen moeten proberen het kapotte onderdeel te vinden en het pas te repareren als ze me een offerte kunnen geven. We zullen zien wat ze ervan vinden.

Bedankt voor alle hulp! :)

#14 ·
Mijn vader denkt dat ik het gewoon volgende week maandag naar de plaatselijke Volvo-reparatiewerkplaats moet brengen. Ik zal ze ernaar laten kijken, maar ik zal ze vertellen dat ze alleen moeten proberen het kapotte ding te vinden en het pas te repareren als ze me een offerte kunnen geven. We zullen zien wat ze ervan vinden.

Bedankt voor alle hulp! :)
Als je het antwoord vindt, plaats het dan hier. Succes.

#16 ·
Hoi, ik heb een 2006 S40 T5, ik heb een turbodruk van 970 hpa (0,9 bar) bij stationair toerental, deze gaat tot 1,9 bar bij ongeveer 6000 tpm. Wat mij een foutcode van hoge druk turbo (603C) veroorzaakt
Ik heb gelezen dat deze motor 0,6 bar stationair zou moeten hebben, wat veel te laag is in vergelijking met wat ik nu heb.
Wat zou het kunnen zijn?
En zou het de tcv kunnen zijn?
Ik heb ook enkele foutcodes zoals rempedaal sensor, maar ik denk niet dat het gerelateerd is.
Image

Oké! Bedankt allemaal, probleem gevonden