SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Transmissieolie verversen

23K views 13 replies 8 participants last post by  reward2  
#1 ·
Vrouw's 2013 XC60 T6 met 55.000 mijl: ze heeft besloten de auto minstens een jaar te houden. Heeft er iemand zijn transmissievloeistof laten vervangen? Hij schakelt zoals altijd - lichte aarzeling bij het opschakelen van de eerste versnelling, wat inherent lijkt te zijn aan deze auto's - maar ik denk dat het tijd is. Het is tot nu toe een geweldig voertuig geweest. Suggesties zijn welkom en bedankt.

#3 ·
Als je dit zelf van plan bent, is er een goede video op YouTube die het aftappen en vullen van deze transmissie van volvosweden beschrijft (
).

Ik ben van plan dit over een maand of zo te doen. Naast wat carmonkey hierboven zei, heb je ook een VIDA/DICE nodig zodat je de telling van de transmissievloeistofwisseling kunt resetten, anders kun je problemen krijgen met de nieuwe vloeistof/computer mismatch (of het door de dealer laten doen nadat je het hebt vervangen).

#7 ·
Ik heb de mijne net op mijn T6 gedaan. Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Volg gewoon de YouTube-video-tutorial hierboven. Ik heb de teller niet gereset en de auto schakelt soepeler. Ik heb ook 4 quarts Toyota Type IV vloeistof gebruikt, die een derde kost van Volvo's vloeistof en dezelfde vloeistof is.
Interessant. Dan neem ik ook de Toyota vloeistof. Ik vraag me af of je na verloop van tijd merkt dat het schakelen raar wordt? Wanneer heb je de jouwe gedaan?

#5 · (Edited)
Bedankt voor de informatie. Ik wacht op een offerte van de dealer, waarvan ik weet dat die veel $$$$ zal kosten, maar ik wil er nu niet mee bezig zijn. Ik heb ook een onafhankelijke monteur van wie ik een offerte zal krijgen. Nogmaals bedankt.

#6 ·
Het enige probleem dat ik heb met de doe-het-zelf-methode voor aftappen/vullen, is dat het het niet echt doorspoelt zoals onze BG/Bardahl/Wynns-machines dat doen.

Je kunt ook de vloeistofmeter en de TCM-adaptaties niet resetten zoals wij dat kunnen met VIDA, wat jezelf echt een slechte dienst bewijst. Wat heb je aan nieuwe vloeistof als de TCM het niet weet?

We raden aan om de ATF rond de 75.000 km te spoelen, maar het eerder doen zal geen kwaad doen.

#8 ·
Het enige probleem dat ik heb met de doe-het-zelf methode voor aftappen/vullen is dat het het niet echt spoelt zoals onze BG/Bardahl/Wynns machines doen.

Je kunt ook de vloeistofmeter en de TCM-adapties niet resetten zoals wij dat kunnen met VIDA, wat je echt een slechte dienst bewijst. Wat heb je aan nieuwe vloeistof als de TCM het niet weet?

We raden aan om de ATF rond de 75.000 te spoelen, maar het eerder doen zal geen kwaad doen.
Vereisen de SPA-modellen dit niet, correct? Er staat in het onderhoudsschema dat het moet worden vervangen als er wordt gesleept of als er een bericht op de DIM verschijnt. Ik weet zeker dat het spoelen kan helpen, of misschien ook niet.

Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk

#9 ·
Ik sprak met de Volvo-monteur die beide Volvo's van ons onderhoudt, wie ik trouwens vertrouw, die zei dat het verversen van de transmissievloeistof niet nodig is, tenzij haar auto als een taxi wordt gebruikt of zich in extreme stof- en vuilomstandigheden bevindt, ten vroegste na 85.000 mijl. Omdat ik hem vertrouw, wachten we. Bedankt voor de berichten.

#12 ·
Ik sprak met de Volvo-monteur die beide Volvo's van ons onderhoudt, die ik trouwens vertrouw, die zei dat het niet nodig is om de transmissievloeistof te verversen, tenzij haar auto als taxi wordt gebruikt of zich in extreme stof- en vuilomstandigheden bevindt, tot vroegst na 85.000 mijl. Omdat ik hem vertrouw, wachten we. Bedankt voor de berichten.
Ik denk dat in de handleiding staat dat je het elke 50.000 mijl moet doen als je het intensief gebruikt of onder sleepomstandigheden. Hier staat: "Volvo adviseert om de transmissievloeistof elke 50.000 mijl/80.000 kilometer te verversen, alleen bij voertuigen die worden gebruikt voor het slepen, of wanneer er een bericht verschijnt in het tekstvenster van het instrumentenpaneel." Dus als je dat niet doet, is het waarschijnlijk prima om langer te wachten.

#10 ·
Wees voorzichtig met het aandraaien van de kleine binnenste aftapplug. Het is een zeer ondiepe torx-vrouwelijke aansluiting. Ik heb hem te strak aangedraaid en verpest bij de derde aftapcyclus toen ik hem probeerde te verwijderen. Moest hem uitboren. Je zou denken dat ik sinds 1970 aan auto's sleutel en het beter zou weten, maar blijkbaar niet.

#13 · (Edited)
Ik heb mijn transmissievloeistof laten aftappen en bijvullen bij 60.000 km bij de dealer. Ik ben van plan dit opnieuw te doen bij 100.000 km. Ik krijg af en toe wat rare klappen van tijd tot tijd tijdens het terugschakelen als ik vertraag. Ik heb een paar keer een U-Haul gesleept met de OEM-trekhaak, maar die totale sleepkilometers over 5 jaar lopen waarschijnlijk op tot maximaal 100. De sleepbeurten waren allemaal weekend-warrior-achtige dingen met lage snelheid in de stad.

Er was een TSB voor nieuwe transmissiesoftware die de 5-4 terugschakeling zou moeten versoepelen, die ik rond 40.000 km had laten uitvoeren. Die nieuwe transmissiesoftware bracht vreselijk gedrag bij lage snelheid met zich mee. Het probleem deed zich voor bij het rijden door een buurt met stopborden of in stop-and-go-verkeer. Bijna stilstaand (<3 MPH) trapte ik het gaspedaal in en probeerde de auto in de 2e versnelling te accelereren en dan schokte/klonk hij terug in de 1e versnelling. Dit gebeurde zelfs met licht gas geven; het was niet alsof ik het gaspedaal volledig indrukte. Het was afschuwelijk. De enige manier om de auto in de 1e versnelling te laten accelereren in plaats van de 2e was om volledig stil te staan.

Er kwam een andere TSB uit om dit vreselijke gedrag bij lage snelheid te 'verhelpen', maar het bracht de transmissiesoftware terug naar de versie met het 5-4 terugschakelprobleem. Ik had deze TSB rond 50.000 km en mijn transmissiegedrag bij lage snelheid is weer prima, maar ten koste van het af en toe klungelige terugschakelen van 5-4 en misschien ook 4-3.

Mijn XC staat momenteel op 82.000 km FWIW.

#14 ·
Ik heb mijn transmissievloeistof laten aftappen en bijvullen bij 60.000 km bij de dealer. Ik ben van plan het opnieuw te doen bij 100.000 km. Ik krijg af en toe wat rare klonken bij het terugschakelen als ik afrem. Ik heb een paar keer een U-Haul gesleept met de OEM trekhaak, maar die totale sleepkilometers over 5 jaar lopen waarschijnlijk op tot maximaal 100. De sleepbeurten waren allemaal low-speed weekend-warrior-achtige dingen in de stad.

Er was een TSB voor nieuwe transmissiesoftware die de 5-4 terugschakeling gladder zou moeten maken, die ik rond 40.000 km had laten uitvoeren. Die nieuwe transmissiesoftware bracht verschrikkelijk gedrag bij lage snelheid met zich mee. Het probleem deed zich voor bij het rijden door een buurt met stopborden of in stop-and-go verkeer. Bijna stilstaand (<3 MPH) trapte ik het gaspedaal in en de auto probeerde te accelereren in de 2e versnelling en schokte/klonk dan terug in de 1e versnelling. Dit deed hij zelfs met licht gas geven; het was niet alsof ik het gaspedaal volledig indrukte. Het was afschuwelijk. De enige manier om de auto in de 1e versnelling te laten accelereren in plaats van de 2e was om volledig stil te staan.

Er kwam een andere TSB uit om dit verschrikkelijke gedrag bij lage snelheid te "verhelpen", maar het bracht de transmissiesoftware terug naar de versie met het 5-4 terugschakelprobleem. Ik had deze TSB rond 50.000 km en mijn transmissiegedrag bij lage snelheid is weer prima, maar ten koste van het af en toe klungelige terugschakelen van 5-4 en misschien ook 4-3.

Mijn XC staat momenteel op 82.000 km FWIW.
Die van mijn vrouw heeft zich altijd op een vergelijkbare manier gedragen, maar niet zo uitgesproken als die van jou bij het vertragen, bijna volledig tot stilstand komen en dan accelereren. Ik heb het gewoon toegeschreven aan de manier waarop de transmissie was. Ik wilde niet dat ze softwareaanpassingen gingen uitvoeren die het mogelijk erger zouden maken of een ander probleem zouden veroorzaken. Zolang ze volledig tot stilstand komt, is het prima. Bedankt voor het delen.