SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Transmissievloeistoftemperatuur

35K views 31 replies 14 participants last post by  Warpedcow  
#1 · (Edited)
Ik gebruik een OBDLink LX OBD-adapter en de Torque-app. De app heeft 3 monitoren voor de transmissietemperatuur, maar ik denk niet dat ze correct zijn. Eén doet niets en de andere twee spiegelen de koelvloeistoftemperatuur. Weet iemand de PID die Volvo gebruikt voor de transmissievloeistoftemperatuur, of is het überhaupt mogelijk om deze te meten zonder VIDA/DICE? Ik hoop dat er een redelijk eenvoudige manier is om dit te doen, maar mijn gevoel zegt me dat die er niet is.

#2 ·
Er zijn misschien wel wat professionele tools die dit kunnen met een Volvo-specifieke softwarebelasting, maar dat zal duur zijn. Generieke tools zullen de TCM niet eens opvragen, laat staan een gepatenteerde Volvo PID lezen. Ik ben er zeker van dat het echter mogelijk is.

Waarom wil je deze specifieke waarde lezen? Misschien kun je een thermometer op de uitgaande koelleiding plaatsen.

#19 ·
Misschien kunt u een thermometer op de uitgaande koelleiding plaatsen.
Na overleg met een technisch medewerker van Aisin over precies deze vraag: u heeft gelijk. U wilt de temperatuursensor in de uitgaande leiding van de transmissie plaatsen, dat is de onderste van de twee olieleidingen op de transmissie. Dit komt omdat u de temperatuur wilt weten van de olie die de carterpan verlaat.

#3 ·
Een paar jongens hebben hun Polestar's meegenomen naar het circuit en meldden dat ze in een "noodloopmodus" terechtkwamen, waarbij de transmissie schakelt bij 5500 tpm. Ik neem aan dat dit komt omdat de vloeistof te heet wordt. Ik ga waarschijnlijk een extra vloeistofkoeler installeren voordat ik de mijne naar het circuit breng, maar ik wil graag een live temperatuurmeting krijgen om het gewoon veilig te kunnen controleren. Ik gebruik al Torque Pro om een paar andere dingen te monitoren. Het zou fijn zijn als het dit ook zou kunnen. Het heeft de mogelijkheid om aangepaste PID's te lezen, ik zou alleen het nummer moeten weten en dan waarschijnlijk wat wiskunde moeten doen om het als een temperatuurmeting te laten verschijnen.

#5 ·
Een paar jongens hebben hun Polestar's meegenomen naar het circuit en meldden dat ze in een "limp-mode" terechtkwamen waarbij de transmissie schakelt bij 5500 tpm. Ik neem aan dat dit komt omdat de vloeistof te heet wordt. Ik ga waarschijnlijk een extra vloeistofkoeler installeren voordat ik de mijne meeneem naar het circuit, maar ik wil graag een live temperatuurmeting krijgen om het veilig te kunnen controleren. Ik gebruik al torque pro om een paar andere dingen te controleren. Het zou fijn zijn als het dit ook zou kunnen doen. Het heeft de mogelijkheid om aangepaste PID's te lezen, ik zou alleen het nummer moeten weten en dan waarschijnlijk wat wiskunde moeten doen om het als een temperatuurmeting te laten verschijnen.
Dit is mij overkomen. Het ging in limp-mode in mijn laatste ronde. Ik heb de codes gewist nadat ik hem had laten afkoelen en ben 5 uur zonder problemen naar huis gereden.

#4 ·
Mijn huidige huurauto, een SEAT Leon turbo, of zoiets, met zowel water- als motorolietemperatuurmetingen, geeft bij normaal rijden vrijwel dezelfde waarden aan. Ik schrijf dit toe aan de water-over-olie warmtewisselaar van de motorolie, die erg lijkt op de ATF-koeler (en ook de motorolie trouwens) van mijn XC60. Op basis hiervan zou het me niet verbazen als uw ATF-metingen echt zijn.

#6 ·
Ik gebruik een OBDLink LX OBD-adapter en de Torque-app. De app heeft 3 monitoren voor de transmissietemperatuur, maar ik denk niet dat ze correct zijn. Eén doet niets en de andere twee spiegelen de koelvloeistoftemperatuur. Weet iemand de PID die Volvo gebruikt voor de transmissievloeistoftemperatuur, of is het überhaupt mogelijk om deze te meten zonder VIDA/DICE te gebruiken? Ik hoop dat er een redelijk eenvoudige manier is om dit te doen, maar mijn gevoel zegt me dat die er niet is.
Controleer dit in de Torque-app:
- Aangepaste PID -> nieuw
- PID: 221e3f
- Volledige naam: zoals u kiest
- korte naam: Temp A/T
- min: -40
- max: 200
- vermenigvuldiger: x1
- Celsius
- formule: B
- Header: 7E1

Verzonden vanaf Taptalk

#12 ·
Controleer dit in torqueapp:
- Custom PID -> new
- PID: 221e3f
- full Name: zoals u kiest
- shortname: Temp A/T
- min: -40
- max: 200
- multiplier: x1
- Celsius
- formula: B
- Header: 7E1
Ik heb dit vandaag geprobeerd met Torque op mijn S80 V8 (TF80-SC), werkte helemaal niet - las gewoon 0C en veranderde nooit.

#8 ·
Ik heb methode 1 geprobeerd en het lijkt gewoon de koelvloeistoftemperatuur te spiegelen. Ik heb zojuist de aangepaste PID hierboven gekoppeld en deze retourneert een getal dat ik meer geneigd ben te geloven. Ik ga ze allebei in de gaten houden voor de zekerheid.

#9 ·
Ik heb methode 1 geprobeerd en het lijkt gewoon de koelvloeistoftemperatuur te spiegelen. Ik heb zojuist de aangepaste PID hierboven gebonden en het retourneert een getal dat ik meer geneigd ben te geloven. Ik ga ze allebei in de gaten houden om veilig te zijn.
Een goede test zou zijn om het voertuig koud te starten en het gewoon in de parkeerstand te laten staan. De motorkoelvloeistoftemperatuur zal stijgen, maar de transmissievloeistoftemperatuur zou nauwelijks omhoog moeten gaan.

#11 ·
Dat is volkomen consistent. De transmissie wordt "gekoeld" door de vloeistof door de radiator te leiden, dus in de stationaire toestand zouden de twee ongeveer hetzelfde moeten zijn. Wanneer de motor koud is en de transmissie in Park staat, zal de radiator sneller opwarmen. Klinkt alsof je de juiste pid hebt.

#17 ·
Dat zou het geval kunnen zijn. Het oudere platform heeft waarschijnlijk een andere ECU, dus de niet-standaard PID's zouden anders kunnen zijn. Het is hetzelfde P3/EUCD-platform, maar de TCM-software is zeker anders en heeft waarschijnlijk verschillende niet-standaard PID's.

#22 ·
Op de intercooler zit een sensor op de uitlaatpoort. Weet iemand wat deze sensor meet en of deze kan worden weergegeven door de Torque-app?
Ik denk dat je het misschien over de manifold air pressure sensor (MAP) hebt.

#23 · (Edited)
De temperatuur van de automatische transmissie wordt correct weergegeven in "Car Scanner ELM OBD2" voor Android en iPhone.
Best cool, heeft veel Volvo-specifieke PID's:
- motortemperatuur,
- koelvloeistoftemperatuur,
- AT-vloeistoftemperatuur,
- katalysatortemperatuur,
- LMM-snelheid g/s,
- batterij SoC en laadstroom,
- AT-versnelling en koppel,
- DPF-roet (g) en DPF-temperatuur (diesel)
- Airconditioningdruk en ventilatorsnelheid voor

Werkt het best in Volvo's uit 2008-2014. Er zijn twee profielen: Volvo OBD2 en Volvo 2010+
Alle parameters voor XC70 2012: imgur.com/a/YX3nprB

Schermafbeeldingen: