SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Starthulp-acculader / -druppellader voor T8

1 reading
6.1K views 12 replies 7 participants last post by  VolvoUhu  
#1 ·
De startaccu in mijn 2018 T8 was leeg na wekenlang niet te zijn gebruikt (COVID). Ik kon de auto starten met een andere en er mee rondrijden. Maar een minuut nadat ik de motor had uitgeschakeld, was alles weer dood ... uiteindelijk de startaccu bij de dealer vervangen. Nu volg ik de handleiding om minimaal 15 minuten per week te rijden ....

Ik vraag me nog steeds af of iemand een batterijlader / -onderhouder heeft gebruikt met de T8 startaccu (niet de hybride accu)? D.w.z. de lader aansluiten op de oplaadpunten onder de motorkap en laten zitten? In de handleiding van de auto staat alleen:

https://www.volvocars.com/mt/suppor...t/manuals/xc90-twin-engine/2018/maintenance-and-service/battery/starter-battery

> Gebruik bij het opladen van de startaccu alleen een moderne acculader met gecontroleerde laadspanning. De snellaadfunctie mag niet worden gebruikt, omdat deze de accu kan beschadigen.

Amazon heeft een aantal modellen vermeld met verschillende uitgangsstroomsterktes (1A tot 10A). Bijvoorbeeld https://www.amazon.com/NOCO-GENIUS1-Fully-Automatic-Temperature-Compensation/dp/B07W46BX31
Ik denk dat de meeste wel goed zullen werken met de T8?

#2 ·
Ja, dat is gewoon een standaard 12V-systeem. Het 400V hybride laadsysteem laadt de 12V op. Heeft u uw T8 lange tijd ontgrendeld en losgekoppeld laten staan? Door hem te vergrendelen, worden niet-essentiële systemen in de slaapstand gezet, waardoor de 12V wordt gespaard. Technisch gezien zou de hybride batterij 25% opgeladen moeten zijn als hij lange tijd niet wordt gebruikt, maar dat zou de 12V niet helpen of schaden. Ik begrijp echter dat hij de 12V oplaadt terwijl de hybride wordt opgeladen, of dat het hybride systeem de 12V opgeladen houdt (in plaats van een dynamo).

In uw geval zou een standaard druppellader prima moeten zijn. Ik zou het hybride systeem alleen niet opladen terwijl u de druppellader via de aansluitingen onder de motorkap hebt aangesloten. Het is mogelijk dat dit kan leiden tot overladen door hybride en druppellader in combinatie. Ik zou een kwaliteitsdruppellader gebruiken, zoals BatteryTender of Save-A-Battery, die ik ook heb. CTEK zijn ook goed (zij maken degene die Porsche als accessoire verkoopt, voor klanten die ze kopen als garagekoninginnen in plaats van ermee te rijden zoals het hoort :)).

#3 ·
Bedankt voor de aanbeveling! Ik zal ze bekijken.

Voor mijn incident met een lege startaccu: ja, ik vergat te vergrendelen (dus sommige elektronica kan werken, maar toch ...) en ik houd de auto altijd aangesloten op 110V (met de standaard oplader). Voor zover ik kan nagaan, laadt de hybride-accu de startaccu op, maar dat gebeurt alleen als de grote accu wordt opgeladen. Daarom, als de hybride vol is, komt er geen lading meer in de 12V - het lijkt erop dat Volvo geen systeem heeft waarmee de hybride 12V kan opladen wanneer de auto niet is aangesloten. In mijn geval is de 12V uiteindelijk leeggeraakt.

Trouwens, ik vond een oud draadje over een soortgelijk probleem:

https://forums.swedespeed.com/showthread.php?308737-Dead-starting-battery-on-T8

#5 ·
Ik vraag me nog steeds af of iemand een batterijlader/druppellader heeft gebruikt met een T8 startaccu (niet de hybride accu van de hoofdaandrijving)? D.w.z. de lader aansluiten op de oplaadpunten onder de motorkap en laten zitten?

Amazon heeft een aantal modellen vermeld met verschillende uitgangsstroomsterktes (1A tot 10A). Ik denk dat de meeste wel goed zullen werken met T8?
Ik gebruik een paar druppelladers/onderhoudsladers met een laag ampèrage om de batterijen in mijn auto's opgeladen te houden. Ik heb ze al meer dan 5 jaar en ze werken prima.

Ik controleer ook de spanning van de batterij voor en na het opladen om er zeker van te zijn dat deze volledig is opgeladen. Bijvoorbeeld: ik heb de startaccu van mijn XC90 al twee maanden niet meer opgeladen en heb ook niet veel gereden. Toen ik deze thread zag, herinnerde het me eraan om de batterij te controleren, en jawel, hij was een beetje laag met 12,7V. Ik heb hem aangesloten op de onderhoudslader en hem 's nachts laten staan. Ik heb hem vanmorgen losgekoppeld en hij staat op 13,8V.

Ik heb geprobeerd om op te laden via de punten onder de motorkap en ook rechtstreeks op de batterij. En ik geef er de voorkeur aan om hem rechtstreeks op de batterij aan te sluiten (zie foto).

Elke goede kwaliteit lader/onderhoudslader met een laag ampèrage zou prima werken. Blijf onder de 2 ampère maximale stroom, de bekende Battery Tender-units zijn 1,25A voor de Plus en 750mA voor de Junior. Maar, IMO, het merk 'Battery Tender' is een beetje te duur voor wat het doet. Je kunt vergelijkbare units van andere merken vinden voor ongeveer de helft van de prijs. Zelfs de $10 400mA floatlader van Harbor Freight werkt prima, ik had hem al een paar jaar voordat ik hem kwijtraakte bij een verhuizing.

Ik zou het hybride systeem gewoon niet opladen terwijl je de lader aangesloten hebt via de punten onder de motorkap. Het is mogelijk dat dit kan leiden tot overladen door hybride en lader gecombineerd. Ik zou een kwaliteitslader gebruiken zoals BatteryTender of Save-A-Battery is er nog een die ik heb.
Ik weet niet zeker of het opladen van het hybride systeem ook de startaccu oplaadt. Ik laat de hybride oplaadkabel aangesloten als de auto in de garage staat, maar de startspanning daalde nog steeds. Misschien houdt het gewoon een minimale spanning vast, maar laadt het hem niet helemaal op?

Momenteel vermijd ik het om zowel de hybride lader als de batterij-onderhoudslader tegelijkertijd aan te sluiten. Maar ik denk dat dat misschien niet nodig is? Ik zou waarschijnlijk contact moeten opnemen met VCUSA om een duidelijk antwoord te krijgen.

Image

Lader aangesloten op de batterij met krokodillenklemmen. Ik heb een van die kabels met ringeinden die onder de batterijbout gaan, zodat hij op zijn plaats kan blijven, maar ik ben bang dat het loskoppelen van de batterij ongewenste resets in de computer van de auto kan veroorzaken.

Image

Ik heb deze een tijdje geleden op eBay gekocht. Kostte ongeveer $15 IIRC. Heeft 750mA stroom en werkt geweldig - mooi langzaam zacht opladen, de batterij wordt nauwelijks warm en heeft de batterij voor mijn Miata in topconditie gehouden, zelfs in de winters in Chicago.

Image

Deze Black & Decker gebruik ik nu voor mijn Miata. Doet de klus en houdt de batterij klaar.

#6 ·
Wanneer de hybride batterij is opgeladen, wordt de 12V-batterij ook opgeladen. Dit kan eenvoudig worden geverifieerd door de spanning op de 12V-batterij te controleren terwijl de hybride batterij wordt opgeladen. Het stopt wanneer het opladen van de hybride batterij is voltooid.

Sluit voor de veiligheid geen andere oplader aan wanneer de oplaadkabel is aangesloten.

Verzonden vanaf mijn Z978 met Tapatalk

#7 ·
Wanneer de hybride batterij is opgeladen, wordt de 12V-batterij ook opgeladen. Dit kan eenvoudig worden geverifieerd door de spanning op de 12V-batterij te controleren terwijl de hybride batterij wordt opgeladen. Het stopt wanneer het opladen van de hybride batterij is voltooid.

Sluit voor de zekerheid geen andere oplader aan wanneer de oplaadkabel is aangesloten.

:thumbup:

Het wordt ook vermeld in de handleiding en op de klantenservice website van Volvo.

#8 ·
Wacht eens even, als hij is aangesloten, zou de hybride batterij dan niet na verloop van tijd wat lading moeten verliezen en daardoor een herlading van het hybride systeem moeten activeren, dat ook de 12V oplaadt? Of stopt het opladen zodra 100% is bereikt, zelfs als het onder een bepaalde drempelwaarde daalt?

#9 ·
Wacht, als hij is aangesloten, zou de hybride batterij na verloop van tijd wat lading moeten verliezen en dus een herlading van het hybride systeem moeten activeren, waardoor ook de 12V wordt opgeladen? Of zal de lading, eenmaal 100% bereikt, niet langer opladen, zelfs als deze onder een bepaalde drempelwaarde daalt?
Hij verliest nauwelijks lading na verloop van tijd. En zelfs als dat wel gebeurt, zal een zeer korte herlading hem weer vullen, maar het is te kort om de 12V-batterij op te laden.

#10 ·
Kan en moet een 12-volt batterij-onderhoudsladerkabel (met de snelkoppeling/ontkoppeling) permanent worden aangesloten op de startpuntverbindingen onder de motorkap?

Dat was mijn voorkeur en mijn instructie tijdens mijn 60.000 km service. Desalniettemin heeft de Volvo-monteur deze rechtstreeks op de batterij achterin aangesloten. Zijn er dwingende redenen om deze niet onder de motorkap aan te sluiten?

Zeker, rechtstreeks op de batterij aansluiten is het meest effectief. Het is echter het minst handig en wenselijk, omdat ik een raam gedeeltelijk open zou moeten laten om de kabel naar buiten te leiden en uiteindelijk naar het stopcontact in plaats van door de motorkap.

Ter info, ik ben me ervan bewust dat de hybride batterijlader onder de meeste omstandigheden de 12-volt batterij zal opladen. Voor een langere periode van niet-gebruik (d.w.z. 30-45 dagen) volg ik echter de aanbeveling van Volvo van 25% lading op de hybride batterij en niet aangesloten op een EVSE. Ik doe ook altijd mijn deuren op slot - zelfs in mijn garage, elke dag.

Het allerbelangrijkste is dat mijn originele 12-volt batterij van de fabrikant zes jaar oud is. Hij is getest als "goed". Desondanks ben ik nu gemotiveerd om een batterij-onderhouder te gebruiken om hem te onderhouden bij langdurig niet-gebruik, vooral nu hij zes jaar oud is.

#11 ·
Kan en moet een 12-volt batterij-onderhoudsladerkabel (met de snelkoppeling/ontkoppeling) permanent worden aangesloten op de startpuntverbindingen onder de motorkap?

Dat was mijn voorkeur en mijn instructies tijdens mijn 60K-service. Desondanks heeft de Volvo-monteur deze rechtstreeks op de batterij achterin aangesloten. Zijn er dwingende redenen om deze niet onder de motorkap aan te sluiten?

Zeker, rechtstreeks op de batterij aansluiten is het meest effectief. Het is echter het minst handig en wenselijk, omdat ik een raam gedeeltelijk open zou moeten laten om de kabel naar buiten te voeren en uiteindelijk naar de wandcontactdoos in plaats van door de motorkap.

FWIW, ik ben ervan op de hoogte dat de hybride batterijlader onder de meeste omstandigheden de 12-volt batterij oplaadt. Voor een langere periode van niet-gebruik (d.w.z. 30-45 dagen) volg ik echter de aanbeveling van Volvo van 25% lading op de hybride batterij en niet aangesloten op een EVSE. Ik vergrendel ook altijd mijn deuren - zelfs in mijn garage, elke dag.
Zet de auto aan, klaar om te rijden, maar houd hem in P. De 12V-batterij wordt dan opgeladen door de hybride batterij. U kunt dit doen terwijl u de kaart bijwerkt. De garagedeur moet op slot en u kunt de sleutelhanger in de auto laten zodat deze niet uitgaat.

Verzonden vanaf mijn moto g power (XT2041DL) met Tapatalk