SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Vervanging van de voorste veerpoten + veren? 2008 C70

2.8K views 9 replies 7 participants last post by  Facusan  
#1 ·
Hoe moeilijk is het om de voorste veerpoten en veren van de C70 te vervangen? Ik denk dat de mijne versleten zijn na 15 jaar, niet de 70.000 mijl op de auto. Is het de moeite waard om OEM te gebruiken of zou een vervanging van Autozone etc. kunnen werken? Is het nodig om de asmoer los te draaien tijdens het vervangen van de voorste veerpoten? Gewoon nieuwsgierig om te horen van degenen die dit hebben gedaan. Bedankt.

#2 ·
IMO niet zo slecht. IIRC laat ik gewoon de knokkel van de basis van de veerpoot vallen en draai ik de 3 bouten aan de bovenkant los. Quick strut zou je tijd besparen, maar kan een veerpootlagerwissel vereisen. Ik heb gemerkt dat het wisselvallig is. U kunt ook uw huidige setup opnieuw opbouwen met een nieuwe veerpoot en veerpootlager - tenzij beschadigd, moeten de veren in orde zijn, er is geen vaste kilometerstand waarop ze versleten zijn. Ik ben voor mid-tier aftermarket gegaan op mijn P1's, waarbij ik de OEM-toeslag vermeed. Zou echter ook niet voor $15 struts gaan.

#4 ·
Eerlijk gezegd is het niet zo moeilijk. Het meest vervelende is om de veerpoot uit en in de fusee te krijgen. Probeer het met een veerspreider of met een inbussleutel om de fusee open te wrikken om het verwijderen/installeren te vergemakkelijken. Wat betreft de asbout, ja, die moet je losdraaien. Anders loop je het risico dat het tripode gewricht eruit springt.

#5 ·
B4's hebben een sterke consensus, maar veel daarvan heeft te maken met het feit dat B6's moeilijk te vinden zijn. Maar het is de moeite waard om de B8-samenvatting van @Facusan te bekijken, aangezien hij voorafgaand aan de samenvatting veel due diligence heeft verricht. Ik zal hier waarschijnlijk volgend voorjaar of begin zomer aan toekomen.

owns 2009 Volvo C70 T5
  • Like
Reactions: Facusan
#7 · (Edited)
Bedankt allemaal. Ik heb het gedaan en het probleem dat ik tegenkwam toen ik het op een krik en steunen in mijn oprit deed, was uitzoeken hoe ik de stabilisatorstang kon loskoppelen (krik vanaf de onderkant van de fusee om de druk te verminderen). Toen ik dat eenmaal had uitgevogeld, ging het vrij snel. Ik heb het vervangen door standaard vervangingen van Rock Auto, aangezien het gewoon een leuke zomerauto is, zag ik de noodzaak niet om iets bijzonders te plaatsen, alleen maar om de standaard rij-eigenschappen en functies te behouden.

#8 ·
Bedankt allemaal. Ik heb het gedaan en het probleem dat ik tegenkwam toen ik het op een krik en steunen in mijn oprit deed, was uitzoeken hoe ik de stabilisatorstang kon loskoppelen (krik vanaf de onderkant van de fusee om de druk te verminderen). Toen ik dat eenmaal had uitgevogeld, ging het vrij snel. Ik heb ze vervangen door dezelfde vervangingen van Rock Auto, aangezien het gewoon een leuke zomerauto is, zag ik de noodzaak niet om iets bijzonders te plaatsen, alleen maar proberen om de standaard rit en functies te behouden.
Idealiter wil je beide wielen van dezelfde as hebben. Op die manier hoef je geen krik te gebruiken om de stabilisatorstang los te koppelen.

#9 ·
Idealiter wil je beide wielen van dezelfde as hebben. Op die manier hoef je geen krik te gebruiken om de stabilisatorstang los te koppelen.
De ophangingscomponenten ontlasten... verstandige zet. Houd er rekening mee dat sommige componenten onder belasting moeten worden aangedraaid

• Like
Reactions: Facusan
#10 ·
Het lossen van de ophangingscomponenten……verstandige zet. Houd er rekening mee dat sommige componenten onder belasting moeten worden aangedraaid
Nu ik mijn opmerking lees, ben ik helemaal vergeten te schrijven "beide wielen van dezelfde as in de lucht hebben".

En ja, goed punt daarover. Beide wielen van dezelfde as moeten worden ontlast bij het werken aan de ophanging en beide worden belast bij het aandraaien ervan.
En als je volledige poly-bussen hebt, is dit niet van toepassing.