Zes maanden geleden deelde ik dat het gebruik van Liqui-Moly ProLine Engine Flush hielp bij mijn olieverbruiksprobleem op mijn 5-cilinder Volvo. Welnu, nu er enige tijd is verstreken, kan ik een update geven.
Ongeveer 1 quart werd verbruikt na 2500 mijl. Na het toevoegen van Liqui-Moly ViscoPlus heb ik geen olie meer verbrand na nog eens 1500 mijl rijden.
Ik heb nu een verbeterde procedure om dit probleem op te lossen:
Dit werkt omdat Volvo hun olieschraapveer niet correct heeft ontworpen. De olieschraapveer raakt vervuild met koolstofafzettingen en olie komt in de verbrandingskamer terecht in plaats van langs de cilinderwand te worden geschraapt. Motorflush verwijdert jarenlange opgebouwde afzettingen van de olieschraapveer.
De brandstofsysteemreiniger bevat PEA, een reinigingsmiddel dat koolstofafzettingen in de verbrandingskamer kan afbreken die het gevolg zijn van olieverbruik. Deze afzettingen kunnen leiden tot vervuiling van bougies, verstopte injectoren en andere problemen.
Omdat er wat olie wordt verbrand en door de uitlaat wordt gestuurd, is het essentieel dat alle gebruikte olie of additieven worden geëtiketteerd als veilig voor katalysatoren!
Ongeveer 1 quart werd verbruikt na 2500 mijl. Na het toevoegen van Liqui-Moly ViscoPlus heb ik geen olie meer verbrand na nog eens 1500 mijl rijden.
Ik heb nu een verbeterde procedure om dit probleem op te lossen:
Til de auto op met een krik en assteunen of oprijplaten.
Voeg vervolgens een fles Liqui-Moly ProLine Engine Flush toe aan de motorolie en laat de motor 15 minuten stationair draaien.
Tap de motorolie af. Wees voorzichtig, want de olie is heet!
Verwijder het oliefilter. Een lage profiel 36 mm dop en een flexibele ratel of een gewone ratel met cardangewricht en verlenging is vereist.
Plaats de aftapplug en de carterbescherming terug met een nieuwe aluminium crush washer.
Installeer het nieuwe oliefilter.
Voeg een blik van 300 ml Liqui-Moly Viscoplus voor olie toe.
Voeg nieuwe olie naar keuze toe. Ik heb goede resultaten gehad met zowel Castrol- als Liqui Moly-olie.
Voeg een blik brandstofsysteemreiniger toe en vul de tank met benzine. Elke reiniger met veel PEA erin zal werken. RedLine en Techron zijn populair.
Rijd rond. Recycle gebruikte olie op de juiste manier!
Dit werkt omdat Volvo hun olieschraapveer niet correct heeft ontworpen. De olieschraapveer raakt vervuild met koolstofafzettingen en olie komt in de verbrandingskamer terecht in plaats van langs de cilinderwand te worden geschraapt. Motorflush verwijdert jarenlange opgebouwde afzettingen van de olieschraapveer.
De brandstofsysteemreiniger bevat PEA, een reinigingsmiddel dat koolstofafzettingen in de verbrandingskamer kan afbreken die het gevolg zijn van olieverbruik. Deze afzettingen kunnen leiden tot vervuiling van bougies, verstopte injectoren en andere problemen.
Omdat er wat olie wordt verbrand en door de uitlaat wordt gestuurd, is het essentieel dat alle gebruikte olie of additieven worden geëtiketteerd als veilig voor katalysatoren!