SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Gewone benzine voor XC70?

1 reading
38K views 22 replies 16 participants last post by  jackf  
#1 ·
Echt?...

#3 ·
Re: Gewone benzine voor XC70? (Psychwarlord)

XC's (LPT's) werken prima op 89 octaan.
87 zal geen kwaad doen, maar hij kan iets langzamer lopen, vooral in de zomer

#4 ·
Re: Gewone benzine voor XC70? (JRL)

Met 89 octaan loopt de XC70 van mijn moeder prima, zoals JRL al zei, maar met gewone benzine (87) is er een aanzienlijk verlies aan koppel bij lage toeren en soepelheid. Het is eigenlijk behoorlijk merkbaar. Ik heb ook gehoord dat ze slechter rijden op gewone benzine, maar ik heb dit zelf nog niet getest.

#6 ·
Re: Gewone benzine voor XC70? (dtmackey)

moet zeggen dat ik naar jrl luister.

in mijn ervaring met twee lpt-auto's lijkt het waar te zijn dat 87 voldoende wordt vertraagd om een lagere respons te hebben. in de stad. op de snelweg, als ik een volle tank verbruik tussen de tankbeurten (westen is het beste, ze laten je 80+ doen als het veilig is) gebruik ik gewone benzine, geen verschil.

in de stad, met korte ritten, is 89 prima. 91 maakt voor mij geen merkbaar verschil.

#7 ·
Hmm, in Nederland hebben we normaal gesproken benzine met een octaangetal van 95 of 98 (althans, dat staat op de etiketten).
We hebben ook 91, maar dat is erg zeldzaam...
Mijn handleiding zegt dat 95 oké is, maar voor turbomotoren beveelt Volvo 98 aan...
Omdat ik de 2.5T heb, gebruik ik beide en heb ik het gevoel dat 98 iets beter loopt.

Is er een verschil in octaangetal tussen Europa en de VS?

#8 ·
Re: (xc70Pete)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door xc70Pete »
Is er een octaangetalverschil tussen Europa en de VS?

Ja, dat is er. Europa gebruikt RON, terwijl de VS een gemiddelde van RON en MON (R+M/2) gebruiken. Het gemiddelde ligt ongeveer 5 punten lager dan pure RON, dus 98 octaan daar is hier ongeveer 93, min of meer.

#10 ·
Re: (volvodad)

Alleen de man die de handleiding heeft geschreven, maar hij was waarschijnlijk een ingenieur in dienst van het bedrijf dat de auto heeft ontworpen. Ik zou nog lang kunnen doorgaan, maar het lijkt erop dat iemand echt een paar cent per gallon brandstof voor hun auto wil besparen.

Wie ben ik om tegenspraak te bieden?

#12 ·
Hmm, in Nederland hebben we normaal gesproken benzine met een octaangetal van 95 of 98 (althans, dat staat op de etiketten).
We hebben ook 91, maar dat is erg zeldzaam...
Mijn handleiding zegt dat 95 oké is, maar voor turbomotoren beveelt Volvo 98 aan...
Omdat ik de 2.5T heb, gebruik ik beide en ik heb het gevoel dat 98 iets beter loopt.

Is er een verschil in octaangetal tussen Europa en de VS?

#15 ·
Re: (volvodad)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door volvodad »
Maakt iemand zich zorgen over detonatie met 87 octaan en de LPT?

Dat gaat niet gebeuren.

Yannis

#16 ·
Re: (GrecianVolvo)

Ah, de Kraut-verkoper staat op uit de dood
Image
Image

#17 ·
Re: (JRL)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door JRL »
Ah, de Kraut-verkoper staat op uit de dood
Image
Image

Nou, ik heb het gevoel dat ik dood ben geweest...druk einde van het jaar (qua verkoop) en net verhuisd naar ons nieuwe huis...IK BEN ERG MOE!
Image

Yannis

#18 ·
Re: (MoeB)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door MoeB »

Ja, dat is er. Europa gebruikt RON, terwijl de VS een gemiddelde van RON en MON (R+M/2) gebruikt. Het gemiddelde ligt ongeveer 5 punten lager dan straight RON, dus 98 octaan daar is ongeveer 93 hier, min of meer.

Ik heb een keer getankt in Boedapest, Hongarije en was stomverbaasd toen ik 101 octaan zag!

#19 ·
Het is niet waar 101... het beoordelingssysteem in Europa is anders. In de VS gebruiken we dat Euro-nummer en middelen het samen met een ander (lager) nummer om onze octaanwaarde te krijgen.

#21 ·

Quote, oorspronkelijk geplaatst door Psychwarlord »
Onze 2004 XC70 heeft premium benzine nodig volgens de handleiding.

Consumer Reports 11/06 zegt gewoon.

Echt?...

Eigenlijk staat er in de gebruikershandleiding (althans die van de '04 XC70 die we net hebben gekocht) dat 91 aanbevolen is, maar minimaal vereist is 87 - gewone ongelode benzine. Dat gezegd hebbende, ik heb premium gebruikt voor de eerste paar tankbeurten, daarna zal ik wat experimenteren, en ik stel me voor dat ik waarschijnlijk zal vinden wat de ervaren eigenaren op de lijst hebben gemeld in termen van prestaties.

#22 ·
Re: Gewone benzine voor XC70? (movinon)

Volvo beveelt geen octaangetal aan in de handleiding van 04.

Hier is wat de handleiding van 04 zegt:

Octaangetal: Volvo-motoren zijn ontworpen voor optimale prestaties op loodvrije premium met een octaangetal AKI van 91 of hoger. AKI (ANTI KNOCK INDEX) is een gemiddelde van het Research Octane Number, RON en het Motor Octane Number, MON. (RON+MON/2). De minimale octaaneis is AKI 87 (RON 91)

D-

#23 ·

Misschien is de technologie anders in Volvo versus SAAB, maar de medewerkers van mijn SAAB-dealer waren er stellig in om me te waarschuwen voor de brandstof die ik in de 9-5 deed die mijn XC verving. Ze hadden verschillende gevallen van motoren die op onze hoogte werden vernietigd met behulp van brandstof met een lager octaangehalte. SAAB vaardigde uiteindelijk een waarschuwing uit aan dealers:

Aan: Alle Saab-dealers

Aandacht: Saab Sales Managers
Saab Service Managers

Van: Abe Buchbinder

Referentie: Motorschade door brandstof met een laag octaangehalte in gebieden op grote hoogte

De handleidingen voor zowel 9-3 als 9-5 adviseren de eigenaar dat hun Saab kan worden bereden op brandstofkwaliteit AON 87-93. In de meeste delen van het land is dit geen probleem, aangezien 87 octaanbrandstof doorgaans de laagste beschikbare kwaliteit is. In bepaalde gebieden op grote hoogte (boven de 5.000 voet) is echter brandstof met een lager octaangehalte beschikbaar. In deze gebieden kan het 'gewone' type brandstof 85 octaan of lager zijn.

Hoewel deze brandstof met een laag octaangehalte voldoende kan zijn om te draaien in motoren met lage compressie zonder natuurlijke aanzuiging op deze grotere hoogten, kunnen de turbomotoren van Saab met sterk geoptimaliseerde motormanagementsystemen ernstige motorschade oplopen als deze brandstof van lage kwaliteit wordt gebruikt. Meestal kan een eigenaar klagen over vermogensverlies, ernstige detonatie en een hogere dan normale bedrijfstemperatuur van de motor.

Als de bestuurder zijn Saab onder deze omstandigheden blijft gebruiken, kan de motor afslaan of vastlopen. Bij demontage kan verslechtering van de bovenkant van de zuigers worden waargenomen, waarbij ook de cilinderwanden beschadigd zijn.

Storingen veroorzaakt door onjuiste brandstof vallen niet onder de voorwaarden van de garantie op nieuwe auto's. Als een dergelijke toestand zich voordoet, moet contact worden opgenomen met uw District Aftersales Manager.

We vragen dat eigenaren tijdens het Dedicated Delivery-proces en tijdens normale servicebezoeken worden geadviseerd om op de brandstofkwaliteit te letten tijdens het tanken, met name bij gebruik in gebieden op grote hoogte, en ervoor te zorgen dat er geen brandstof met minder dan 87 octaan wordt gebruikt.

Bedankt voor uw aandacht.

Met vriendelijke groeten,

Abe Buchbinder
Directeur, Service & Onderdelen
Saab Cars USA, Inc.

Saab Cars USA, Inc. bulletins zijn uitsluitend bedoeld voor gebruik door professionele Saab-technici, NIET voor doe-het-zelvers. Ze zijn ontworpen om deze technici te informeren over omstandigheden die zich op sommige voertuigen kunnen voordoen, of om informatie te verstrekken die kan helpen bij de juiste service van een voertuig. Saab-opgeleide technici beschikken over de apparatuur, gereedschappen, veiligheidsinstructies en de knowhow om een ​​klus correct en veilig uit te voeren. Als een toestand wordt beschreven, ga er dan NIET van uit dat het bulletin van toepassing is op uw voertuig of dat uw voertuig de toestand zal hebben. Raadpleeg uw erkende Saab-dealer voor informatie over de vraag of uw voertuig baat kan hebben bij de informatie. © 2000 Saab Cars USA, Inc.

Voor de prijs gebruik ik graag premium brandstof in mijn Volvo's!