Re: Gewone benzine voor XC70? (Psychwarlord)
Misschien is de technologie anders in Volvo versus SAAB, maar de medewerkers van mijn SAAB-dealer waren er stellig in om me te waarschuwen voor de brandstof die ik in de 9-5 deed die mijn XC verving. Ze hadden verschillende gevallen van motoren die op onze hoogte werden vernietigd met behulp van brandstof met een lager octaangehalte. SAAB vaardigde uiteindelijk een waarschuwing uit aan dealers:
Aan: Alle Saab-dealers
Aandacht: Saab Sales Managers
Saab Service Managers
Van: Abe Buchbinder
Referentie: Motorschade door brandstof met een laag octaangehalte in gebieden op grote hoogte
De handleidingen voor zowel 9-3 als 9-5 adviseren de eigenaar dat hun Saab kan worden bereden op brandstofkwaliteit AON 87-93. In de meeste delen van het land is dit geen probleem, aangezien 87 octaanbrandstof doorgaans de laagste beschikbare kwaliteit is. In bepaalde gebieden op grote hoogte (boven de 5.000 voet) is echter brandstof met een lager octaangehalte beschikbaar. In deze gebieden kan het 'gewone' type brandstof 85 octaan of lager zijn.
Hoewel deze brandstof met een laag octaangehalte voldoende kan zijn om te draaien in motoren met lage compressie zonder natuurlijke aanzuiging op deze grotere hoogten, kunnen de turbomotoren van Saab met sterk geoptimaliseerde motormanagementsystemen ernstige motorschade oplopen als deze brandstof van lage kwaliteit wordt gebruikt. Meestal kan een eigenaar klagen over vermogensverlies, ernstige detonatie en een hogere dan normale bedrijfstemperatuur van de motor.
Als de bestuurder zijn Saab onder deze omstandigheden blijft gebruiken, kan de motor afslaan of vastlopen. Bij demontage kan verslechtering van de bovenkant van de zuigers worden waargenomen, waarbij ook de cilinderwanden beschadigd zijn.
Storingen veroorzaakt door onjuiste brandstof vallen niet onder de voorwaarden van de garantie op nieuwe auto's. Als een dergelijke toestand zich voordoet, moet contact worden opgenomen met uw District Aftersales Manager.
We vragen dat eigenaren tijdens het Dedicated Delivery-proces en tijdens normale servicebezoeken worden geadviseerd om op de brandstofkwaliteit te letten tijdens het tanken, met name bij gebruik in gebieden op grote hoogte, en ervoor te zorgen dat er geen brandstof met minder dan 87 octaan wordt gebruikt.
Bedankt voor uw aandacht.
Met vriendelijke groeten,
Abe Buchbinder
Directeur, Service & Onderdelen
Saab Cars USA, Inc.
Saab Cars USA, Inc. bulletins zijn uitsluitend bedoeld voor gebruik door professionele Saab-technici, NIET voor doe-het-zelvers. Ze zijn ontworpen om deze technici te informeren over omstandigheden die zich op sommige voertuigen kunnen voordoen, of om informatie te verstrekken die kan helpen bij de juiste service van een voertuig. Saab-opgeleide technici beschikken over de apparatuur, gereedschappen, veiligheidsinstructies en de knowhow om een ​​klus correct en veilig uit te voeren. Als een toestand wordt beschreven, ga er dan NIET van uit dat het bulletin van toepassing is op uw voertuig of dat uw voertuig de toestand zal hebben. Raadpleeg uw erkende Saab-dealer voor informatie over de vraag of uw voertuig baat kan hebben bij de informatie. © 2000 Saab Cars USA, Inc.
Voor de prijs gebruik ik graag premium brandstof in mijn Volvo's!