SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Achterruitwisser kapot

3.9K views 12 replies 5 participants last post by  mpe  
#1 ·
In een wereld van gebroken unobtanium-stijlen, gescheurde blokken en gestripte hoekversnellingskragen, is deze vrij alledaags... Zoals gezegd, op mijn wünderwagen werkt de achterruitenwisser niet.

- ruitenwisser werkt prima
- pomp werkt prima: twee keer vervangen door een nieuwe
- doorstroming niet belemmerd: slangen bij de pomp verwisseld de laatste keer dat ik de bumper eraf had om te controleren
- VIDA geeft een "achterruitenwisserrelais"-foutmelding, maar het relais is in orde: het relais in de motorkapbox verwisseld met een ander van hetzelfde type, zonder verandering in functie of foutmelding.

Mis ik een zekering of een ander relais ergens? Ben ik veroordeeld tot een vuile achterruit tot het einde van mijn dagen?
Hulp aub.

#2 ·
Image

Doggo-meme voor aandacht.

#4 ·
How did you check the flow? I had issues with a check valve going bad and an obstructed washer at the back window.

Sent from my SM-G920V using Tapatalk
Hoe heb je de flow gecontroleerd? Ik had problemen met een defecte terugslagklep en een verstopt ruitensproeier aan de achterruit.

De uitgangsslangen bij de pomp (voor naar achter) verwisseld, zodat het aanzetten van de voorruitensproeier ervoor zorgde dat er vloeistof uit de achterruitensproeier kwam.

#5 ·
Ik denk dat je op de goede weg bent, moet de relais en bedrading controleren. Klinkt alsof de pomp en het wassysteem niet het probleem zijn. Werkt je hendel? Activeert de hendel de achterruitwisfunctie en beweegt hij de wisser?

#6 · (Edited)
Ik denk dat je op de goede weg zit, moet de relais en bedrading controleren. Klinkt alsof de pomp en het wassysteem niet het probleem zijn. Werkt je hendel? Activeert de hendel de achterruitwisserfunctie en beweegt de wisser?
Dat doet het inderdaad! De wisser beweegt een paar keer heen en weer als de achterruitenwisser wordt omgeschakeld. Maar de pomp wordt niet geactiveerd, dus geen spray.

Er zijn een of twee andere relais in de zekeringkast onder de motorkap van hetzelfde type als het achterruitwisserrelais. Dit en de "achterruitwisserrelais"-fout in VIDA overtuigden me om ze om te wisselen, maar er was geen verandering in het wasgedrag of de foutmelding.

#7 ·
Een zetje voor hints, mensen.

#8 ·
Bump voor aanwijzingen, bende.
Gelieve uw chassisnummer te controleren.

Image

Het is nummer 6 & 8 op de foto.

Lage druk (#6)
Onderdeelnummer 9169611
CH -325023

Lage druk (#6)
Onderdeelnummer 30699953
CH 325024-424999

Hoge druk (#8) (dit kan voor de achterruit zijn, gelieve te bevestigen?)
Onderdeelnummer 30699674
CH 425000-

Er zijn drie verschillende configuraties, afhankelijk van uw chassisnummer.

#9 ·
#8 is voor de hogedruk koplampwissers.

Proost,

Bill

#13 ·
Hallo, heeft u dit probleem ooit opgelost? Ik heb precies hetzelfde op mijn 2006 V70 diesel. FOUT CEM 8F43, geen voor- of achterschermwisser.
Kan geen zekeringen of relais vinden voor iets anders dan de 'hogedruk koplampwisser' - en die werkt. Alle hulp zou zeer op prijs worden gesteld.