SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Willekeurige "Anti-Slip Tijdelijk Uitgeschakeld"-melding na olieverversing?

5.2K views 25 replies 9 participants last post by  vince1  
#1 ·
Heb gisteren een olieverversing gedaan bij 68K mijl en de auto stond op een helling. Het was de eerste keer dat ik OOIT een olieverversing deed, maar het ging echt goed. De filter vervangen, de o-ring van de behuizing, evenals de crush washer van de olieaftap. Gebruikte Castrol High Mileage GTX 5W-30 Semi-Synthetische Olie. Hoe dan ook, ongeveer 5-6 uur nadat mijn olieverversing klaar was en ik net de auto achteruit de garage in mijn oprit (die lichtjes naar beneden helt) wilde zetten nadat ik met mijn ouders had gesproken over hoe ik de auto naar binnen kon brengen, aangezien we de garage hadden heringericht en in de auto zat om hem aan te zetten, verscheen een paar seconden nadat de motor was gestart de gele driehoek met het symbool van de slippende auto en op het scherm met berichten linksonder in het dashboard stond "Anti-Slip Tijdelijk Uitgeschakeld". Ik raakte in paniek, zette de motor uit en zette hem toen meteen weer aan en de melding was weg. Hetzelfde gebeurde eerder vandaag (ongeveer 12 uur na het eerste voorkomen van de melding) en dit keer stond de XC90 in de garage van het achteruit inparkeren van gisteravond; de melding stond er een paar seconden, maar verdween vanzelf zonder dat ik de auto opnieuw hoefde te starten.

Dat gezegd hebbende, is dit een probleem? Ik heb nog geen VIDA-scan uitgevoerd, maar ik heb het gisteren meteen na de olieverversing gedaan en er was niets mis. Bovendien, aangezien de nieuwe olie praktisch onzichtbaar is op de peilstok, heb ik ABSOLUUT GEEN IDEE of de hoeveelheid olie in de motor goed is of niet. Ik ben echt bang dat ik iets verkeerd heb gedaan. Ideeën?

Bedankt!

#4 ·
Ja, onder andere kan een slechte stuurpositiesensor dat veroorzaken. Haal een scanner en zoek uit wat een code instelt.
Zoals ik al zei, ik heb VIDA direct na de olieverversing uitgevoerd, geen problemen. Zal vanavond nog een scan uitvoeren.

#6 ·
Juist. Nog twee scans uitgevoerd, één vóór de brandstoffilterwissel (waarvoor opnieuw oprijplaten nodig waren), en één erna. Geen codes, geen waarschuwingslampjes, geen anti-slip-bericht meer. Hopelijk is alles nu goed?

#7 ·
Mijn auto geeft consequent de melding als ik het stuur volledig draai tijdens parkeermanoeuvres.

#8 ·
Mine will consistently pop the message if I've turned the wheel full lock while doing parking maneuvers.
Interessant. Vreemd, de XC90, nietwaar?

#11 ·
Dat is nog steeds een probleem met de stuursensor. Heeft u gecontroleerd op opgeslagen codes? Er zou er minstens één moeten zijn als de waarschuwing aanging, tenzij u alles hebt gewist.
Ik heb alles gewist, om te zien of er codes waren. Hoe kan men controleren op opgeslagen codes? Ik ben nog steeds mijn weg aan het vinden in VIDA...

#12 ·
Nieuwe eigenaar/lid, heb net het voertuig gekregen. Ik vermoed dat er op dit moment veel raar is.

Zie https://forums.swedespeed.com/showthread.php?285897-Steering-Angle-Sensor-Fault voor een voorbeeld.

SAS wordt ook vermeld in de "HowTo" sticky- https://forums.swedespeed.com/showt...com/showthread.php?260081-OFFICIAL-XC90-Part-Number-amp-quot-How-to-quot-Thread
HĂ© Greg,

Goed om weer van je te horen.

Nee, heb dit al sinds ik het in januari 2009 hier in Portland, OR, bij Jim Fisher kocht. Ik denk dat je gelijk hebt dat de SAS de oorzaak is, maar het waarschuwingslampje is nog niet teruggekomen en VIDA heeft geen fouten kunnen detecteren.

#16 ·
Dit gebeurde op mijn 07' V70.
Als ik de auto opnieuw startte, ging het uit en bleef het een tijdje uit. Ik werd er moe van om het steeds vaker te zien.
De stuurhoeksensor (klokveer) ongeveer 1,5 jaar geleden vervangen en is nooit meer teruggekomen. (Ben niet naar de dealer gegaan om opnieuw te kalibreren).
De dealer zei dat het werd geadviseerd, maar niet nodig was.

#18 ·
Dit gebeurde op mijn 07' V70.
Als ik de auto opnieuw startte, ging het uit en bleef het een tijdje uit. Ik werd er moe van om het steeds vaker te zien.
Vervangen de stuurhoeksensor (klokveer) ongeveer 1,5 jaar geleden en is nooit meer teruggekomen. (Ben niet naar de dealer gegaan om opnieuw te kalibreren).
Dealer zei dat het werd geadviseerd maar niet nodig was.
Bedankt voor de reactie. Ik denk dat als het bericht weer terugkomt, ik de SAS zal vervangen en van daaruit verder zal gaan. Echter, nog geen codes in VIDA/dashboard...

#21 ·
SAS is niet moeilijk om te doen en kan het inderdaad oplossen, maar je zou indicatoren in VIDA moeten zien.
Ik heb @maronha's 90 een week of zo geleden gescand en ik zie dit in VIDA.

#24 ·
Willekeurige "Anti-Skid Temporarily Off"-melding na olieverversing?

Verder, aangezien de nieuwe olie praktisch onzichtbaar is op de peilstok, heb ik absoluut GEEN IDEE of de hoeveelheid olie in de motor goed is of niet.
Ik wilde even terugkomen op dit punt; iedereen anders heeft je gedekt over de anti-skid-melding.

Maak je geen zorgen. In tegenstelling tot het P1-platform, dat geen waarschuwing voor het oliepeil heeft, maar alleen de waarschuwing voor de oliedruk als het te laat is (je kunt mijn saga lezen in het C70 (2006-2013) forum), zal de XC90 een "LOW OIL"-melding weergeven als je een paar quarts te weinig hebt. Ik stond op het punt om afgelopen weekend meerdere olieverversingen aan de vloot te doen en begon met de XC90, toen realiseerde ik me dat ik een quart of meer te weinig had nadat ik hem al had afgetapt. Hij blokkeerde al het andere op de oprit, dus ik kon geen andere auto nemen om meer te halen, maar ik was ervan overtuigd dat ik genoeg had om hem te vullen en veilig naar de dichtstbijzijnde auto-onderdelenwinkel te rijden voor meer. En jawel, ik kreeg de melding "LOW OIL".

BD

#25 ·
Wilde even terugkomen op dit punt; iedereen heeft je gedekt over het anti-slipbericht.

Maak je geen zorgen. In tegenstelling tot het P1-platform, dat geen waarschuwing voor de oliepeilsensor heeft, maar alleen de waarschuwing voor de oliedruk als het te laat is (je kunt mijn saga lezen in het C70 (2006-2013) forum), zal de XC90 een "LOW OIL"-bericht weergeven als je een paar liter te weinig hebt. Ik stond op het punt om afgelopen weekend meerdere wissels aan de vloot te doen en begon met de XC90, toen ik me realiseerde dat ik een liter of meer te weinig had nadat ik hem al had afgetapt. Hij blokkeerde al het andere op de oprit, dus kon ik geen andere auto nemen om meer te halen, maar ik was ervan overtuigd dat ik genoeg had om hem bij te vullen en veilig naar de dichtstbijzijnde auto-onderdelenwinkel te gaan om meer te halen. En jawel, ik kreeg het low oil-bericht.

BD
Begrepen, klinkt logisch. Ik heb gisteren daadwerkelijk de peilstok gecontroleerd en het oliepeil was daadwerkelijk leesbaar, voor één keer. Dat was een grote opluchting.

Bedankt!

#26 ·
Het anti-slipbericht verdwijnt door op de READ-knop aan het einde van de signaalschakelaar te drukken. De amberkleurige driehoek onder de brandstofmeter blijft branden.
Ik heb gemerkt dat zowel het ABS als de AWD blijven functioneren als het anti-slipbericht aan staat. Misschien zijn er andere functies die dat niet doen.