SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Voortijdige slijtage van de achterrem mogelijk opgelost

19K views 58 replies 30 participants last post by  trizzuth  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 tijdens de productie geïnstalleerd en worden vanaf mei 2021 met de remblokken meegeleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Houd er rekening mee dat ik me hierbij richt op remblokken die verslijten. Niet trillen of piepen. Deze threads veranderen altijd in een mix van mensen wiens remmen om drie verschillende redenen zijn vervangen.

Ik zal dit niet in elk SPA-forum plaatsen, ik weet zeker dat het woord zich zal verspreiden.

#3 ·
Hallo allemaal,
Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 in de productie geïnstalleerd en worden vanaf mei 2021 met de remblokken meegeleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Houd er rekening mee dat ik me hierbij richt op remblokken die verslijten. Niet trillen of piepen. Deze threads veranderen altijd in een mix van mensen wiens remmen om drie verschillende redenen zijn vervangen.

Ik zal dit niet in elk SPA-forum plaatsen, ik weet zeker dat het woord zich zal verspreiden.
Bedankt voor de info. Is het redelijk om te zeggen dat als ik mijn voertuig afgelopen november heb ontvangen, dus het vroege 2021-model (blijkbaar is er een vroege en een late), er weinig tot geen kans is dat ik de nieuwe veren heb gekregen? Is er een manier om contact op te nemen met Volvo met mijn VIN om het zeker te weten?

#5 ·
Hoi iedereen,
Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 tijdens de productie geïnstalleerd en worden sinds mei 2021 met de remblokken meegeleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Ik zal dit niet in elk SPA-forum plaatsen, ik weet zeker dat het zich zal verspreiden.
Zou u het onderdeelnummer van deze nieuwe remblokken hebben/weten?

Bedankt!

#6 ·
Hallo allemaal,
Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 tijdens de productie geïnstalleerd en worden vanaf mei 2021 met de remblokken geleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Denk eraan, ik heb het over remblokken die slijten. Niet trillen of piepen. Deze threads veranderen altijd in een mix van mensen wiens remmen om drie verschillende redenen zijn vervangen.

Erg interessant. Bedankt Tech. En zoals gevraagd, weet u het onderdeelnummer? Ik wil graag weten of het compatibel is met onze 2017.

Verzonden vanaf mijn SM-G781V met Tapatalk

#7 ·
Hoi allemaal,
Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 in de productie geïnstalleerd en worden vanaf mei 2021 met de remblokken meegeleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Denk eraan, ik verwijs naar remblokken die verslijten. Niet trillen of piepen. Deze threads veranderen altijd in een mix van mensen wiens remmen om drie verschillende redenen zijn vervangen.

Ik heb mijn nieuwe, in de fabriek bestelde V90 uit 2020 in juni 2020 in bezit genomen. Vorige week nog bracht ik hem naar de dealer voor het eerste onderhoud na 1 jaar, met 7700 mijl op de kilometerteller. Op een schaal van 10 punten zei de technicus dat mijn voor- en achterremmen in zeer goede staat verkeerden en beoordeelde ze met een 9. De servicemedewerker was verrast en verklaarde dat hij, vooral voor de achterremmen, doorgaans een score van 7 of hooguit 8 ziet.

Klinkt alsof mijn eind 2020 geleverde V de remveren heeft die je noemde.

PS: Minstens 50% van mijn kilometers komt van snelweg-/langeafstandsritten, waarbij ik regelmatig Pilot Assist gebruik.

#9 · (Edited)
Er is niets specifieker over wanneer ze in de TJ-productie werden gebruikt (zoals een structuurweek of chassisnummer). Er staat alleen:

"Deze vernieuwde remblokken met "veren" werden eind 2020 in productie genomen.
Deze vernieuwde remblokken werden vervolgens in mei 2021 als reserveonderdelen beschikbaar."

Dus ik kon niet zeggen wanneer ze precies werden gebruikt.

Wat het onderdeelnummer betreft, weet ik niet zeker of het onderdeelnummer voor de remblokken is gewijzigd. Alleen wat er in de doos zit, is veranderd om een set veren te bevatten. Dit geldt voor alle SPA-auto's, niet alleen voor modeljaar 2020 en later. Ik heb al een paar sets gedaan. De remblokken zien er hetzelfde uit als altijd.

#10 ·
Er is niets specifieker over wanneer ze in productie werden gebruikt in de TJ (zoals een structuurweek of chassisnummer). Er staat alleen:

"Deze bijgewerkte remblokken met "veren" werden eind 2020 in productie geïntroduceerd.
Deze bijgewerkte remblokken werden vervolgens in mei 2021 als reserveonderdelen beschikbaar."

Dus ik kan niet zeggen wanneer ze precies werden gebruikt.

Wat betreft het onderdeelnummer, ik weet niet zeker of het onderdeelnummer voor de remblokken is gewijzigd. Alleen wat er in de doos zit, is veranderd om een set veren te bevatten. Dit is voor alle SPA-auto's, niet alleen modeljaar 2020 en later. Ik heb al een paar sets gedaan. De remblokken zien er hetzelfde uit als altijd.
Heeft iemand onlangs dit onderdeel gekocht dat met de veer werd geleverd?

Ik denk dat het, aangezien het een recente wijziging is, afhankelijk zal zijn van de nieuwere of oudere voorraad van de dealer / OEM-onderdelenleverancier of je het nieuwe onderdeel met de veer of het oudere zonder krijgt…

Als iemand dit onderdeel met de veren krijgt, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om te delen waar je het hebt gekocht?

#11 ·
Bedankt voor de info! Ik zal deze maand de voor- en achterremmen doen, is het veilig om aan te nemen dat als de veren in de doos zitten, dit dan de nieuwe/herziene set is?

#13 ·
Hoi iedereen,
Als je hier al een tijdje rondloopt, weet je dat de achterremmen de neiging hebben om snel te slijten op SPA-auto's (zo niet, dan vind je met een snelle zoekopdracht genoeg threads hierover). Er is veel gespeculeerd over de reden en meestal beweren mensen dat het komt door Pilot Assist of Lane Keeping Aid, maar daar ben ik het nooit mee eens geweest. Volvo heeft een set veren geïntroduceerd die nu bij de remblokken worden geleverd en die helpen om ze beter van de rotor terug te trekken. Deze werden eind 2020 tijdens de productie geïnstalleerd en worden vanaf mei 2021 met de remblokken geleverd. Ik dacht dat ik het even zou doorgeven.

Houd er rekening mee dat ik me verwijs naar remblokken die slijten. Niet trillen of piepen. Deze threads veranderen altijd in een mix van mensen wiens remmen om drie verschillende redenen zijn vervangen.

Bedankt voor de update. Subaru gebruikt al jaren dit soort veren. Waarom duurde het zo lang voordat Volvo het deed?
Dit gebeurt ook op ten minste enkele XC40's. Zijn die ook geüpdatet? :(

#23 ·
Dit is alleen voor SPA. XC40 heeft al veren, maar ze zijn vrij klein. Ze lijken op wat ik tegenkom als ik op de Subaru's google.
Ik waardeer wat u zegt, dat deze alleen voor SPA (2018+) zijn, maar ik heb een V60 uit 2015 die nieuwe remblokken achter nodig heeft, hoewel de voorste in orde zijn. Is er een vergelijkbaar veranderd onderdeel voor de achterste remblokken voor dergelijke eerdere Volvo's?
Bedankt

#16 ·
Mijn gok is dat, aangezien het voornamelijk de achterremmen zijn die worden gebruikt met de pilootassistent, de achterste remblokken zonder de veren niet voldoende zouden terugveren, wat enige weerstand zou veroorzaken. In theorie zouden deze nieuwe remblokken met veren mogelijk de brandstofbesparing een beetje kunnen verbeteren.

• Like
Reactions: jford2020
#20 ·
Mijn gok is dat, aangezien het voornamelijk de achterremmen zijn die worden gebruikt met pilootassistentie, de achterste remblokken zonder de veren niet voldoende zouden terugveren, wat wat slepen zou veroorzaken. In theorie zouden deze nieuwe remblokken met veren mogelijk het brandstofverbruik een beetje kunnen verbeteren
Ik ben een beetje in de war, hoe beïnvloedt Pilot Assist de achterremmen? Gebruikt het niet gewoon de besturing?

#19 ·
De volgende keer dat ik iets doe, zal ik proberen te onthouden een foto te maken.
Is er enig bewijs dat dit werkt? Ik denk dat het misschien te vroeg is om het te zeggen, aangezien ze duidelijk nog maar net beschikbaar zijn.

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat niet-OEM-remblokleveranciers ook veren leveren. Tot die tijd lijkt het een reden om OEM-remblokken te kopen.

#26 ·
Ik dacht dat de adaptieve cruise control onder de noemer “pilot assist” viel. Ik had moeten zeggen dat “adaptieve cruise control” over het algemeen de achterremmen gebruikt voor licht remmen om overmatig duiken te voorkomen

#28 ·
Ze lijken hetzelfde. Ik weet niet of er een verschil is in het materiaal. Daar wordt in de TJ niets over vermeld. Ik neem aan dat ze hetzelfde zijn.

De veren zijn momenteel niet apart verkrijgbaar. Ze verschijnen in VIDA, maar er is geen onderdeelnummer.

#29 ·
Ik heb deze remblokken 2 dagen geleden op de achterremmen laten zetten. Ik heb geen foto van de blokken gemaakt, maar hier is een foto van de doos:

Image

Ik heb de doos niet geopend en deze post pas gezien toen de auto in onderhoud was. De garage bevestigde dat de veren deel uitmaakten van de blokken en blijkbaar doen andere autofabrikanten dit al een hele tijd.

#31 ·
Ik heb deze remblokken 2 dagen geleden op de achterremmen laten zetten. Ik heb geen foto van de remblokken gemaakt, maar hier is een foto van de doos:

View attachment 128196

Ik heb de doos niet geopend en zag deze post pas toen de auto in onderhoud was. De garage bevestigde dat de veren deel uitmaakten van de remblokken en blijkbaar doen andere autofabrikanten dit al lange tijd.
Om niet te pedant te zijn, zitten de veren in de remblokken of zijn ze apart? Hebben we het over spiraalveren of 'platte' veren?

#33 ·
Nee, dat is het niet. Dat is ook niet inbegrepen bij de pads.

De veren zijn niet in de pads ingebouwd. De "oren" van de pads (het deel dat in de beugel zit) klikken in de veren. Ze verbinden de pads met uitwaartse druk.

#34 ·
Nee, dat is het niet. Dat is ook niet inbegrepen bij de pads.

De veren zijn niet in de pads ingebouwd. De "oren" van de pads (het deel dat in de beugel zit) klikken in de veren. Ze verbinden de pads met uitwaartse druk.
Bedankt, @Tech voor de snelle follow-up en verduidelijking. Ik wou dat ik een foto van de pads had gemaakt toen ik ze kreeg!

#38 ·
Ik denk dat de nieuwe veren meer bedoeld zijn om remgepiep aan te pakken dan slijtage. Voorheen hadden de buitenste remblokken een zelfklevende laag om te voorkomen dat het blok trilde (de oorzaak van remgepiep), de nieuwe blokken hebben dat niet.

Op de set die ik gisteren heb geïnstalleerd, merkte ik dat ook de binnenste remblokken zijn aangepast, hun voorranden zijn gesneden met een negatieve radius. Deze blokken gaan absoluut niet langer mee, omdat ze ~30% minder oppervlakte hebben.

#40 ·
Hallo mensen,

Ik kan iets over dit onderwerp delen. Ik heb onlangs online een Volvo 32233035 achterremblokkenset gekocht bij een Volvo-dealer voor mijn 2016 XC90 t6 momentum met 20" banden. De auto zou een F18-R17 remsysteem moeten hebben. Nadat ik ze had gekregen, ontdekte ik dat de kit een set RC02-versie blokken (onderdeelnummer 32287447) en een set veren bevatte (ik weet niet zeker welk onderdeelnummer, het nummer 040-21 op de onderdelen gestempeld, het nummer 12.335.000 op de doos geplakt. Geen zoekresultaten kwamen overeen met de onderdelen). Mijn auto heeft RC01-versie remblokken en geen veren. Ik belde de Volvo-dealer en ze bevestigden dat de kit op mijn auto past. Ze gaven aan dat de veer een nieuw onderdeel is dat door Volvo is toegevoegd om het voortijdige slijtageprobleem van de blokken te corrigeren. Heb nog geen remblokken vervangen. Ik weet dat RC02 de versie is voor comfortabel rijden. Weet iemand of de rijgevoelens op deze twee versies remblokken echt verschillend zijn? Bedankt!
-David

#42 ·
Hoi mensen,

Ik kan hier iets over delen. Ik heb onlangs online een Volvo 32233035 achterremblokkenset gekocht bij een Volvo-dealer voor mijn 2016 XC90 t6 momentum met 20" banden. De auto zou een F18-R17 remsysteem moeten hebben. Nadat ik ze had gekregen, ontdekte ik dat de kit een set RC02-versie remblokken (onderdeelnummer 32287447) en een set veren bevatte (weet niet zeker het onderdeelnummer, het nummer 040-21 op de onderdelen gestempeld, het nummer 12.335.000 op de doos geplakt. Geen zoekresultaten kwamen overeen met de onderdelen). Mijn auto heeft RC01-versie remblokken en geen veren. Ik belde de Volvo-dealer en ze bevestigden dat de kit op mijn auto past. Ze gaven aan dat de veer een nieuw onderdeel is dat door Volvo is toegevoegd om het voortijdige slijtageprobleem van de remblokken te corrigeren. Heb nog geen remblokken vervangen. Ik weet dat RC02 de versie is voor comfortabel rijden. Weet iemand of de rijgevoelens op deze twee versies van remblokken echt verschillend zijn? Bedankt!
-David
View attachment 128331 View attachment 128332 View attachment 128333 View attachment 128334 View attachment 128335 View attachment 128336 View attachment 128337
Bedankt(y)

#41 · (Edited)
Geweldige informatie.

Ik heb mijn remblokken relatief recent vervangen, dus ik ben alleen op zoek naar de clips!