Persoonlijk maak ik me soms zorgen over hoeveel vermogen Volvo uit deze kleine 4-cilindermotoren haalt. Ik ben er zeker van dat Volvo heeft bedacht dat het net zo lang meegaat als de garantie, maar hoe zit het daarna? Als het blow-by verhoogt of de motor heter maakt, kunnen die effecten pas zichtbaar worden nadat de garantie is afgelopen en je vastzit aan een rekening voor het vervangen van de koppen of het reinigen van de kleppen, enz.
Dat is nu al twee keer dat we deze zorg hier zien... Gewoon mijn mening: ik denk dat dat een te simplistische manier is om ernaar te kijken. De hele kleine motor, Volvo 4-cilinder heeft niet minder hoofdlagers dan een typische V8. Geen reden waarom het niet zo stevig kan zijn als ze willen. Kijk naar een legende als de Mitsu 4G63 (Evo-motor). Elke fabrikant zou een betrouwbare 600 pk sterke 4-cilinder kunnen bouwen als ze het juiste budget zouden hebben. Maar de realiteit van de concurrentie op de markt, wat mensen willen en tegen welke prijs ze het zullen kopen, dat gaat niet gebeuren. Natuurlijk de 22 psi boost, hoge compressie met turbo's, zorgen over warmtebeheer, er zijn zeker dingen waarop we vertrouwen om de technologische vooruitgang te beheren, we hopen en vertrouwen erop dat Volvo daar goed werk heeft geleverd.
Nogmaals, gewoon mijn mening, het lijkt erop dat bijna elk "probleem" dat we zien met moderne auto's gerelateerd is aan de extreme druk op ingenieurs om aan emissie- en brandstofbesparingsbehoeften te voldoen. De problemen die we zien met blow-by/zuigerveren, olieverwatering, lagers, koolstofopbouw en andere dingen lijken altijd terug te komen op de noodzaak om aan emissie- en efficiëntie-eisen te voldoen. Er lijkt geen relatie te zijn met de motoromvang, 4's, 6's en V8's hebben hun deel van de problemen.
Mijn speculatie is dat constant vermogen en een vlakke koppelkromme de doelen zijn met het "normale" motorprogramma. De Polestar-mensen krijgen meer speelruimte om de curve meer "piekerig" te maken. Alles binnen de beperkingen van duurzaamheid en emissies en economie van Volvo OEM. Ik kan me niet voorstellen dat die extra 8 pk die je een of twee keer per week gebruikt, een merkbaar verschil in levensduur veroorzaakt. Maar dat is allemaal maar mijn totale speculatie daarover, als je later problemen krijgt, geef mij dan niet de schuld, neem alleen de risico's waar je je prettig bij voelt ;-)