SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar

34K views 14 replies 12 participants last post by  rez1  
#1 ·
2021 XC90.
Ik stond stil bij een stopbord toen de auto gewoon uitviel. Toen verscheen het bord "parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar". Ik startte de auto opnieuw en reed weg, maar het bord blijft staan.

Ik denk niet dat ik de parkeerrem met de schakelaar kan in- of uitschakelen. Ik belde de dealer en hij dacht dat het een probleem met een lage batterij was. Maar hij kan me pas over een paar dagen zien (dealers in Toronto).

Iemand ideeën? of oplossingen.

#7 ·
2021 XC90.
ik stond stil bij een stopbord toen de auto gewoon uitviel. Toen verscheen het bord "parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar". Ik startte de auto opnieuw en reed weg, maar het bord blijft staan.

Ik denk niet dat ik de parkeerrem met de schakelaar kan in- of uitschakelen. Ik belde de dealer en hij denkt dat het een probleem met een lage batterij is. Maar hij kan me een paar dagen niet zien (dealers in Toronto).

Ideeën? of oplossingen.
Zelfde probleem op de 2018 S90 t6.

#9 ·
Heb net 3 weken geleden de start/stop-accu laten vervangen. Parkeerrem niet beschikbaar kwam tevoorschijn. Nu terug bij de dealer en ze vertellen me dat het niet gerelateerd is aan de batterijwissel. De app vertelt me dat software-updates nodig zijn wanneer de auto wordt onderhouden. Ik moest ze hier net over vertellen. Ze wisten het niet of doen het gewoon niet, tenzij je het vraagt. Is dit iemands andere ervaring?

#10 ·
heb net 3 weken geleden de start/stop-accu laten vervangen. Parkeerrem niet beschikbaar kwam op. Terug bij de dealer en ze vertellen me dat het niet verbonden is met de batterijwissel. De app vertelt me dat software-updates nodig zijn wanneer de auto wordt onderhouden. Ik moest ze hier net over vertellen. Ze wisten het niet of doen het gewoon niet tenzij je het vraagt. Is dit iemands ervaring?
Had hetzelfde probleem op mijn 2019 xc60 inscription na vervanging van de achterrem. Ook auto hold werkte niet meer. Was een gemakkelijke oplossing, het herprogrammeren van de computer. Gedaan door een privémonteur voor $50.

#12 ·
Ik had dit probleem met de tijdelijk niet-beschikbare parkeerrem (hoewel deze nog steeds handmatig of via de configuratie kon worden ingesteld, waardoor deze inschakelt wanneer de auto wordt uitgeschakeld), samen met "Auto Hold vereist onderhoud". Ik herinner me niet precies wanneer het verscheen, dus ik weet niet wat het veroorzaakte. Ik geloof dat de automatische parkeerrem kortstondig inschakelde op de bewegende baan van een autowasstraat.

Ik realiseer me dat deze thread een beetje oud is, maar ik wilde deze oplossing hier achterlaten voor iedereen die deze problemen in de toekomst heeft, aangezien deze community me al meerdere keren heeft geholpen. Ik had geen eerdere ervaring met dit alles (behalve de zekering). Ik denk niet eens dat ik ooit een reden had om een ​​autoaccu op te laden.

Na een paar dingen te hebben geprobeerd, heb ik het opgelost zonder naar de garage te gaan. Met name dit was gisteren, dus ik neem aan dat het een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn. Ik heb geen software bijgewerkt.

1. Eén persoon gaf aan dat het verwijderen van de zekering voor hen werkte. Ik heb het geprobeerd met verschillende ontstekingsposities, toen de auto 15 minuten uit stond, enz. Werkte niet.

2. Ik zag een paar berichten over dat het gerelateerd was aan problemen met de batterijspanning/lading. Dit wordt veel vaker geassocieerd met het verlies van de "Start/Stop"-functie. Ik heb een oplader (met een start/stop-knop) gekocht op basis van aanbevelingen hier. Ik heb de batterij een paar keer volledig opgeladen en het had geen effect op deze twee fouten. Het zorgde er echter wel voor dat Start/Stop naar verwachting begon te functioneren. Ik moest minstens 75 mijl rijden om hem voldoende op te laden en te laten functioneren, hoewel hij meestal helemaal niet functioneerde. Nu lijkt hij gemakkelijker op te laden door te rijden en is hij een paar keer beschikbaar voordat hij weer moet worden opgeladen.

3. Ik heb geleerd dat je de gratis versie van VDASH (Google het) kunt gebruiken in combinatie met een eenvoudige ethernet-naar-OBD2-naar-ethernet-kabel (Amazon---zorg ervoor dat het de Volvo SPA-kabel is----hij is meestal rood) om de parkeerrem te resetten (ik weet niet zeker of er andere redenen zijn waarom je dit zou willen doen). Ook is mijn laptop relatief nieuw en heeft hij alleen een ethernetpoort als je de (zeer dure) dock koopt, dus ik moest een USB C naar Ethernet-adapter kopen om in combinatie met de kabel te gebruiken).

DOE NIET ALLE WILLEKEURIGE DINGEN DIE IK HIERONDER BESCHRIJF---IK WAS VOORBEREID OP DE MOGELIJKHEID DAT IK ALLES ERGER KON MAKEN EN MOGELIJK DE AUTO VOLLEDIG ONBRUIKBAAR KON MAKEN EN NAM DAT RISICO.

Eerste poging: Ik volgde de procedure (in een andere post hier---zoek naar VDASH). Op de eerste dag werd VDASH automatisch bijgewerkt bij het verbinden met het netwerk (iets dat ik voorlopig wil uitschakelen). Ik probeerde verschillende permutaties van de procedure (zo zei die persoon dat je de auto aan en dan uit moest zetten voordat je het ethernet-uiteinde aansloot---bij mij werkte het niet). In ieder geval kon ik VDASH niet zover krijgen dat hij de verbinding herkende en de auto detecteerde. Het vertelde me dat ik niet de juiste drivers had aangesloten, maar het downloaden en installeren ervan, opnieuw opstarten etc., maakte die waarschuwing in VDASH niet ongedaan en had verder geen effect.

Tweede poging: Ik deed wat meer onderzoek en ontdekte (in andere contexten) dat mensen die eerder wel konden verbinden, dit niet meer konden nadat VDASH was bijgewerkt (dit was ergens in het verleden, dus waarschijnlijk niet dezelfde update die ik ontving). Ik opende een ticket bij (d.w.z. nam contact op met) de makers van de software via hun website, legde uit wat ik had gelezen en vroeg hen of ik een oudere versie kon verkrijgen. De volgende dag had ik nog geen antwoord ontvangen (ik geloof dat ze in Polen of daar in de buurt zitten), dus ik ging het opnieuw proberen.

VDASH werd bijgewerkt zodra ik het opstartte, dus misschien was dat hun antwoord. Het herkende de kabel en de auto en startte het scanproces (dat een paar minuten duurt en rond de 28% bleef hangen). De eerste keer dat het scande, verloor het de verbinding en produceerde het een aantal fouten. Met de kennis dat ik geen idee had wat ik aan het doen was, klikte ik door de verschillende modules totdat ik er een vond met opties met betrekking tot remmen. Zoals gezegd, was het de verbinding tijdens het scanproces kwijtgeraakt, dus kreeg ik fouten over dat het niet kon communiceren met de BCM (regeleenheid remmen, denk ik). Sommige andere functies werkten, dus ik was een beetje bezorgd dat de communicatiefout te wijten was aan het probleem met de E-rem. Ik verbrak de verbinding, startte opnieuw op, verbond opnieuw en het voltooide de scan. Het kon communiceren met de E-rem en ik drukte opnieuw op alle opties in willekeurige volgorde (behalve waar het aangaf om de e-rem los te laten voordat je op een bepaalde knop of knoppen drukte). Ik kreeg meer fouten (bijvoorbeeld esc heeft service nodig), maar dat was te verwachten omdat ik alle verschillende secties van de regeleenheid opende en op alle beschikbare knoppen drukte om gewoon rond te spelen (en het risico accepteerde dat ik de auto onbruikbaar zou maken). Zo leerde ik als kind een computer gebruiken en sindsdien vele andere dingen). Ik raakte een beetje in paniek. Op de hoofdpagina van de auto (niet de startpagina---er zijn tabbladen bovenaan) stond een lijst met alle foutcodes die tijdens de scan werden gedetecteerd. Daaronder stonden nog een paar knoppen. Eén was om alle diagnostische foutcodes te wissen en één was om BCM-foutcodes te wissen. Ik reset de BCM eerst en daarna alle DNC's. Toen vernieuwde ik en had er nog steeds een paar, inclusief de parkeerremgerelateerde. Ik verbrak de verbinding, startte de auto opnieuw op (de fouten bleven verschijnen toen ik de auto startte, inclusief de extra fouten die ik had veroorzaakt door willekeurig op functies te drukken), verbond opnieuw, vernieuwde de DTC-scan en kreeg er nog steeds een paar met betrekking tot de E-rem. Ik doorliep opnieuw de verschillende functies onder BCM. Ik wist DTC's opnieuw, startte opnieuw op, vernieuwde en er waren nog maar een dozijn DTC's over. Ik wist nog een keer en het wist alles behalve één. Goed genoeg voor mij. Ik schakelde de auto uit, sloot hem aan op de oplader omdat dit diagnoseproces veel stroom zou kosten, en besloot de auto een tijdje met rust te laten. Toen dronk ik een beetje en vergat het een paar uur. Toen ik eindelijk terugging, de oplader controleerde en loskoppelde en haar startte, waren alle fouten verdwenen.

Opmerking:

De eerste dag gebruikte ik een andere hub die stroom leverde aan de laptop en een ethernetpoort had. De verzend/ontvangstlampjes deden hun ding op de poort op de hub, dus ik weet niet of dat het probleem was. Voor het geval dat ging ik naar Best Buy en kocht ik de directe adapter.

Ook had ik tussen de dagen iets gevonden dat aanbeval om je laptop aan te sluiten op een wandlader (niet de auto), dus ik legde een verlengsnoer aan en deed dat. Er stond ook dat er niets in een van de 12-v-aansluitingen mocht worden aangesloten (wat ik in beide gevallen niet deed).

Uiteindelijk, toen ik het aan het einde aan het werk kreeg, stond de ontsteking in stand 2, maar de auto draaide niet. Ik had dit ergens gelezen, maar had geëxperimenteerd met het laten draaien van de auto en het uitzetten (zoals iemand had opgedragen om te doen om VDASH te laten verbinden).

#15 · (Edited)
Ik heb maar liefst $1060 betaald om beide batterijen van mijn XC90 bij de Stealer te vervangen, omdat beide batterijen de test niet doorstonden en de berichten "Start/Stop-functie werkt niet", "Parkeerrem werkt tijdelijk niet" verschenen. Een software-update van Technical Journal 34647 werd ook voorgesteld, wat nog eens $220 zou kosten, aangezien de auto niet meer onder garantie valt. Ik heb het op dat moment afgewezen. Uiteindelijk zouden ook de voorste remblokken vervangen moeten worden en dat werd ook aanbevolen, maar ik kreeg te horen dat ik daar nog mee kon wachten!