SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Oliepeil lampje

24K views 29 replies 13 participants last post by  Hong Kong  
#1 ·
Hallo allemaal,
Ik kreeg gisteren het lampje voor lage olie te zien. [2008 xc90 v8)
- Bericht gewist
- kwam later weer op
- Oliepeil gecontroleerd
- een liter te laag
- een halve liter bijgevuld
- bericht gewist
- Kwam vandaag weer op
- Olie is niet vuil - Minder dan 3000 mijl sinds de laatste verversing

Dus mijn vragen:
- Moet rijden met een halve liter te weinig het bericht activeren?
- Waar komt het olieverbruik vandaan? GEEN lekken zijn zichtbaar...niets op de oprit
- Wat kunnen andere oorzaken van het lampje zijn? (Ik heb de andere berichten gelezen, maar niemand leek deze vraag echt duidelijk te kunnen beantwoorden)
- Zijn er gevaren bij het een paar dagen rondrijden met het lampje dat aangaat?

Ik kijk uit naar feedback.

Proost
-phil

#2 ·
Eerste stap: haal de bodemplaat eraf en controleer het filter. De mijne wilde om de een of andere reden twee keer loskomen. Halverwege de 7.500 mijl ging het lampje branden, een liter minder. Ik heb het bijgevuld en dacht er niets van. 3 uur later op de snelweg reed ik naar de dealer voor een kleine update, en de monteur zei dat ik geluk had dat ik geen nieuwe motor nodig had. Om de een of andere reden werkte het zichzelf los en kon ik het met mijn hand draaien. Er was niets te zien, want bij stilstand houdt de bodemplaat de druppel tegen, en als je gaat rijden, vliegt hij er aan de achterkant uit en laat geen spoor achter.

• Like
Reactions: Bacchus258
#3 ·
Als het lampje brandt, heb je een laag oliepeil. Als je het bijvult en het daalt dan weer, verlies je olie. Blijf het bijvullen totdat je het probleem kunt oplossen.

Ja, een 1/2 Qt kan het activeren, afhankelijk van hoe vol het begon.

Zoals OOAK zei, verwijder de bodemplaat en kijk of er tekenen van zijn. De mijne verliest het momenteel heel langzaam vanaf een locatie die ik nog moet bepalen. Verschillende mensen hebben in het verleden ontdekt dat de kleppendekselpakkingen lekken. Kan jouw geval zijn. Kan iets anders zijn. De zoektocht begint!

#6 ·
Sorry... Ja... Geen lekken die te zien zijn.... En de volle liter toegevoegd en geen licht meer... Het lijkt erop dat het lampje aangaat bij een halve liter minder... En nu heb ik geen idee waarom ik olie verlies... Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#7 ·
Sorry... Ja... Geen lekken die te zien zijn.... En de volle liter toegevoegd en geen licht meer...

Het lijkt erop dat het lampje aangaat bij een halve liter minder... En nu heb ik geen idee waarom ik olie verlies...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Heeft u de bodemplaat verwijderd en zat er geen olie op of ergens boven?

#8 ·
Wees blij dat je een lampje hebt. De handleiding van 2006 bespreekt de olielamp uitvoerig. Het is een prachtige uitleg van hoe het systeem werkt. Het enige probleem is dat het alleen van toepassing is op de V8. De T5 heeft het lampje niet. Ik had het geluk dit te leren voordat er een catastrofale storing optrad. Ik controleerde de peilstok, het was laag en vulde het bij. Geen probleem. Waarom gaf het lampje haar niet een week eerder een waarschuwing? Toen nam ik contact op met VCNA en kreeg te horen dat de T5 geen lampje heeft. Bedankt voor niets. Ik hoop dat dit iemand in de toekomst helpt die de zoekfunctie gebruikt.

#13 ·
Mijn motor verbruikt ongeveer een halve liter op 12.000 km, en hij staat momenteel op 315.000 km. Eigenlijk heeft hij deze keer niets verbruikt, en ik zit op 8.000 km, dus ik zit me een beetje achter de oren te krabben.

#14 ·
Onze V8 deed dit na een olieverversing van 200-300 mijl. Daarvoor geen lampje, geen behoefte om 8 maanden lang olie bij te vullen.
0,6 quart olie toegevoegd. 2 dagen daarna gaat het lampje branden. Ik controleer de olie - vol (ja, we hebben een lekkage aan de katrolzijde, kleppendekselpakkingen, niet veel zichtbaar op de oprit)
De gebruikte olie was 0-30w castrol. Geen idee wat er voor de wissel is gebruikt. De auto wordt voornamelijk in een stadscyclus gebruikt. Langzame snelheden, verkeer.
Premium benzine getankt, een rit van 200 mijl gemaakt met 60-70 mph om de uitlaat schoon te laten worden.
Geen olielampje.
Klopt het dat de sensor ook de oliekwaliteit en -temperatuur controleert?

#15 ·
Onze V8 deed dit na een olieverversing van 200-300 mijl. Daarvoor geen lampje, geen behoefte om 8 maanden lang olie bij te vullen.
0,6 quart olie toegevoegd. 2 dagen daarna gaat het lampje branden. Ik controleer de olie - vol (ja, we hebben een lekkage aan de poeliezijde, kleppendekselpakkingen, niet veel zichtbaar op de oprit)
De gebruikte olie was 0-30w castrol. Geen idee wat er voor de wissel is gebruikt. De auto wordt meestal in een stadscyclus gebruikt. Langzame snelheden, verkeer.
Premium benzine erin gedaan, 200 mijl gereden met 60-70 mph om de uitlaat schoon te maken.
Geen oliebijlampje.
Is het waar dat de sensor ook de oliekwaliteit en -temperatuur controleert?
Vergeet niet dat de bodemplaat de neiging heeft om het meeste van de olie op te vangen die mogelijk lekt, dus als je het op de oprit ziet, kan dat betekenen dat er daadwerkelijk veel olie lekt, omdat het de hoeveelheid overschrijdt die de bodemplaat kan bevatten.

#17 · (Edited)
Ik weet hoeveel het lekt... nou ja, niet veel meer dan voorheen. De bodemplaat is zoals altijd nat. Niet veel op een oprit.
Het enige nieuwe in deze vergelijking is verse olie.
Ik denk dat het de oliesensor is. Ik heb het drievoudig gecontroleerd en het oliepeil stond op de bovenste markering.
De uitlaat is schoon. Geen geur of iets... de oliedop op de motor wordt behoorlijk hard aangezogen om hem voorzichtig vast te houden.

#18 · (Edited)
Oliepeilbewaking (2004-, alleen bepaalde markten en modellen, * 3.2 en V8 in dit voorbeeld (Tomm, sorry voor de fout)) -

Algemeen
De volgende componenten worden gebruikt voor oliebewaking:

de oliepeilsensor
motorregelmodule (ECM)
bestuurdersinformatie module (DIM).

Een van de voordelen van het altijd bewaken van het oliepeil is dat de bestuurder dan via de bestuurdersinformatie module (DIM) kan worden geĂŻnformeerd als de olie moet worden bijgevuld.

Oliekwaliteitsdetectie
Om de kwaliteit van de olie te berekenen, wordt de capaciteit van de olie gemeten en vervolgens vergeleken met de capaciteit van de lucht. (Capaciteit is het vermogen om een elektrische lading op te slaan). De capaciteit van de olie en lucht wordt gemeten met behulp van de capacitieve meetelementen. Het volume van verontreinigingen in de olie verhoogt de capaciteit. Dit levert de in de oliepeilsensor geĂŻntegreerde elektronica een oliekwaliteit-afhankelijk ingangssignaal.

Olietemperatuurdetectie
De PTC-weerstand die in de oliepeilsensor is geĂŻntegreerd, wordt gebruikt om de olietemperatuur te berekenen. De weerstand van de PTC-weerstand verandert, afhankelijk van de olietemperatuur. De weerstand neemt toe naarmate de olietemperatuur stijgt. Dit levert de in de oliepeilsensor geĂŻntegreerde elektronica een temperatuurafhankelijk ingangssignaal.

Oliepeildetectie
De in de sensor geĂŻntegreerde elektronica berekent het oliepeil met behulp van de verkregen waarden voor olietemperatuur en -kwaliteit. Tijdelijke veranderingen in het oliepeil in de oliebak moeten in aanmerking worden genomen om het oliepeil correct te berekenen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het nemen van bochten en het nemen van heuvels. De motorregelmodule (ECM) maakt deze berekeningen met behulp van het oliepeilsensorsignaal en een aantal andere parameters. Deze andere parameters omvatten het voertuigsnelheidssignaal en het belastingsignaal.

Oliepeilsensorsignaal
De oliepeilsensor berekent intern de parameters voor oliepeil, -kwaliteit en -temperatuur. Vervolgens wordt een PWM-signaal gegenereerd en via een kabel naar de motorregelmodule (ECM) verzonden. Het PWM-signaal bestaat uit een pulstrein. De eerste puls in de pulstrein vertegenwoordigt de olietemperatuur. De tweede puls vertegenwoordigt het oliepeil. De derde puls vertegenwoordigt de oliekwaliteit. Een verandering in oliepeil, -kwaliteit of olietemperatuur beĂŻnvloedt de pulsverhouding van de betreffende puls.

Beschrijving van de oliepeilsensor (B8444S specifiek):

Algemeen
De volgende componenten worden gebruikt voor oliebewaking:

oliepeilsensor (7/35)
motorregelmodule (ECM) (4/46)
bestuurdersinformatie module (DIM) (5/1).

De oliepeilsensor wordt via de bestuurdersinformatie module (DIM) gebruikt om de bestuurder te informeren als olie moet worden bijgevuld.

Detectie van het oliepeil
De geĂŻntegreerde elektronica van de sensor berekent het oliepeil met behulp van de gemeten waarde voor de olietemperatuur. Om het juiste oliepeil te berekenen, moeten tijdelijke oliepeilveranderingen in de oliecarter in de berekening worden opgenomen, bijvoorbeeld bij het rijden op een helling, tijdens het nemen van bochten en dergelijke. Deze berekeningen worden uitgevoerd door de motorregelmodule (ECM) met behulp van het oliepeilsensorsignaal en een aantal andere parameters, zoals het voertuigsnelheidssignaal en het belastingsignaal.

Dus, zoals met veel dingen van Volvo (“auto” klimaatregeling als slechts één goed voorbeeld), is het oliepeil niet zo eenvoudig als een gedempte hoogtemperatuur vlotterschakelaar.

Het is een gerapporteerde waarde. En als het een gerapporteerde waarde (of waarden) is, vermoed ik dat deze zichtbaar is in VIDA via DICE. Als iemand dit wil valideren, zou dat goed zijn. Zo niet, dan zal ik de volgende keer dat ik ben aangesloten, aan deze post toevoegen als er iets is dat het melden waard is.

#19 ·
Het is een gerapporteerde waarde. En als het een gerapporteerde waarde (of waarden) is, vermoed ik dat deze zichtbaar is in VIDA via DICE. Als iemand dit wil valideren, kan dat goed zijn. Zo niet, dan zal ik de volgende keer dat ik ben aangesloten, dit bericht aanvullen als er iets de moeite waard is om terug te melden.
Bedankt voor de info

#21 ·
Ik heb één keer het lampje zien branden (07 3.2) tijdens een rit en hoewel ik niet dacht dat het aan de peilstok lag, ging het lampje uit na het toevoegen van wat olie. De auto heeft altijd ongeveer een liter nodig gehad die iets meer dan halverwege het olie verversingsinterval van 12000 km moest worden bijgevuld.

#23 ·
Nog een verwijzing naar de oliesensor:

De oliepeilsensor voorziet de motorregeleenheid (ECM) van informatie over de kwaliteit en temperatuur van de motorolie en het oliepeil in de olieopvangbak. Welke van deze functies door de sensor worden gebruikt, verschilt per automodel.

Alle drie de functies zijn gecombineerd in één eenheid met een sensorgedeelte en een elektronisch gedeelte. Er zijn geen bewegende delen in de sensor.

De sensor bestaat uit: een aansluiting met drie pinnen, geĂŻntegreerde elektronica, 2 capacitieve meetelementen en een PTC-weerstand.

De oliepeilsensor wordt door de motorregeleenheid (ECM) van 5 V voorzien. De oliepeilsensor genereert een PWM-signaal voor de motorregeleenheid (ECM).

De motorregeleenheid (ECM) kan de functies van de oliepeilsensor diagnosticeren. Zie ook Oliepeilsensor, diagnose.

Het pulsbreedte gemoduleerde (PWM) signaal van de oliepeilsensor kan worden uitgelezen met behulp van parameteruitlezing.

#24 ·
De mijne kwam gisteren aan.

Gelukkig was ik naast een Target, dus ik ben daar naar binnen gesprongen en heb een liter olie opgehaald, het erin gegooid en ben verder gegaan met mijn avond. Het lijkt erop dat onze V8's wat olie verbranden, want ik heb overal naar lekken gezocht en kan er geen vinden. Mijn truck heeft ook 82.000 mijl op de teller en is uit 2005.

#25 ·
De mijne kwam gisteren binnen.

Gelukkig was ik naast een Target, dus ik ben daar naar binnen gesprongen en heb een liter olie opgehaald, het erin gegooid en ben verder gegaan met mijn avond. Het lijkt erop dat onze V8's wat olie verbranden, want ik heb overal naar lekken gezocht en kan er geen vinden. Mijn truck heeft ook 82.000 mijl op de teller en is uit 2005.
Het is zeker niet iets wat ik had verwacht... Maar tegelijkertijd, wetende dat het systeem werkt en me waarschuwt... ben ik er over het algemeen blij mee... Iets wat ik beter zal monitoren en registreren om het beter te begrijpen...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#26 ·
Ik ga dit draadje nieuw leven inblazen. Ik heb ook hetzelfde probleem. Heb net een olieverversing gedaan en ben overgestapt van 5w-30 naar 5w-40 en heb ook het reinigingsproces van de sensor van Matthew's website gevolgd. Het lampje gaat pas branden als de auto op bedrijfstemperatuur komt. Ik heb ook olie bijgevuld tot de exacte hoeveelheid. Geen lekkages op de oprit. Op dit moment denk ik dat het de sensor is. Maar nog steeds een beetje verward

#29 ·
Hoeveel olie heb je erin gedaan, en is het de V8 of de inline 6?

De inline 6'en verbruiken een obscene hoeveelheid olie, ik denk dat het 7,4 liter of zo was om te vullen. Veel meer dan normaal, en ongeveer 1 liter meer dan de V8's.
Het is een vijf cilinder, maar het lampje is sindsdien weggegaan sinds het schoonmaken van de oliesensor in het carter.

#30 ·
Volvo heeft een eenvoudig systeem: Als er alleen een bericht op het linker display van de bestuurder verschijnt met de tekst: Laag oliepeil, olie toevoegen, dan is het simpel laag oliepeil. Om welke reden dan ook, of je hebt niet op tijd bijgevuld, of het is normaal om olie te verbruiken, zoals bij mijn 2,5t, af fabriek 0,2 dcl op een paar duizend kilometer (ca. 2000 km), uit mijn ervaring van de afgelopen 16 jaar zelfs meer, omdat ik erg snel op de snelweg rijd. Wanneer rood olielampje oplicht, dan is er een ander probleem met de olie, niet alleen het peil, maar soms te laat... Zeer eenvoudige uitleg over olie - bericht of rood lampje.