SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Koni Special Active met verlagingsveren

13K views 17 replies 12 participants last post by  fernandesflavius  
#1 ·
Heeft iemand deze setup al draaien? Ik heb de veerpootpoten besteld en wilde de originele veren gebruiken, maar nu overweeg ik een set H&R veren die de auto 1,5-2" lager zullen maken. Werkt dat met de Koni's? Moet ik de bump stop vervangen om dit mogelijk te maken? Ik wil de auto niet echt te veel verlagen. Ik heb gelezen over poly spring seats/dempers die erg stijf zijn en worden gebruikt om wat hoogte terug te winnen. Voor- of nadelen daarvan?

#2 ·
Loopt er al iemand met deze setup? Ik heb de veerpoot besteld en wilde de originele veren gebruiken, maar nu overweeg ik een set H&R veren die hem 1,5-2" lager zullen maken. Werkt dat met de Koni's? Moet ik de bump stop vervangen om dit te accommoderen? Ik wil de auto niet echt te veel verlagen, ik heb gelezen over poly spring seats/dempers die erg stijf zijn en worden gebruikt om wat hoogte terug te winnen. Voor- of nadelen?
Er zijn nogal wat mensen in het P3 XC70/V70 forum die deze setup gebruiken. Neem contact met hen op.

#3 ·
Ik ben een vergelijkbare weg ingeslagen met onze 2013 S60 T5 FWD en probeerde te beslissen tussen standaard veren of iets als H&R. Ik heb contact opgenomen met zowel Koni als H&R. Ik zal delen wat ze te zeggen hadden. U kunt de rechter zijn.

Hier is wat Koni te zeggen had:
Bedankt voor uw contact met ons hier bij KONI NA. Als u van plan bent de H&R Sport veren te gebruiken, raden we ten zeerste aan de veren te combineren met de rebound verstelbare KONI Sport gele schokdempers. KONI's gepatenteerde selectieve dempingsfunctie die de hoogfrequente schokken van het wegdek verzacht en tegelijkertijd de controle over de ophanging met lagere frequentie verbetert, voegt een andere wildcard toe aan de mix en vereist dus daadwerkelijke tests om te zien wat al dan niet goed werkt als het gaat om verlaging. Helaas is dit geen toepassing die is getest in combinatie met de verlagingveren met de Special ACTIVE dempers. Daarom is onze aanbeveling sport. De Special Active dempers geven echter niet om of u OE- of verlagingveren heeft, maar om goed te kunnen functioneren, moet u uw best doen om te voorkomen dat de auto bij normaal gebruik vaak de bump rubbers raakt. Sommige verenfabrikanten ontwerpen hun veren om meer bumpstop te gebruiken, terwijl andere minder gebruiken. Daarom kunnen we niet zeggen dat de ACTIVE dempers met alle verlagingveren werken. Ze kunnen heel goed werken met sommige en niet met andere vanwege het veerontwerp.

Hoewel het het selectieve dempingssysteem geen schade toebrengt, wordt een harde, hoogfrequente impact in een bump rubber door het systeem net als een hoogfrequente wegdekoppervlakimpact gezien en bevindt het zich in de blow-off-modus om de energie ongedempt te laten voor een soepele rit. Omdat normaal gesproken een bump rubber impact meer dempingscontrole nodig heeft en niet minder, kan de auto waarschijnlijk ondergedempt aanvoelen wanneer u de bump rubbers hard raakt (dit gebeurt vaker bij de verlaagde ophanging). Daarom is het voor een goede werking van de auto erg belangrijk om een combinatie van rijhoogte en veerconstante te behouden die niet te veel contact met het bump rubber toestaat.
Hier is wat H&R te zeggen had
[Goedemorgen en bedankt voor uw contact! U hoeft de fabrieksbumpstops niet te vervangen of te wijzigen. Onze veren zijn ontworpen om te werken met fabrieksdempers, dus ervan uitgaande dat de Koni's OE-specificaties hebben, zouden ze elkaar goed moeten aanvullen. Laat het me weten als u nog andere vragen heeft. Nogmaals bedankt en een fijne week!

#4 ·
Ik ben een vergelijkbare weg ingeslagen met onze 2013 S60 T5 FWD en probeerde te beslissen tussen standaard veren of iets als H&R. Ik heb contact opgenomen met zowel Koni als H&R. Ik zal delen wat ze te zeggen hadden. U kunt oordelen.

Hier is wat Koni te zeggen had:

Hier is wat H&R te zeggen had
Wauw, dat is precies wat ik wilde weten. Bedankt man! Ik denk dat ik de H&R ga doen, maar ik ga op zoek naar kortere bump stops dan de SB101 die ik er nu op heb.

#5 ·
Als je nu R Design-schokdempers hebt, zijn de H&R-veren niet veel lager. Ik vraag me af of de FSD nog steeds een betere optie zou zijn.

#6 ·
Ik heb de Koni Actives achter en de R-Design veren. Ze werken prima - veel beter dan standaard (hoewel de mijne kapot waren na 60.000 mijl) - ik zal de voorkant vervangen door de Koni Actives zodra het weer wat warmer wordt.

#10 ·
Ik heb deze optie ook overwogen. Ik vind de standaard R-design veerpoot hard, of misschien zijn ze te weinig gedempt voor de R-design veren?? Hoe dan ook, ik vind de rijhoogte van het R-design mooi, maar een halve inch lager zou mooi zijn. Ik wou dat hij standaard beter reed!

Toen ik onlangs met Conor van Viva sprak, vertelde hij me dat de Koni Special Active zacht zijn. Bilstein B8 is erg stevig, dus B6 is misschien de beste balans ertussen.

#11 ·
@Pretorien Zag je draadje zojuist en dit draadje heeft misschien wat goede info om je vragen te beantwoorden, vooral als je overweegt om in de toekomst veren te verlagen.

#12 · (Edited)
Had Koni FSD & Eibach sportveren op mijn 2001 v70. De veer is na ongeveer 5 jaar onder garantie vervangen.
De rit was zeker hard/stevig, maar reed erg goed in bochten.
Nu Koni Active op mijn 2011 S60 met OEM-setup. Best tevreden.
Redenen om de auto niet te verlagen? Wilde niet de harde rit, wordt ouder, ga niet racen, kwaliteit van de wegen in Quebec.
Het hangt er dus vanaf wat je wilt bereiken

#13 ·
Dus ik heb de Koni Special Active al iets meer dan een jaar met de H&R verlagingsveren en het rijdt echt lekker en handelt veel beter. Ik moest een paar Moog stabilisatorstangen bestellen die korter waren dan de originele om de lagere rijhoogte te compenseren en de voorspanning te elimineren. Proberen erachter te komen welke stabilisatorstangrubbers ik nodig heb om de mijne te vervangen. Ik weet niet zeker welke stang er op mijn 2013 T5 FWD zat, maar de rubbers zijn versleten. Hopelijk zal het vervangen daarvan alles weer helemaal strak maken, want ik wil er echt geen stuurhuis in zetten.

#15 ·
Dus ik heb de koni special active al iets meer dan een jaar met de H&R verlagingsveren en het rijdt echt lekker en handelt veel beter. Ik moest een paar Moog stabilisator eindverbindingen bestellen die korter waren dan de originele om de lagere rijhoogte te compenseren en de voorspanning te elimineren. Ik probeer erachter te komen welke stabilisatorstang bussen ik nodig heb om de mijne te vervangen. Ik weet niet zeker welke stang er op mijn 2013 T5 FWD zat, maar de bussen zijn kapot. Hopelijk zal het vervangen daarvan alles weer helemaal strak maken, want ik wil er echt geen stuurhuis in zetten.
Een paar vragen (en open voor feedback van alle anderen), want ik ben absoluut vastbesloten over de Koni Special Actives voor wanneer ik mijn standaard R-Design schokdempers/veerpoten vervang, maar ik twijfel over het vasthouden aan standaard veren versus de H&R's.
  • Als je zegt: "het rijdt echt lekker", vraag ik me af of je dat zou kunnen toelichten. Voor mij zijn de standaard schokdempers/veerpoten okĂ©... ze missen zeker verfijning... een beetje 'crashend' over de meeste oneffenheden in de weg. Mijn doel is om dichter bij te komen wat ik historisch met BMW's heb ervaren... goede wegligging, maar meer dan comfortabel genoeg om de meeste oneffenheden in de weg te absorberen (mijn auto zal nooit worden getrackt, geracet, enz.).
  • Als je zegt: "Ik moest een paar Moog stabilisator eindverbindingen bestellen die korter waren dan de originele", zou je toevallig onderdeelnummers beschikbaar hebben?
Heel erg bedankt!

#14 ·
Ik gebruik de Koni SA en H&R veren ook op mijn 3.0T S60 RD. Zeker een verbetering ten opzichte van de standaard RD-ophanging. Ik gebruik ook IPD RSB met hun eindlinks, maar ik weet dat ik de eerste set IPD eindlinks in ongeveer 30-40k mijl heb versleten. Als ze weer snel kapot gaan, zou ik naar de Moog- of Polestar-eindlinks kijken (hoewel ik denk dat mensen zeiden dat de montagegaten van de IPD RSB iets moeten worden uitgeboord om de Polestar-eindlinks te laten passen).

#16 ·
Nou...over plotselinge hobbels is het nog steeds stijf, maar het lijkt wel alsof het meer beheerst is en niet zo 'crasht' als de standaardvering. Zeker niet zo zacht en soepel als een standaard BMW-vering (niet-sportvering). De wegligging is ook sterk verbeterd, net als de rolneiging. Realistisch gezien is de vering ontworpen als sportvering en zul je maar tot op zekere hoogte soepel zijn over oneffenheden in de weg, zoals hobbels. Je kunt niet echt een zachte, veerkrachtige vering hebben als je maar ongeveer 4,5 inch boven de grond zit.

• Like
Reactions: Bunnspeed
#17 ·
Nou...over plotselinge hobbels is het nog steeds stijf, maar het lijkt wel alsof het meer beheerst is en niet zo erg 'crasht' als de standaardophanging. Zeker niet zo zacht en soepel als een standaard BMW-ophanging (niet-sportophanging). De wegligging is ook sterk verbeterd, evenals de rolneiging. Realistisch gezien is de ophanging ontworpen als sportophanging, en je zult maar zo soepel zijn over oneffenheden in de weg, zoals hobbels. Je kunt niet echt een zachte, veerkrachtige ophanging hebben als je maar ongeveer 4,5 inch van de grond zit.
Ik waardeer de extra context enorm. Ik denk dat ik eerst de combinatie van standaard veren met de Koni SAs ga proberen. Ik schuur al aan de voorkant van mijn oprit. Als ik realistisch ben, kan ik het niet rechtvaardigen om op een dagelijkse basis lager te gaan.

Nogmaals bedankt!

• Like
Reactions: fernandesflavius